Koira hyökkii kimppuun lenkillä
Nyt alan olla pulassa, kun melkein 40kg koira hyökkii päälle lenkillä. On muuten kiltti, mutta aloittaa ulkona ensin päälle hyppimisen. Sitten kun yrittää rajoittaa tilannetta (estämällä fyysisesti) muuttuu aggressiiviseksi ja oikeasti vihaisena alkaa purra ja yrittää kiertää taakseni puremaan. Jos yritän ottaa pannasta/valjaista, yrittää aivan hullulla ilmeellä purra ja kyseessä ei ole mikään leikki. Olen yrittänyt leluilla, namien heittämisellä, käskyillä harhauttaa, mutta yhtäkkiä koira tuntuu vain sekoavan jolloin mikään ei tehoa. Kyseessä jo yli 1-vuotias koira, eli ei mitään pientä penturiehaa kyseessä, vaan jos ei olisi takkeja niin repisi nahat kunnolla verille.
Otin ongelmakoirakouluttajaan yhteyttä jota tapasin, ja hän sanoi johtuvan turhautumisesta. Teen joka päivä tottelevaisuuskoulutusta, namien etsintää yms. koiralle fyysisten lenkkejen lisäksi.
Koiria on ollut aina, ikinä ei tämmöistä. Välillä saattaa mennä muutamia viikkoja hyvin, ja sitten yhtäkkiä koiralla alkaa napsua. Koiralta ei löytynyt mitään kipuun viittaavaa, ja välillä olevat pitkät tauotkin tätä tukevat
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tämä viimeisin koira pentuna ja muistaakseni vielä 1-vuotiaanakin tuollainen. Kieltämistä ei uskonut ollenkaan. Olin ihan purjeessa sen kanssa. Meni kyllä iän myötä ohi. Pystytkö jossain juoksuttamaan vapaana tai että koira saisi purkaa energiaansa leikkimällä toisen koiran kanssa.
Kyllä, juoksutan metsässä/tyhjässä koirapuistossa/pellolla koiraa, mutta fyysinen väsytyskään ei ole vaivaan auttanut.
Eli koirasi riehuu vapaana ja saattaa käydä sivullisen ulkoilijan tai toisen koiran kimppuun? Jos koirasi ei ole hallinnassasi edes hihnassa, miten voit hallita sitä vapaana? Oikein kerjäät hankaluuksia toiminnallasi, pidä koirasi kiinni ennen kuin se puree ketään.
Ei, vaan juoksutan vapaana vain tyhjässä puistossa ja muuten 15 metrisen jälkiliinan kanssa. Pentuna vielä pystyin pitää vapaana, nyt en ole enää edes metsässä keskellä korpea uskaltanut vaikka luoksetulo toiminut täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tämä viimeisin koira pentuna ja muistaakseni vielä 1-vuotiaanakin tuollainen. Kieltämistä ei uskonut ollenkaan. Olin ihan purjeessa sen kanssa. Meni kyllä iän myötä ohi. Pystytkö jossain juoksuttamaan vapaana tai että koira saisi purkaa energiaansa leikkimällä toisen koiran kanssa.
Ai vielä pitäisi tuollainen vaarallinen koira laskea vapaaksi puremaan vieraita ihmisiä ja koiria?!
1-vuotiaan koiran puremisissa aika harvoin on kyse oikeasta aggressiivisuudesta. Saati, että se hyökkäisi vieraan kimppuun. Esim. oma koirani on tullut toisten koirien kanssa aina toimeen. Samoin mun on vaikea kuvitella, että se purisi vierasta ihmistä. Todennäköisempää on, että tekisin itse kirvesmurhan. Aika harva koira on totaalinen sekopää. Nykyään on myös koirametsiä, joissa voi juoksuttaa aidatulla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä on kipuja.
Juu pitää ymmärtää...
Piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alista se, pillistä kiinni kunnolla ja päälle istumaan. Pomottaa sua, ton kokoisen kanssa voi olla pikku jumppa mutta muuten oot kohta enemmän kusessa.
