Joulupöydän sisältö
Peruna,bataatti,porkkana ja lanttulaatikot, itse alusta asti tehtyinä. Kylmä ja lämminsavu kirjolohi. Karjalanpaisti ja porsaan sisäpaisti. Vihersalaatti, katkarapuchilisalaatti, sienisalaatti. Savustettu kalkkunanrintafile.
Tuohon tulee alku ja jälkiruuat lisäksi. Alkoholijuomia ei ole lainkaan ja suosittelen käytäntöä kaikille.
Olen tarpeeksi katsellut , kun `sivistyneet `ihmiset aloittavat viinin ja oluen juomisen klo 12 . Jättäkää juomat iltaan kun lapset jo nukkuvat, niin on kaikilla mukavampaa.
Kommentit (25)
Tiedäthän, että on terveellisempää nauttia lasillinen alkoholia ruoan kanssa kuin pämpätä illalla. Nukkuukin paremmin, kun se alkoholi ehtii palaa pois aikoja ennen nukkumaanmenoa.
Kinkku, riisipuuro, voi ja omenamehu. Muuta ruokaa saa muulloinkin.
Mitä me tällä pöydän sisällön tiedolla tehdään.
Meillä kun ei ole lähimaillakaan lapsia, milloinkahan saadaan aloittaa juomien nautiskeleminen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että on terveellisempää nauttia lasillinen alkoholia ruoan kanssa kuin pämpätä illalla. Nukkuukin paremmin, kun se alkoholi ehtii palaa pois aikoja ennen nukkumaanmenoa.
Kyllä, mutta kun se ei jää yhteen viinilasiin tai olueen. Olen 40 joulua katsellut selvänä, kun vanhempani, vaimon veli + sukulaisia aloittavat klo 12 aikaan vinilasillisella kellään ja koskaan se ei ole jääny siihen. En ole absolutisti ja otan illalla kun kemut ovat jo loppu( olen myös aina kuskina kyläillessä)
Ihan turhan paljon pöperöä ja aivan liian vähän juomia. Annan tälle joulukattaukselle 5/10.
Kinkku, perunat, karjalanpaisti, laatikoita, yksi tärkeimmistä hedelmäsalaatti keventämään muutoin suolaista ja rasvaista ruokaa (purkki hedelmäsäilykettä, pilkottuja banaaneita, omenaa, appelsiineja ja sekaan purkki esim appelsiinimehua)
Kinkku puuttuu. Karjanpaisti ja toi porsaan sisäpaisti ei kuulu joulupöytään
Muuten ihan hyvä, mutta noista paisteista en välitä ja juomat puuttuu. Olisi ikävä odottaa sitä viinilasillista iltaan saakka. Mieluummin juon sen lasillisen ruokapöydässä.
Ryynivelli, pussikeitto, purkkihernekeitto. Eri päivinä siis. Juomaksi haalea kraanavesi. 😬
nim. sopeutukset ym.
Onneksi vietän joulua yksin, niin saan juoda mitä haluan, silloin kun haluan. Eipä ole ketään vieressä naama nutturalla paheksumassa mun glögiäni.
Lounaaksi meillä syödään riisipuuroa lisukkeineen.
Joulupöytään tarjolle rosolli, vihreä salaatti, salaatin kastike, graavilohi, karjalanpiirakat, munavoi, lanttu-, bataatti- ja perunalaatikko, hunajaporkkanoita ja kinkku.
Jälkiruoaksi teen ehkä luumurahkaa. Lisäksi kahvia ja makeisia.
Aattona kotona varmaan kala ja joku rapusalaatti, ja joku perunalisäke, ja jotain vihannesta... ei ole niin suunniteltu. Jos ehtii saada lihan niin mies laittaa jotain peurapyöryköitä.
Jälkkärinä ehkä tiramisu, ja varmasti suklaata.
Meidän joulupöytään kuuluu toki myös alkoholi, mies juo olutta, minä valkkaria. On myös kuohuvaa ja "kreikkalaisia väkiviinoja".
Juu ei olla erityisemmin jouluihmisiä. Joulupäivänä pikavisiitti anopille, siellä ne kinkku ja laatikot. Tapanina varmaan jo pizzalle.
Pöytäni sisältää mäntypuuta, osia kasassa pitäviä ruuveja sekä puuliimaa. Lisäksi tekele on kuorrutettu mehiläisvahalla.
Junttimaista laittaa vauvansoselaatikoita juureksista, mausteena suola ja sokeri.
Tässä pääpiirteittäin:
-Lämmin- ja kylmäsavulohi, silli, mätimousse
-Peruna-, lanttu-, porkkana- ja bataattilaatikko
-joulukinkku, paahdettu naudanpaisti
-joululimppu, saaristolaisleipä, voi
-salaatti (kurkku, pikkutomaatti, rucola, mozzarella, avocado, viinirypäle, oliiviöljy)
-juomana vichy, erilaiset limpparit, puna- tai valkoviini (harvemmin näitä viinejä kyllä kukaan meillä haluaa)
Jälkiruoka: luumurahka, joulutortut ja piparit, konvehdit, glögi, juustolautanen (valkohome, sinihome, jne. ..)
Vierailija kirjoitti:
"Ei kuulu", hohhoijaa. Niin puuttuu meiltäkin, puuttunut jo varmaan 10v. Välillä on ankkaa, välillä kalkkunaa, välillä kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pääpiirteittäin:
-Lämmin- ja kylmäsavulohi, silli, mätimousse
-Peruna-, lanttu-, porkkana- ja bataattilaatikko
-joulukinkku, paahdettu naudanpaisti
-joululimppu, saaristolaisleipä, voi
-salaatti (kurkku, pikkutomaatti, rucola, mozzarella, avocado, viinirypäle, oliiviöljy)
-juomana vichy, erilaiset limpparit, puna- tai valkoviini (harvemmin näitä viinejä kyllä kukaan meillä haluaa)
Jälkiruoka: luumurahka, joulutortut ja piparit, konvehdit, glögi, juustolautanen (valkohome, sinihome, jne. ..)
Niin ja sienisalaatti ja rosolli tietysti
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti kuuluu.
Kinkku, oluet ja viinat puuttuu. Harvinaisen paska joulupöytä, poistoon siis.