Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa reihuvan koiran rauhoittumaan?

Vierailija
18.12.2024 |

Oikeaoppisesti?

Lyhyesti kerrottuna minulla on maalta vastikään pienelle paikkakunnalle muuttanut metsästyskoira (eron vuoksi ja oma koira). Kaikki on ollut yhtä ongelmaa koiran kanssa ja osa ongelmista saatu korjattua mutta hihna käyttäytyminen ja räyhääminen on erittäin stressaavaa itselle enkä vaan saa sitä kuriin vaikka kuinka on kouluttaja neuvonut videoillaan. Kun koira ei kertakaikkiaan rauhoitu. On arka, agressiivinen toisille koirille ja ei ole tottunut kuin asumaan metsänkeskellä rauhassa. Olen aivan hermoraunioina itse nykyään.

Taas kerran sattui tilanne että näin kaukaa tulevan koiria, väistin ja väistin vielä ihan eri tielle asti mutta eiköhän nämä koirat ollut tulossa juuri sinne ja jäin ns. loukkuun ja räyhääminen alkoi. Koira riehui ja räyhäsi niin hirveästi että melkein pääsi valjaistaan jotka on todella turvalliselta ennen tuntunut. Jotenkin ahdistuksissa sitten repäisin  valjaista koiraa, huusin ja otin kuonosta kiinni.

Koira rauhoittui paljon ja sain valjaat pyöräytettyä takaisin päälle mutta toisen koiran omistajan katse oli niiin syyttävä. Ja siis syystä, tottakai. Ei saisi itse alkaa riehumaan mutta jotenkin kaikki stressi noihin lenkkeihin purkaantui siinä kun säikähdin että nyt pääsee karkuun. Tuli vihana ulos. Nyt mietin että miten minä toimin jatkossa kun niin usein tulee tilanteita että toiset koirakot vaan seuraa vaikka yritän minne piiloutua koirani kanssa. Vai laitanko pannan ja parit valjaat ja annanko vaan räksyttää ja kävelen itse ohi. Olen todella toivoton ja lenkille lähtö stressaa kokoajan. En haluaisi koirasta luopua kun olisi tarkoitus muuttaa takaisin maalle heti kun itsellä rahatilanne sallii yksin muuttaa ja maalla koira oli paljon rennompi ja lenkeistä pystyi nauttimaan kun koirakin nautti.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin välillä kuonoremmiä.

Vierailija
22/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaisissa tilanteissa olen ollut oman haastavan koirani kanssa, joten ymmärrän. Mutta hyvinhän sä selvisit, sait pidettyä koiran, se ei päässyt valjaista irti ja komentamalla sait jopa käytöstä rauhoittumaan.

Minulle tuli mieleen, että harjoitteletteko kontaktin ottamista, seuraamista jne. ihan omissa oloissa, silloin kun ei ole häiriöitä? Suosittelen tätä. Onko koira kiinnostunut mistään leluista? Itselläni on tapana ripotella pieniä makupaloja pois päin ohitettavasta kohteesta, niin että koira joutuu etsimään niitä maasta ja tämä vähän rauhoittaa ja vie koiran huomiota pois ympäristöstä. Tuosta etsimisestä koira pitää, mutta sitä on harjoiteltu paljon kotipihalla ja siihen on käskysana, johon koira on ehdollistunut.

Täytyy kyllä myöntää, että itse suosin silti tämän yksilön kanssa hiljaisia reittejä ja rauhallisia lenkkeilyaikoja, en lähde vilkkaimpaan "ruuhkaan". Toki silloin ei tule harjoitustilanteita, mutta lenkit on paljon mukavampia.

Tsemppia sinne! Toivottavasti pääsette jossain vaiheessa takaisin maalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä kääntää koiran huomio itseesi. Jos on motivoitunut ruuasta, tarjoa jotain hyvää kun ohitatte toisen koiran ja tarjoa myös herkkuja kun koira huomioi sinut eikä muita koiria.

