Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut inhoavat tekniikkaa ja uusia juttuja?

Vierailija
19.12.2024 |

Taas yksi, joka dissaa kaikkea kehitystä ja haikailee aikoja, kun tyyliin piti lypsääkin käsin. Mikä näitä vaivaa kun ei saisi missään päästä helpolla, eikä tulevaisuuden uudet jutut kiinnosta?

Oikeasti, kuka toi on olevinaan...

https://sarolehti.net/lehti/teknologia-uhkaa-alyllisia-nautintoja/

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen vihaa teknologiaa, niinkuin eräät sitä näköjään tekevät, niin on parempi sitten olla sitä käyttämättä lainkaan. Sanojen on parempi vastata tekoja, tai ihminen vain huijaa itseänsä tai muita. Mitä tulee itse moderniin yhteiskuntaan, niin se ei voisi toimia lainkaan ilman nykyaikaista teknologiaa. 

Siis päättelet että osa ihmisistä vihaa teknologiaa, ja sen perusteella moralisoit heitä siitä että he eivät kieltäydy kaikesta tekniikasta? Jossei juo viinaa niin olisi varmaan parempi ettei juo vettäkään, kaikki muu on itsepetosta.

Jos tekniikka on paha asia, niin eihän sitä kannata sitten käyttää lainkaan. Itse pidän teknologiaan erittäin hyödyllisenä asiana, siksi hyödynnäkin sitä runsaasti arjessani.

Vierailija
22/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeton uusiminen ärsyttää. Tv-lähetysten siirtyminen teräväpiirtoon. Ohjelmien taso on sellaista että riittäisi vhs-kasetin laatu, mustavalkoisena ja monoäänellä.

Minulla irtosi tv-antenni maaliskuussa katolta tulevien lumien takia. Leikkasin johdon poikki ja heitin antennin tallin perälle. En ole kanavia kaipaillut 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen vihaa teknologiaa, niinkuin eräät sitä näköjään tekevät, niin on parempi sitten olla sitä käyttämättä lainkaan. Sanojen on parempi vastata tekoja, tai ihminen vain huijaa itseänsä tai muita. Mitä tulee itse moderniin yhteiskuntaan, niin se ei voisi toimia lainkaan ilman nykyaikaista teknologiaa. 

Siis päättelet että osa ihmisistä vihaa teknologiaa, ja sen perusteella moralisoit heitä siitä että he eivät kieltäydy kaikesta tekniikasta? Jossei juo viinaa niin olisi varmaan parempi ettei juo vettäkään, kaikki muu on itsepetosta.

Jos tekniikka on paha asia, niin eihän sitä kannata sitten käyttää lainkaan. Itse pidän teknologiaan erittäin hyödyllisenä asiana, siksi hyödynnäkin sitä runsaasti arjessani.

Varmaan monia riepoo juuri se, että esim. kännykkää on miltei pakko käyttää arkisten asioiden hoitoon, vaikkei haluaisi. llmankin pärjää, mutta aika paljon järjestelyjä saa tehdä.

Vierailija
24/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kuivakka vaikutelma tulee tosta kirjoittajasta nipovibat.

Vierailija
25/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sitten itketään kun paino nousee,ei tarvi läskien tehdä mitään kun koneet hoitaa työt.eli oikeassa hän on.

Vierailija
26/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kuivakka vaikutelma tulee tosta kirjoittajasta nipovibat.

Klassinen pilkunviilaajatapaus.

Vierailija
27/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten itketään kun paino nousee,ei tarvi läskien tehdä mitään kun koneet hoitaa työt.eli oikeassa hän on.

Uskomatonta, että läskiargumentti löysi tiensä jopa tähän ketjuun!

Vierailija
28/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että läskiargumentti löysi tiensä jopa tähän ketjuun!

Näin on otahan runkkari lapiokäteen ja kaiva oja ei siihen konetta tarvita.Kalorit palaa ja kunto nousee.

