Onko joku tai tietääkö joku jonkun joka on tyytyväinen hallitukseen?
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.
Mieti noita alihankintayrityksiä rakennusalalla ja satamissa.
Kuka kehtaisia nyt olla, sellasessa toimitusjohtajana, kun kaikki tietää noi verokikkailut.
Alihankintayrityksiä ja tytäryhtiöitä.
Tosiasiassa he haluavat maksaa veronsa Suomeen, koska Suomen progressiivinen verotus on huomattavan edullinen virolaisille ja latvialaisille. Esim. 35.000 euron vuositulon verotus on ensi vuonna Helsingissä 11,5 % ja työntekijän sivukulut 7,74 %. Latviassa verot olisivat 23 % ja sivukulut 11 %, Virossa 20 % ja 2,6 %. Molemmissa näissä maissa työnantajan sivukulut ovat viitisen prosenttia Suomen tasoa korkeammat.
Suomen ongelma on ulkomainen omistus, joka plokkaa rahan kierron kansantaloudessa, sekä siihen alunperinkin johtanut investointikyvyttömyys. Pienituloisimpien pudottaminen tyhjän päälle johtaa yhä pienenevään rahan kiertoon.
On hyvin vaikea nähdä tämän hallituksen toimia muuna kuin puhtaana pahuutena oman synnyinmaan kansalaisia kohtaan. Maanpetostuomioistuin olisi heille oikea paikka.
Nyt on kyllä laskelmat jonkin verran pielessä! Ihan tahallaanko tälläistä yrität?
Suomessa verotus on progressiivinen ja korkeammilla tuloilla veroprosentti nousee. Esimerkiksi noista 35 000 euron vuosituloista vero on noin 20 jopa 22 prosenttia, mutta hyvintienatuista 100 000 tuloista verotus on jopa 45 prosenttia minimissään noin 42 prossaa.
Virossa on tasavero elikkä 20 prosenttia kaikilla vaikka tienaisit sen 100 000 euroa. Aika epäreilua, että rikkaammat eivät kustanna hyvinvointiyhteiskuntaa yhtään enempää vaikka tienaavat moninkertaisesti. Vai mitä?
Voidaankin todeta, että hyvinvointivaltiomme pyörii korkeampien hyvätuloisten verotuksella, joka mahdollistaa laajat julkiset palvelut ja sosiaaliturvan.
Ja, kyllä, olen erittäin tyytyväinen nykyhallitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on myös kesätöissä valtion virastoissa esim. kela, maanmittauslaitos jne.
On on. Itse olin ysärillä työttömänä, ja minut laitettiin työkkäriin kuukaudeksi töihin, vastaamaan puhelimeen. Aika hiljainen puhelinvaihde oli se.
Vastuullista työtä ei osaamattomille kuitenkaan voi antaa. Kuten kelassa, insinööritöissä tai muut vastaavat.
Itse ja suurin osa tuttavista tyytyväisiä hallitukseen. Tuli maalaisjärki taas käyttöön. Tosin kotitalousvähennyksen heikentäminen huono päätös ja Oy Suomi Ab:n viennin/liikevaihdon kasvattaminen tulisi olla vielä vahvemmin esillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös hyvin tyytyväinen. Risuja kuitenkin ALV:n turhasta ja tuhoisasta korottamisesta, sekä siitä että somalẹja ja syyríalaisia ei karkoitèta välittömästi. Nythän siellä olisi asiat kunnossa.
Mitä asioita tämä hallitus on hoitanut hyvin? Minä näen vain sen, että hallitus on romahduttanut suomalaisten ostovoiman ja uskon tulevaan ja suosinut sellaista toimintaa, joka ei kasvata taloutta, vaan vie rahaa pois tuottavasta toiminnasta. On selvää, että valtion talous pitää saada tasapainoon, mutta tämän hallituksen toimilla se ei onnistu. Vika on siinä, että ei ymmärretä, että ongelmat ovat pitkälti suomalaisissa yrityksissä.