Normaalisti aina yritän jotain muuta keinoa, mutta maahan painaminen jäänyt pari kertaa ainoaksi vaihtoehdoksi, kun muuten minulle kävisi pahasti. Samalla olen kieltänyt napakasti ja odottanut, että koira rauhoittuu ja alistuu. Ei ole lopettanut eikä pahentanut tilannetta, loppulenkki sujunut ok mutta sitten joku toinen kertaa tekee saman silti.
Mä olisin antanut saman alistamisneuvon ennen tätä mun viimeisintä koiraa. Siihenkään ei mikään alistaminen tehonnut. Ei sitä usko ennen kuin näkee.
Piikille, piikille, piikille. Kaikki koirat pitäisi hävittää ASAP.
Niin kauan kun louskuleuka puree vain omistajaa kaikki OK, pidä huoli ettei aiheuta vaaraa ulkopuolisille, piikille joutaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juoksutan metsässä/tyhjässä koirapuistossa/pellolla koiraa, mutta fyysinen väsytyskään ei ole vaivaan auttanut.
Mitä?! Pidät vaarallista koiraa irti metsässä. Toivottavasti asut jossain susirajalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun louskuleuka puree vain omistajaa kaikki OK, pidä huoli ettei aiheuta vaaraa ulkopuolisille, piikille joutaisi.
No ei näköjää suakaan saatu lapsena piikille.
No mutta, koira vaan toteuttaa luontaista lajityypillistä taipumustaan. Jos sen nyt alistaa niin siitä kasvaa masentunut arka nössö. Kyllä sinun on nyt vaan palkittava ja kehitettävä koiraa kun olet löytänyt kelpo yksilön.
Vanha aloitus, mutta aihe edelleen ajankohtainen. Koiranomistajat eivät oikein osaa.
Liikaa koulutettu voi käyttäytyä noin sitten kun pääsee vapaalle.
- yhden sekopäisen poliisikoiran hyökkäyksen kokeneena
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä on kipuja.
Piikki poistaa kivut.
Edellisellä koiralla oli tuollaista. Itse sidoin se puuhun rauhoittumaan, mutta se on vähän helpompaa 20 kg koiran kanssa. Lenkki jatkui vasta kun koira rauhoittui. Tuolle koiralle ongelmana oli, että kaikki huomio oli hyvää huomiota. Eli käytännössä kaikki huono käytös piti jättää täysin huomioimatta.
Yritä ennakoida tilanne. Kun ensimmäiset turhautumisen merkit tulevat yritä kiinnittää huomio johonkin rauhoittavaan. Vaihda suuntaa, vaihda lenkki maisemaa (koiran on tylsää kävellä samaa lenkkiä joka päivä). Kannattaa ennen lenkkiä tehdä myös jotain hajujuttuja, jotta koira on ehkä vähän vähemmän kierroksilla.
Jos et aivan heti halua viedä lopetettavaksi, kysy vielä toinen mielipide toiselta asiantuntijalta.
Ystäväni koiralla syyn yllättäen muuttuneeseen käytökseen hoksasi vasta toinen kouluttaja. Valitettavasti kuvauksissa vahvistunut rakenteellinen vika johti piikille tässä tapauksessa, mutta ainakin ratkaisu saatiin ja eläimen kärsimys loppui.
Jos syytä ei löydy, lopetus on teilläkin edessä. Voimia.
Pitää olla määrätietoinen, ettei anna koiran purra, se olisi pitänyt tehdä jo pentuna. Vai mitä tapahtui sen jälkeen? Onko koiralla kipuja?? Eläinlääkäri? Tai jokin sairaus? Koirako ei pidä lenkille menosta tiettyyn suuntaan, innostuu liikaa vai tavasta olla hihnassa, vedätkö kaulasta liikaa vai koira vetää, sattuuko tassuihin terävät sorat? Eikö pidä sinusta, miksi? Käytätkö mitään hajusteita tai ääniala jota käytät? Koiraa voi kohdella ystävällisesti ja reilusti yleensä. Mutta koira ei tiedosta kuka on nyt johtaja eli pomo? Ennen koirat kaadettiin maahan ja selätys, ei kuristaen vaikka kaulasta myös pito hetken ettei pure, pomon merkiksi. Se tehtiin vain 1 kerran kun koira oli pentu. Myös jos koira pureksii osa työntää suuhun jotain lelua tai kättä hieman syvemmälle, kuin hampaita ja kurkkua kohti ja koira haluaa kakoa sen pois, ei toista kertaa yritä pureksia - ei liian rajusti mutta hiven voimaa.
