Miten saada parempi joulu?
Kun toisella on joulunviettoon liittyvä trauma. Kumppanini siis on aikoinaan menettänyt vanhempansa joulun aikaan ollessaan lapsi. Hänelle joulut on olleet aina vaikeita, siksikin ollaan usein vietetty joulua erillään. Hän haluaa olla yksin tai yhden tietynsukulaisensa luona, minä taas olen ollut vanhempieni ja sisarusteni kanssa. Nyt kuitenkin on todennäköisesti edessä yhteinen joulu, tosin vanhempieni luona, ja mietin miten se onnistuu. Stressaa jo etukäteen. Olen yrittänyt puhua asiasta kumppanin kanssa, mutta hän ei oikein ole sanonut mitään, ihan kuin välttelisi koko aihetta. Onko teillä kokemusta samasta, että toiselle joulu on syystä tai toisesta vaikeaa? Miten on kuitenkin onnistunut?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten onnistuu sillä, ettei joulusta tehdä niin valtavaa numeroa. Päiviä muiden joukossa. En ymmärrä, miksi joulussa pitää kaikissa asioissa olla niin valtava lataus.
Meidän joulu on varsin tavallinen luullakseni, joulukuusi, jonkin verran lahjoja, hyvää ruokaa ja jotain mukavaa tekemistä. Katsotaan joululeffoja, jutellaan, luetaan, ulkoillaan, kuka mitenkin haluaa jouluaan viettää. Ap
Tuohan on juuri sitä pinkkiä perhejoulua. Jotkut viettää joulun yksin syöden valmismakaronilaatikkoa tai pakenee kännistä isää lumihankeen.
Miksi tavallinen joulu olisi pinkkiä perhejoulua? Joulu yksin tai varsinkaan lumihankeen pakeneminen ei ole mitään normaalia joulunviettoa.
Jätä moinen katkerikko. Ei tuollaisista ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten onnistuu sillä, ettei joulusta tehdä niin valtavaa numeroa. Päiviä muiden joukossa. En ymmärrä, miksi joulussa pitää kaikissa asioissa olla niin valtava lataus.
Mikä sitten on numeron tekemistä? Ainakin meidän lähipiirissä joulu on enimmäkseen yhdessäoloa perheen kanssa.
Aivan, ei muuta voi lopettaa mielekästä tekemistä sen takia että yhdellä on henkilökohtainen trauma.
Viettäkää ihan normaali joulu mihin olette perheen kanssa tottuneet. Puoliso voi paikoin olla itsekseen hiljainen, mutta samalla tekee hänelle myös hyvää nähdä positiivinen ja iloinen joulu jossa vietetään aikaa yhdessä. Ei kai puoliso halua jäädä traumojen vangiksi loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan eri linjalla kuin muut kommentoijat. Minusta tässä pitää ymmärtää, että on ihan tavallista, että pahasti traumatisoitunut ei voi sietää juhlapyhiä. Niitä ei aikuisena ole pakko viettää. Minusta tässä asiassa se traumatisoitumaton osapuoli voisi joustaa. Etenkin, jos perheessä ei ole lapsia, voi joulun ihan hyvin jättää viettämättä. Lähtekää vaikka lomalle etelään, mieluiten maahan, jossa joulua ei vietetä ollenkaan. Miksi täytyy kääntää veistä haavassa? Sellainen on julmaa ja kohtuutonta. Jos sinulle juhlaperinteet ovat tärkeämpi kuin kumppanin hyvinvointi, vietä toki joulua kuten haluat. Mutta anna kumppanisi tehdä jouluna sellaisia asioita, joista hän ei kärsi.
Miksi minun pitäisi jättää joulu viettämättä? Kukaanhan ei häntä ole pakottanut mukaan, itse hän suostui, ja ainakin vielä toistaiseksi on lähdössä mukaan. Haluaisin vaan vält
Olisiko mahdollista, että alatte laitella aivan omat joulut ihan aattona kahdestaan. Perhettä voi tavata joulupäivinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Viettäkää ihan normaali joulu mihin olette perheen kanssa tottuneet. Puoliso voi paikoin olla itsekseen hiljainen, mutta samalla tekee hänelle myös hyvää nähdä positiivinen ja iloinen joulu jossa vietetään aikaa yhdessä. Ei kai puoliso halua jäädä traumojen vangiksi loppuelämäksi.
Se puoliso voi vaikka mennä hautausmaalle kun muut nauttii joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan eri linjalla kuin muut kommentoijat. Minusta tässä pitää ymmärtää, että on ihan tavallista, että pahasti traumatisoitunut ei voi sietää juhlapyhiä. Niitä ei aikuisena ole pakko viettää. Minusta tässä asiassa se traumatisoitumaton osapuoli voisi joustaa. Etenkin, jos perheessä ei ole lapsia, voi joulun ihan hyvin jättää viettämättä. Lähtekää vaikka lomalle etelään, mieluiten maahan, jossa joulua ei vietetä ollenkaan. Miksi täytyy kääntää veistä haavassa? Sellainen on julmaa ja kohtuutonta. Jos sinulle juhlaperinteet ovat tärkeämpi kuin kumppanin hyvinvointi, vietä toki joulua kuten haluat. Mutta anna kumppanisi tehdä jouluna sellaisia asioita, joista hän ei kärsi.
Miksi minun pitäisi jättää joulu viettämättä? Kukaanhan ei häntä ole pakottanut mukaan, itse hän suostui, ja ainakin vielä tois
Olisiko mahdollista, että alatte laitella aivan omat joulut ihan aattona kahdestaan. Perhettä voi tavata joulupäivinäkin.
Joulu kahdestaan voi olla aika tylsää. Varsinkin jos toisella on asenneongelma joulua kohtaan.
Hyi helvetti mikä jumpittelija. Ei kukaan halua viettää joulua ilonpilaaja itkupillin kanssa joka määryy vanhempien perään ja levittää negatiivista ilmapiiriä.
Tästä syystä kannattaa valita kumppani jolla on normaali suhde perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti mikä jumpittelija. Ei kukaan halua viettää joulua ilonpilaaja itkupillin kanssa joka määryy vanhempien perään ja levittää negatiivista ilmapiiriä.
Menisi vanhempiensa luokse viettämään joulua.
Jos lapset on kuolleet niin on hyvin stressitöntä.