Mitä vikaa yrityksissä on? Poikkeuksia tietysti on, mutta aivan liian monet suomalaiset yritykset tekevät vääriä asioita. Sen sijaan, että yritettäisiin kilpailla tuotteiden laadulla, hyvällä palvelulla ja vastaavilla, suuri osa yrityksistä keskittyy kilpailemaan hinnalla. Länsimaissa työvoima on koulutettua ja kallista, joten meidän ei pitäisi yrittää kilpailla halvoilla bulkkituotteilla eli käytännössä halvalla työvoimalla. Siksi yritysten pitäisi panostaa tuotekehitykseen ja jopa tutkimukseen ja kannustaa työntekijöitään hyvillä palkoilla ja työehdoilla. Myös markkinointiin pitäisi panostaa selvästi enemmän. Mutta eiväthän yritykset noin tee. Suomalaiset yritykset eivät kehitä toimintaansa, eivät investoi, eivätkä markkinoi. Aivan liian monessa yrityksessä keskitytään lähinnä varallisuuden kerryttämiseen omistajille ja johtajille.
Yksi syy huonoon tilanteeseen on täysin järjetön yritysten kevennetty osinkoverotus. Olisi paljon parempi, että rahat pidettäisiin yrityksessä eli investoidaan, kehitetään uusia ja parempia tuotteita ja kannustetaan työntekijöitä nostamalla palkkoja. Omistajille ja johtajille jaettu rahaa on hukattua rahaa. Investoinnit, tuotekehitys ja paremmat palkat pistävät rahan kiertämään ja se kasvattaa taloutta.
Paremmat palkat saavat työntekijät käyttämään enemmän rahaa. Se taas saa muutkin yritykset menestymään ja samalla verotulot kasvavat. Se taas parantaa julkisen talouden tilaa. Hallitus kuitenkin tekee toimia, jotka leikkaavat suoraan ihmisten ostovoimaa ja se näkyy heti yritysten tuloksessa. Se yhdessä irtisanomisten kanssa saa ihmiset vähentämään kulutusta ja säästämään pahanpäivän varalle, jos mahdollista ja siitä on suorana seurauksena se, että ihmiset kuluttavat vielä vähemmän kuin voisivat ja negatiivinen kierre on valmis.
Jos talous halutaan kuntoon, hallituksen pitäisi poistaa kevennetty osinkoverotus, karsia kaikki ne yritystuet, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä (vain starttirahat ja tietyt tuotekehitus- ja investointituet ovat hyödyllisiä) ja korottaa hieman veroja. Julkisella sektorila pitäisi siirtyä itseisarvoisesta ja ideologisesta leikkaamisesta toimintojen tehostamiseen ja uudelleenjärjestelyyn, vaikka pääsääntöisesti julkisen sektori toimiikin tehokkaasti (tätä on tutkittu). Voisi olla kustannuksista huolimatta jopa järkevää palkata julkiselle sektorille ihmisiä tekemään työtä, jonka tuottavuus on heikko, jos sillä saadaan vähennettyä työttömyyttä. Pitkittyvä työttömyys ja siitä seuraava syrjäytyminen maksaa yhteiskunnalle valtavasti enemmän kuin palkan maksaminen työstä. On aika selvää, että työtön ei tuota mitään tukien vastineeksi. Sen sijaan palkattuna työntekijänä sama ihminen tuottaisi edes jotakin.
Aina voisi olla paremmin ja politiikka on kompromisseja. Ihan tyytyväinen silti olen, suunta aiempaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
"Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia."
