Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverit pitää meitä hulluina, ollaanko? 😄

Vierailija
16.12.2024 |

Asutaan pienessä mökissä, mukavuuksina vain sähköt ja keittiöön tuleva kylmä vesi. Eli meillä on ulkosauna ja ulkohuussi.

Mulla mennee työpaikka vaihtoon ja olen hakenut töitä miehen työpaikkakunnalta. Jos pääsen, katsotaan ehkä sieltä asuntoa. Ja ollaan harkittu jotain pientä mökkiä, ilman kaikkia mukavuuksia.

Meille jotenkin selvä juttu, että sellainen olis just passeli. Kavereiden mielestä ollaan hulluja?! 😄

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä teitä hulluina pidä, mutta aika nuorina. Oletan, että mökin tontti on pieni ja pääsette parilla loikalla ulkohuussiin ja saunaan? Asutte ihan tien varrella, jota aurataan säännöllisesti? 

Vierailija
22/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä teitä hulluina pidä, mutta aika nuorina. Oletan, että mökin tontti on pieni ja pääsette parilla loikalla ulkohuussiin ja saunaan? Asutte ihan tien varrella, jota aurataan säännöllisesti? 

Vaikka olisi mikä hehtaaritontti niin miksi kukaan rakentaisi huussia sinne kaukaisimpaan nurkkaan? Ehkä sen vähän haluaa sivummalle, muttei missään tapauksessa kauas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunassa lämmin ja voi peseytyä. Kiputilassa jäinen puucee on talvella mahdoton tai kipeänä, se matkakin jo sinne. Ellei ole joku varapytty eteisessä.

Eikö sauna pidä lämmittää ennen kuin siellä on lämmin?

Miten puuceessä hoituu käsien pesu ja alapesu? Vai tehdäänkö ne tuvassa tai makuuhuoneessa pesuvadissa?

Yötarpeen tekoon makuukamarissa on kai potta tai ämpäri?

Saunan pata pysyy lämpimänä helposti vuorokauden. Aamulla kun laittaa tulet padan alle niin seuraavana aamuna on vielä ihan lämmintä vettä jäljellä.

Vierailija
24/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunassa lämmin ja voi peseytyä. Kiputilassa jäinen puucee on talvella mahdoton tai kipeänä, se matkakin jo sinne. Ellei ole joku varapytty eteisessä.

Saunassa peseydytään, on siellä lämmin tai ei. Välillä kyllä voidaan peseytyä ulkonakin mutta harvemmin silloin kun puissa ei ole lehtiä.

Itse olen kipukroonikko ja monta sairautta omaava, mutta ei ole estänyt huussin käyttöä. On meillä muovipytty navetalla sitä varten jos joskus pitäisi tuoda kuistille sairastaessa, mutta ei kertaakaan olla tarvittu. Huussiin on menty sekä koronassa että kyynärsauvojen kanssa. Kaikkeen kun tottuu 😊 Ap

Vierailija
25/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sähkö, niin puuceehen voi laittaasellaisen lömpösäteilijän, jonka napsauttaa päälle  kun menee huussiin. Lämmittää nopsaan.

Meillä on mökillä kompostoiva sisävessa sekä ulkona kompostoiva huussi, jossa tuo lämmitin. Mies käy ainan ulkohuussissa😀. Olemme siellä ihan kovillakin pakkasilla.

Joo, tuollaista jotain lämpöpuhallinta tms on ajateltu. Nyt kuitenkin sähköt on vain päärakennuksessa ja sieltä turhan pitkä vetää sähköjä huussiin saakka. Tulee sitten, kun saadaan sähköt piharakennuksiinkin 😊 Ap

Vierailija
26/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä huussi on ihan toisella puolen tonttia kuin talo. Pitää mennä pihan läpi ja kiertää navetta. Sauna on puolivälissä. Mutta ei siinä ole ongelmaa, talvisin on korkeavartiset saappaat käytössä että pääsee vaikkei heti kolaisikaan 😊 Kylätie on lähellä kyllä. Tielle tehdään lumityöt itse, samoin piha.

Ikää yli 50, eli nuoruus on kaukana jo. Ap 

Vierailija
27/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi mikä hehtaaritontti niin miksi kukaan rakentaisi huussia sinne kaukaisimpaan nurkkaan? Ehkä sen vähän haluaa sivummalle, muttei missään tapauksessa kauas.

Täällä huussi on samassa paikassa kuin se on ollut 100 vuotta 😄 Ei olla siirretty lähemmäs. Ap

Vierailija
28/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sauna pidä lämmittää ennen kuin siellä on lämmin?

Miten puuceessä hoituu käsien pesu ja alapesu? Vai tehdäänkö ne tuvassa tai makuuhuoneessa pesuvadissa?

Yötarpeen tekoon makuukamarissa on kai potta tai ämpäri?

Saunan pata pysyy lämpimänä helposti vuorokauden. Aamulla kun laittaa tulet padan alle niin seuraavana aamuna on vielä ihan lämmintä vettä jäljellä.

Meillä on saunassa vain kiuas jossa vesisäiliö. Vanhassa kiukaassa vesi pysyy lämpimänä seuraavaan päivään, nyt uudemmassa valitettavasti ei. Mutta koska puuhella on lämpimänä joka päivä, siitä saa aina pesuvettä.

Huussin ulkopuolella on sulan maan aikaan vesisäiliö, saippua ja pyyhe. Kylmän aikaan kädet pestään saunalla. Ap

Vierailija
29/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä huussi on samassa paikassa kuin se on ollut 100 vuotta 😄 Ei olla siirretty lähemmäs. Ap

Kuinkahan monta sataa kilometriä turhia askeleita tämäkin on aiheuttanut. En minä ainakaan viitsisi kauas kävellä huussiin. Tai oikeastaan kun asiaa ajattelee niin rakentaisin sen ihan talon sisälle. Voihan sitä olla kompostoiva sisävessa.

Vierailija
30/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sähkö, niin puuceehen voi laittaasellaisen lömpösäteilijän, jonka napsauttaa päälle  kun menee huussiin. Lämmittää nopsaan.

Meillä on mökillä kompostoiva sisävessa sekä ulkona kompostoiva huussi, jossa tuo lämmitin. Mies käy ainan ulkohuussissa😀. Olemme siellä ihan kovillakin pakkasilla.

Joo, tuollaista jotain lämpöpuhallinta tms on ajateltu. Nyt kuitenkin sähköt on vain päärakennuksessa ja sieltä turhan pitkä vetää sähköjä huussiin saakka. Tulee sitten, kun saadaan sähköt piharakennuksiinkin 😊 Ap

Enemmän minä valoja ajattelisin ennen lämmitystä. Kunnon pihavalot, että näkee kävellä sinne huussiin ja sinne sisälle kunnon valaistus myös. Ihan turhaa kurjuuden maksimointia käydä otsalamppu päässä siellä ähkimässä.

Vierailija
31/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun samoin, mutta ei tule edes sitä kylmää vettä sisälle vaan se kannetaan kaivosta. Olen asunut n. 10 vuotta näin. Ei ole mitenkään ihmeellistä tai erityisen haastavaa mielestäni. En omista autoakaan.

Vierailija
32/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun samoin, mutta ei tule edes sitä kylmää vettä sisälle vaan se kannetaan kaivosta. Olen asunut n. 10 vuotta näin. Ei ole mitenkään ihmeellistä tai erityisen haastavaa mielestäni. En omista autoakaan.

Lisään vielä, että asun yksin.

Vierailija
33/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo enemmä kysyjästä jos joku pitää käsien pesemistä kylmällä vedellä jotenkin äärimmäisen-extremenä.

Vierailija
34/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on saunassa vain kiuas jossa vesisäiliö. Vanhassa kiukaassa vesi pysyy lämpimänä seuraavaan päivään, nyt uudemmassa valitettavasti ei. Mutta koska puuhella on lämpimänä joka päivä, siitä saa aina pesuvettä."

Kyllä semmoinen kunnon perinteinen saunan pata on hyvä keksintö. Saa kerralla lämmitettyä 50 litraa vettä kiehuvan kuumaksi. Eikä puuta kulu kuin pesällinen.

Etenkin jos pitää peseytyä itse, tiskata tiskit ja pestä vaatteet. Lämmintä vettä kuluu yllättävän paljon. Tiskaaminen on paljon kevyempi työ jos voi käyttää vettä huolettomasti. Pistää kaikki kuumaan veteen likoamaan ensin.

Vierailija
35/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki olisivat niinkuin te, niin tällä planeetalla ei olisi mitään hätää. Kaukana hulluista olette. 

Vierailija
36/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat niinkuin te, niin tällä planeetalla ei olisi mitään hätää. Kaukana hulluista olette. 

Sadan vuoden kuluttua varmasti ajatellaan, että ne oli hulluja jotka tärvelivät koko maapallon ekosysteemin. Sitä muoviroskaa mikä meistä jää jälkeen siivotaan varmasti vielä pitkään. Sielä ne muhii maaperässä kaikki ruttuun tallatut energiajuomatölkit, tupannatsat ja muovilusikat.

Vierailija
37/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kiinnostaisi kuukautisten aikaan asioida jossain ulkohuussissa.

Vierailija
38/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadan vuoden kuluttua varmasti ajatellaan, että ne oli hulluja jotka tärvelivät koko maapallon ekosysteemin. Sitä muoviroskaa mikä meistä jää jälkeen siivotaan varmasti vielä pitkään. Sielä ne muhii maaperässä kaikki ruttuun tallatut energiajuomatölkit, tupannatsat ja muovilusikat.

Hullua on nimenomaan se, että "hyvään elämään" tarvitaan hirveästi kaikenlaista turhaa materiaa ja kulutusta. Vuosittain on ihan pakko myös lennellä ympäri maailmaa omaa sisäistä tyhjyyttä pakoon.

Vierailija
39/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kiinnostaisi kuukautisten aikaan asioida jossain ulkohuussissa.

Ulkona tai ulkokäymälässä nuo asiat on hoidettu yli 99% ihmisten olemassaolon ajasta.

Vierailija
40/66 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet tästä niin ison numeron. Asun itsekin noin, enkä koe että sitä pitäisi huudella ja ihmisten mielipiteitä kysellä. Hyvää tavallista elämää tämä on. Ei muuta.