Saako työhaastattelussa sanoa että on rokottamaton?
Ja ei halua työskennellä avokonttorissa eikä käyttää työterveyttä. Vaan eri kautta.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Saahan siellä sanoa mitä vaan. Se on sitten eri asia onko järkevää ja miten vaikuttaa työn saantiin...
Jos sanoo muutkin sairaudet, oireet ja työhön vaikuttavat tekijät. Jos niitä ei voi olla huomaamatta tai niillä on suuri vaikutus. Entä jos työyhteisö tartuttaa toisiaan? Ellei ole etä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa valehdella.
Moni valehtelee. Kiinnijääminen koeaikana saattaa kyl harmittaa.
Työterveyttä on pakko käyttää tasan sen verran, että työhöntulotarkastuksiin lienee mentävä. Tai muuten työnantaja voi purkaa työsuhteen sitten koeajalla. Yleensä se työterveystarkastus kun on vaatimuksena, että työsuhde voi oikeasti alkaa.
Mutta tokihan haastattelusa voi kertoa mitä vain haluaa. Niillä kertomillaan asioilla on toki sitten vaikutus työllistymiseen. Osalla työllistymistä edistävä, osalla työllistymistä haittaava. Ihan itse saat päättää, mitä haluat korostaa.
Oletko siis sairaanhoitaja vai miksi kyselet tällaisia?
Vierailija kirjoitti:
Työterveyttä on pakko käyttää tasan sen verran, että työhöntulotarkastuksiin lienee mentävä. Tai muuten työnantaja voi purkaa työsuhteen sitten koeajalla. Yleensä se työterveystarkastus kun on vaatimuksena, että työsuhde voi oikeasti alkaa.
Mutta tokihan haastattelusa voi kertoa mitä vain haluaa. Niillä kertomillaan asioilla on toki sitten vaikutus työllistymiseen. Osalla työllistymistä edistävä, osalla työllistymistä haittaava. Ihan itse saat päättää, mitä haluat korostaa.
Ei se tarkastuskaan aina ole välttämätöntä. Mulle ainakin kirjoitettiin työsopimus jo ennen, ja kehotettiin käymään tarkastuksessa sitten kun ehtii. En koskaan käynyt, ja olen ollut 10 vuotta talossa töissä. En käytä lainkaan länsimaisen lääketieteen palveluita periaatteellisista syistä (eläinkokeet).
Vierailija kirjoitti:
Tavis. En kysy itselleni erityisesti. Yleisiä kysymyksiä. Entä jos rokotettu kertoo olevansa rokotettu työyhteisölle joka ei ole rokotettu?
Rokotusasiaa eikä sitä ettei aio käyttää työterveyttä ei kannata missään nimessä sanoa. Ne eivät kuulu työhaastatteluun, kuten ei muutkaan terveysasiasi, ja antaa sinusta hankalan kuvan. Työterveyden käyttö on vapaaehtoista, ei sitä tarvitse erikseen sanoa ettet käytä. Korkeintaan työhöntulotarkastus on joissain paikoissa pakollinen, muuten ketään ei kiinnosta jos et vaan varaa aikoja esim. ikäkausitarkastuksiin, joihin sieltä tulee kutsuja. Itse en ole ikinä käynyt. Enkä ole rokotettukaan, en siis mitään tauteja vastaan koskaan, mutta ei kuulu työnantajalle.
Avokonttorijuttu on sellainen, että toki voit keskustella siitä missä mieluiten työskentelet. Esimerkiksi kysellä etätyömahdollisuuksista, nykyään etätyö on tosi yleistä toimistotyössä. Mutta jos firma vaatii lähityötä, ja konttori on avokonttori, ei he sitä ala sinun takia muuttamaan, joten jos sen työpaikan hlauat, kovin ehdoton ei kannata avokonttoriasiassa olla.
Ei minulta ainakaan ole ikinä kysytty terveystietoja työhaastattelussa. Olemme keskustelleet työn sisällöistä ja osaamisestani. Työhöntulotarkastus on pitänyt hoitaa ja maksaa itse. Se ei ole ainakaan minulla kuulunut työterveyshoitoon. Ja kukaan ei pakota käyttämään työterveyspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavis. En kysy itselleni erityisesti. Yleisiä kysymyksiä. Entä jos rokotettu kertoo olevansa rokotettu työyhteisölle joka ei ole rokotettu?
Ei työyhteisöissä yleensä kukaan tiedä toisensa rokotusstatusta eikä muita terveystietoja, eikä kuulukaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä ei välttämättä halua käyttää työterveyttä tai mennä tarkastuksiin. Ellei ala ole vaativa. Eli muualle lekuriin tarvittaessa, omalla rahalla. Jos on tarpeeksi vaivoja tai usein, tuskin todistuksia edes saa loputtomasti. Ellei ole palkaton sovittu suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan siellä sanoa mitä vaan. Se on sitten eri asia onko järkevää ja miten vaikuttaa työn saantiin...
Jos sanoo muutkin sairaudet, oireet ja työhön vaikuttavat tekijät. Jos niitä ei voi olla huomaamatta tai niillä on suuri vaikutus. Entä jos työyhteisö tartuttaa toisiaan? Ellei ole etä.
Niitä sairauksia ei kuulu sanoa haastattelussa. Vaan jos jo tiedät ettet sovi terveystilan takia työhön, et edes hae sinne. Muuten, kerrot ne terveyasiat sitten työhöntulotarkastuksessa lääkärille, ja hän antaa sitten lausunnon katsooko sinut sopivaksi työhön vai ei. Itse haastattelussa terveysasioita ei käsitellä.