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki
Tuo kuulostaa ihan järkevältä. Jos yrittäjä on vuokralla asunnossa, jonka hän käytännössä omistaa, miksi hänen pitäisi saada asumistukea? Tuollainen järjestely kuulostaa kovasti veronkierrolta tai tukien perusteettomalta saamiselta. Jos yrittäjä on järjestellyt yrityksensä omistuksen johonkin holding-yhtiöön, joka ei maksa osinkoja ja maksaa itselleen hyvin pientä palkkaa, hän on voinut saada asumistukea, vaikka hänen omistamiensa yritysten tuotto olisi hyvinkin suuri. Onhan noita nähty.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että ei tarvitse maksaa äitiyslomia enää. Uskaltaa paremmin palkata uusia työntekijöitä. Voi irtisanoa helposti ihmisiä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Luuletko yritysten houkuttelevat hyviä työntekijöitä alhaisilla palkoilla, huonoilla työehdoilla ja olemattomalla irtisanomissuojalla? Se voi hyödyttää pientä joukkoa erityisen eteviä työntekijöitä, mutta suurimmalle osalle kansasta tuo tarkoittaa elintason laskua ja epävarmaa tulevaisuutta. Siitä taas seuraa kulutuksen vähenemistä, entistäkin vähemmän lapsia eli vähemmän asiakkaita yrityksille nyt JA tulevaisuudessa. Noiden päätösten seurauksena ensistä suurempi osa ihmisistä syrjäytyy ja ajautuu jopa rikollisuuden puolelle. Se taas tarkoittaa entistä turvattomampaa yhteiskuntaa, jossa ihmiset voivat pahoin. Eikä sillä pienellä vauraalla eliitilläkään kovin hyvin mene, jos rikollisuus kasvaa, koska hehän ovat niitä, joilla on jotain menetettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella.
Olemme erittäin tyytyväisiä.
Jatkossa raskaana olevan saa helposti irtisanoa, jos se tekee virheen.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
No virheistä kuuluukin voida irtisanoa. Tähän asti irtisanomissuoja on ollut naurettava. Vaikka saikuttaisi kolme vuotta putkeen, olematta oikeasti vakavasti sairas, niin ei voi irtisanoa. Alkkis - vaikka ohjattu hoitoon, no eihän siitä pakolla parane vaan juopottelu voi vaan jatkua - ei voi irtisanoa. Tämä on ollut ihan älytöntä, että huonokin työntekijä täytyy vaan pitää roikkumassa. Tosi pienille yrityksille työntekijä on ollut iso riski.
En ole kokkari vaan vihreitä äänestän.
Mistä on peräisin kuvitelma, että alkoholisteja ei voisi irtisanoa tai että irtisanominen olisi oikeasti jotenkin vaikeaa? Irtisanominen voi olla vaikeaa, jos mitään kunnollisia irtisanomisperusteita ei ole, mutta kyllä alkoholistin saa saa pihalle aika helpostikin ja tästä on oikeuskäytäntöä. Hyvin harvalla työpaikalla on sallittua työskentely selvästi päihtyneenä ja joillakin aloilla päihtyneenä töihin tuleminen on peruste purkaa työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No virheistä kuuluukin voida irtisanoa. Tähän asti irtisanomissuoja on ollut naurettava. Vaikka saikuttaisi kolme vuotta putkeen, olematta oikeasti vakavasti sairas, niin ei voi irtisanoa. Alkkis - vaikka ohjattu hoitoon, no eihän siitä pakolla parane vaan juopottelu voi vaan jatkua - ei voi irtisanoa. Tämä on ollut ihan älytöntä, että huonokin työntekijä täytyy vaan pitää roikkumassa. Tosi pienille yrityksille työntekijä on ollut iso riski.
En ole k
Vihdoin voi julkisella irtisanoa ne joille on kertynyt 38 lomapäivää ja kokemuslisiä ja ne jotka käy tupakalla tai ottaa lapsista saikkua, osa istuu pitkään kahvitauoilla.
Tuota valitusta pitkistä lomista tai kokemuslisistä en ymmärrä. Jos työntekijä tekee työnsä ja tuottaa palkkansa arvon, mitä väliä lomapäivien määrällä, kokemuslisillä tai edes kahvitauoilla istumisella on? Tiedän kyllä, että on paljon yrittäjiä ja muitakin ihmisiä, joiden mielestä työn tuloksia tärkeämpää on se, että ihmiset näyttävät tekevän töitä.
