S2-koulut ovat hätääkärsimässä
Olen itse opettajaksi opiskeleva nuori nainen ja havainnut pk-seudulla tämän ilmiön. Eli siis että opettajat ja muu henkilökunta katsoo läpi sormien huonoa käytöstä ja koulumenestystä s2-painoitteisissa kouluissa. Vieraskielisille oppilaille annetaan jopa parempia arvosanoja kuin he oikeasti ansaitsisivat taitojensa perusteella.
S2-oppilaat, pojat etunenässä, harjoittavat väkivaltaa luokassa ja opettajat eivät uskalla puuttua. Ymmärrettävästi. Opettajat saavat osakseen huorittelua, jopa fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua. Minuakin on muutama S2-oppilas lähtenyt työpäivän jälkeen seuraamaan.
Milloin tästä aiheesta aletaan tosissaan puhua oikeilla nimillä? Eli tunnustetaan missä vika. Vika ei ole siinä että oli korona ja sota. Vika on kurinpidossa jota ei ole. Vika on siinä että koulussa henkilökunta pelkää niin paljon sekä rasismia, jonka vuoksi ei puututa, että myöskin pelätään ihan oman terveyden ja koskemattomuuden puolesta.
Ongelma on keskittynyt nimenomaan alueille ja kouluille joissa on paljon mu s li milapsia.
Tässä loistava video aiheesta.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tosiaan myös se että asiasta ei saisi puhua. Kukaan ei syyllistä lähtökohtaisesti lapsia. Vanhempia kyllä. Mutta vähän lapsellista ohittaa tämä aihe ja keskustelu sillä että haukutaan heti rasseksi. Se on ongelman vesittämistä. Itselle ja yhteiskunnalle valehtelua.
Kielitaidosta ja koulukaaoksesta on ollut uutisia ja pidempiä juttuja lähes viikoittain jo useamman vuoden ajan esim. Hesarissa.
Ne vain pitää lukea, eikä töllöttää tiktokin kautta. Ymmärrän siis, että sinulta on voinut jäädä tämä keskustelu huomaamatta.
Kuunteleppas tuo video niin huomaat että nimenomaan kouluissa hyssytellään tätä ongelmaa! Siitä ei puhuta eikä varsinkaan vastuuteta vieraskielisiä perheitä.
Toivottavasti joku muu kuin aloittaja opettaa lapsille lähdekritiikkiä. Ja näin varmasti onkin, kun muistetaan, että ap on palstan trollisetä.
Se, että jokin on video, ei tee siitä totta. Edes tekijää ei aloittaja viitsi mainita. En totisesti klikkaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on S2-koulut? Sellaisia ei kai ole olemassakaan. Opettaja opiskelija voisi nyt vähän harjoittaa tarkkuutta termeissä.
S2 koulut on niitä, joissa on paljon S2 oppilaita. Ei tarkoita, että kaikki oppilaat ovat s2 oppilaita
Opet ja opeopiskelijat ei puhu mistään S2-kouluista.
Monet kyllä puhuvat. Tuskin tunnet kaikkia opettajia tai opettajaopiskelijoita. Samoin niissä perheissä, joissa on kouluikäisiä tai kohta kouluun meneviä lapsia puhutaan juurikin s2 kouluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet opettaja, kuten väität, niin miksi et pidä sitten kuria?
Huonosti käyttäytyvät lapset rehtorin puhutteluun ja lasu joka kerta, jos luokasta ei saa poistaa. Kaikkien kokeet arvostellaan samoin perustein.
Ole itse se muutos, jonka haluat tapahtuvan.
Mitä se lasu auttaa ? Ei se osaa lapsista tai vanhemmista hetkauta millään tapaa . Eikä lasu pysty puuttumaan jos perhe ei halua tukitoimia. Vasta sitten kun kiireellisen sijoituksen kriteerit ylittyy ja ne hyyyvin korkealla. Ja ihan suomalaisetkin kyllä osaa tehdä samaa siellä koulussa ....
T. Sossu
Jos lapsi on väkivaltainen opettajaa ja/tai muita oppilaita kohtaan, niin toivoisin lastensuojelun toimenpiteitä.
Toki voi aina tehdä rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja poliisi tekee virkansa puolesta lasun sitten. Kai niillä jotain vaikutusta luulisi olevan jossain välissä. Lapsikin on kuitenkin vahingonkorvausvastuussa, niin ainakin sitä kautta alkaisi jotain virallista tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kohta meillä on kouluja missä.on enää vain S2 oppilaita (muut lähtevät muualle) ja näihin kouluihin ei saada enää opettajia. Tilanne riistäytyy käsistä.
Opettajakoulutukseen oma kriteeritön linja. Siis myös opettajat on heikosti kirjoittavia ja lukevia S2:ia. Siellä sitten koulussa keskenään mähisevät.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu rasismi.
Ilmoitettu idiotismi.
Eikös tässä hiljattain ollut "aikuisten Pisa"? Siinä suomi tuli ykköseksi kaikissa testatuissa jutuissa ja taisi olla niin, että suomalaisten ja ekan/tokan polven muuttajien välinen ero oli suurin.
Jos lasten Pisa noudattelee yhtään samaa kaavaa kuin aikuisten Pisa, niin en ihmettele yhtään, miksi s2 koulut ovat korviaan myöten nesteessä. Ja plussana tietty se, et tullaan kulttuureista, (tai ihan vaan Itä-Suomesta) joissa opiskelua suorastaan halveksitaan ja tai naisopettaja nähdään about koiran arvoisena.