Tätä on neuvottu mutta ei auta mitenkään kun ei koiraa silloin kiinnosta mikään muu. Ei vaikka itkis ja rukoilis ja tois rekallisen herkkuja. Sitten on tämä neuvo että niin kaukaa kiertää ettei koira ala haukkumaan ja sitten kun ohitus kaukaa onnistuu niin voi mennä vähän lähemmäs. Mutta kun se ei onnistu vaikka miten kaukaa kiertää. Haukkuminen alkaa vaikka näkisi itse vaan mustan pisteen horisontissa. Sen jälkeen unohtuu tarpeiden teko. Lähden erisuuntaan rauhassa että eipä tässä mitään ompas kiva keli. Koitan poikkoilla piiloon jonnekkin missä ei tulisi ketään vastaan mutta koira on valppaana ja oikein odottaa että milloin voi aloittaa riehumisen. Ja sitten tosi usein joku tulee vastaan

Aika turhia neuvoja nämä ota koiran huomio itseesi, käytä naksutinta ja palkkaa hyvästä käytöksestä. Todellisuudessa se raivohulluna huutava räyhääjä ei kuule eikä näe mitään ja kontaktin saaminen siihen on täysin mahdotonta. Meillä lähdettiin tästä raivohullu vaiheesta hissukseen liikkeelle. Otin koiran jalkojeni väliin, että sain siihen suoran kontaktin ja koiran kunnolla hallintaan. Käännyimme aina poispäin toisesta koirakosta ja juttelin koiralle rauhallisesti. Koiralle ja minulle teki hyvää suora fyysinen kontakti toisiimme. Minä olin rauhallinen, kun koira oli kunnolla hanskassa ja koira oli rauhallisempi, kun minä olin rauhallinen, enkä stressannut kohtaamisia. Nykyisin ohitamme toisia räyhääviä koiria ja koira kuuntelee, kun juttelen sille ja sanon, että anna toisen rähjätä, mennään me vain. Meistä on tullut se rauhallinen koirakko.

Vierailija
24/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä kääntää koiran huomio itseesi. Jos on motivoitunut ruuasta, tarjoa jotain hyvää kun ohitatte toisen koiran ja tarjoa myös herkkuja kun koira huomioi sinut eikä muita koiria.

Älytöntä. Ajanhukkaa. NNappi.

Vierailija
25/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikkiä koiralle.

Vierailija
26/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut 2 kodinvaihtajakoiraa, kummatkin maalta kaupunkiin muuttaneita. Kummatkin rähjäsi alussa remmissä, ja hihnakäytös piti opettaa lähes alusta. Eniten koulutuksessa auttoi, kun itse pysyi rauhallisena (ei ollut aina helppoa). Koira vaistoaa taluttajan jännityksen ja hermostumisen, ja se pahentaa koiran käytöstä.

Tärkeintä on, että voit luottaa siihen, että koira ei pääse vapaaksi. Se poistaa stressiä jo kummasti. Mulla ekan kanssa oli käytössä kuonopanta ja tavallinen panta, jonka kautta kuonopannan niskalenkki pujotettiin. Näin ei peruuttaessakaan niskalenkki päässyt tulemaan pään yli. Toisen kanssa riitti valjaat, joissa hihnan sai kiinnitettyä eteen rinnan kohdalle. Ideana kuonopannassa ja valjaissa se, että koiran vetäessä ne kääntää koiran taluttajaa päin, eikä vedossa ole samalla lailla voimaa.

Mun koirat oli ahneita. Kummankin kanssa ohitettiin mahdollisuuksien mukaan muut koirat kaukaa etenkin alussa, ja koirien mennessä ohi oma sai etsiä herkkuja (tosi pieniä) maasta. Opetin käskyn haista maata ja kopautin maata jalalla. Maan haistelu rauhoittaa koiraa ja toimii toisille koirille peace-merkkinä. Tätä treenattiin myös ilman muita koiria, ja lopulta toinen kodinvaihtajista alkoi tarjoamaan toimintaa ihan oma-aloitteisesti. Toisella toimi alun paniikkirähjäyksessä myös koirille tarkoitettu lohitahna suoraan tuubista annettuna, jolloin huomion ja koiran pään sai käännettyä pois toisesta koirasta. Muuta ei kyennyt paniikissa syömään.

Näiden lisäksi tehtiin paljon kontaktiharjoituksia rauhallisessa ympäristössä, ja mm. palkitsin, jos koira katsoi toista koiraa ja sen jälkeen mua. Toisesta koirasta kasvoi hyvinkin mallikas kaupunkilenkkeilijä, toisen kanssa oli aina vähän sellainen olo lenkeillä, kuin pelaisi livenä videopeliä, missä vastustaja tulee yllättäen vastaan ja tarttee keksiä äkkiä toinen reitti ;D Alkuaikojen räjähdysrähjäys jäi kuitenkin pois, ja ohitukset helpottui.