Palkka maksetaan työn tuloksista, eikä työnteon esittämisestä. Tai niin minä olen kuvitellut. Olen kyllä huomannut, että jotkut (yrittäjät) valittavat, että joutuvat maksamaan työntekijöilleen palkkaa loma-aikana ja työntekijän sairastuessa. Heidän mielestään palkkaa ei pitäisi maksaa, jos työntekijä ei ole töissä. Fiksumpi ihminen ymmärtää, että palkka maksetaan työn tuloksista pitkällä aikavälillä (esim. koko vuoden työsuorituksesta) ja palkalliset lomat ja sairaslomat ovat osa palkkaa.
Useat talousasiantuntijat ovat. Pakko on jotain tehdä, jos ei ole millä mällätä, ennenkuin verotuloja on tarpeeksi.
Vinkujia on tietysti enemmän, vaikka hekin valtaan päästessää joutuisiva tekemään kaikenlaista, mistä ei tykätä.
En ole, mutta en ollut edelliseenkään. Yksikään ei korjaa itselleni tärkeitä juttuja. En kannata sitä että köyhiä kurjistetaan, mutten myöskään ylenpalttisia tukia. Pienituloinen duunari unohdetaan joka hallituksessa....varsinkin jos omistaa jotain.
Minä olen tyytyväinen hallituksen vastuulliseen taloys- ja turvallisuuspolitiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi tyytyväinen. Hallitus tekee hyvää työtä todella vaativassa tilanteessa. Tulevaisuuden eteen, lapsillemme. Kiitos kun jaksatte!
Tämän hallituksen toimien seurauksena niitä lapsia on vielä entistäkin vähemmän. Purran ja Orpon hallitus on vielä Sipilän hallitustakin surkeampi ja todennäköisesti Suomen historian huonoin hallitus.
Pidin edellistä hallitusta parempana kuin nykyistä hallitusta. He sentään selvisivät arvosanalla 10+ vaikeista korona ajoista.
Tämä nykyinen ei tiedä mitä tekee. Niin kuin nyt hups vaan seurakunnille ropisi ylimääräistä rahaa. Mitä vit*ua?
Purra on pihalla taloudesta kuin lumiukko. Voisiko joku fiksu auttaa häntä?
omassa lähipiirissä on selkeä jako:
Julkisen sektorin työntekijät tai julkiselta eläköityneet ovat tyytymättömiä
Muut tyytyväisiä
En sillä tavalla tunne muiden vähemmistöjen edustajia, että olisin aiheesta keskustellut, mutta maahan muuttaneet kollegat ja pari muuta tuttua ovat tyytyväisiä hallitukseen. He ovat tulleet Suomeen työn, opiskelun tai ihmissuhteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole k
Alkoholisti ohjataan hoitoon. Jos alkoholisti kieltätyy hoitoon ohjauksesta, hän saa heti potkut.
Olen erittäin tyytyväinen, varsinkin siihen että VIHDOINKIN, noin 30 vuotta myöhässä, ollaan nyt tekemässä työmarkkinauudistuksia joita kipeästi tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen.
Ja vielä sellainen kummajainen, että olen pienituloinen duunari. Eikä meikäläiset kuulemma tykkää nykyhallituksesta.
Mikä sun diagnoosi on?
Mä olen tyytyväinen, mies on tyytyväinen, mun äiti, aikuiset lapset, jne.
Kyllähän meitä on. Mitään pahaa tämä hallitus ei ole vielä tehnyt.
Mistäköhän olet tietosi hakenut vai onko sinulla niskassasi sellaiset lainat ja maksut ja vähennytkset että saat veroprosenttisi noin alhaiseksi?
Helsingissä ensi vuonna 35 000 euron tuloista valtionveroprosentti on noin 9-12 %, kunnallisvero on noin 19,5 %, sairausvakuutusmaksu noin 1,52,0 %, mahdollinen kirkollisvero noin 1 %.
Eli 35 000 euron vuosituloilla Helsingissä henkilön kokonaisveroprosentti on arviolta noin 23-25 %, jolloin veroja maksetaan noin 8 0008 500 euroa vuodessa, riippuen tarkemmista laskelmista.