S2-koulut ovat hätääkärsimässä
Olen itse opettajaksi opiskeleva nuori nainen ja havainnut pk-seudulla tämän ilmiön. Eli siis että opettajat ja muu henkilökunta katsoo läpi sormien huonoa käytöstä ja koulumenestystä s2-painoitteisissa kouluissa. Vieraskielisille oppilaille annetaan jopa parempia arvosanoja kuin he oikeasti ansaitsisivat taitojensa perusteella.
S2-oppilaat, pojat etunenässä, harjoittavat väkivaltaa luokassa ja opettajat eivät uskalla puuttua. Ymmärrettävästi. Opettajat saavat osakseen huorittelua, jopa fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua. Minuakin on muutama S2-oppilas lähtenyt työpäivän jälkeen seuraamaan.
Milloin tästä aiheesta aletaan tosissaan puhua oikeilla nimillä? Eli tunnustetaan missä vika. Vika ei ole siinä että oli korona ja sota. Vika on kurinpidossa jota ei ole. Vika on siinä että koulussa henkilökunta pelkää niin paljon sekä rasismia, jonka vuoksi ei puututa, että myöskin pelätään ihan oman terveyden ja koskemattomuuden puolesta.
Ongelma on keskittynyt nimenomaan alueille ja kouluille joissa on paljon mu s li milapsia.
Tässä loistava video aiheesta.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt koulunkäynninohjaajan töitä pk-seudun peruskouluissa viimeiset 10 vuotta, ja voin todeta, että AP:n kertoma on ihan totta. Meno on todella villiä jo alaluokilla.
Taitaa olla jo päiväkodeissa kun kerran sinne tarvitaan henkilökunnalle sellaisia suojavaatteita ja -hihoja ettei lapsen hampaat ja kynnet mene läpi. Siis haloo! Nykylapset muistuttaa enemmän jotain cremlinsejä kuin ihmisiä.
Seuraavaksi sitten etälamauttimet eteiseen.
Jostain syystä hoidetaan vain seurausta mutta juurisyylle ei tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onnesta ei saa kertoa?
" Vi såg det Inte komma " hoetaan ruotsissakin.
Vaikka vihvässäreiden silmiä yritettiin avata väkisin vuosikausia. Saatiin vaan rassehaukut päällemme.
Vieläköhän siellä on voimissaan se vi gillar olika- kamppis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videota en jaksa avata, mutta miksi palstapappa esiintyy nuorena naisena?
Opettaja joka ei osaa kirjoittaa. Minusta se on suurin ongelma tässä.
Mitä se haittaa jos oppilaat eivät osaa lukea?
Tosiaan moni oliko joka viides yläkoululainen ei osaa edes lukea ja kirjoittaa. Hyvät lähtökohdat työ-ja opiskeluelämään! Sehän on fakta ettei luokille enää jätetä samalla tavalla kun ennen. Pitäisiköhän ??
Todellakin pitäisi, koska siinähän just on sekä porkkana että keppi samassa paketissa. Mistä nämä Lit ja kumppanit kuvittelee sitä opiskelumotivaatiota löytyvän jos luokalta toiselle pääsee joka tapauksessa?
Ja miksi ihmeessä näille nuorille halutaan tehdä tällainen karhunpalvelus mikä pilaa koko heidän loppuelämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläpä opettajaksi opiskelevana, jonka tekstistä löytyy tökeröitä kirjoitusvirheitä. S1-oppilaita ei noilla taidoilla opeteta.
*Opettejaksi opiskelevana esiintyvä
No, se on opettaja, ei opetteja, mutta jos luet aikaisemman viestin, näet, ettei korjaustasi tarvita. Siihen toki menee sinulta toiset puoli tuntia, mutta pikku hiljaa kokemus karttuu ja lukunopeutesi kasvaa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tosiaan myös se että asiasta ei saisi puhua. Kukaan ei syyllistä lähtökohtaisesti lapsia. Vanhempia kyllä. Mutta vähän lapsellista ohittaa tämä aihe ja keskustelu sillä että haukutaan heti rasseksi. Se on ongelman vesittämistä. Itselle ja yhteiskunnalle valehtelua.
Kielitaidosta ja koulukaaoksesta on ollut uutisia ja pidempiä juttuja lähes viikoittain jo useamman vuoden ajan esim. Hesarissa.
Ne vain pitää lukea, eikä töllöttää tiktokin kautta. Ymmärrän siis, että sinulta on voinut jäädä tämä keskustelu huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläpä opettajaksi opiskelevana, jonka tekstistä löytyy tökeröitä kirjoitusvirheitä. S1-oppilaita ei noilla taidoilla opeteta.
En usko, että ap on huijari. Hän puhuu asiaa.
Olen huomannut, että nykyään ei vaan olla enää kovin tarkkoja oikeinkirjoitussäännöistä.
