Köyhäily onkin aivan mahtavaa
Olen ihan sairaan innoissani. Säästäminen on ollut mulle koko aikuisikäni todella vaikeaa erinäisistä rahaan liittyvistä ikävistä kokemuksista johtuen. Kaikki, mikä on tullut, on äkkiä myös mennyt. Olen ollut opiskelija ja matalapalkkatöissä. Välillä on rahat menneet ihan oikeisiin ja tarpeellisiin asioihin, kuten talvitakkiin ja -kenkiin. Isolta osin sitten joutavanpäiväisyyksiin. Olen ajatellut, että elämä on muka parempaa kun saa kulkea siisteissä (uusissa) vaatteissa, ostaa ruokaa pahemmin hintoja katsomatta ja woltata ruokaa säännöllisesti.
Hiljattain mun aivot naksahti uuteen asentoon. Tutustuin erääseen oikeasti todella varakkaaseen henkilöön, joka eli hyvin vaatimattomasti. Mutta mikä vapaus hänellä olikaan toteuttaa itseään niissä asioissa, joilla on todella väliä. Ei siis kuluttamalla, vaan tekemällä oikeasti merkityksellisiä asioita. Kun oivalsin tämän, ostovimmani hiipui ihan pakkasen puolelle. Ennen olen selannut nettikauppoja ja nettikirppiksiä ajan kuluksi, nyt tulee lähinnä inhon puistatuksia.
Olen uskotellut itselleni, että kulutukseni on todella tarpeellista, mutta kummallisesti nyt on alkanut jäädä palkasta useampi satanen kuussa säästöön. Tuntuu, että löytää mentaalisen vapauden, kun koko ajan ei tarvitse miettiä mitä tavaraa (ja palveluita) tarvitsee. Tää on paras tunne vuosiin. Kannattaa kokeilla jumpata itsensä irti kuluttamisesta. Vapaus, minkä siitä saa, on ihan mieletöntä.
Kommentit (65)
Aivan mahtavaa! Saman huomannut. Vapauttavaa.
Kannattaa hyödyntää ruokajonot, näin Jouluna hyvät tarjoilut.
Mikä on oikeasti merkityksellinen asia?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tunnen kans köyhäilevän miljonäärin, joka käy viemässä ruokakassit kirkon ruoka-avusta oikeasti köyhien nenän edestä.
Great!
Köyhäily on mahtavaa silloin, kun se on oma valinta ja tilillä on katetta yllättävien tapahtumien varalle. Muussa tapauksessa ei.
Tää on aivan totta. En ole mikään kohtuuton tuhlari ollut koskaan, mutta tunnistan tuon, että joskus tuli ihan ajankuluksi selailua nettikauppoja ja ostettua kaikkea täysin turhaa. Sitten asetin itselleni tavoitteeksi olla vuoden ostamatta yhtään mitään muuta kuin ruokaa ja pakollisia taloustarvikkeita. Ja bim! Meni muutama viikko ja tajusin, että tämä on ihanaa. Ihan kirjaimellisesti on kuin valtava paino olisi valahtanut harteilta. Olen onnellisempi ja rauhallisempi ja minulla on tunne, etten tarvitse mitään uutta tavaraa. Ruokaostoksilla ei tarvitse vilkuilla uusia joulukoristeita tai -kuteita. Ei tarvitse haluta mitään. Sen haluamiseen ja diilien metsästämään aiemmin kuluneen energian voi käyttää paljon järkevämpiin asioihin, kuten ulkoiluun ja lukemiseen. Olen myös sisustanut kotia uuteen uskoon tavaroilla, jotka minulla on ollut jo vuosia, mutta kaapeissa piilossa ja nyt ne näyttävät taas tosi kivoilta. Ja varmaan siinä sivussa kolme takakontillista on samalla lähtenyt kierrätykseen. Suosittelen lämpimästi kaikille! Eikä tämän kokeileminen edes maksa mitään.
