Miten vietätte paaston aikaa?
Nythän on kristinuskon mukainen paasto meneillään. Kuinka se näkyy teillä kotona ja seurakunnassa? Onko luterilaisilla enää minkään sorttista paastoa? Jätättekö kenties lihan syönnin vähemmälle, vähennätte herkuttelua?
Kommentit (7)
Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irrotatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?
Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi? Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi. ...
Kristinuskossa paasto ennen pääsiäistä on vanha tapa, mutta ei Raamatussa määrätty. Itse en vietä paastoa.
Luterilaisessa kirkossa on siis ainakin jonkinlaista opetusta paastonajasta. Mikäli käy jumalanpalveluksissa, niin olen kuullut myös pappien puhuvan paaston ajasta.
Muistan lukioiässä, että koulun uskovaisten kanssa puhuimme näistä asioista paljonkin. Jotkut paastosivat ja jotkut eivät. Yleensä se tarkoitti, että joku jätti jonkin hyvän asian elämästään pois.
Kuten kuitenkin Heddastiina kirjoitti: sitä ei ole kirjoitettu Raamattuun. Siksi varmaan vapailla suunnilla ei ole varsinaista paastonaikaa.
Itse olen pohtinut sitä, että paastosta voitaisiin kuitenkin puhua enemmän seurakunnissa. Paasto itsessään on Raamatussa mainittu, vaikka sille ei ole annettu sääntöjä. Vai onko?
Heddastiina:
Kristinuskossa paasto ennen pääsiäistä on vanha tapa, mutta ei Raamatussa määrätty.
Ei ole määrätty, mutta Jeesus kyllä kolmessa evankeliumissa toteaa, että hänen kuolemansa jälkeen hänen opetuslapsensa paastoavat.
Matt. 9:15
Mark. 2:20
Luuk. 5:35
Minusta on väärin sanoa, että paasto on vain tapa, ei raamatullinen tai kristillinen asia.
Amenhotep:
Heddastiina:Kristinuskossa paasto ennen pääsiäistä on vanha tapa, mutta ei Raamatussa määrätty.
Ei ole määrätty, mutta Jeesus kyllä kolmessa evankeliumissa toteaa, että hänen kuolemansa jälkeen hänen opetuslapsensa paastoavat.
Matt. 9:15
Mark. 2:20
Luuk. 5:35Minusta on väärin sanoa, että paasto on vain tapa, ei raamatullinen tai kristillinen asia.
Sanoin, ettei Raamatussa ole määrätty paaston aikaa kristityille, joten se on kristittyjen tapa, ei velvollisuus.
ei löydy kohtaa, jossa Kristus suoranaisesti määräisi meitä paastoamaan, mutta kyllä paastoamiseen epäsuorasti kehotetaan todella monessa kohtaa. Kristuksen puheesta on minusta tulkittavissa, että hän pitää paastoa aivan itsestäänselvänä asiana, ei siis määrää paastoamaan, vaan antaa ohjeita MITEN olisi paastottava. Hän myös sanoo ettei paholaista pysty karkoittamaan kuin paastolla ja rukouksella. Ja Kristushan itsekin paastosi erämaassa neljäkymmentä päivää.
Itse ortodoksina pyrin siihen, että paasto näkyisi niin syömisissäni kuin muussakin elämässäni. Tämä on kyllä yllättävän vaikeaa niin kuin varmaan moni muukin joskus paastonnut on huomannut. Paaston yksi tarkoitus onkin saada ihminen tajuamaan oma voimattomuutensa ja herättää katumusta.
Itse paaston aikana vähennän eläinkunnan tuotteiden syömistä (pitäisi lopettaa kokonaan, mutta se on vaikeaa kun olen perheeni ainoa paastoaja) ja muutenkin pyrin syömään mahdollisimman yksinkertaisesti ja vähän. Säästyneen rahan lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Paaston hengelliseen puoleen kuuluu tavallista tiheämpi kirkossa käynti, synnintunnustus ja pidättäytyminen huvituksista. Muutenkin yritän olla mahdollisimman kunnon ihminen mikä on - huoh - toisinaan ällistyttävän vaikeaa.
Paastoan jättämällä telkkarin katsomisen ja lukemalla Raamattua, rukoilemalla tavallista enemmän.