Toki opettajaopiskelijan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen.
Itse tein harjoitustöitä yli kymmenen vuotta sitten muiden teekkarien kanssa. (Opiskelin vähän vanhempana) Mun kouluaikaan ei niin huonoilla huonoilla suomen taidoilla, mitä monet teekkarit omasivat, oltaisi päästy lukiosta läpi.
Olen nainen ja en ole persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tosiaan myös se että asiasta ei saisi puhua. Kukaan ei syyllistä lähtökohtaisesti lapsia. Vanhempia kyllä. Mutta vähän lapsellista ohittaa tämä aihe ja keskustelu sillä että haukutaan heti rasseksi. Se on ongelman vesittämistä. Itselle ja yhteiskunnalle valehtelua.
Kielitaidosta ja koulukaaoksesta on ollut uutisia ja pidempiä juttuja lähes viikoittain jo useamman vuoden ajan esim. Hesarissa.
Ne vain pitää lukea, eikä töllöttää tiktokin kautta. Ymmärrän siis, että sinulta on voinut jäädä tämä keskustelu huomaamatta.
Kuunteleppas tuo video niin huomaat että nimenomaan kouluissa hyssytellään tätä ongelmaa! Siitä ei puhuta eikä varsinkaan vastuuteta vieraskielisiä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on varmasti ihan todellinen joissakin kouluissa, mutta en lähtisi liikaa yleistämään. Mikäli suosimista todella ilmenee, siitä kannattaa ehdottomasti tehdä aina virallinen kantelu, sillä se ei palvele kenenkään etua.
En usko, että peruskoulun opettajille tai muullekaan henkilökunnalle tullaan enää palauttamaan fyysiseen kurinpitoon oikeuttavia valtuuksia. Nykyään onkin entistä tärkeämpää, että opettajalla on henkistä auktoriteettia ja psykologista pelisilmää ottaa luokka hallintaansa ja taitoa herättää innostus oppimista kohtaan. Kuinkakohan moni miettii tätä puolta, ennen kuin hakeutuu luokanopettaja koulutukseen? Entä miten paljon opettajaksi opiskelevien psykologisiin- ja esiintymistaitoihin kiinnitetään ylipäätään huomiota?
Yleisen koulurauhan takia tulisi palauttaa myös tarkkailu-tai erityisluokat. Se, että merkittäviä käytöshaasteita omaavat oppilaat häiriköivät kaikkien oppilaiden koulurauha
Apn aloituksessa ei kyllä sanottukaan että kaikissa kouluissa ja kaikilla olisi tämä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kyselen, että missä vaiheessa opintoja eteneminen kaatuu oikeinkirjoitukseen? Luokanopettajille on vakava-koe, jossa testataan lukutaitoa ja ymmärrystä, mutta mitään ei tarvitse osata kirjoittaa. Aineenopettajille on ainakin mfk-puolella haastattelu eikä siinäkään testata oikeinkirjoitussääntöjä. Toki kandia ei saa läpi, jos tekstistä ei saa selvää, mutta siihenkin saa ohjaajalta korjauspyynnöt.
t. gradusta 3 enkä osaa kielioppisääntöjä tämän kummemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että nykyään ei vaan olla enää kovin tarkkoja oikeinkirjoitussäännöistä.
Toki opettajaopiskelijan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen.
Itse tein harjoitustöitä yli kymmenen vuotta sitten muiden teekkarien kanssa. (Opiskelin vähän vanhempana) Mun kouluaikaan ei niin huonoilla huonoilla suomen taidoilla, mitä monet teekkarit omasivat, oltaisi päästy lukiosta läpi.
Et ole nainen, olet persu, ja olet kirjoittanut tämän ketjun aloitusviestin. Aloita tosiaan siitä hyvän yleiskielen ja kirjallisen ilmaisun opiskelusta, ehkä jatkossa jokin trollauksesi menee läpikin :)
Kouluissa ongelmat ovat todellisia, mutta niistä puhutaan, kirjoitetaan, ja niihin etsitään ratkaisua, toisin kuin väität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja en minä missään kohtaan olekaan oikeinkirjoituksellani täällä leijunut. Aihe ei kyllä ollut oikeinkirjoitukseni tässä mutta ymmärrän myös että se paistaa silmään jos virheitä teen!
En myöskään kirjoita palstalle samalla tyylillä kuin kirjoitelmiin tai esseisiin. Tai virallisiin teksteihin. Kirjoitan tänne rennolla kädellä.
Mutta kiitos että keskustelua syntyi ja kiva tätä asiaa on pohtia. Tosiaan moninainen ongelma eikä tietystikään pelkät s2-oppilaat ole ongelma kouluissa. Tämä aihe koski enemmän heitä. Video on hyvä ja siinä toinen opiskelija kertoo kokemuksiaan! :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ollut minun kirjoitukseni tämä!
