Kertokaapa että miten suomessa voi olla työvoimapula kun meillä on työttömiä melko paljon?
Miksi siis jokainen puolue haluaa työvoimaa ulkomailta paikkaamaan työvoimapulaa?
Miksi asiantuntijat,tutkijat ja tohtorit valittaa että suomessa on työvoimapula?
Miksi työnantajat valittaa että suomessa on työvoimapula?
Minun mielestä taas suomessa ei ole työvoimapulaa vaan suomessa on pulaa työpaikoista eikä kaikille riitä töitä ja vielä vähemmälle riittää sellainen työpaikka mistä saa palkkaa jolla elää. Miksi suomalaiset työttömät ei kelpaa työvoimapulasta valittaville työnantajille töihin?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille työttömille ei kelpaa siivoustyöt.
Ei kyse ole mistään kelpaamisesta. Siivoustyöhönkään ei pääse ilman kokemusta ja kaikkien aineiden tietotaitoa.
Ennen oli karkeasti ottaen kolmenlaisia nuoria. Fiksuimmat menivät lukioon ja korkeakouluun, ja saivat aikanaan hyväpalkkaisen työn. Keskinkertaiset menivät amikseen, ja pienen alkuhaparoinnin jälkeen heistä tuli hyviä duunareita. Luuserit jäivät kortistoon ja juopottelivat sossun rahoilla.
Nyt kantiksien ikäluokat ovat pienentyneet huomattavasti, ja suurin kato on käynyt nimenomaan noissa välimallin nuorissa. Fiksut pärjäävät kuten ennenkin, ja luusereiden määrä on lisääntynyt. Asiaa ei myöskään auta ammattikoulujen surkea nykytila, jonka myötä potentiaaliset myöhemmät duunaritkin putoavat luuserien luokkaan kun kukaan ei ole potkimassa prseelle kohti oikeaa suuntaa.
Nauroin äsken lukiessani iltasanomista kommenttia tähän työttömyyteen liittyen. Eräs kommentoi, että heidän firmaansa ei muka työttömät hae vaan kaikki hakijat ovat kuulema alan vaihtajia. P@sk@ puhetta. Lähtisin tältä istumalta HETI töihin. Mutta kun ei pääse edes haastatteluun asti, jossa voisi kasvotusten kertoa olevani potentiaalinen ja asiansa osaava työntekijä. Rekryfirmoilta tuntuu hakemukset menevän suoraan roskapostiin, jos ikä/palkkatoive on väärä. Ja uus trendi työnantajilla: "otin tutun kaverin töihin", ja kohta haetaan uudestaan kyseiseen firmaan työntekijää, kun se tuttu kaveri ei viihtynytkään. Jep jep...
Ainakin teollisuuden hommissa on mitä suurinta tyhmyyttä tuijottaa työnhakijan ikää ja facebook-kaverien määrää, kun tärkeintä pitäisi olla se varsinaisen työn osaaminen. Vähäpuheinen introvertti on juuri se joka hoitaa hommansa parhaiten, kun taas se yltiösosiaalinen hölöttäjä vaan seurustelee puolet päivästä muiden kanssa ja hommat jää vähemmälle huomiolle. Tehtaan pomo tekee viisaasti, jos unohtaa rekryfirmat ja kutsuu hakijat paikan päälle kertomaan osaamisestaan.
Koska nostavat tukiaisia mieluummin sohvalla löhöten kuin kouluttautuisivat alalle jolla työvoima-pula. Onneksi tukia leikataan !
Eivät saa töitä kun eivät ole somessa eivätkä osaa maksaa kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy työvoimapulaan on palkanmaksuhaluttomuus.
Voisitko ratkaista tilanteen perustamalla ison tehtaan, jolla on suuri palkanmaksunhalu?
Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, alat ymmärtämään mistä se palkanmaksukyky muodostuu, sekä kun hinnoittelet tuotteen / palvelun, alat ymmärtämää mitä on loppuun kilpailutettu, ja asiakas / kuluttaja tahtoo sen mistä / minkä halvimmalla saa. Monet on käsi ojossa kakkua kohden mutta siitä ei riitä kaikille. Ei se ole haluttomuutta maksaa palkkaa, kukapa ei haluaisi maksaa hyvää isoa palkkaa jos se olisi realistisesti mahdollista?
Jos rahaa ei riitä kaikille on syytä miettiä mikä siihen on syynä. Onko syynä huono markkinointi, itse tuote, liikaa työntekijöitä, liian iso byrokratia t
No mietitäänpä. Laitetaan siivousfirma pystyyn, siivoat itse 30h / vko, ja teet 20-25h/vko konttoritöitä. Osallistut kilpailutuksiin, ja ellet ole halvimmasta päästä miten voit voittaa tarjouskilpailua ja saada lisää kohteita? Lopputuloksena kiirettä ja paskaa palkkaa. Samaa kuviota on muussakin olemassa, esim laatoitustyöt isoissa kohteissa jnejne.
Silloin liikeideasi ei ole sopiva. Jos tarjontaa on jo liikaa miksi perustat vielä yhden siivousfirman? Mikä järki?
Onko AP kuullut HAL-PA-TYÖ-VOI-MA-PU-LAS-TA?
Poliitikkojen kieltä pitää osata kuunnella oikein. Ei niin kuin asian itse sanoisi.
Minä ilmoitan nyt kaikille ettei Suomeen ole tulossa lisää työpaikkoja.
Ei tule uusia yrityksiä. Ei tule uusia investointeja. Ei tule uusia työpaikkoja. Ei tule mitään. Vanhoilla mennään
Onko asia selvä kaikille jotka eivät tienneet?
PS. Katsotaan tilannetta uudestaan 10 vuoden päästä.
Suomalaisille työttömille kelpaa ainoastaan ilmaisraha. Jos joku erehdyksessä ottaisikin työpaikan, olisi se valituksen määrä niin sietämätön ettei yksikään työnantaja sellaista sietäisi. Siksi on parempi hakea käytöstavoiltaan kehittyneempiä ihmisiä Suomen ulkopuolelta, melkein ihan mistä muusta maasta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jokapäiväiset tyhjänpäiväiset avaukset tästä aiheesta antaa ikäänkuin ymmärtää että työttömät olisivat kaikkien alojen asiantuntijoita joilla riittää kokemusta, asiantuntemusta ja ammattitaitoa ihan mihin vain työhön. Todellisuus on vain jotain ihan muuta.
Aiemmin oli työpaikan tehtävä perehdyttää uusi työnhakija työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään kelpaamisesta. Siivoustyöhönkään ei pääse ilman kokemusta ja kaikkien aineiden tietotaitoa.
Se onkin kamalan vaikea tieteenala ja sen oppiminen ja omaksuminen kestää vuosia. Keskiverto siivooja käy harjoittelun lisäksi kuudesta kahdeksaan vuotta yliopistoa jotta oppisi erottamaan rätit toisistaan. Moni siivoojaopiskelija lannistuukin, antaa periksi haasteiden vuoksi ja menee suosiolla neurokirugian koulutusohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ratkaista tilanteen perustamalla ison tehtaan, jolla on suuri palkanmaksunhalu?
Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, alat ymmärtämään mistä se palkanmaksukyky muodostuu, sekä kun hinnoittelet tuotteen / palvelun, alat ymmärtämää mitä on loppuun kilpailutettu, ja asiakas / kuluttaja tahtoo sen mistä / minkä halvimmalla saa. Monet on käsi ojossa kakkua kohden mutta siitä ei riitä kaikille. Ei se ole haluttomuutta maksaa palkkaa, kukapa ei haluaisi maksaa hyvää isoa palkkaa jos se olisi realistisesti mahdollista?
