Ihan hirveä tunne, saada autismidiagnoosi 35-vuotiaana naisena.
Ja elänyt koko elämän "normaalisti" töissäkäyden ja opiskellen. uupumisia useampia joiden vuoksi lähdettiin tutkimaan
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleja ihmisiä autistitkin ovat.
On ihan turha alkaa hämärtää vammaisten ja normaalien ihmisten rajaa.
Ei autisti ole mikään vammainen. Sitä paitsi se raja kuka diagnosoidaan ja kuka ei, on aika häilyvä. Oma sukulaiseni sai lapsena dysfasia diagnoosin. Lääkäri sanoi, ettei lapsi opi ikinä puhumaan eikä lukemaan. Ihan tavallinen lapsi on nykyisin. Puhuu hyvin ja oppi lukemaan esikoulussa ennen kuin moni muu ikäisensä.
Kyllä autistisuus nyt vain on vamma verrattuna ns. normaaleihin. Ei samantasoinen vamma kaikilla tai vamma, joka tulisi aina ja kaikkialla autistia itseään hai
Toki, mutta jos on korkean toimintakyvyn autisti kuten yhä useammat diagnoosin saaneet nykyään ilmeisesti on, ei se autismi ehkä haittaa elämää yhtä paljon kuin esim jollain ei-autistilla se, että hän on ruma, tai tyhmänpuoleinen, tai tylsä persoona jne.
Tietenkin on eri asia minkä "tason" autismista puhutaan. Vamma se kuitenkin on, vaikka vamman taso ja vaikutus toimintakykyyn vaihteleekin autistista toiseen. Jonkun rumuus ja sen takia syrjiminen on sitten oma keskustelunsa. Totta kai nenteilläkin voi sitten olla yhtä lailla jotain piirteitä tai elämää haittaavia muita asioita. Joku autisti voi pärjätä elämässä niin sanotusti paremmin kuin jokin nentti, jolla on vaikka jokin mielenterveysongelma. Tällöin kummallakin on jonkin tason synnynnäinen tai elämässä myöhemmin tullut disability. Tässä puhutaan asiasta yleistasolla. Autisteista ja nenteistä keskimäärin ja nimenomaan autismin näkökulmasta. On myös paljon asioita, joissa jokin tietty autismin piirre on ihan suoranainen etu ja se onkin autisti, joka saa etumatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei normaaliudessa mitään väärää ole. Tosiasia vain on, että ihmisen, joka on ikänsä elänyt kaltaistensa seurassa, on vaikea uskoa ja ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin hän ja hänen läheisensä ovat.
Minusta ymmärtäminen on vaikeaa siksi, että ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan jokainen on luonteeltaan ja tunne-elämältään yksilö ja erilainen kuin muut. Lapsia kasvatetaan ja on käyttäytymissäännöt, jotta tulisimme edes jotenkin toimeen toistemme kanssa tässä sekamelskassa.
Joku kirjoitti, ettei ymmärrä eikä tiedä muiden ihmisten tarkoitusperiä, jos niitä ei kerrota suoraan. Olen joskus itsekin siitä valittanut, jolloin minulle on sanottu, ettei kukaan voi tietää muiden tarkoitusperiä, jos niitä ei kerrota suoraan. Sama ongelma kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaaliudessa mitään väärää ole. Tosiasia vain on, että ihmisen, joka on ikänsä elänyt kaltaistensa seurassa, on vaikea uskoa ja ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin hän ja hänen läheisensä ovat.
Minusta ymmärtäminen on vaikeaa siksi, että ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan jokainen on luonteeltaan ja tunne-elämältään yksilö ja erilainen kuin muut. Lapsia kasvatetaan ja on käyttäytymissäännöt, jotta tulisimme edes jotenkin toimeen toistemme kanssa tässä sekamelskassa.
Joku kirjoitti, ettei ymmärrä eikä tiedä muiden ihmisten tarkoitusperiä, jos niitä ei kerrota suoraan. Olen joskus itsekin siitä valittanut, jolloin minulle on sanottu, ettei kukaan voi tietää muiden tarkoitusperiä, jos niitä ei kerrota suoraan. Sama ongelma kaikilla.