Olen S2-opettaja alakoulussa. Väkivaltatilanteita on tosiaan paljon. En kuitenkaan itse ole huomannut suurta eroa S2-oppilaiden ja muiden välillä. Minua kohtaan S2-oppilaat käyttäytyvät paremminkin kuin S1-oppilaat. Tämä johtunee siitä, että he tuntevat minut ja olen heidän opettajansa. S1-oppilaat huutelevat minulle välillä hirveitä asiattomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on S2-koulut? Sellaisia ei kai ole olemassakaan. Opettaja opiskelija voisi nyt vähän harjoittaa tarkkuutta termeissä.
S2 koulut on niitä, joissa on paljon S2 oppilaita. Ei tarkoita, että kaikki oppilaat ovat s2 oppilaita
Opet ja opeopiskelijat ei puhu mistään S2-kouluista.
Monet kyllä puhuvat. Tuskin tunnet kaikkia opettajia tai opettajaopiskelijoita. Samoin niissä perheissä, joissa on kouluikäisiä tai kohta kouluun meneviä lapsia puhutaan juurikin s2 kouluista.
No ei todellakaan puhuta!
- 3 koululaisen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on yleensä aina pienenä söpöjä mutta katsokaa kun näette seuraavan kerran näiden tietyn uskonnon edustajien lapsia, kuinka kylmä ja vihamielinen katse jo alle kouluikäisillä pojilla voi olla.
Katson viikottain lapseni jalkapallotreeneissä. Tavallisia lapsia ovat, iloisia ja osa ehkä meikäläisiä vilkkaampia, mutta ei heissä ainakaan ole mitään kylmää tai vihamielistä. Taidat nyt katsella omien kakkuloidesi läpi.
Miksi kehitysmaista raahataan porukkaa suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei kukaan heitä raahaa. Osa tulee siksi, että kotimaassa on sota, osa siksi että täältä tarjotaan töitä, joihin ei suomalaisia saada.
Tietäähän tuon mitä siellä juurien maissa on. Sitä he haluavat ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on yleensä aina pienenä söpöjä mutta katsokaa kun näette seuraavan kerran näiden tietyn uskonnon edustajien lapsia, kuinka kylmä ja vihamielinen katse jo alle kouluikäisillä pojilla voi olla.
Terveydenhuollossa toimivana näen näitä uskonnon edustajia päivittäin, ja aika usein nämä ovat järkyttäviä. Eivät sitoudu hoitoon, jättävät aikoja perumatta, lääkkeet ottamatta, vaativat ja riehuvat. Tarvitsevat tulkin, eivät puhu kieltä, haluavat tuoda koko perheensä ja sukunsa tänne. Voin vain kuvitella, mitä koulut nykyään ovat.
En voi käsittää, että meidän yhteiskuntamme halutaan ehdoin tahdoin tuhota tuomalla näitä sopeutumattomia tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videota en jaksa avata, mutta miksi palstapappa esiintyy nuorena naisena?
Tyypillinen vihervasemmistoilainen feministi, joka sitkeästi väittää, että kaikki heidän agendaansa vastustavat on miehiä. Näin ollen tämä "feminismi" on käänytynyt jo aikoja sitten pois naisten oikeuksista, kuten oikeudesta turvalliseen työympäristöön.
Tämä menee jo ohi keskustelun aiheen. Olen 47-vuotias nainen ja monenlaista häirintää on tullut nuorempana koettua eri työyhteisöissä. Näkisin erittäin mielelläni turvallisen työyhteisön jokaiselle. En väitä, että kaikki agendaani vastustavat ovat miehiä, mutta sanotaanko näin, että ei yksinään nainen tai ulkkari ole koskaan töissä uhannut fyysisiä rajojani.
Sun kokemus on sun kokemus ja n
Oikeastaan syytän itseäni, sillä ikinä en ole tehnyt yhdenkään miehen harjoittamasta häirinnästä minkäänlaista ilmoitusta, joka näkyisi missään tilastoissa. Nykyajan nuoria naisia kannustan toimimaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Musta nämä asian kiistäjät vois laittaa omat lapsensa noihin kouluihin kun kerta tietävät paremmin 🙂
Tämä! Ma mu myönteiset puhuvat itsensä pussiin, kun ylipäätään on päässyt kehittymään luokkia, joissa melkein kaikki ovat S2-oppilaita. Tämähän tarkoittaa, että edes kantasuomalainen m amu myönteinen vihervassari ei halua lapsiaan näihin kouluihin, vaikka pitävätkin m muuton vastustajia r asseina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei kukaan heitä raahaa. Osa tulee siksi, että kotimaassa on sota, osa siksi että täältä tarjotaan töitä, joihin ei suomalaisia saada.
Nehän ei ole resurssisotia, vaan etnisuskonnollisia, kautta aikain. Miksi kannatamme niitä suosimalla joitain täällä?
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tullut puhekielen sana, tarkoittaa kouluja, joissa yli 50% oppilaista puhuu muuta, kuin suomea, äidinkielenään.
Vierailija kirjoitti:
Olen S2-opettaja alakoulussa. Väkivaltatilanteita on tosiaan paljon. En kuitenkaan itse ole huomannut suurta eroa S2-oppilaiden ja muiden välillä. Minua kohtaan S2-oppilaat käyttäytyvät paremminkin kuin S1-oppilaat. Tämä johtunee siitä, että he tuntevat minut ja olen heidän opettajansa. S1-oppilaat huutelevat minulle välillä hirveitä asiattomuuksia.
Erot rupeavat merkittävästi näkymään vasta yläasteella, ala-astelaiset ovat vielä ikään kuin liian pieniä.
Katso tuorein pisa.