Vierailija
29/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaksi eri asiaa "vihata teknologiaa" tai "vihata teknologista kehitystä, joka tapahtuu vain teknologisen kehityksen vuoksi".

Vierailija
30/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän älypuhelin on keksintö joka ohittaa ihmisen,se on parempi kaveri kuin läheinen ystävä.

Vierailija
31/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin esseen kursiivisesti, eikä siinä kyse ollut tekoälyn vihaamisesta. Luehan tarkemmin.

Lainaus :

"Parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseksi ihminen saattaa turvautua 2020-luvun mahdollistamien keinojen ansiosta tekoälyn apuun. Toimintaa palvelevan, hyötyarvoisen ajattelun apuvälineenä tekoäly voi olla monella tavalla arvokas. Silti olisi syytä varoa, ettei se samalla tee tarpeettomaksi ajattelun taitoa itseään."

Olen samaa mieltä, ettei tekoäly ratkaise aivan kaikkea. Käytän sitä paljon, joka päivä, mutta kyllä sen suhteen täytyy olla myös kriittinenkin.

Vierailija
32/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitystä ei voi pysäyttää. Kannattaa sopeutua siihen. Hyviä huomioitahan tuossa on. Aivot pysyisi varmasti terveempänä ja mieli toimisi paremmin ilman nykyteknologian ylikäyttöä. Siinä saa muotoilla elämän tietynlaiseksi, jos aikoo pidättäytyä teknologian käytöstä mahdollisimman paljon. Vaatii itsekuria ja suunnitelmallisuutta, jos valitsee sen polun.

Vierailija
33/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kehitys vaan tekee ihmisistä tyhmempiä,ei tarvitse enää ratkoa ongelmia kun kone tekee sen puolestasi,siinä on todellakin huono asia kun virrat katkeaa ja olet yksin mitä teet.Kuinka moni teistä osaa esim. suunnistaa kompansilla ja kartalla?

Vierailija
34/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei jurpi tekniikassa ja sen kehittelyssä mikään muu kuin jatkuvat muutokset ja se, että tuotteita, palveluita ja laitteita pitää uusia jatkuvasti vaikka vanhatkin toimisivat ja käyttäjät olisivat niihin ihan tyytyväisiä. Esimerkiksi puhelinliittymiin ja niiden turvapalveluihin tulee koko ajan uusia  päivityksiä ja osa on varmasti siksi tehty, että saadaan hintaa nostettua; tein juuri päivityksen puhelinliittymääni enkä huomannut itse yhtään minkään muuttuneen päivityksen jälkeen paitsi liittymän hinnan, joka nousi.

No joo, tuon ymmärrän! Välillä ärsyttää, kun tiettyjä palveluja ei voi käyttää muuten ihan perushyvällä laitteella, kun "sovellusta ei enää tueta". Enemmän ihmettelen tollasta yltiönegatiivista älylaitteiden demonisointia tyyliin voi ei, tässähän muututaan tyhmiksi. Ei maailmassa pärjää jollei sopeudu.

Siihen on oikeasti syynsä, miksi "tyhmenemisestä" ollaan huolissaan. Vaikka aikoinaan sitä itsekin mutisin vastaan, kun mm. laskimia ei saanut käyttää matematiikan tunneilla tai kokeissa, niin nykyään se näkyy jo ihan konkreettisesti että nyt valmistuvat insinöörit ovat keskimäärin aivan eri kaliiperia, kuin 25 vuotta sitten valmistuneet. Enkä tarkoita tätä nyt positiivisella tavalla. Samasta asiasta jo AMK-opettajatkin ovat huolissaan, kun nykyisille opiskelijoille ei voi enää laittaa edes 10 vuotta sitten käytettyjä matematiikan kokeita, koska "liian suuri osa reputtaisi" (vuosi-pari sitten HS:ssa artikkeli).

