Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias lapsi - kuka vastaa hänen elatuksestaan? Jos asuu toisen vanhemman luona, toinen ei ole

Vierailija
18.12.2024 |

elatusvelvollinen vai kuinka? Kiitos paljon!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä harjoittaisin taloudellista väkivaltaa, kun lapsi asunut nyt isällään vuoden ja täyttää juuri 18 v ja sisänsä jättänyt elatusmaksut maksamatta mulle jo vuosia - siis tulojen mukaan lasketut 600 e, joista Kela sitten maksanut sen alle 200 2 / kk. Lastenvalvojan vahvistama sopimus. Mutta koska exäni on tosiaan harjoittanut tätä taloudellista väkivaltaa jo vuosia, miten, että kun lapsi täytää 18 v ja asuu isällään, tuleeko mulle vielä edelleenkin hankaluuksia? Lastenvalvojan sopimukseen ja oikeuteen liittyen olen tosiaan itse jäänyt saamatta useita tuhansia euroja, ellen kymmeniä tuhansia. Eli se siitä taloudellisista väkivallasta. AP

Vierailija
22/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias ei ole lapsi vaan aikuinen ihminen ja vastaa itse omasta elatuksestaan. Eikö nykyisin peruskoulussa opita edes perusasioita jos tämä tulee jollekin yllätyksenä??

Jos on aloittanut toisen asteen opinnot alaikäisenä, niin vanhempien elatusvelvollisuus jatkuu vielä kaksi vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä harjoittaisin taloudellista väkivaltaa, kun lapsi asunut nyt isällään vuoden ja täyttää juuri 18 v ja sisänsä jättänyt elatusmaksut maksamatta mulle jo vuosia - siis tulojen mukaan lasketut 600 e, joista Kela sitten maksanut sen alle 200 2 / kk. Lastenvalvojan vahvistama sopimus. Mutta koska exäni on tosiaan harjoittanut tätä taloudellista väkivaltaa jo vuosia, miten, että kun lapsi täytää 18 v ja asuu isällään, tuleeko mulle vielä edelleenkin hankaluuksia? Lastenvalvojan sopimukseen ja oikeuteen liittyen olen tosiaan itse jäänyt saamatta useita tuhansia euroja, ellen kymmeniä tuhansia. Eli se siitä taloudellisista väkivallasta. AP

18 vuotias on täysi ikäinen joten mitään elatusmaksuja ei ole ja lastenvalvoja ei ota asiaan enää mitään kantaa.

Vierailija
24/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinaan ostin ruuat, asui luonani, poika sai opintorahan , opiskeli amiksen, isänsä ehkä antoi joskus rahaa.

Vierailija
25/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pentu on 18, voit lopettaa elarit samantien. Ex toki voi haastaa oikeuteen, mutta minkä vuoksi? Jos hän tienaa 3* enemmän niin tuskinpa edes oikeus ottaa käsiteltäväkseen koko asiaa.

"Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi."

Minilex

Vierailija
26/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei haasta mihinkään kun lapsi täyttää 18 niin exällä ei ole enää mitään oikeuksia sinua kohtaan. Oikeuteen haastaja on lapsi itse eli vain hän voi täysi-ikäisenä hakea oikeuttaan esim juuri tuohon mainittuun opiskeluavustukseen. Itse toki säästin lapseni tältä ja allekirjoitutin exällä lastenvalvojan luona uuden sopimuksen siitä päivästä kun lapsi täyttää 18, siihen asti kun lukio on suoritettu. Näin lapsen ei tarvitse alkaa tällaisia hoitamaan. Eihän se syntymäpäivä muuta yhtäkkiä yhtään mitään vaan aikuiset huolehtii yhtälailla jälkikasvustaan. Rahat vain menee suoraan lapsen tilille mihin ei enää äidillä ole käyttöoikeuksia. 380 € laitettiin meillä avustuksen määräksi. Kuluja on huomattavasti enemmän kuin pienillä lapsilla kun on auto ja paljon harrastuksia ja syödään ja kulutetaan enemmän kuin aikuiset,eikä lapsilisää enää saa kun täyttää 17 v. 

Vierailija
27/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias on täysi ikäinen joten mitään elatusmaksuja ei ole ja lastenvalvoja ei ota asiaan enää mitään kantaa.

Kiitos - olin epäselvä, juuri tuota tarkoitin, että voiko esim. lastenvalvoja puuttua. Eli olen nyt kiusaamisesta vapaa tämän lapsen osalta, kiitos!!! AP

Vierailija
28/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pentu on 18, voit lopettaa elarit samantien. Ex toki voi haastaa oikeuteen, mutta minkä vuoksi? Jos hän tienaa 3* enemmän niin tuskinpa edes oikeus ottaa käsiteltäväkseen koko asiaa.

"Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi."

Minilex

Koulutusavustusta voi vaatia lapsi itse, ja se maksetaan suoraan lapselle. Toinen vanhempi ei voi vaatia sitä itselleen.