Pelkoa ei saa olla ihmisellä ja pelkokäytöstä, että sätkii ja pomppii kuin saaliseläin. Tai kuonosta kiinni sivuilta kädellä ja napakka puristus, tätä ei tehdä kuin kerran tai kaksi - jos yrittelee purra käteen. Tai napaus keskikuonoon käden sivulla. Se ei ole jatkuvaan käyttöön tai ongelman ratkaisu, jos jatkuu ja jatkuu. Silti väkivaltaa ei saa käyttää tai vahingoittaa. Se tehdään vain muutaman kerran. -Joku voi olla niin pahasti pielessä ettei sekään toimi, ellei ole aina -määrätietoinen- vaikka olisi ystävällismielinen periaatteessa. Koira ei ole lapsi enää aikuisena, vaikka osa leikkisiä. Käänny jos yrittää taakse hiipiä ja katso sitä, terävä EI. Tottelevaisuutta pitäisi varmaan opetella ellei koira ole niin ongelmainen. Nuori koira voi kokeilla ihmisiä. Mutta mistä koira on kotoisin alunperin ja mitkä rotuominaisuudet. Älä palkitse koiraa heittämällä nameja maahan huonosta käytöksestä, hyvän käytöksen jälkeen annetaan nami suuhun ja naksutin. Onko se stressaantunut puhelimen äänestä, valot, kotona melu tai jokin muu? Käyttääkö naapuri infraääniä tms. Miten perheenjäsenet kohtelevat koiraa, lisääkö se puremista?
Koira kannattaa leikkauttaa, niin se voi rauhoittaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla määrätietoinen, ettei anna koiran purra, se olisi pitänyt tehdä jo pentuna. Vai mitä tapahtui sen jälkeen? Onko koiralla kipuja?? Eläinlääkäri? Tai jokin sairaus? Koirako ei pidä lenkille menosta tiettyyn suuntaan, innostuu liikaa vai tavasta olla hihnassa, vedätkö kaulasta liikaa vai koira vetää, sattuuko tassuihin terävät sorat? Eikö pidä sinusta, miksi? Käytätkö mitään hajusteita tai ääniala jota käytät? Koiraa voi kohdella ystävällisesti ja reilusti yleensä. Mutta koira ei tiedosta kuka on nyt johtaja eli pomo? Ennen koirat kaadettiin maahan ja selätys, ei kuristaen vaikka kaulasta myös pito hetken ettei pure, pomon merkiksi. Se tehtiin vain 1 kerran kun koira oli pentu. Myös jos koira pureksii osa työntää suuhun jotain lelua tai kättä hieman syvemmälle, kuin hampaita ja kurkkua kohti ja koira haluaa kakoa sen pois, ei toista kertaa yritä pureksia - ei liian rajusti mutta hiven voimaa.
Pelkoa ei saa olla ihmisellä
Lisätietoja naapurin infraäänistä?
Sinulla on ihan normaali koiranpentu (1v on vielä pentu), tosin riehakkaammasta päästä. Toivottavasti ymmärrät että tämä palsta on ihan väärä paikka kysyä neuvoa, täällä valtaosa on koiranvihaajia joiden ainut neuvo on viedä piikille.
Osallistu vielä jollekin perustottelevaisuuskurssille koirakouluun niin saat vertaistukea. Meidän koirakoulussa on oma WhatsApp -ryhmä jossa voi keskustella vapaasti asioista ja missä sovitaan myös yhteisiä treenejä koulun ulkopuolellakin. Jos teidän paikkakunnalla ei ole koirakoulua niin netissä löytyy myös etäkoirakouluja jotka on myös hyvä vertaistukipaikkoja. En nyt mainitse nimeltä ettei luulla että mainostan.