Ei kaikilla ole tuota ongelmaa, jotkut osaa lukea ihmisiä erittäin hyvin (monet taiteilijat esim), mutta ei kaikki ei-autistitkaan tosiaan osaa lukea ihmisiä tai ole hyviä sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
On oppimisvaikeuksia, puheen ymmärtämisen vaikeuksia, toiminnanohjauksen vaikeuksia, uppoudun jatkuvasti mielikuvitusmaailmaan, mykkyyskohtauksia, vaikka mitä..
Tutustu autistin erityiskykyihin eli telepatiaan, rinnakkaistodellisuudessa kommunikointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oppimisvaikeuksia, puheen ymmärtämisen vaikeuksia, toiminnanohjauksen vaikeuksia, uppoudun jatkuvasti mielikuvitusmaailmaan, mykkyyskohtauksia, vaikka mitä..
Tutustu autistin erityiskykyihin eli telepatiaan, rinnakkaistodellisuudessa kommunikointiin.
Mulla on kyllä autistina kaikenlaisia erityiskykyjä, mutta telepatia ja rinnakkaistodellisuudet ei kyllä valitettavasti kuulu niihin. Oon kyllä kuullut yhden skitsofreenikon väittävän tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty kukaan ihminen ei ole toisen täysi kopio, mutta kyllä ihmiset on tosi samanlaisia monissa asioissa, ja heidän ajatukset ja tunteet on hyvinkin ennustettavissa ja ne rivin välit luettavissa. Toiset on parempia salaamaan todellisen minänsä, toiset huonompia. Autistisen ihmisenkin moni tunnistaa melko helposti.
Elon Musk on saamaton luuseri autisti? :D :D Muistakaa fiksut autistit, että teistä voi tulla mitä vaan, tavalliset normot jää keskitasolle..
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on saamaton luuseri autisti? :D :D Muistakaa fiksut autistit, että teistä voi tulla mitä vaan, tavalliset normot jää keskitasolle..
Tuskinpa se autismi on tuossa oleellista vaan korkea ÄO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni autisti ei saa töitä, vaikka olisi hakemaansa paikkaan pätevä. Syy tähän on niin yksinkertainen, että autisti on työhakemusta kirjoittaessaan tai työhaastattelussa liian rehellinen ja suorapuheinen.
Itse olen tämän kokenut ennen diagnoosin saamista. Muistan työhaastattelutilanteen, joka vaikutti jo lupaavalta. Yhden asian sanoin sitten ilmeisesti liian suoraan, ja näin haastattelijoiden ilmeistä, että nyt tuli puhuttua ohi suuni. Ja siis tuolloin en vielä tiennyt olevani autisti. Nyt tiedän, että normaaleille ihmisille ei puhuta sillä tavalla. He eivät sitä kestä.
Ei ole välttämättä kyse kestämisestä vaan siitä, että kukaan ei jaksa tilannetajuttomia möläyttelijöitä. Ei tarvitse olla autisti ollakseen sellainen, mutta jos kykenee työelämään, kykenee tod näk oppimaan, että ei itsekään haluaisi kuulla joltain totuuden tirvekta joka päivä jotain loukka
No minulla ongelma on juuri siinäkin että en osaa ottaa monia loukkaavia asioita loukkauksena. Jos alan miettiä sanomisiani sen kautta minkä kokisin itse loukkaavana, sosiaaliset suhteeni olisivat katastrofi. Kuulen kavereilta ja perheeltä usein jälkikäteen että toi muuten vttuili sulle. Ja minä olen vain tyytyväisenä yhtynyt loukkaajan juttuun että joo, eikö tää neule ookkin karsea! En oo raaskinut heittää menemään kun tää kirppislöytö on niin kauhee että se on jo hieno, jne. :D
Mä sain diagnoosin 18v eikä se säästänyt mua uupumusilta. T. N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleja ihmisiä autistitkin ovat.
On ihan turha alkaa hämärtää vammaisten ja normaalien ihmisten rajaa.