Kotileikin koira kirjoitti:
Köyhäily on mahtavaa silloin, kun se on oma valinta ja tilillä on katetta yllättävien tapahtumien varalle. Muussa tapauksessa ei.
Eihän se muuten olisi köyhäilyä. Köyhäily tarkoittaa juuri sitä, että se on oma valinta ja pätäkkää kyllä oikeasti löytyy. Omassa tuttavapiirissä lähinnä ärsyttävät nämä köyhää larppaavat tyypit ja heille kyllä naureskellaan, kun kaikki heidät tuntevat tietävät kyllä, että pappa betalar.
Jos köyhäily on pakollista niin siinä ei ole mitään mahtavaa tai upeeta! Koittaa vaan säilyä hengissä.
Tämä. Minä, totaalisen agnostikkona, kiinnostuin ylenpalttisesti ortodoksien paastokulttuurista. Sehän on käytännössä erittäin mahtava tapa kiinnittää huomiota sekä luontoon että omaan terveyteen. Ja myös talouteen! Olen ihan myyty!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeasti merkityksellinen asia?
Ehkä etsiä niitä?
Kotileikin koira kirjoitti:
Tämä! Köyhäily on silloin mukava "harrastus", kun tietää pystyvänsä ostamaan huoletta esimerkiksi uudet silmälasit rikkoutuneiden tilalle.
En ehkä tuosta köyhäily harrastuksesta huutelisi ääneen. Jos asiasta haluaa välttämättä puhua, niin kannattaa ilmaista asia siten, että aloitti "ekologisen elämäntavan". Tuo on näinä aikoina hyväksytympi tapa ilmaista asia.
Minä köyhäilen ja ole ostolakossa poliittisista syistä. En halua tukea tätä hallitusta, mutta en myöskään Kiinan roskatehtaita. Tukisin pienyrittäjää, mutta ne tahtovat kaikki olla kovasti hallituksen puolella. Eikä ole oikeastaan mitään tarvetta millekään.
helppohan se on, kun on niin paljon rahaa, että voi valita wolttaamisen ja säästämisen välillä.
monella ei todellakaan ole varaa mihinkään wolttaamiseen tai muuhun tuhlaamiseen
Ei tuo ole mitään köyhäilyä lopettaa jatkuva ostohysteria, -mania, ja -riippuvuus, vaan järkevöitymistä.
Sulla on nyt käsitteet sekaisin. Köyhäily on sitä, kun oikeasti varakas esittää köyhää, eli tekee ehkä jonkinlaisen turvallisen ekskursion köyhyyteen, mutta pystyy poistumaan sieltä mukavuusalueelleen milloin tahansa haluaa.
Mä aion alottaa saman ens kuusta. En osta niin mitään sitten, yritän saada velat pois. Hyödynnän ilta aleja ja esim vihanneslaatikoita kaupoista, resqueta, teen ruoat ihan atomeista itse. Kun velat on pois alan säästää. Oon jo vähän alotellu ja huomannu säästöä mutta lopetan ulkona syömisen mihin menee sikana rahaa ja kaikki valmisruoat.
Aion saada mun talouden kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhäily on pakollista niin siinä ei ole mitään mahtavaa tai upeeta! Koittaa vaan säilyä hengissä.
Niinpä. Mutta paljon on ihmisiä, jotka valittavat köyhyyttä, ja uskovat ihan oikeasti olevansa erityisen huono-osaisia, vaikka rahat on hassattu tatuointeihin, meikkeihin, mihin milloinkin. Järkevällä rahankäytöllä pärjäisivät ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä käyn kun en jaksa mennä kauppoihin ostamaan kallista ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tunnen kans köyhäilevän miljonäärin, joka käy viemässä ruokakassit kirkon ruoka-avusta oikeasti köyhien nenän edestä.
Great!
Noille ryöstäjille pitäisi mätkäistä 100 000 euron sakko ja käyttää se oikeasti köyhien ruoka-apuun.
Hieno havainto.