Toivottavasti oli jotain hyötyä näistä kokemuksista! Koulutus vaatii aikaa ja pitkää pinnaa, tsemppiä.

Vierailija
27/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piekkarilla lasauttaa otsaan, loppuu riehuminen

Vierailija
28/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jauhenlihaa sille

Vierailija
29/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä rotu on reihuva? 

Veikkaan sakasan siesojaa.

Vierailija
30/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita sopiva rotu alkajaisiksi kuten kultainen nuotaja.

Vierailija
31/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko mitään oikeita neuvoja vai menikö vaan "vitsiksi". AP

Facebookissa on ryhmä reaktiiviset koirat. Sieltä saat aivan varmasti laadukkaampia vinkkejä kuin täältä av:lta.

Vierailija
32/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko mitään oikeita neuvoja vai menikö vaan "vitsiksi". AP

Facebookissa on ryhmä reaktiiviset koirat. Sieltä saat aivan varmasti laadukkaampia vinkkejä kuin täältä av:lta.

Ne koirat on ihan Tsernobyylistä siellä.

Vierailija
33/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haulikonlaukaus päin pläsiä rauhoittaa. 

Vierailija
34/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tussukoi koirasi niin se rauhottuu.

Vierailija
35/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa valita sopiva rotu alkajaisiksi kuten kultainen nuotaja.

Kultainen noutaja on ainoa koira, joka on purrut minua. Täysin kouluttamaton, pikkulasten talutuksessa. ohikulkiessani.

Vierailija
36/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otit koiran ku ei sinulla ole sen pitoon edellytyksiä tai kokemusta??

Vierailija
37/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rähinä mitään haittaa. Kutsu vaikka väkeä kulkemaan tahallaan teidän ohi monta kertaa, että koirasi tottuu siihen ettei mitään pahaa tapahdu ja ettei tarvitse räyhätä. 

Vierailija
38/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

👉💥🐶

Vierailija
39/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen remmiräyhän koirani kanssa niin, että heti, kun huomaan triggeröivän kohteen, alan kävellä edes takaisin lyhyttä matkaa. Koirani ymmärtää käskyn "nätisti", joka tarkoittaa että pitää kävellä vieressäni löysällä hihnalla. Käskytän "nätisti" ja sahaan edes takaisin siinä tienpätkällä. Suunnan vaihtelu ja käskyyn keskittyminen vievät koiran huomion pois toisesta koirakosta. Palkkaan namilla ja kehuilla, kun käyttäytyy kauniisti, eikä räyhää. Itse en kiinnitä huomiota toiseen koirakkoo lainkaan, vaan keskityn vain rauhassa omaan koiraan.

Ei toimi aina, varsinkaan, jos se toinenkin koira on rähjä, mutta aika usein tällä päästään siihen, ettei mitään pahempaa rähinää synny. 

Sinulla iso osa ongelmaa on varmasti se, että itse stressaat. Koira aistii sen ja räyhää kahta pahemmin. Eli yritä rauhoittua ja ohjata koirasi huomio johoniin muuhun. Jollei se kiinnostu herkuista, kokeile opettaa sille joku temppu, jota laitat sen tekemään noissa tilanteissa. Jollei se jo osaa kulkea löysällä hihnalla, opeta se kotona/muussa rauhallisessa paikassa ja keskitytte siihen, kun muita tulee vastaan. Jos käytät taluttimena Flexiä, jätä se vähäksi aikaa poisja ota käyttöön ihan tavallinen hihna, ettei koira pääse sinkoilemaan kovin kauas.

Kaikkein tärkeintä on, että itse pysyt rauhallisena ja olet kuin sitä toista koirakkoa ei olisikaan. On vain sinä, koirasi ja teidän yhteinen, mukava ulkoiluhetki.

Vierailija
40/40 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen osaavaa koirakouluttajaa. Tuollaisesta et itse yksin selviä. Ota yksityistunteja ja ota oikea asenne itsellesi että koiralla on turvallinen olla. Kouluta siis vain silloin että olet itse rauhallinen ja hyvin levännyt, koira peilaa sinun olotilaasi koko ajan. Harjoittele harjoittele ja harjoittele. Usein myös sattuu että ns metsäkoira ei ihmisten keskelle sovellu, sekin on tapauskohtaista.. Koiraa ei kannata turhaan stressata, tai itseä. 

Terv. 30v koiria kouluttanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi