Kertokaapa että miten suomessa voi olla työvoimapula kun meillä on työttömiä melko paljon?
Miksi siis jokainen puolue haluaa työvoimaa ulkomailta paikkaamaan työvoimapulaa?
Miksi asiantuntijat,tutkijat ja tohtorit valittaa että suomessa on työvoimapula?
Miksi työnantajat valittaa että suomessa on työvoimapula?
Minun mielestä taas suomessa ei ole työvoimapulaa vaan suomessa on pulaa työpaikoista eikä kaikille riitä töitä ja vielä vähemmälle riittää sellainen työpaikka mistä saa palkkaa jolla elää. Miksi suomalaiset työttömät ei kelpaa työvoimapulasta valittaville työnantajille töihin?
Kommentit (94)
Olettamuksella että jokaikinen työtön osaa kaikki mahdolliset työt mitä Suomessa on, jokaiselle olisi töitä. Ongelma on se että yleensä ihmisillä on 1-3 ammattia ja silloin ei ole pätevä kaikki avoinna oleviin työpaikkoihin, vaan vain niihin, mihin on se koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Perähikiältä lopetetaan tehdas ja lopputuloksena on 300 työtöntä keski-ikäistä miestä, ja samaan aikaan Perähikiällä ja sen naapurikunnassa on 300 avointa sairaanhoitajan ja terveyskeskuslääkärin paikkaa, niin meneekö se sillain nätisti että 300-300=0?
Ei vaan sitten sairaanhoitajia pitäisi kouluttaa oppisopimuksella ja sieltä perähikiältä pitäisi houkutella kyseiset työttömät sinne sairaanhoitajiksi. Palkka on se houkutin.
Ja koska uudelleenkoulutukseen pääseminen on tehty vaikeaksi niin käytännössä noin ei tapahdu.
Tämä. Mun mielestä oppisopimusta tulisi juurikin laajentaa ja kehittää mutta jostain syystä koko oppisopimusta ei olla oikeastaan koskaan edes otettu kunnolla käyttöön suomessa.
Itse haluaisin koodariksi tai insinööriksi mutta en ole löytänyt yhtään oppisopimuspaikkaa.
Ei ole työvoimapulaa.
Hain pk-seudulla erääseen tehtaaseen tuotantolinjalle 13 e /tunti. Koulutusta ei vaadita.
Oli 700 hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy työvoimapulaan on palkanmaksuhaluttomuus.
Voisitko ratkaista tilanteen perustamalla ison tehtaan, jolla on suuri palkanmaksunhalu?
Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, alat ymmärtämään mistä se palkanmaksukyky muodostuu, sekä kun hinnoittelet tuotteen / palvelun, alat ymmärtämää mitä on loppuun kilpailutettu, ja asiakas / kuluttaja tahtoo sen mistä / minkä halvimmalla saa. Monet on käsi ojossa kakkua kohden mutta siitä ei riitä kaikille. Ei se ole haluttomuutta maksaa palkkaa, kukapa ei haluaisi maksaa hyvää isoa palkkaa jos se olisi realistisesti mahdollista?
Mä haluaisin opiskella oppisopimuksella kylmäasentajaksi, mutta mistään firmasta ei edes vastata mitään. Pohjakoulutukseltani olen putkiasentaja, mutta ei vaan kelpaa ja tällä hetkellä ei putkitöitäkään ole.
Suhtautuminen oppisopimuksiin on työnantajilla ihan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ratkaista tilanteen perustamalla ison tehtaan, jolla on suuri palkanmaksunhalu?
Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, alat ymmärtämään mistä se palkanmaksukyky muodostuu, sekä kun hinnoittelet tuotteen / palvelun, alat ymmärtämää mitä on loppuun kilpailutettu, ja asiakas / kuluttaja tahtoo sen mistä / minkä halvimmalla saa. Monet on käsi ojossa kakkua kohden mutta siitä ei riitä kaikille. Ei se ole haluttomuutta maksaa palkkaa, kukapa ei haluaisi maksaa hyvää isoa palkkaa jos se olisi realistisesti mahdollista?
Asiaa pitäisi lähteä purkamaan siten että verotusta pitää keventää reilusti jotta yrityksillä olisi kykyä maksaa paremmin ja että palkalla tulee paremmin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Olettamuksella että jokaikinen työtön osaa kaikki mahdolliset työt mitä Suomessa on, jokaiselle olisi töitä. Ongelma on se että yleensä ihmisillä on 1-3 ammattia ja silloin ei ole pätevä kaikki avoinna oleviin työpaikkoihin, vaan vain niihin, mihin on se koulutus.
Juuri tämä. Kun olin työtön vuoden, oli pakko hakea 4 paikkaa joka kuukausi. Eipä pali täällä paikkoja ollut joten hain kyllä kanttoriksi, osaan soittaa ja laulaa nuoteista, jumalia en osaa palvoa enkä lepytellä. Vastasivat sentään että pitää olla joku yliopistokoulutus tätä varten.
Pidin välivuoden työelämästä, ja tein elämäntaparempan. Kyllä se työpaikka sieltä löytyi. pakkohaut oli ehkä osittain hupailua kun niitä tehtailin.
Todettakoon vielä että on paljon töitä joita voi tehdä ilman sitä koulutusta, jos on tekijä ja hyvä tyyppi, mutta kaupunki - kunta - valtio ei vissiin saa palkata jos ei ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille työttömille ei kelpaa siivoustyöt.
Se on totta. Tein sitä työtä 30 vuotta. Terveys on mennyttä. Opiskelin toisen ammatin mitä pystyn tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työvoimapulasta kärsivät yritykset ei kannusta työntekijöitä töihin paremmalla palkalla? Jos vaikka siivoojista on pulaa niin miksi siivojien palkkoja ei nostettaisi vaikka 50% jotta ihmiset hakeutuu siivousalalle?
Tämä on ikuisuuskysymys. Aina sanotaan että markkinat hoitaa mutta työelämässä tämä ei aina näin olekaan.
Loppupäätelmänä on että ainoa mistä on pula on palkanmaksuhalukkuudesta, ei työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei haluaisi tehdä töitä ellei pääse heti alusta lähtien huippupaikalla huippu palkalle. Varsinkin nuoremmissa työttömissä korostuu ajattelu malli että minä en tee rankkoja töitä josta maksetaan huonosti, minun ei tarvitse alottaa työyhteisössä pohjalta vaikka ihan kaikkien muiden täytyy ja minun täytyy saada parasta mahdollista mahdollisimman vähällä vaivalla. Eihän nuoremmat edes kykene tulemaan töihin sovittuna aikana tekemään sovittuja asioita vaa luulevat että voivat tulla paikalle ihan miten itse haluaa ja luulevat että heidän tarvik tehdä vain ne mitä itse haluaa
Mulle kelpaa 2000 bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa ei riitä kaikille on syytä miettiä mikä siihen on syynä. Onko syynä huono markkinointi, itse tuote, liikaa työntekijöitä, liian iso byrokratia tms.
Tässä syitä:
- opintotuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus
- työttömänä ei saa opiskella, koska silloin menettää työttömyyskorvaukset (ks. edellinen kohta)
- työnantajille ei kelpaa suomalainen oppisopimusopiskelija esimerkiksi hitsaustöihin vaan pitää olla valmis ulkomaalainen ammattilainen
- koulutus alkaa olla niin retuperällä, että enää ei valmistu ammattilaisia.
Olen itse kouluttautunut nuorena ammattiin, jonka työpaikat vähenivät heti sen jälkeen. Hankin uuden ammatin ja viimein eläkeiän kynnyksellä ehdin saada vakiviran. Mutta minä opiskelinkin salaa työkkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa pitäisi lähteä purkamaan siten että verotusta pitää keventää reilusti jotta yrityksillä olisi kykyä maksaa paremmin ja että palkalla tulee paremmin toimeen.
No juurikin tämä. Suomi on hirveä himoverottaja.
Olen yrittäjä, ja kauhuissani katsoin juuri sdp:n vaihtoehtobudjettia. Listaamattomien yritysten verotusta kiristettävä. Yritykseni teki 11000€ tuloksen, osittan minun yrittäjän paskan palkan ja minimi yelin takia, ja nyt joku sdp haluaa tulla kahmimaan tosta vielä lisää omiin taskuihin. Ymmärrän toki että marinin holding yhtiötemput on erikseen, kuin pienet yritykset jotka palkkaa ja investoi omaan kalustoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille työttömille ei kelpaa siivoustyöt.
Se on totta. Tein sitä työtä 30 vuotta. Terveys on mennyttä. Opiskelin toisen ammatin mitä pystyn tekemään.
Mä oon muun alan tekijä, mut nyt tuli tämä suhdanne ja työttömyys, joten hain kerrossiivoojaksi. En päässyt, eivät uskoneet että pysyisin firmassa kovinkaan pitkään vaan lähtisin oman alan töihin ku hauki rannasta niitä nähdessäni. Ja niin olisin tehnytkin, tottakai.
Mut onko siivous, kaikella kunnioituksella, nyt niin haastavaa, etteikö vois lyhyemmäksikin pätkäksi palkata?
Kotisiivous taasen, eli ne mitä lähinnä nyt ilmoitellaan, on niin päätöntä hommaa, et sellaiseen en edes hae.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa ei riitä kaikille on syytä miettiä mikä siihen on syynä. Onko syynä huono markkinointi, itse tuote, liikaa työntekijöitä, liian iso byrokratia tms.
No mietitäänpä. Laitetaan siivousfirma pystyyn, siivoat itse 30h / vko, ja teet 20-25h/vko konttoritöitä. Osallistut kilpailutuksiin, ja ellet ole halvimmasta päästä miten voit voittaa tarjouskilpailua ja saada lisää kohteita? Lopputuloksena kiirettä ja paskaa palkkaa. Samaa kuviota on muussakin olemassa, esim laatoitustyöt isoissa kohteissa jnejne.
Poliittinen peli ja valinnat, ei muusta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työvoimapulasta kärsivät yritykset ei kannusta työntekijöitä töihin paremmalla palkalla? Jos vaikka siivoojista on pulaa niin miksi siivojien palkkoja ei nostettaisi vaikka 50% jotta ihmiset hakeutuu siivousalalle?
*Sitten siivousten hinnat nousisivat 75% (koska sivukulut). Mahtaisiko löytyä enää siivouksen ostajia?
Nämä on näitä poliitikoiden höpöpuheita, jotta saadaan puoli-ilmaista työvoimaa tuotua Suomeen tämän tekosyyn varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Sitten siivousten hinnat nousisivat 75% (koska sivukulut). Mahtaisiko löytyä enää siivouksen ostajia?
No sitten ei paikkoja kukaan siivoa. Miltä mahtaisi näyttää paikat jos vaikka vuoden ilman siivousta olisi?
Työvoimapulasta puhuminen on idioottimainen termi aloilla, joita ei ole säännelty. Emme elä suunnitelmataloudessa vaikka moni sitä täällä ihannoikin.
Ymmärrän, että esimerkiksi lääkäreistä on pulaa, koska niitä ei kouluteta riittävästi. Aloilla, joissa ei lakisääteisiä vaatimuksia ole, voidaan työvoima tuoda tarvittaessa ulkomailta. Schengen alueella on työn vapaa liikkuvuus. Muualtakin voidaan melko pienellä byrokratialla tuoda työvoimaa, jos vain palkka on elämisen kannalta riittävä.