Köyhäily onkin aivan mahtavaa
Olen ihan sairaan innoissani. Säästäminen on ollut mulle koko aikuisikäni todella vaikeaa erinäisistä rahaan liittyvistä ikävistä kokemuksista johtuen. Kaikki, mikä on tullut, on äkkiä myös mennyt. Olen ollut opiskelija ja matalapalkkatöissä. Välillä on rahat menneet ihan oikeisiin ja tarpeellisiin asioihin, kuten talvitakkiin ja -kenkiin. Isolta osin sitten joutavanpäiväisyyksiin. Olen ajatellut, että elämä on muka parempaa kun saa kulkea siisteissä (uusissa) vaatteissa, ostaa ruokaa pahemmin hintoja katsomatta ja woltata ruokaa säännöllisesti.
Hiljattain mun aivot naksahti uuteen asentoon. Tutustuin erääseen oikeasti todella varakkaaseen henkilöön, joka eli hyvin vaatimattomasti. Mutta mikä vapaus hänellä olikaan toteuttaa itseään niissä asioissa, joilla on todella väliä. Ei siis kuluttamalla, vaan tekemällä oikeasti merkityksellisiä asioita. Kun oivalsin tämän, ostovimmani hiipui ihan pakkasen puolelle. Ennen olen selannut nettikauppoja ja nettikirppiksiä ajan kuluksi, nyt tulee lähinnä inhon puistatuksia.
Olen uskotellut itselleni, että kulutukseni on todella tarpeellista, mutta kummallisesti nyt on alkanut jäädä palkasta useampi satanen kuussa säästöön. Tuntuu, että löytää mentaalisen vapauden, kun koko ajan ei tarvitse miettiä mitä tavaraa (ja palveluita) tarvitsee. Tää on paras tunne vuosiin. Kannattaa kokeilla jumpata itsensä irti kuluttamisesta. Vapaus, minkä siitä saa, on ihan mieletöntä.
Kommentit (65)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mikä tahansa sana, joka nostetaan mediassa useamman kerran esille, alkaa muodostua sellaiseksi, että on olemassa vain yksi tulkinta, mitä kyseinen sana tarkoittaa. Kuka sen sanan sisällön lopulta päättää, siitä voidaan olla niin montaa mieltä. Yleensä ihan jokainen on omasta mielestään oikeassa. Joten mä tuon nyt esille tuohon aloittajan "köyhäilyyn" uuden termin: "reippaan lammasmainen nuukailu". Ja vain Reipas ja tunnollinen lammas saa päättää, mitä se tarkoittaa :D .
Mä ymmärrän oikein hyvin sua ketjun aloittaja. Mulla turha kuluttaminen liittyi aikoinaan kiireeseen. Joko todelliseen tai vain sen tunteeseen. Siihen, että piti hankkia jotain helposti ja nopeasti. Siihen liittyi myös tietty kärsimättömyys. Nyt heti eikä kuukauden tai vuoden päästä. Jos olisi malttanut odottaa edes muutaman päivän, olisi todennut, että en mä nyt sitä oikeastaan tarvitsekaan.
Kun lapset aikuistuivat, aloin miettiä, mitä kaikille tavar
Tuo ajatus: nykyisin nautin enemmän siitä, mitä jätän ostamatta, kuin siitä, mitä ostan. Tämä on niin totta minullakin.
Olen sairastellut ja aikani kuluksi katsellut Vera Stanhopea ja entistä enemmän ihastunut henkilöhahmoon, ulkoiseen habitukseen ja luonteeseenkin.
Hänellä on suurin piirtein aina sama hattu ja takki ym. Muutenkin vaatteet eivät ole "viimeistä huutoa" ja niitä ostetaan vaan tarpeeseen. Mielenkiintoinen fiktiivinen hahmo, josta minä ainakin aion jotain ottaa opiksi.
Jossain jaksossa joku oli hänen kotonaan ja kysyi, että et ole sitten remonttia tehnyt vaan kaikki on entisellään. Vera totesi, että pitää kodistaan juuri tällaisena, ei kaipaa muutoksia. Tuntuu, että nykyihmisten täytyy koko ajan tuunata itseään kotiaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kulkea kaupassa ja huomata, ettei halua mitään. Ihanaa katsoa telkkarin tai netin mainoksia ja huomata,ettei kiinnosta. Ihanaa kun ei tarvitse miettiä asukokonaisuuksia, laittaa vain aina samat päälle. Vapautuu aikaa lukemiselle, mietiskelylle, ihmissuhteille. Ennen ostelin vaatteita, vaikka minulla oli niitä, ja turhia meikkejä ja astioita. Nyt olen antanut ne pois kierrätykseen.
Olet minimalisti. Ihminen joka nauttii yksinkertaisesta elämästä ja on vapautunut turhan kulutuksen talutusnuorasta.
Minimalisti mutta omistaa telkkarin ja netin samaan aikaan?
Ei käy mun järkeen, mutta tapa se on tuokin määritellä minimalismi.
Et taida ymmärtää mitä on minimalismi. Nykyaikana on parasta olla netti, puhelin ja televisio. Ne ovat normaaleita kommunikaatiovälineitä. Silti voi olla minimalisti, ei ole kaapit täynnä tavaraa ja lisää tilauksessa. Huonekaluja ja keittiön laajaa valikoimaa vähennetty. Ei osteta turhuuksia enää yhtään kaappeihin tilaa viemään. Listahan on loputon. Tosin on röyhkeää mennä jonnekin leipäjonoon sellaisten, joilla raha hyvin riittää ruokaostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Aha onpa ihanaa oih ja voih. Se kuluttaminen pitää yhteiskunnan käynnissä ja tuo lisäarvoa veroilla ja investoinneilla. Jos on työpaikka ja rahaa niin ne velvoittavat kuluttamaan.Piste.
Minua ei velvoita mikään, et edes sinä. Kuluta itte vaan rahasi vaikka Temuun. Tietyssä iässä ei huvita kuluttaa enää muuta kuin se mitä todella tarvitsee.
Suomen valtio valittaa. Valtiovarainministeriö vaikeroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kulkea kaupassa ja huomata, ettei halua mitään. Ihanaa katsoa telkkarin tai netin mainoksia ja huomata,ettei kiinnosta. Ihanaa kun ei tarvitse miettiä asukokonaisuuksia, laittaa vain aina samat päälle. Vapautuu aikaa lukemiselle, mietiskelylle, ihmissuhteille. Ennen ostelin vaatteita, vaikka minulla oli niitä, ja turhia meikkejä ja astioita. Nyt olen antanut ne pois kierrätykseen.
Olet minimalisti. Ihminen joka nauttii yksinkertaisesta elämästä ja on vapautunut turhan kulutuksen talutusnuorasta.
Minimalisti mutta omistaa telkkarin ja netin samaan aikaan?
Ei käy mun järkeen, mutta tapa se on tuokin määritellä minimalismi.
No minimalismi ei niin mitenkään ole vaarassa telkkarin ja netin omistamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäily ja pihistely on mullekin elämäntapa.
Shoppailua harrastan vain rahastoja ja osakkeita ostamalla. Tuottaa suunnatonta mielihyvää kun seuraa varallisuuden kertymistä
Itsellä päinvastoin ja todella masentavaa seurata kuinka varallisuus sulaa pikkuhiljaa pienemmäksi ja pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shoppailua harrastan vain rahastoja ja osakkeita ostamalla. Tuottaa suunnatonta mielihyvää kun seuraa varallisuuden kertymistä
Itsellä päinvastoin ja todella masentavaa seurata kuinka varallisuus sulaa pikkuhiljaa pienemmäksi ja pienemmäksi.
Kyllä on varmasti katolta hyppääjän fiilikset ollut aloittelevilla sijoittajilla jotka on sijoittaneet vain Suomeen kun alaspäin on menty koko vuosi ja toivoa sopii että käänne tulee vuoden vaihteen jälkeen tai hommassa ei ole mitään järkeä. "Kannattaa sijoittaa ennemmin kuin pitää tilillä" jepajep
Jää kaikki turhuus ja turhautuneisuus pois, niin voi keskittyä täysin omiin juttuihin ja kehittyä niissä, eikä tarvitse mielistellä ketään. Vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on varmasti katolta hyppääjän fiilikset ollut aloittelevilla sijoittajilla jotka on sijoittaneet vain Suomeen kun alaspäin on menty koko vuosi ja toivoa sopii että käänne tulee vuoden vaihteen jälkeen tai hommassa ei ole mitään järkeä. "Kannattaa sijoittaa ennemmin kuin pitää tilillä" jepajep
Nythän on ihan mahtavaa aikaa sijoittaa kun saa niin halvalla. Eikä sitä saldoa tarvitse vielä vuodenvaihteen jälkeen stressata, kattoo sitten parinkymmenen vuoden päästä paljonko on noussut. Sijoittaminen ei sovi hätähousuille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeasti merkityksellinen asia?
Se pitää jokaisen itse löytää. Viiden pisteen vihje: ei ainakaan minkään sortin ylimääräinen materia tai kuluttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Aha onpa ihanaa oih ja voih. Se kuluttaminen pitää yhteiskunnan käynnissä ja tuo lisäarvoa veroilla ja investoinneilla. Jos on työpaikka ja rahaa niin ne velvoittavat kuluttamaan.Piste.
Eli siis kaikkien pitää kuluttaa siksi, koska sinä ja kaltaisesi ette osaa nauttia elämästä ilman ylenpalttista kuluttamista? Tässähän tämä älyttömyys juuri onkin. Talouden pitää kasvaa koko ajan, ja silti ihmiset ovat enemmän ja enemmän hukassa ja onnettomia. Voitaisiinko jossain vaiheessa todeta, ettei tämä planeettaa tuhoava ja ihmistä kaikesta olennaisesta harhauttava talousjärjestelmä tuonutkaan onnea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ihan mahtavaa aikaa sijoittaa kun saa niin halvalla. Eikä sitä saldoa tarvitse vielä vuodenvaihteen jälkeen stressa
Kaikilla ei ole 20 vuotta aikaa odotella josko sijoitukset nousisi vielä plussalle ja tästä nykyisestä voidaan tipahtaa vielä vaikka miten vaikka halvalta näyttääkin.Vähän tuntuu siltä että suurin monttu on vielä edessä.
Shoppailuhimon tullessa osta parillakympillä jotain rahastoa. Aloitin kymmenisen vuotta sitten ja kaikki rahastot ovat plussalla, joku enemmän, joku vähemmän. Mistään tulevaisuuden montuista en stressaa, voihan olla, että olen itse monttukunnossa kuukauden päästä. Onpahan edes lapsille vähän perintöä tiedossa.
Köyhäily on hyvä asia, miksi pitäisi olla aina hankkimassa jotakin turhaa. Nyt kaupat ovat täynnä joulukoristeita, vaikka melkein jokaisella on jo tarpeeksi koristeita. Muuttaako joku koristeet joka vuosi, koska muoti ja trendit vaatii jotain toista väriä.
Olen vuosia tai paremminkin vuosikymmeniä ollut köyhä, jonka mielitekojen ei voinut toteuttaa. Nyt olen eläkeläinen ja tänään tuli todettua, että kuulun pienituloisiin, olipa uutinen. En tunne olevani köyhä, en koskaan ole elänyt näin leveästi. Tai minun tarpeesi ovat muuttuneet, ei tarvitse uusia vaatteita, kulutan kaikki loppuun ja paikkaaminen ihan hyvä homma. Ruokaa menee todella vähä, silti painon kanssa on jatkuva tasapainoilu. Terveellinen ruoka on halpaa ja itse laitettuna tietää mitä ruoka sisältää. Tämä on elämäni parasta aikaa pienituloisena eläkeläisenä.
20 vuoteen olen ostanut kolmet pikkuhousut. Lääkkeisiin on mennyt paljon. Ruokakin maksaa, vaikka itse tekee. Pakko on köyhäillä, mutta pelottavaa on tulevat ajat. Jos vaikka pahemmin sairastuu,kuka raadon korjaa. 9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhäily on pakollista niin siinä ei ole mitään mahtavaa tai upeeta! Koittaa vaan säilyä hengissä.
Niinpä. Mutta paljon on ihmisiä, jotka valittavat köyhyyttä, ja uskovat ihan oikeasti olevansa erityisen huono-osaisia, vaikka rahat on hassattu tatuointeihin, meikkeihin, mihin milloinkin. Järkevällä rahankäytöllä pärjäisivät ihan ok.
Tämä niin totta!
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!
Veroja pitää maksaa, mutta mihin muuten käyttää rahansa on jokaisen oma asia.