Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

S2-koulut ovat hätääkärsimässä

Vierailija
18.12.2024 |

Olen itse opettajaksi opiskeleva nuori nainen ja havainnut pk-seudulla tämän ilmiön. Eli siis että opettajat ja muu henkilökunta katsoo läpi sormien huonoa käytöstä ja koulumenestystä s2-painoitteisissa kouluissa. Vieraskielisille oppilaille annetaan jopa parempia arvosanoja kuin he oikeasti ansaitsisivat taitojensa perusteella.

S2-oppilaat, pojat etunenässä, harjoittavat väkivaltaa luokassa ja opettajat eivät uskalla puuttua. Ymmärrettävästi. Opettajat saavat osakseen huorittelua, jopa fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua. Minuakin on muutama S2-oppilas lähtenyt työpäivän jälkeen seuraamaan.

Milloin tästä aiheesta aletaan tosissaan puhua oikeilla nimillä? Eli tunnustetaan missä vika. Vika ei ole siinä että oli korona ja sota. Vika on kurinpidossa jota ei ole. Vika on siinä että koulussa henkilökunta pelkää niin paljon sekä rasismia, jonka vuoksi ei puututa, että myöskin pelätään ihan oman terveyden ja koskemattomuuden puolesta. 

Ongelma on keskittynyt nimenomaan alueille ja kouluille joissa on paljon mu s li milapsia. 

Tässä loistava video aiheesta.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehitysmaista raahataan porukkaa suomeen?

Yleensä ei kukaan heitä raahaa. Osa tulee siksi, että kotimaassa on sota, osa siksi että täältä tarjotaan töitä, joihin ei suomalaisia saada.

No juuri siksi niitä työttömiä on kun uudet tekijät tuodaan jostain hevon kuusesta, eikä omasta kortistosta.

Vierailija
122/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S2-opettajien käsityksiä suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja S2-opetuksen asemasta peruskoulussa

https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/53194

Luokanopettajien käsityksiä suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen ryhmässä

https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/53250

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä unohtaa niitä vanhempia, jotka ovat monissa kouluissa suurempi ongelma ja uhka kuin ne itse oppilaat.

Monessa koulussa näihin keskusteluihin opettajan tai rehtorin ja vanhempien välillä tarvitaan vartija, siihen on menty ja tätäkin hyssytellään, erityisesti rehtorien toimesta.

Vierailija
124/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä on lapset yksityisessä koulussa.

Vierailija
125/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon nämä ongelmat lähtevät kotoa, joko huonon käytöksen rohkaisemisesta tai välinpitämättömyydestä.

Eli sanktioita pitäisi tulla koko perheelle lapsen rikkeistä koulussa, näin se asia tulisi kerralla kuntoon, kun siihen ruvettaisiin siellä kotona puuttumaan, josta se ongelma alunperin lähtee.

Vierailija
126/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasokkaat kielikoulut on kaikki S2-kouluja. Esim. ranskalainen lukio on pääkaupunkiseudun paras.

Vierailija
127/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatrolli se jaksaa 

Ja sinulle totuus ja faktat näyttää kirpaisevan. S2 koulut ja alueet pärjää tutkitusti paljon huonommin, joten onko se totuus liian hankala ottaa vastaan?

Itse asiassa S2 kouluissa on ihan yhtä hyvät keskiarvot kuin kouluissa, joissa on vähän s2 oppilaita. Tämän voi jokainen käydä Ylen koulukoneesta katsomassa ja vertailemassa. 

Vierailija
128/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet opettaja, kuten väität, niin miksi et pidä sitten kuria?

Huonosti käyttäytyvät lapset rehtorin puhutteluun ja lasu joka kerta, jos luokasta ei saa poistaa. Kaikkien kokeet arvostellaan samoin perustein.

Ole itse se muutos, jonka haluat tapahtuvan.

Lainsäädäntöä tulee muuttaa siten, että huonosti käyttäytyvät oppilaat voidaan poistaa luokasta vaikka väkisin. Lisäksi koulupuku voisi olla yksi osa ratkaisua. Se tasapäistää oppilaita ja siitä näkee heti mitä koulua lapset käyvät koulun ulkopuolellakin, joka alentaa kynnystä konnuuksiin. Opettajia ja koulun henkilökuntaa tulisi puhutella kunnioittavasti. Esimerkiksi Englannissa lapset puhuttelevat opettajia termein sir, madam tai miss. Tunneilla on rauhallista kun häiriökäyttäytymiselle on nollatoleranssi. Kurin pitää olla kunnossa ja koulua ja opettajia kunnioittaa. Jo vanha sananlaskukin toteaa, että se joka kuritta kasvaa kunniatta kuolee.

Vierailija
129/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasokkaat kielikoulut on kaikki S2-kouluja. Esim. ranskalainen lukio on pääkaupunkiseudun paras.

Ranskalainen lukio on pääkaupunkiseudun paras... missä? Ranskan tuloksissa?

Vierailija
130/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatrolli se jaksaa 

Ja sinulle totuus ja faktat näyttää kirpaisevan. S2 koulut ja alueet pärjää tutkitusti paljon huonommin, joten onko se totuus liian hankala ottaa vastaan?

Itse asiassa S2 kouluissa on ihan yhtä hyvät keskiarvot kuin kouluissa, joissa on vähän s2 oppilaita. Tämän voi jokainen käydä Ylen koulukoneesta katsomassa ja vertailemassa. 