On kuitenkin paljon firmoja, jotka tuottavat paljon voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä näin on. Peruspalkat ovat naurettavan pienet. Miksi tekisin elämästäni paskaa niin surkealla korvauksella. Kaikki pääoma valuu rikkaiden pankkitileille ja tyhmä duunari painaa hommia. Ei kiitos enää.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole noussut 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei haluaisi tehdä töitä ellei pääse heti alusta lähtien huippupaikalla huippu palkalle. Varsinkin nuoremmissa työttömissä korostuu ajattelu malli että minä en tee rankkoja töitä josta maksetaan huonosti, minun ei tarvitse alottaa työyhteisössä pohjalta vaikka ihan kaikkien muiden täytyy ja minun täytyy saada parasta mahdollista mahdollisimman vähällä vaivalla. Eihän nuoremmat edes kykene tulemaan töihin sovittuna aikana tekemään sovittuja asioita vaa luulevat että voivat tulla paikalle ihan miten itse haluaa ja luulevat että heidän tarvik tehdä vain ne mitä itse haluaa
Nuoret tajuaa ettei peruspalkoilla kannata töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen uskoo sen mitä auktoriteettina pidettävä taho kertoo.
Ja siitä todisteena ketju, missä kaikki ovat sitä mieltä? Ja jos kaikki ovat sitä mieltä, että meitä huijataan, niin silloinhan ketään ei huijata, vaan kaikki tietävät missä mennään?
Välillä ihan huolestuttaa, kun kaikki ovat sitä mieltä, että "eliitti" huijaa meitä, mutta ne todisteet on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli karkeasti ottaen kolmenlaisia nuoria. Fiksuimmat menivät lukioon ja korkeakouluun, ja saivat aikanaan hyväpalkkaisen työn. Keskinkertaiset menivät amikseen, ja pienen alkuhaparoinnin jälkeen heistä tuli hyviä duunareita. Luuserit jäivät kortistoon ja juopottelivat sossun rahoilla.
Nyt kantiksien ikäluokat ovat pienentyneet huomattavasti, ja suurin kato on käynyt nimenomaan noissa välimallin nuorissa. Fiksut pärjäävät kuten ennenkin, ja luusereiden määrä on lisääntynyt. Asiaa ei myöskään auta ammattikoulujen surkea nykytila, jonka myötä potentiaaliset myöhemmät duunaritkin putoavat luuserien luokkaan kun kukaan ei ole potkimassa prseelle kohti oikeaa suuntaa.
90-luvulla ja 2000-luvun alussa ei lukion papereilla saanut muuta kuin siivoustyötä tai puhelinmyyntityötä ellei ollut suhteita. Vaikea jopa päästää kaupan kassalle, kiskalle tai mansikoita poimimaan, niihinkin piti olla suhteet eli lähinnä omat vanhemmat siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei haluaisi tehdä töitä ellei pääse heti alusta lähtien huippupaikalla huippu palkalle. Varsinkin nuoremmissa työttömissä korostuu ajattelu malli että minä en tee rankkoja töitä josta maksetaan huonosti, minun ei tarvitse alottaa työyhteisössä pohjalta vaikka ihan kaikkien muiden täytyy ja minun täytyy saada parasta mahdollista mahdollisimman vähällä vaivalla. Eihän nuoremmat edes kykene tulemaan töihin sovittuna aikana tekemään sovittuja asioita vaa luulevat että voivat tulla paikalle ihan miten itse haluaa ja luulevat että heidän tarvik tehdä vain ne mitä itse haluaa
Sanotaanko näin että jos minä olisin työtön niin en mä ottaisi työtä vastaan ellei siitä makseta vähintään 3500e/kk, 3500e/kk työn pitäisi kyllä olla sitten jotain rentoa istumatyötä mitä tekisin.
Mä voisin siivota työkseni tai voisin vaikka lapioida sontaa maatilalla jo
Samaa mieltä. Jos raatamalla elämä on taloudellisesti kituuttamista niin kituutan mieluummin työttömänä ja vapaana.
Ei mitenkään. Koko juttu on silkkaa pa.skaa.