Vastasin kylläkin tuohon viestiin.
Parempaa fiilistä kaikille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet opettaja, kuten väität, niin miksi et pidä sitten kuria?
Huonosti käyttäytyvät lapset rehtorin puhutteluun ja lasu joka kerta, jos luokasta ei saa poistaa. Kaikkien kokeet arvostellaan samoin perustein.
Ole itse se muutos, jonka haluat tapahtuvan.
Mitä se lasu auttaa ? Ei se osaa lapsista tai vanhemmista hetkauta millään tapaa . Eikä lasu pysty puuttumaan jos perhe ei halua tukitoimia. Vasta sitten kun kiireellisen sijoituksen kriteerit ylittyy ja ne hyyyvin korkealla. Ja ihan suomalaisetkin kyllä osaa tehdä samaa siellä koulussa ....
T. Sossu
Veikkaan että ap ei ole okl:ää nähnytkään. Oikeinkirjoitus ei suju ja mielipiteet on kopioitu persutrollien pelikirjasta.
Kohta meillä on kouluja missä.on enää vain S2 oppilaita (muut lähtevät muualle) ja näihin kouluihin ei saada enää opettajia. Tilanne riistäytyy käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ap ei ole okl:ää nähnytkään. Oikeinkirjoitus ei suju ja mielipiteet on kopioitu persutrollien pelikirjasta.
Tämä on hyvä esimerkki siitä kuinka ihminen saattaa kieltää todellisuuden ja jatkaa omassa kuplassa elämistään hyvinkin pitkään.
En usko mitään mikä ei tue omaa agendaani ja sheimaan kaikkia jotka ovat kanssani eri mieltä
Onnea valitsemallesi uralle
Musta nämä asian kiistäjät vois laittaa omat lapsensa noihin kouluihin kun kerta tietävät paremmin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun sinä siellä päätät toisen puolesta mitä hän on 😅
Vierailija kirjoitti:
Kohta meillä on kouluja missä.on enää vain S2 oppilaita (muut lähtevät muualle) ja näihin kouluihin ei saada enää opettajia. Tilanne riistäytyy käsistä.
Näiden koulujen opettajille voisi maksaa huomattavasti kovempaa palkkaa.
Ongelma on varmasti ihan todellinen joissakin kouluissa, mutta en lähtisi liikaa yleistämään. Mikäli suosimista todella ilmenee, siitä kannattaa ehdottomasti tehdä aina virallinen kantelu, sillä se ei palvele kenenkään etua.
En usko, että peruskoulun opettajille tai muullekaan henkilökunnalle tullaan enää palauttamaan fyysiseen kurinpitoon oikeuttavia valtuuksia. Nykyään onkin entistä tärkeämpää, että opettajalla on henkistä auktoriteettia ja psykologista pelisilmää ottaa luokka hallintaansa ja taitoa herättää innostus oppimista kohtaan. Kuinkakohan moni miettii tätä puolta, ennen kuin hakeutuu luokanopettaja koulutukseen? Entä miten paljon opettajaksi opiskelevien psykologisiin- ja esiintymistaitoihin kiinnitetään ylipäätään huomiota?
Yleisen koulurauhan takia tulisi palauttaa myös tarkkailu-tai erityisluokat. Se, että merkittäviä käytöshaasteita omaavat oppilaat häiriköivät kaikkien oppilaiden koulurauhaa ja oppimista, ei palvele kenenkään etua. Tarkkailuokka saatetaan mieltää leimaavaksi, mutta eiköhän häirikkö oppilaat tunnisteta oppilaiden kesken joka tapauksessa ilman tarkkailuokan statustakin.
Jos oppilaalla on haasteita oppimisen tai käytöksen suhteen, olisi ensimmäinen askel siis sijoitus paremmin resursoituun tarkkailuluokkaan oman koulun sisällä (luokassa 2 opettajaa ja 1 avustaja). Tarkkailuluokan opetussuunnitelmassa voitaisiin painottaa enemmän fyysistä toiminnallisuutta ja toki myös panostaa positiiviseen integraatioon muiden oppilaiden kanssa. Tarjolla olisi myös enemmän tukea oppimiseen. Jos tämä toimenpide ei vielä riitä, vaan käytös olisi yhä toistuvasti väkivaltaista tai muiden oppimista muuten vakavasti häiritsevää, olisi edessä sijoitus valtion koulukotiin, joiden toimintaa tulisi ehkä laajentaa. Sieltä olisi kuitenkin mahdollista siirtyä aina puolivuosittain samaa rataa takaisin normaalille oppiluokalle hyvän käytöksen ja riittävän koulumenestyksen avulla (numerot vähintään 6-7 ja ilman suosimista).