Tuntuu pahalta valehdella 3-vuotiaalle, että joulupukki on olemassa
Kun hän luottaa täysillä siihen, että vanhemmat eivät valehtele. Samalla on toki mukavaa, kun on sitä joulun taikaa. Mutta ei kivaa valehdella
Kommentit (62)
Minä en ole halunnut valehdella lapselle asiasta. En saa siitä mitään iloa, että katsoisin lapsen jännitystä joulupukista tai kuvailisin, miten tontut kurkkii ikkunoista onko lapsi kiltisti ja saako lahjoja.
En ole puhunut joulupukista kertaakaan. 3 v on päiväkodista oppinut joulupukista. Jos lapsi tulee selittämään, että joulupukki tuo lahjat, niin totean vain "vai niin" ja vaihdan aihetta.
Eikä sitten mitään lahjojakaan saa antaa. Sekin perustuu sitten satuolentoon Raamatusta.
Miksi kolme vuotiaan kanssa tarttis vääntää mistään asiasta? Muistatko itse mitään siitä kun olit 3v.???? Eikö lapset tosiaankaan saa olla enää lapsia leikkeineen ja mielikuvituksineen? Joku kirous varmaan!
Ei ole pakko valehdella. Itse kerroin lapselle jo vauvana, että joulupukki on hahmo. Aikuinen pukeutuu joulupukiksi ja leikitään joulupukkileikkiä. Lapsella on ollut näin ihan tarpeeksi hauskaa ilman, että on tarvinut tietoisesti huijata lasta uskomaan satuolennon olemassaoloon.
Pikkulasten aliarviointi on yleistä. Jos et syötä strategisesti palturia aikuisille tai syyllisty petoksiin, miksi ihmeessä tekisit niin oman lapsesi kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko valehdella. Itse kerroin lapselle jo vauvana, että joulupukki on hahmo. Aikuinen pukeutuu joulupukiksi ja leikitään joulupukkileikkiä. Lapsella on ollut näin ihan tarpeeksi hauskaa ilman, että on tarvinut tietoisesti huijata lasta uskomaan satuolennon olemassaoloon.
Mun mielestä joulupukki on olemassa , niinkuin tuntematon sotilaskin
Minä olen 57 vuotias ja minulle valehdellaan työvoimapulasta, vihreästä siirtymästä yms yms,... ja minun pitää koittaa hyväksyä kaikki nuo valheet ja minun pitää jopa maksaa noista kaikista valheista. Semmosta se elämä on, niin että joku joulupukki on pienin valhe mitä minä tiedän. Pikkupoikana toki joulupukin todellinen kohtalo harmitti ehkä 1-2 minuutin, mutta sen jälkeen siitä pääsi yli.
Äläpä ulise tuosta. Noin 10 vuoden kuluttua lapsesi valehtelee sulle päivittäin menoistaan, kavereistaan sekä koulussa häiriköinnistään.
Isot itkut on sulla edessä 10 vuoden kuluttua.
No älä valehtele, sillähän siitä pääsee. Mulla kolme poikaa ja yhdelläkään ei ole luottamus minuun horjunu joulupukin vuoksi. Yksi asuu omillaan, kaksi vielä kotona, isoja hekin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen joulun syvin olemus on?
Valehdella, että Jeesus on syntynyt jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerrottiin pienenä, että jouluisin äiti ja iskä tekee yhteistyötä joulupukin kanssa. Se toimi. Minulle ei jäänyt traumoja kun vartuin ja käsitin asian, silti sain elää oikeaa satua myös. Suosittelen tätä tapaa.
Siinä vaiheessa kun meidän poika ymmärsi tämän verran, että jotenkin mystisesti aikuiset liittyvät kuvioon, hän teki lisäselvityspyynnön, Hän oli hyvin pöyristynyt tajutessaan, että vanhemmat maksavat ne lahjat. Että mikäs lahja se semmoinen on mistä maksaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen joulun syvin olemus on?
Valehdella, että Jeesus on syntynyt jouluna.
Ei syntymäpäivä ole ratkaisevaa syntymän juhlimisessa tässätapauksessa.
Minusta,on pahinta se, että lapsille kerrotaan joulupukin tuovan paljon lahjoja kilteille lapsille mutta tuhmat saavat vain vähän tai voivat jäädä kokonaan ilman. Mitä ajattelee vähävaraisen perheen lapsi saadessaan vähän lahjoja tai ei ollenkaan.
Tekeekö pahaa kertoa Jumalasta, uskon asia on sekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä joulupukki on olemassa , niinkuin tuntematon sotilaskin
Joulupukki ei ole tuntematon.
Me kerrottiin 4 vuotiaalle miten asiat oikeasti on, joulupukki on hauska leikki ja satu, vanhemmat ja sukulaiset ostaa lahjat.
Tämä ei ole mitenkään vähentänyt joulun taikaa, lapsille leikkikin on aika totista.
Minä en ymmärrä mitä lisäarvoa valehtelu tuo lapsen elämään.
Ai, itse olen kertonut lapsille että Jeesus on melko varmasti ollut oikeasti henkilönä olemassa ja jotkut sitten uskoo hänen olleen jumalan poika, jotkut taas että tavallinen ihminen.