Pakko olla. Tottakai kielipuolet osaa paremmin kuin kieliosaajat. Muu olisi syrjintää.

Vierailija
131/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on yleensä aina pienenä söpöjä mutta katsokaa kun näette seuraavan kerran näiden tietyn uskonnon edustajien lapsia, kuinka kylmä ja vihamielinen katse jo alle kouluikäisillä pojilla voi olla. 

Terveydenhuollossa toimivana näen näitä uskonnon edustajia päivittäin, ja aika usein nämä ovat järkyttäviä. Eivät sitoudu hoitoon, jättävät aikoja perumatta, lääkkeet ottamatta, vaativat ja riehuvat. Tarvitsevat tulkin, eivät puhu kieltä, haluavat tuoda koko perheensä ja sukunsa tänne. Voin vain kuvitella, mitä koulut nykyään ovat. 

En voi käsittää, että meidän yhteiskuntamme halutaan ehdoin tahdoin tuhota tuomalla näitä sopeutumattomia tänne.

Miksi tarjotaan tulkkauspalveluita? Ei ole mikään pakko. Opetelkoot maan kieltä, suomea tai ruotsia tai vaikka englantia. Jos eivät sitoudu hoitoon ja kärsivät, niin oma vika. Ei aikuisia ihmisiä pidä paapoa. Perumattomista ajoista pitää lähettää lasku, niin oppivat nopeasti. Ihan suomalaisten ja  yhteiskunnan omaa saamattomuutta, että asiaan ei puututa. Maassa maan tavalla tai maasta pois. Ei pidä antaa mitään erivapauksia muista kulttuureista tulleille, vaan edellyttää, että he soputuvat suomalaiseen yhteiskuntaan.

Vierailija
132/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiovertailussa. Oletko hieman pöljä..

Vierailija
133/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän kielipolitiikkaan täytyy kyllä sekin sanoa että aikapaljon vastaan tulee myös korkeastikoulutettua kauluspaitaduunareita(länsi-eurooppalaisia) jotka ei osaa edes yli 10 vuoden maassa asuneena suomenkieltä, kun kaikkia heitetty yhden kortin varaan.. enkulla pärjää. helsingin ( ei pizzeriat/kebabbilat)ravintoloissa ja kahviloissa on myös liuta tarjoilijoita jotka ei osaa suomea ja eivät ole ollenkaan tietyn uskontokunnan edustajia!!.

Vierailija
134/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S2-koulut ovat jostain kumman syystä Vantaalla kaikista turvattomimpia? Mikäköhän siinä mahtaa olla syynä? Voisivatko vihervassarit vastata tähän?

Persujen kakarat kiusaavat niissä mm-taustaisia.

Vierailija
135/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S2-koulut ovat jostain kumman syystä Vantaalla kaikista turvattomimpia? Mikäköhän siinä mahtaa olla syynä? Voisivatko vihervassarit vastata tähän?

Persujen kakarat kiusaavat niissä mm-taustaisia.

Itse asiassa Vantaalla on suurin osa punavihreiden lapsista. Persut ovat muuttaneet pois Vantaalta. Tämä näkyy Vantaan valtuustossa.

Vierailija
136/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiovertailussa. Oletko hieman pöljä..

No ei todellakaan ollut paras, kaukana kärjestä. Kivenheiton päässä oleva SYK oli aivan heittämällä parempi.

Vierailija
137/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään kommenteistanne ei poista ongelmaa :D se kasvaa kasvamistaan. Ap.

Kieltämättä on melkoinen ongelma esiintyä nuorena naisena, mutta sinä itse olet myös ratkaisu.

Miksi oletat että vain vanha mies voisi olla tätä mieltä? Olet yhtä aivopesty kuin nämä monet opettajatkin. Ap 

Ensinnäkin siksi, ettet osaa kirjoittaa suomea. Toiseksi siksi, että väitteesi eivät täsmää sen kanssa, mikä yleisesti on tiedossa opettajaopinnoista.

Ihan hyvää suomea minä kirjoitan. Jos teen kieliopillisia virheitä niin on minulla onneksi koko elämä aikaa opetella niiden korjaamista 😅 Ja en minä tänne jaksa aina t

Mitä ihmettä sä selität. Minäkin olen käynyt ylipiston ja minulla on lukihäiriö mikä näkyy kirjoittaessa juuri virheinä. Keskityn tietysti koulussa ja töissä kirjoittamiseen erilailla ja käytän erilaisissa tekstityökaluja korjatakseni virheeni, mutta jossain keskustelupalstalla en todellakaan jaksa ja virheitä tulee. Joskus paljonkin. 

Minusta tuntuu että tietyt tyypit yrittää nyt ohjata näillä "et voi olla opettaja" syytöksillä keskustelua sivuraiteille jotta ongelmasta ei puhuttaisi. 

Vierailija
138/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvattommissa kouluissa on eniten epäakateemisten perheiden lapsia. Miksi muuten Helsingin kansainvälinen koulu ei näissä jutuissa ole koskaan pahamaineinen S2-koulu, vaikka siellä vasta montaa kieltä puhutaankin?

Vierailija
139/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatrolli se jaksaa 

Tottakai kun saavat helpommin numeroita.

Vierailija
140/146 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatrolli se jaksaa 

Hyvät keskiarvot tulee siitä, että annetaan liian hyviä arvosanoja osaamiseen nähden. Sehän näkyy mm siinä, että lukioon tulevat eivät saa lukea ti kirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä