Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhäily onkin aivan mahtavaa

Vierailija
14.12.2024 |

Olen ihan sairaan innoissani. Säästäminen on ollut mulle koko aikuisikäni todella vaikeaa erinäisistä rahaan liittyvistä ikävistä kokemuksista johtuen. Kaikki, mikä on tullut, on äkkiä myös mennyt. Olen ollut opiskelija ja matalapalkkatöissä. Välillä on rahat menneet ihan oikeisiin ja tarpeellisiin asioihin, kuten talvitakkiin ja -kenkiin. Isolta osin sitten joutavanpäiväisyyksiin. Olen ajatellut, että elämä on muka parempaa kun saa kulkea siisteissä (uusissa) vaatteissa, ostaa ruokaa pahemmin hintoja katsomatta ja woltata ruokaa säännöllisesti.

Hiljattain mun aivot naksahti uuteen asentoon. Tutustuin erääseen oikeasti todella varakkaaseen henkilöön, joka eli hyvin vaatimattomasti. Mutta mikä vapaus hänellä olikaan toteuttaa itseään niissä asioissa, joilla on todella väliä. Ei siis kuluttamalla, vaan tekemällä oikeasti merkityksellisiä asioita. Kun oivalsin tämän, ostovimmani hiipui ihan pakkasen puolelle. Ennen olen selannut nettikauppoja ja nettikirppiksiä ajan kuluksi, nyt tulee lähinnä inhon puistatuksia. 

Olen uskotellut itselleni, että kulutukseni on todella tarpeellista, mutta kummallisesti nyt on alkanut jäädä palkasta useampi satanen kuussa säästöön. Tuntuu, että löytää mentaalisen vapauden, kun koko ajan ei tarvitse miettiä mitä tavaraa (ja palveluita) tarvitsee. Tää on paras tunne vuosiin. Kannattaa kokeilla jumpata itsensä irti kuluttamisesta. Vapaus, minkä siitä saa, on ihan mieletöntä.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tämän hallituksen leikkauksien ja työelämäheikennysten myötä aloittanut säästämisen. Ennen olin aika huoleton rahankäyttäjä ja käytin erityisesti kotimaan matkailuun ja ravintoloihin ja kahviloihin, mutta nyt olen lopettanut ne lähes kokonaan. Säästän nykyään 500€ ennemmän kuin ennen. Aiemmin säästin 500€ kk jq nyt siis 1000€ ja tuo 500€ on poissa suomalaisilta yrityksiltä. 

Elämänlaatuun tämä ei ole vaikuttanut. Olen löytänyt iloa muista asioista. 

Vierailija
62/65 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta köyhäilyssä on se vapaiden tunne. Ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa hankintojen miettimiseen. On tyytyväinen siihen mitä on ja omistaa.

Päästää irti tarpeesta tehdä vaikutusta muihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on oikeasti merkityksellinen asia?

Ehkä etsiä niitä?

Kuulostaa kovasti markkinataloudelle luoda jokin tarve mitä ei oikeasti ole ja sitten alkaa täyttää sitä.

Erikoinen kommentti. Jos lopettaa turhan kuluttamisen ja saa siitä henkistä pääomaa, niin pelkkää positiivistahan se on. 

Ei saa. Sinulla on vain kohta sukat rikki, kengät pitäisi uusia ja joukko kulutusvelkaa kun kaikki pikkuhiljaa hajoaa. Miten te ihmiset joilla on varaa kaikkeen olette oikeasti noin pimeitä päästänne? Jos köyhäily ja köyhyys antaisi henkistä pääomaa niin puoli maailmaa ihmisistä olisi henkistyneitä guruja. Kuluttaminen ei ole sidottuna mitenkään si

Kyllä minimalistikin ostaa uudet kengät, kun vanhat menee rikki.  Mutta huvikseen ei ostella kenkiä, jos niitä ei tarvitse. Ei mitään ahdistavaa Carrie Bradshaw meininkiä. 

Vierailija
64/65 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta köyhäilyssä on se vapaiden tunne. Ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa hankintojen miettimiseen. On tyytyväinen siihen mitä on ja omistaa.

Päästää irti tarpeesta tehdä vaikutusta muihin.

On ihanaa siivota, kun ei ole turhaa kamaa. Ja kämppä pysyy hyvin järjestyksessä. 

Vierailija
65/65 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäilyssä on parasta ettei tarvitse mennä töihin kennenkään typerän itseään täynnä olevan pikkupomon pompotettavaksi vaan voi nauttia vapaudesta...aahh kuinka ihanaa.