82v äitini ihan pihalla kaikesta, mutta muistitestin pääsi läpi
Mitäs nyt sitten? Minä autan laskuissa, kun ei osaa enää itse. Kännykän käyttö sujuu vielä, mutta jatkuvasti kaikki tavarat hukassa. Hirveä epäluuloisuus kaikesta. Ei tunnistanut enää siskoni miestä. Ei muista mitä eilen sovittu. Saattaa soittaa keskellä yötä kun vuorokaudenajat menee sekaisin. Alan olla aika loppu
Kommentit (77)
Edellinen (62) oli siis vastaus 47:lle.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa sitten te besserwisserit millä alan hoitaa muistisairaan omaiseni asioita, kun edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen on edelleen prosessissa ja on varmaan vielä viikkoja. Annetaan laskujen vaan mennä ulosottoon ja jätetään kaikki muukin tekemättä kun ei ole oikeuksia ja lupaa hoitaa mitään?
Voisitko tilata ajan vanhempasi pankkiin? Menet sinne hänen kanssaan (molemmilla teillä oltava henkkarit mukana). Pyytäisitte sinulle rinnakkaistunnukset vanhempasi tiliin/tileihin. Siten pystyt hoitamaan vanhempasi maksuliikenteen.
Näin olen toiminut jo kymmenen vuotta äitini pankkiasioiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa sitten te besserwisserit millä alan hoitaa muistisairaan omaiseni asioita, kun edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen on edelleen prosessissa ja on varmaan vielä viikkoja. Annetaan laskujen vaan mennä ulosottoon ja jätetään kaikki muukin tekemättä kun ei ole oikeuksia ja lupaa hoitaa mitään?
Voisitko tilata ajan vanhempasi pankkiin? Menet sinne hänen kanssaan (molemmilla teillä oltava henkkarit mukana). Pyytäisitte sinulle rinnakkaistunnukset vanhempasi tiliin/tileihin. Siten pystyt hoitamaan vanhempasi maksuliikenteen.
Näin olen toiminut jo kymmenen vuotta äitini pankkiasioiden kanssa.
Ei onnistu, koska ei pysty sinne enää lähtemään.
Minun äidillä oli kaikki laskut viisaasti laitettu suoraveloitukseen jo äidin itsensä toimesta silloin, kun hän vielä osasi asiat.
Siksi ei ollut ongelmia tavallisten laskujen kanssa. Satunnaiset laskut, kuten sairaalalaskut ja jotain muuta joskus maksoin minä omalta tililtäni, ja nostin sitten vastaavan summan itselleni käteisenä automaatista äidin pankkikortilla. Se ei varmasti ollut ihan sallittua, mutta kuka olisi siihen puuttunut? Ei kukaan. Ja näitä ei kovin paljoa ollut. Kävi hän minä kaupassakin äidille niin, että maksoin ostokset hänen kortillaan. Aikani säilyttelin kuittejakin tarkasti, kunnes tajusin, ettei niihin kukaan koskaan puutu.
Meillä tehtiin myös edunvalvontavaltuutus, mutta sitä ei ehditty laittaa voimaan, kun äiti menehtyi.
Ehkä kannattaisi soittaa sinne pankkiin ja kysyä, miten pitäisi menetellä, kun äitiä ei enää pysty sinne pankkiin viemään. Tämähän se oli syynä meilläkin, äiti olisi tarvinnut viedä sinne sairasautolla ja pankkikin oli jo 90 kilometrin päässä, lähikonttori lopetettu.
Toisaalta, kun äitisi joskus kuolee ja joudut hänen kuolinpesäänsä kenties hoitamaan, näillä asioilla ei ole mitään merkitystä. Kukaan ei kysy, miten äitisi laskut ja kauppaostokset maksettiin. Siinä katsotaan vain sen hetkinen rahatilanne ja mahdolliset vielä tulevat maksut, ei muuta.
Vain silloin voi tulla jotain kysymyksiä, jos sinulla on sisaruksia ja he haluavat selvittää asioita. Mutta tästä sinun pitääkin puhua ja sopia heidän kanssaan nyt, ei vasta kuoleman jälkeen. Äitisi tiliotteet kannattaa säilyttää jos he ovat kiinnostuneita tai epäileväisiä. Yleensä näin ei ole. Kyllä meilläkin me sisarukset hyvin olimme perillä äidin loppujen lopuksi vähäisistä maksuliikenteistä ja sovimme asioista keskenämme. Ei ne nyt niin isoja juttuja tosiaan olleet ja jonkunhan piti huolta pitää, lankesi minulle luonnostaan kun lähimpänä asuin.
