Ihan hirveä tunne, saada autismidiagnoosi 35-vuotiaana naisena.
Ja elänyt koko elämän "normaalisti" töissäkäyden ja opiskellen. uupumisia useampia joiden vuoksi lähdettiin tutkimaan
Kommentit (137)
Minullekin psykiatri sanoi, että todennäköisesti minulla on. Kartoitusta ei viety ihan loppuun, koska olisi pitänyt tutkia vielä laajemmin. Mutta olen jo 55 ja en tarvitse diagnoosia missään. Siis ei mitään tukea työhön, kotiin tai Kela-rahoja tule, jos on toimintakykyinen. Uuvun vaan helposti ja kärsin hahmotuksen ongelmista. Työssäkäynti on raskasta, mutta etätyöt pelastavat. Viihdyn hyvin yksin. Niinpä ajattelin, etten tarvitse diagnoosia ja en jatka enää tutkimuksia. Tsemppiä kaikille kanssa-autisteille!
Minusta kyseessä on ominaisuus, ei vamma. Yliopistolla autisteja on vaativissa tehtävissä, sosiaaliset taidot heikot, mutta monet alansa huippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on saamaton luuseri autisti? :D :D Muistakaa fiksut autistit, että teistä voi tulla mitä vaan, tavalliset normot jää keskitasolle..
Tuskinpa se autismi on tuossa oleellista vaan korkea ÄO
Siksi kirjoitin fiksut autistit, koska korkea älykkyys yhdistettynä autismiin tuottaa noita huippuyksilöitä, kuten myös Albert Einstein.
Onko kummallakaan siis diagnosoitu autismia?
Muskilla on. Einsteinin aikaan ei tietenkään oo kellään diagnosoitu aspergeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on mielestäsi hirveää? Aika epätavallinen reaktio.
On kaikista tavallisin ja normaalein reaktio, ei ollenkaan epätavallinen. Se on hirveä asia, kun saa kuulla olevansa vammainen. Aika epätavallista olisi, jos se ei tuntuisi hirveältä.
Ei aivan varmasti ole tavallisin ja normaalein reaktio. Kyllä se tavallisin reaktio on helpotus, kun vihdoin saa selityksen asioille. Harvempi sen takia itseään huonolla tavalla vammaiseksi tuntee. Toki autismi on näkymätön 'disability' (suomen kielen sana vamma on huonompi kuvaamaan tätä), mutta kun tähän ei liity älyllistä vammaa, eikä fyysistä, niin en mä ainakaan osaa mitään vammaisidentiteettiä tuntea.
Ei ole todellakaan epätavallista, että autisminkirjon diagnoosin saaminen ei tunnu hirveältä, vaan ihan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikista tavallisin ja normaalein reaktio, ei ollenkaan epätavallinen. Se on hirveä asia, kun saa kuulla olevansa vammainen. Aika epätavallista olisi, jos se ei tuntuisi hirveältä.
Ei aivan varmasti ole tavallisin ja normaalein reaktio. Kyllä se tavallisin reaktio on helpotus, kun vihdoin saa selityksen asioille. Harvempi sen takia itseään huonolla tavalla vammaiseksi tuntee. Toki autismi on näkymätön 'disability' (suomen kielen sana vamma on huonompi kuvaamaan tätä), mutta kun tähän ei liity älyllistä vammaa, eikä fyysistä, niin en mä ainakaan osaa mitään vammaisidentiteettiä tuntea.
Ei ole todellakaan epätavallista, että autisminkirjon diagnoosin saaminen ei tunnu hirveältä, vaan ihan päinvastoin.
Mitä autisminkirjon diagnoosi selittää? Autismin etiologiahan on tuntematon ja kirjo on niin laaja, että tuskinpa tulee koskaan löytymään mitään selvää yhtenäistä etiologiaa autisminkirjon taustalla. Lievimmillään se laimenee jonkinasteiseksi epämääräiseksi malapdaptiiviseksi persoonallisuuden piirteeksi, joka vaikeuttaa sopeutumista yhteiskunnan vaatimuksiin. Sehän ei ihan oikeasti selitä yhtään mitään.
Surullisthan se on. Voi sanoa hyvästit perheelle, lapsille ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleja ihmisiä autistitkin ovat.
En minä ainakaan asperger-ihmisenä ole normaali ja ongelmia siitä tulisi, jos yrittäisin itselleni tällaista valehdella ja väkisin elää "niin kuin muut". Omien jaksamisen rajojen ja muiden heikkouksien realistinen tiedostaminen on aika tärkeää, ettei polta itseään loppuun vääränlaisissa hommissa ja ympäristöissä. Elämä on oikein hyvää, kunhan siitä tekee itsensä näköistä.
Luuletko, ettei muilla ihmisillä ole heikkouksia ja vaikeuksia?
moi Suski
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulla ainakin on perhe ja lapsia, vaikka oon asperger.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyseessä on ominaisuus, ei vamma. Yliopistolla autisteja on vaativissa tehtävissä, sosiaaliset taidot heikot, mutta monet alansa huippuja.
Se on ihmisen koko neurologia ja aivot - ja silti ja siksikin, vamma. Ihmisen älykkyyttä tai positiivisiksi katsottujen jopa erityiskykyjen olemassaoloa se ei määritä. Vaativat tehtävät yliopistolla ja jonkun alan huippuus ei tee siitä vähempää poikkeamaa ja vammaa yleisellä tasolla. Suhteessa muihin. Se sama autisti jossain toisessa tilanteessa voisi näyttäytyä hyvin eri tavalla ja hyvin eri asioihin kykenevänä ja hyvinkin "vammaisena". Joku sanoikin että vamma on huonompi sana kuvaamaan asiaa kuin englannin disability ja olen täysin samaa mieltä. Autistisessa maailmassa neurotyypillisyys taas olisi se ominaisuus/piirre/vamma/haaste/erityisyys tai miksi ikinä sitä haluaa kutsua.