Ei autisti ole mikään vammainen. Sitä paitsi se raja kuka diagnosoidaan ja kuka ei, on aika häilyvä. Oma sukulaiseni sai lapsena dysfasia diagnoosin. Lääkäri sanoi, ettei lapsi opi ikinä puhumaan eikä lukemaan. Ihan tavallinen lapsi on nykyisin. Puhuu hyvin ja oppi lukemaan esikoulussa ennen kuin moni muu ikäisensä.
Ennen muinoin autisti-diagnoosia pelättiin ja kammottiin, se annettiin vain lapsille jotka ei ottaneet katsekontaktia tai muuta kontaktia vanhempiin, eivät puhuneet, eivät kyenneet kouluttautumaan jne.
Nykyään joka toinen on autisti, vaikka olisi hyvä koulutus, työ, perhe, paljon ystäviä ym. En tie
Minä en haluaisi mitään autisti tms.sellaista diagnoosia enkä menisi tutkimuksiin.Mitä se diagnoosi auttaisi, en haluaisi sellaista leimaa.
Varmasti vaatii sopeutumista, mutta mieti hyviä puolia; diagnoosin kautta ymmärrät nyt paljon paremmin itseäsi ja elää normaalin elämän sijaan paljon rikkaampaa ja antoisampaa elämää :)
Vierailija kirjoitti:
Mä sain diagnoosin 18v eikä se säästänyt mua uupumusilta. T. N34
Kuka vaan voi uupua, mutta ilman diagnoosia on vaikea tarjota henkilöille oikeanlaista apua jaksamiseen. Se mikä toimii neurotyypillisille ihmisille voi vaan pahentaa tilannetta diagnosoimattoman ihmisen kohdalla. Diagnoosin kautta voi ymmärtää itseään paremmin, joka puolestaan tekee arjesta selviytymisestä vähemmän selviytymistä ja enemmän nauttimista. Erityisesti naisilla ilman diagnoosia ja sitä kautta tukea jääminen voi olla todella vanhingollista, koska naisilta odotetaan perinteisesti jo tietynlaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin autisti-diagnoosia pelättiin ja kammottiin, se annettiin vain lapsille jotka ei ottaneet katsekontaktia tai muuta kontaktia vanhempiin, eivät puhuneet, eivät kyenneet kouluttautumaan jne.
Nykyään joka toinen on autisti, vaikka olisi hyvä koulutus, työ, perhe, paljon ystäviä ym. En tie
Minä en haluaisi mitään autisti tms.sellaista diagnoosia enkä menisi tutkimuksiin.Mitä se diagnoosi auttaisi, en haluaisi sellaista leimaa.
No voihan sen tutkimuksen tulos olla ettei tule diagnoosia. Minua yritti eräs narsistiksi epäilemäni leimauttaa ja raivostui kun leimaa ei pätevyyden omaavalta henkilöltä tullutkaan, kuten häneltä itseltään.
No se kirjo on niin älyttömän laaja, että hyvin voi kaikki lähtökohtaisesti olettaa olevansa sillä.
Jos et halua diagnoosista kertoa kellekään se on sinun oma päätöksesi. Leima implikoi diagnoosin olevan julkista tietoa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kirjoitin fiksut autistit, koska korkea älykkyys yhdistettynä autismiin tuottaa noita huippuyksilöitä, kuten myös Albert Einstein.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on mielestäsi hirveää? Aika epätavallinen reaktio.
On kaikista tavallisin ja normaalein reaktio, ei ollenkaan epätavallinen. Se on hirveä asia, kun saa kuulla olevansa vammainen. Aika epätavallista olisi, jos se ei tuntuisi hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kirjoitin fiksut autistit, koska korkea älykkyys yhdistettynä autismiin tuottaa noita huippuyksilöitä, kuten myös Albert Einstein.
Onko kummallakaan siis diagnosoitu autismia?
Rivien välistä lukeminen ja taka-ajatusten tulkitseminen on normaaleille ihmisille niin alitajuista, etteivät he sitä huomaa, koska sitä tekee "kaikki". Siksi autistien suorapuheinen taka-ajatuksettomuus ja rivienvälittömyys tuntuu monien normaalien mielestä loukkaavalta, tai "vitsiltä" jota ei voi/tarvitse ottaa vakavasti.