Vierailija kirjoitti:
Laita puhelin yöksi äänettömälle.
Monikaan ei uskalla, koska voi olla läheisellä joku hätä ja vaikka kuolemassa.
Esim se entinen pääministeri Sipilä menetti poikansa ja puhelin oli äänettömällä, kun yritettiin soittaa.
Minä en halua, että lapset joutuvat päivystämään puhelimessa ja miettimään miten voin. Heillä on oma elämänsä enkä halua heille yhtään ylimääräistä taakkaa. Nukkukaa hyvät yöunet, jos vanhus menehtyy silloin, se on hyvä kuolema! Itse en halua minnekään sairaalaan vaan toive on kuolla saappaat jalassa omassa kodissa!
N76
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua, että lapset joutuvat päivystämään puhelimessa ja miettimään miten voin. Heillä on oma elämänsä enkä halua heille yhtään ylimääräistä taakkaa. Nukkukaa hyvät yöunet, jos vanhus menehtyy silloin, se on hyvä kuolema! Itse en halua minnekään sairaalaan vaan toive on kuolla saappaat jalassa omassa kodissa!
N76
Mietin samoin, äitini on jo 85-vuotias. Hätäkeskukseenkin äiti voi soittaa yöllä. Tarvitsen yöuneni. En päivystä yöllä, vaikka mikä olisi.
Ei elä pitkään enää. Sekoaa lopussa ja sitten menee saattohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa itsekäs ap, kun haluat päästä äidistäsi eroon... Häpeä!
Tyypillinen palstamamma. Oman äidin on valmis hylkäämään hoitikotiin, kunhan vaan itsellä on kivaa.
No itse olen seurannut anopin muistisairaueen etenemistä ja siinä ei kyllä ole kenelläkään kivaa kun appi jääräpäisesti pitää anoppia kotonansa. Jatkuvasti appi valittaa ettei jaksa sitä ja tätä kun anoppi sekoilee, hukkaa kaikki tavarat, karkailee jne jne. Stopik laitoun meidän auttamisille kun appi soitti yöllä vaimolleni että nyt pitäis tulla ulosteet siivoamaan lattialta...
Vierailija kirjoitti:
Katso mitä lääkkeitä on. Onko liikaa vahvoja. Mitä apteekki tuumaa. Onko haittavaikutuksia. Onko vatsalle hyviä bakteereja että imeytyy ravintoaineet, muistaako juoda ja syödä, välipalat. Vitamiineja? Entä saako unta tarpeeksi. Onko mitään aivotapahtumia ollut tai sydän, kaulasuonet. Saako käveltyä talvella ulkona yhtään jos liukasta, missä voi liikkua rauhassa. Sukulaiset voivat tukea, jos tarvitsee. Asuuko joku tarpeeks lähellä. Onko kuumetta tai tulehduksia. Entä hampaat ja korvien puhdistus. Ei tarvitse kaikkea muistaa esim. sitä miestä. Pääseekö suihkuun. Hyvä että on puhelin.
Voi vttu taas oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mitä lääkkeitä on. Onko liikaa vahvoja. Mitä apteekki tuumaa. Onko haittavaikutuksia. Onko vatsalle hyviä bakteereja että imeytyy ravintoaineet, muistaako juoda ja syödä, välipalat. Vitamiineja? Entä saako unta tarpeeksi. Onko mitään aivotapahtumia ollut tai sydän, kaulasuonet. Saako käveltyä talvella ulkona yhtään jos liukasta, missä voi liikkua rauhassa. Sukulaiset voivat tukea, jos tarvitsee. Asuuko joku tarpeeks lähellä. Onko kuumetta tai tulehduksia. Entä hampaat ja korvien puhdistus. Ei tarvitse kaikkea muistaa esim. sitä miestä. Pääseekö suihkuun. Hyvä että on puhelin.
Päivän palstanaurut tälle.😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita puhelin yöksi äänettömälle.
Monikaan ei uskalla, koska voi olla läheisellä joku hätä ja vaikka kuolemassa.
Esim se entinen pääministeri Sipilä menetti poikansa ja puhelin oli äänettömällä, kun yritettiin soittaa.
Minä pidän aina puhelimen äänettömällä. Jos joku on kuolemassa, niin mitä minä sille voin. En ole lääkäri. Hyvin levänneenä jaksaa läheisenkin kuoleman kohdata paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat nappaili mäkikuismaa ja kaikkea muuta. Kannattaa selvittää aiat.
Häh?