"Mitä autisminkirjon diagnoosi selittää? Autismin etiologiahan on tuntematon ja kirjo on niin laaja, että tuskinpa tulee koskaan löytymään mitään selvää yhtenäistä etiologiaa autisminkirjon taustalla. Lievimmillään se laimenee jonkinasteiseksi epämääräiseksi malapdaptiiviseksi persoonallisuuden piirteeksi, joka vaikeuttaa sopeutumista yhteiskunnan vaatimuksiin. Sehän ei ihan oikeasti selitä yhtään mitään."
Mulle se selitti koko mun menneen elämän, itseni, muun maailman. Eipä sitä voi sanoin kuvata jollekin, jolla ei ole itse ollut sitä kokemusta.
Mun autismi on siis aspergeria, ja selkeästi perinnöllistä tyyppiä (sekä vanhemmalla, sisaruksella että lapsella selkeästi sama, ja joillain muillakin sukulaisilla). En oo kovin vakuuttunut siitä, että kaikki autisminkirjon alle menevä liittyis oikeasti samoihin asioihin. Ja toivoisin toki, että tästä tiedettäis enemmän ja ymmärrettäis paremmin. Eli toki sellaista selitystä en saa, että mitkä asiat mun neurologiassa konkreettisesti aiheuttaa mitäkin jne. Mutta selityksen sille, että mulla esiintyvät oudot piirteet, joita enemmistöllä ihmisistä ei ole, ei olekaan pelkästään mulla esiintyviä selittämättömiä piirteitä, vaan jotain ihan konkreettista ja todellista, jokin aiheuttaa ne ja on olemassa ihmisiä joilla on näitä samoja piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Autismihan on lisääntymässä, koska autistisuvuissa sikiäminen on runsasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Autismihan on lisääntymässä, koska autistisuvuissa sikiäminen on runsasta.
No tuo nyt on ihan puppua. Autistit ei aivan varmasti keskimäärin lisäänny neurotyypillisiä enemmän, vaan autisteissa on paljon enemmän lapsettomia.
En oo myöskään tiedä, onko autismin lisääntyminen mikään fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit lisääntyy keskimäärin paljon vähemmän, kuin muu väestö. Mistä ihmeestä oot keksinyt väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
------------
Mitä autisminkirjon diagnoosi selittää? Autismin etiologiahan on tuntematon ja kirjo on niin laaja, että tuskinpa tulee koskaan löytymään mitään selvää yhtenäistä etiologiaa autisminkirjon taustalla. Lievimmillään se laimenee jonkinasteiseksi epämääräiseksi malapdaptiiviseksi persoonallisuuden piirteeksi, joka vaikeuttaa sopeutumista yhteiskunnan vaatimuksiin. Sehän ei ihan oikeasti selitä yhtään mitään.
-----------------
Sori, pistin nyt noin, kun lainaukset ei toimi.
Selittäähän se sille autistille itselleen, miksi oma elämä on mennyt niin kuin on mennyt, miksi on itse aina tuntenut olonsa niin erilaiseksi, miksi on käyttäytynyt niin kuin on käyttäytynyt, tuntenut niin kuin on tuntenut jne. Se selittää, miksi muut ihmiset käyttäytyy niin kuin käyttäytyy (aikaisemminhan on kuvitellut, että muut on suurpiirtein samanlaisia kuin itsekin on, jolloin muiden käytös on tietysti vaikuttanut usein aivan absurdilta).
Se on noiden tajuamusten kannalta täysin yhdentekevää, mikä autismin kirjon etiologia on, onko kaikkien autismin kirjon alla olevien tilojen etiologia sama vai onko niillä oikeasti ihan eri pohja jne.
No hei, isäni on autisti, siskoni on autisti ja minulla on selkeitä naisille tyypillisiä autismin oireita. Kun menin työterveyteen ajatuksena, että selvitän tämän nyt (koska en millään mittapuulla ole normaali keski-ikäinen), niin työterveyslääkärin kommentti oli, että autismi on vain muotidiagnoosi. Kaikilla on nykyään autismi, kun se on niin siistiä.
Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit lisääntyy keskimäärin paljon vähemmän, kuin muu väestö. Mistä ihmeestä oot keksinyt väitteesi?
Minun tuntemillani autisteilla ei kenelläkään ole lapsia. Ikähaarukka 30-50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No hei, isäni on autisti, siskoni on autisti ja minulla on selkeitä naisille tyypillisiä autismin oireita. Kun menin työterveyteen ajatuksena, että selvitän tämän nyt (koska en millään mittapuulla ole normaali keski-ikäinen), niin työterveyslääkärin kommentti oli, että autismi on vain muotidiagnoosi. Kaikilla on nykyään autismi, kun se on niin siistiä.
Se siitä.
Mitä iloa sinä saisit siitä, että lääkäri toteaa että sinulla on näköjään tällaisia ja tällaisia taipumuksia joita autistisiksi kutsutaan, jos olet kerran niistä jo itse tietoinen? T: veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Se siitä.
Sen voi tutkitittaa yksityisestikin, työssäkäyvällä ehkä on se n 1000-1500 e laittaa tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siitä.
Sen voi tutkitittaa yksityisestikin, työssäkäyvällä ehkä on se n 1000-1500 e laittaa tutkimuksiin.
Monella työssäkäyvällä on netto tuo 1500e.
Olen autistinainen. En saa seksiä. Joudun menemään neitsyenä hautaan, ja se on minulle suuri suru.