Sinä, jolla ei ole varaa ostaa jouluksi ruokaa
tai lapsille mitään lahjoja. Miten olet tähän tilanteeseen joutunut?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin arki yleensäkään. Aattona on jo kaupat täynnä punalappuista kinkkusiivua.
Joo. makaronipussin ja jauhelihapaketin hinnalla saa ainakin lantun, kerman ja siirapin. Kanamunapakettia välttämättä enää ei.
Ei näytä hyvinvointivaltiosta. VIkka sitä yläpäästä toitittavatkin. Yrittävät siten pitää kansan hiljaisena.
Näitä oon niin nähnyt että kyllä suurinosa niistä perheistä on sellaisia, että ihmettelen vaan miks lapsia ei ole otettu huostaan, niitä ongelmia on vaikka muille jakaa ja lapset oireilee pahasti...
Vierailija kirjoitti:
Jouluna kyllä rosollit, laatikot, pienesti kinkkua sekä vaikka hedelmiä koska eihän ne mahdottomia maksa ja kuitenkin jotain pitäisi syödä joka tapauksessa. Kalliit herkut jää ostamatta koska niihin viimeisten eurojen tuhlaaminen tyhmää. Viime vuonna oli jo joulunpyhinä kaupoissa todella paljon laputettua ruokaa ja eiköhän tänä vuonna sama. Pari kierrosta silloin ja 27. päivä vielä. Muutakin kuin pelkkää jouluruokaa ja ihan kiva säästö. Nyt kahvikin sen hintaista ettei kirpaise ostaa ja voi ostaa varastoon.
En ehkä ollut ap:n kysymyksen kohderyhmää koska pääosin on varaa jouluruokia kuitenkin. En tosin kalliita kaloja tms osta.
Eipä ollut kala kallista, ruodoton lohifile 6,90€/kg edellisviikolla, hyvin säilyy pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, Ei ole koskaan jäänyt työttömäksi?
Kaikki eivät ole oikeutettuja niihin tukiin.
T: Tuntematon
Kaikki on oikeutettu toimeentulotukeen jos taloudessa ei ole tuloja eikä omaisuutta.
Kerran on haettu, ei ollut kun tuulen huuhtoma perse. Mutta onneksi löysin pimeitä hommia, siellä olin kolme kuukautta ja sitten muuttui viralliseksi. Säästöjä säästöjä, ehdottakaa vaan. Mutta se vaan ei ole aina mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin arki yleensäkään. Aattona on jo kaupat täynnä punalappuista kinkkusiivua.
Voivat olla jopa halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein valinnan että käytetään rahaa ruokaan ja jouluun. Vuokra jäi tässäkin kuussa maksamatta. Tilanne on se, että olen työtön ja työkyvytön. Asumistuen saan mutta se menee ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin. Te-toimisto ja Kela on käytteet mielivaltaa enkä ole saanut tukia jotka olisi pitänyt saada. Lapset ei vielä tiedä tilannetta joten yritetään olla vielä joulu.
Mitä joulun jälkeen? Eikö lapset voi muuttaa isälleen? Entä adoptio?
Oletko aivan tosissasi? Jos olisit itse tällaisessa tilanteessa, olisiko adoptio sinulle jotenkin helppo ja ilmiselvä asia? Mitä lapset edes ovat sinulle, tavaroitako? Mistä tiedät onko isän kotona yhtään paremmat oltavat ja onko isää edes olemassa? Miksi pidät niin helppona ja ilmiselvänä asiana, että vanhempi voisi vain lähettää lapset pois ihan minne vain kun on vaikeaa? Järkyttävää. Jos perheellä on kovin paha tilanne, he voivat yhdessä mennä vaikka turvakotiin, mutta eihän sitä nyt lapsia voi eikä suurin osa missään nimessä haluaisi heittää pois vain koska on vaikeaa? En nyt kyllä ollenkaan ymmärrä.
Kyllä yt-neuvottelut on aina ikävä yllätys. Ja 6vk + irtisanomisaika kuluu hyvin nopeasti. Terv. monet yt:t läpikäynyt ja useamman kerran työttömäksi jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna kyllä rosollit, laatikot, pienesti kinkkua sekä vaikka hedelmiä koska eihän ne mahdottomia maksa ja kuitenkin jotain pitäisi syödä joka tapauksessa. Kalliit herkut jää ostamatta koska niihin viimeisten eurojen tuhlaaminen tyhmää. Viime vuonna oli jo joulunpyhinä kaupoissa todella paljon laputettua ruokaa ja eiköhän tänä vuonna sama. Pari kierrosta silloin ja 27. päivä vielä. Muutakin kuin pelkkää jouluruokaa ja ihan kiva säästö. Nyt kahvikin sen hintaista ettei kirpaise ostaa ja voi ostaa varastoon.
En ehkä ollut ap:n kysymyksen kohderyhmää koska pääosin on varaa jouluruokia kuitenkin. En tosin kalliita kaloja tms osta.
Eipä ollut kala kallista, ruodoton lohifile 6,90€/kg edellisviikolla, hyvin säilyy pakastimessa.
Niin olen halpaa lohta jo aiemmin ostanut kun oli tarjouksessa. Ja sitä on pakastimessa myös. Tarkoitin etten osta esimerkiksi savulohta tai graavisiikaa tai mätiä. Kalliita kaloja kuten kirjoitin.
Työttömyyskorvaus ei todellakaan ole alkuunkaan yhtä suuri kuin palkka ja korvauksen taso alenee nykyään hyvin nopeasti työttömyyden jatkuessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein valinnan että käytetään rahaa ruokaan ja jouluun. Vuokra jäi tässäkin kuussa maksamatta. Tilanne on se, että olen työtön ja työkyvytön. Asumistuen saan mutta se menee ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin. Te-toimisto ja Kela on käytteet mielivaltaa enkä ole saanut tukia jotka olisi pitänyt saada. Lapset ei vielä tiedä tilannetta joten yritetään olla vielä joulu.
Oletko aivan tosissasi? Jos olisit itse tällaisessa tilanteessa, olisiko adoptio sinulle jotenkin helppo ja ilmiselvä asia? Mitä lapset edes ovat sinulle, tavaroitako? Mistä tiedät onko isän kotona yhtään paremmat oltavat ja onko isää edes olemassa? Miksi pidät niin helppona ja ilmiselvänä asiana, että vanhempi voisi vain lähettää lapset pois ihan minne vain ku
Eihän niitä lapsia voi asunnottomana pitää ja asunnottomaksi tietenkin jää jos ei vuokraa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan tosissasi? Jos olisit itse tällaisessa tilanteessa, olisiko adoptio sinulle jotenkin helppo ja ilmiselvä asia? Mitä lapset edes ovat sinulle, tavaroitako? Mistä tiedät onko isän kotona yhtään paremmat oltavat ja onko isää edes olemassa? Miksi pidät niin helppona ja ilmiselvänä asiana, että vanhempi v
Siksi mainitsin turvakodin. Ihmettelen vain, miten ihmiselle vaikeassa tilanteessa voi noin kylmästi ehdottaa suoraan pelkkää adoptiota tai lasten lähettämistä isälle. Eikö suomalaisilla ole yhtään lämpöä toisia ihmisiä kohtaan?
Nämä ahdingot joista täällä saa lukea ja elämässäkin kuulla, en ymmärrä, en.
Mielestäni vika piilee pitkälti siinä, että ei osata käyttää oikein sitä rahaa jonka kuussa elämiseen saa.
Olen köyhä ja pienituloinen itsekin, velaton ja itsekunnioitus tallella.
Yhteiskunta antaa vielä lisäksi monenlaisia tukia, heille jotka normien mukaan niitä saa.
Älkää valittako, vaan eläkää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. makaronipussin ja jauhelihapaketin hinnalla saa ainakin lantun, kerman ja siirapin. Kanamunapakettia välttämättä enää ei.
Jos noin tiukkaa on, niin jättää siirapin kauppaan ja laittaa sokeria sen lusikallisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yt-neuvottelut on aina ikävä yllätys. Ja 6vk + irtisanomisaika kuluu hyvin nopeasti. Terv. monet yt:t läpikäynyt ja useamman kerran työttömäksi jäänyt.
Mä olen ollut työpaikassa joka siirsi toimintojaan kiinaan, ne yt:t oli ihan vuosittaiset, yleensä alkoi kesälomien jälkeen.
Piti elää sen mukaan että työt on jatkuvasti katkolla ja huolehtia puskurista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet työkyvytön?
Vierailija kirjoitti:
Vuokra jäi maksamatta, mutta ostetaan lahjoja? Teetkö muitakin yhtä välkkyjä valintoja?
Missä ravintolassa olisi yksinäiselle paras joulupöytä aatoksi? Hinnalla ei väliä.
kaurahiutaleita rasvaa ja sokeria paistinpannuun siitä tulee makea joulu
Kelan mielestä olen liian sairas kuntoutettavaksi ja liian terve sairaseläkkeelle.
Tässä on useampi vuosi jo mennyt.
Stressi pahentaa fyysistä sairauttani.
Enkä ole päässyt rahattomana leikkaukseen,enkö saa hommattua kaikkia lääkkeitä.
Miehen palkasta ulosmitataan. Yritys meni konkurssiin.
Yritetään pitää katto pään päällä, sähköt ja vesikin.
Lämpö on n12-14 astetta ollut koko syksyn ja nytkin.
Työmatka pitkä.
Fyysinen työ ja pakko syödä sen mukaan.
Itse syön kerran päivässä.