Sinä, jolla ei ole varaa ostaa jouluksi ruokaa
tai lapsille mitään lahjoja. Miten olet tähän tilanteeseen joutunut?
Kommentit (51)
En ole itse tuossa tilanteessa, mutta velkakierre, päihteet, sairaudet mm. ovat noissa tilanteissa yleensä takana.
Mulla on rahat neljän lapsen lahjoihin ja ruuat haen ruokajonosta. Kaapissa myös säästössä ruokaa. Olen varautunut.
Ei kiinnosta joulut. Tilaan jotain Foodorasta tai menen pizzeriaan syömään. Työstä saadulla palkasta makselen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahat neljän lapsen lahjoihin ja ruuat haen ruokajonosta. Kaapissa myös säästössä ruokaa. Olen varautunut.
Miksi joudut käymään ruokajonossa? Mitä tapahtui?
Tein valinnan että käytetään rahaa ruokaan ja jouluun. Vuokra jäi tässäkin kuussa maksamatta. Tilanne on se, että olen työtön ja työkyvytön. Asumistuen saan mutta se menee ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin. Te-toimisto ja Kela on käytteet mielivaltaa enkä ole saanut tukia jotka olisi pitänyt saada. Lapset ei vielä tiedä tilannetta joten yritetään olla vielä joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Tein valinnan että käytetään rahaa ruokaan ja jouluun. Vuokra jäi tässäkin kuussa maksamatta. Tilanne on se, että olen työtön ja työkyvytön. Asumistuen saan mutta se menee ruokaan, lääkkeisiin ja laskuihin. Te-toimisto ja Kela on käytteet mielivaltaa enkä ole saanut tukia jotka olisi pitänyt saada. Lapset ei vielä tiedä tilannetta joten yritetään olla vielä joulu.
Mitä joulun jälkeen? Eikö lapset voi muuttaa isälleen? Entä adoptio?
Jouluna kyllä rosollit, laatikot, pienesti kinkkua sekä vaikka hedelmiä koska eihän ne mahdottomia maksa ja kuitenkin jotain pitäisi syödä joka tapauksessa. Kalliit herkut jää ostamatta koska niihin viimeisten eurojen tuhlaaminen tyhmää. Viime vuonna oli jo joulunpyhinä kaupoissa todella paljon laputettua ruokaa ja eiköhän tänä vuonna sama. Pari kierrosta silloin ja 27. päivä vielä. Muutakin kuin pelkkää jouluruokaa ja ihan kiva säästö. Nyt kahvikin sen hintaista ettei kirpaise ostaa ja voi ostaa varastoon.
En ehkä ollut ap:n kysymyksen kohderyhmää koska pääosin on varaa jouluruokia kuitenkin. En tosin kalliita kaloja tms osta.
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö saa edes mitään työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi yllättäen.
Miten työttömäksi jäädään yllättäen? Yt-neuvottelut ekasta ilmoituksesta kestää minimissään 6 vko ja irtisanomisaika päälle.
Pätkätyöläinen kai tietää jo lähtökohtaisesti ettei sopimusta välttämättä uusita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä joulun jälkeen? Eikö lapset voi muuttaa isälleen? Entä adoptio?
Noilla valinnoilla ovat kodittomiakevääseen mennessä.
Ap, Ei ole koskaan jäänyt työttömäksi?
Kaikki eivät ole oikeutettuja niihin tukiin.
T: Tuntematon
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on oikeutettu toimeentulotukeen jos taloudessa ei ole tuloja eikä omaisuutta.
Työkyvytön jäi työttämäksi eikä saa työttömyyskovausta joka on alkuun yhtä suuri kuin palkka. Älkää ihan kaikkea uskoko.
Jossain on tehdas joissa näitä tehtaillaan. Eikä taida olla Suomessa.
Ja miksi tänne kirjoittelisi, olisi kelassa pyytämässä rahaa vuokraan.
Perinteinen jouluruoka ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin arki yleensäkään. Aattona on jo kaupat täynnä punalappuista kinkkusiivua.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, saan työmarkkinatukea. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö saa edes mitään työttömyyskorvausta?
Olin pitkllä sairauslomalla ja menetin työn. Sairauspäivät tuli täyteen, pakko jäädä työttömäksi. Alkuun te-keskus keksi syitä miksi minulle ei voi maksaa ja sitten valitettuani sain tuen mutta monta kk jäi puuttumaan. Nyt se korvaus juoksee mutta on vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön jäi työttämäksi eikä saa työttömyyskovausta joka on alkuun yhtä suuri kuin palkka. Älkää ihan kaikkea uskoko.
Jossain on tehdas joissa näitä tehtaillaan. Eikä taida olla Suomessa.
Ja miksi tänne kirjoittelisi, olisi kelassa pyytämässä rahaa vuokraan.
Siksi kun ihmiset ei usko. Ne kuvittelee että tuet tulee kun vähän käy itkemässä. No, ei tule. Aion kyllä soittaa sossuun että tämä on tilanne. Tuskin sekään auttaa. Pädytään varmaan tilastoihin ja sitten kaksi päivää päivitellään että kuin Suomessa tällaista, tämähän on hyvinvointivaltio. Paskat.
Tämä palsta ei ole oikea osoite hakea apua. Aamulla voit soittaa Kelaan. Kyllä lapsiperheet saavat monenlaisia avustuksia Suomessa. Ja isäkin kai maksaa elatusrahaa, jos ei maksa, niin kunta maksaa. Ja lapsilisät jne
Vastaus löytyy peilikuvasta.