Vierailija
29/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lastenvalvoja osaa työnsä (, kuten eräs ihana mies..., vahinko ettei toimi, ainakaan samas paikassa) niin hän kyllä kertoo ja selvittää ja ne reunaehdot ja perusteet, miten lapsi voi saada vanhemmaltaan tai vanhemmiltaan (riippuu, onko lapsi 18 vuotias vai alle) ns koulutusavustusta/ tukea. 

Vierailija
30/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos - toki annan lapselleni rahaa, mutta lähinnä ilkeän exän vuoksi mietin, että ei haasta mua oikeuteen tästä asiasta. (Keksii varmasti muita asioita).

Oli sama tilanne ja merkitsin kaikki antamani rahat kalenteriin. Jos tulee sanomista. Annoin tytöille enemmän jopa kuin elatusmaksu oli ja sanoin että ovat kertomatta asiasta äidilleen koska se tietäisi hankaluuksia. Tyttäret lähtivätkin kotoaan sitten ja autoin heitä asuntoasioissa. Äiti ei varmaan kehdannut pyydellä mitään kun oli estänyt tyttöjen tapaamiset monta vuotta. Ei riitä palstatila edes osaan äidin tekemistä ilkeyksistä. Nyt on kaikki erittäin hyvin. Nuoret on fiksuja, ne kyllä huomaa kuka on oikeassa.

Vierailija
31/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on yhtään fiksu lähihuoltaja niin tekee sopimuksen opiskeluavustuksesta lastenvalvojalla ennenkuin lapsi täyttää 18 v. Muuten huoltajat eivät voi keskenään tätä sopia ekoska lähihuoltaja ei voi enää edustaa täysi-ikäistä lastaan vaan lapsi edustaa itse itseään. 

Vierailija
32/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti. Ja isä. Mummo. Omaan asuntoon varmaan menisi pian? Sinne voi tukea.

Miksei vaareilla ole ikinä mitään vastuuta?

Olisiko siis parasta jättää lapset muiden tehtäviksi, jos vielä mummot ja vaaritkin joutuu niitä elättämään?

Vierailija
33/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias ei ole lapsi vaan aikuinen ihminen ja vastaa itse omasta elatuksestaan. Eikö nykyisin peruskoulussa opita edes perusasioita jos tämä tulee jollekin yllätyksenä??

No eipä muuten varmasti vastaa jos asuu vielä kotona ja pinnotkin vielä kesken tuon lähesi kaikilla tuon ikäisellä. Kyllä siinä edelleen on vanhemmilla elatusvastuu.

Vierailija
34/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun koulussa ei ainakaan perusasioita opetettu mitä tulee siihen, että olisi edes alkeellisesti perillä asioista joita kommentoi

Vierailija
35/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ois kannattanut porsia!😟

Yritä nyt päästä naimisiin sinäkin niin pääset harjoittamaan antavuutta.

Lapset on saastaa.

Sinäkin olet ollut lapsi. Ja saastaa olet vieläkin.

Vierailija
36/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä muuten varmasti vastaa jos asuu vielä kotona ja pinnotkin vielä kesken tuon lähesi kaikilla tuon ikäisellä. Kyllä siinä edelleen on vanhemmilla elatusvastuu.

Kyllä se vastuu on sillä 18 v itsellään.

Vierailija
37/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lain mukaan vastaa itse omasta elastuksestaan. Vanhemmilta voi vaatia koulutusavusta mutta se on tarkoitettu ihan vain välttämättömiin kuluihin. Esim. harrastuskulut ja muut vastaavat on täysin henkilön omalla vastuulla. Vanhempien vastuu päättyy näiden osalta kuin seinään silloin kun vuorokausi vaihtuu päivänä jolloin lapsi täyttää 18 vuotta.

Vierailija
38/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se lapsi itse elatuksestaan vastaa jos asuu vanhemman luona niin vanhemman tulot vaikuttavat suoraan lapsen opintorahaan. Omani ei tule saamaan sitä euroakaan. Eli kustannuksista vastaan täysin minä ja lasten isä sovitun opiskeluavustuksen verran. Lapsi sitten käy töissä kesällä jos niitä saa ja ne rahat saa käyttää omiin menoihinsa ja laittaa säästöön. En todella raaskisi niistä vaatia osuutta itselleni asumisesta tai ruoista. Kouluaikana taas ei kyllä käydä töissä kyl koulupäivät lukiossa jo 8-16 ja sen jälkeen harrastukset ja muut velvollisuudet. Ehtii töitä kyllä tekemään sitten myöhemminkin varmasti burn outiin asti. Sitä ennen kuitenkin vielä armeija ja lukion jälkeiset opinnot. 

Vierailija
39/41 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte ihmetellä näiden vanhempien miksi lapsesta tulee työtön tai hyvin matalapalkkainen koko loppuelämäkseen jotka pistävät lapset maksamaan kaikesta yhtäkkiä kun on 18 v synttärit... 

Vierailija
40/41 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on aloittanut toisen asteen opinnot alaikäisenä, niin vanhempien elatusvelvollisuus jatkuu vielä kaksi vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen. 

Eipä ole sellaista lakia olla, että täysikäistä pitäisi elättää. Koulutusavustustakaan ei enää taida olla, kun toinen aste on maksuton. Koulutusavustus muutenkin oli joitain kymppejä eli ei mitään elatusmaksun suuruista.