Kyllä, nuorilla on toisaalta sellaista osaamista ja tieto-taitoa, josta vanhat pierut näkevät märkiä unia, niin samanaikaisesti keskimääräiset, nuoret, insinöörinplantut eivät pysty enää samanlaiseen, luovaan, ongelmanratkaisuun kuin edellinen insinööripolvi. Jotta voisi kehittää jotain uutta, tulisi pystyä ymmärtämään vanhaa ja soveltamaan olemassa olevaa tietoa. Jos edes toisen asteen yhtälöä ei pysty ratkaisemaan käsin, niin ollaan todella heikoilla jäillä. Ja tämä tilanne on jo nyt käsillä.

Lyhyesti: aiemmat polvet veivät ihmiskunnan kuuhun, uusi ilmeisesti pystyy vain luomaan alustan, missä myydään per*eenkuvia.

Vierailija
35/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitystä ei voi pysäyttää. Kannattaa sopeutua siihen. Hyviä huomioitahan tuossa on. Aivot pysyisi varmasti terveempänä ja mieli toimisi paremmin ilman nykyteknologian ylikäyttöä. Siinä saa muotoilla elämän tietynlaiseksi, jos aikoo pidättäytyä teknologian käytöstä mahdollisimman paljon. Vaatii itsekuria ja suunnitelmallisuutta, jos valitsee sen polun.

Vähän googlailin, ja ton jutun kirjoittaja on ilmeisesti tehnyt omien kirjojensa kässärit ensin käsin. Eli taitaa pyrkiä tuollaiseen.

Vierailija
36/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei jurpi tekniikassa ja sen kehittelyssä mikään muu kuin jatkuvat muutokset ja se, että tuotteita, palveluita ja laitteita pitää uusia jatkuvasti vaikka vanhatkin toimisivat ja käyttäjät olisivat niihin ihan tyytyväisiä. Esimerkiksi puhelinliittymiin ja niiden turvapalveluihin tulee koko ajan uusia  päivityksiä ja osa on varmasti siksi tehty, että saadaan hintaa nostettua; tein juuri päivityksen puhelinliittymääni enkä huomannut itse yhtään minkään muuttuneen päivityksen jälkeen paitsi liittymän hinnan, joka nousi.

No joo, tuon ymmärrän! Välillä ärsyttää, kun tiettyjä palveluja ei voi käyttää muuten ihan perushyvällä laitteella, kun "sovellusta ei enää tueta". Enemmän ihmettelen tollasta yltiönegatiivista älylaitteiden demonisointia tyyliin voi ei, tässähän muututaan tyhmiksi. Ei maa

Hyvin sanottu!

Vierailija
37/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen tuttu,änkyröi kaikkea uutta vastaan. Sitten kuitenkin taipui vaivihkaa ja nyt käyttää älypuhelinta kuten muutkin.

Vierailija
38/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Television kaukosäädin oli vain aikoinaan hyvin hintava lisävaruste sitten 70-luvulla.

Vierailija
39/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% ihmisistä on jo teknologian käskyläisiä.

On otettava käyttöön vallitseva tekniikka, halusit sitä tai et. Asenna tämä äppi, kirjaudu uudella tavalla, tee sitä ja tätä.

Yhä suurempi osa nuorista on passiivisia seuraajia jotka katselevat kännykästä kun muut tekevät.

Tempo kasvaa koko ajan, rauhalliset hetket käyvät vähiin. Ihmisiä putoaa kelkasta, koska vain nopeimpia ja älykkäimpiä tarvitaan suunnittelemaan asioita.

En minä ole havainnut, että teknologia olisi tenyt elämästä onnellisempaa?

Vierailija
40/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole teknologiaa vastaan, olen opiskellut media-alaa, mutta nykyajassa ärsyttää  teknologian palvominen. 

Esim. kaikkeen tarvitaan joku sovellus. Lidlistäkään ei saa alennuksia, jos ei joku sovellus ole asennettuna. Sitten kuitenkin pitää aina päivittää puhelinta ja poistaa sovelluksia, kun muuten ei mahdu päivitykset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän