Jos puolisolla on koira, niin lasketaanko sen ulkoilutus ja hoito kotityöksi?
Eli jos joku henkilö on hankkinut itselleen koiran sinkkuaikana (tai edellisessä suhteessaan) ja sitten tapaa uuden ihmisen, jonka kanssa alkaa seurustelemaan, muuttaa yhteen, menee ehkä naimisiin ja perustaa perheen. Niin miten tuon koiran hoito ja ulkoilutus siinä vaiheessa menee? Lasketaanko se sen omistajansa osalta kotityöksi? Että jos hän vaikka ulkoiluttaa koiransa joka päivä kolmesti, niin ei enää sen lisäksi tarvitse imuroida ja laittaa tiskejä vaan sillä kuittasi sen suunnilleen puolikkaansa kotitöistä? Vai onko se hänen vapaa-aikaa ja harrastus? Eikä vaikuta kotitöiden jakautumiseen mitenkään?
Kommentit (39)
Omia harrastuksia, oman koiran ulkoiluttamista tai omien lasten hoitamista ei lasketa yhteisiksi kotitöiksi, mutta jos vaikka kuskaa kumppanin lasta harrastukseen tai ulkoiluttaa kumppanin koiraa, sen ajan voi vähentää esim. siivouksesta. Jos lapset ja koira ovat yhteisiä, silloin niihin käytetty aika on yhteistä kotityöaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koira tai ylipäätään lemmikki ei ole kotityö, vaan ELÄVÄ OLENTO, jolla on tarpeita ja joka on kehitystasoltaan lapsen tasolla. Yhdenkään lemmikinomistajan ei tulisi ottaa sellaista kumppania, joka ei halua osallistua ELÄVÄN OLENNON hoito- ja seuratarpeisiin. Lemmikillä on perustarpeet, joista on huolehdittava ja lisäksi vuorovaikutukselliset tarpeet, joista on huolehdittava.
Ulkoilutusvuorojenkin on hyvä kiertää, koska tällöin luodaan myös suhdetta koiran kanssa.
Perustakaa YHTISTALOUKSIA, jossa asiat ovat teille YHTEISIÄ ja teette YHDESSÄ ja olette YHDESSÄ ja JAATTE asioita. Ei noissa 2 sinkkua asuu yhdessä helpon seksin takia -talouksissa ole mitään järkeä. Sitten kohtelette toisianne, kuin vierasta sikaa kaikissa muissa asioissa. On omat ruoat, omat rahat, oma aika, omat harrastukset, omat kaverit, omat lapset, omat elämät... No huh!!!! Herätkää pahvit, jos olette yhdessä, niin olkaa yhdessä, jakakaa ja olkaa toistenne puolell
No noita on kyllä nähty että parisuhteeseen mennessä sitten lykätään sen oman mustin hoito toisen kontolle mahdollisuuksien mukaan. Eihän se niin mene. Se joka koiran haluaa ja ottaa, sen pitäisi se myös mukisematta hoitaa. Toki tämä nyt ei tarkoita sitä etteikö toinen voisi tarvittaessa siitä huolehtia (sairastumiset, matkat, jne), kuten nyt muutenkin toisesta parisuhteessa huolehditaan, mutta lähtökohta on kuitenkin tuo.
No ei lasketa vaan se on henkilökohtainen harrastus.
Riesaksi luetaan.
Kuono sidottava kiinni usean kerran päivässä tiukalle.
Tän on pakko olla provo, tosin ihmettelen miten tosissaan ihmiset tähän vastaavat.
Vai ihan oikeastiko joku miettii ja laskee tällaisia? Ja että tuleeko nyt ihan varmasti kotityöt 50/50 %, ettei vasn käy niin, että toinen pääsee vähemmällä?
Etkö itse hoida koiraa lainkaan? Miksi ylipäätään otit puolison, jolla on koira? Älkää nyt ainakaan menkö lisääntymään, siitä lastenhoidosta ei teillä tule yhtään mitään, jos täytyy pitää kirjaa vaippojenvaihdosta, nukutuksista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän ne kotityöt tehdä, vaikka olisi sinkku koiranomistaja. Koiran kanssa tulee myös koiran hoito ja etenkin kurakelillä myös koiran jälkien siivoaminen.
Eikö puoliso voi tehdä kotitöitä sillä aikaa kun itse ulkoiluttaa koiraa?
Miksi toisen pitäisi tehdä kotitöitä sillä aikaa, kun toinen saa omaa aikaa ja rentoutumista koiran kanssa lenkkeilyyn? Otin koiran lenkkeilykaveriksi eli ulkoilutus on positiivinen asia. Miksi siitä, että saan nauttia, pitäisi puolisoa rangaista kotitöillä?
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin kuuluu, mutta ei sillä mielestäni saa kuitattua koko kotityöosuuttaan. Kumppania valitessa tiesit, että koira ja siihen kuuluvat työt kuuluu kauppaan.
Mulla on koira eikä se todellakaan kuulu kotitöihin. Mulle oli täysin selvää, ettei puolison tarvitse koirasta huolehtia, kun itse olen koirani hommannut. Hän auttaa vain erityistilanteissa, jos olen vaikka kovassa kuumeessa, mutta silloin muutenkin autetaan sitä puolisoa oli koiraa tai ei.
Koira- ja hevosharrastukset eivät kuulu kotitöihin.
Jos omistaja ulkoiluttaa, ei lasketa, mutta jos puoliso ulkoiluttaa, lasketaan.
Sanoisin, että jos pesee vaikka paskakokkeratta pois koiran perseestä, niin kyllä se meillä lasketaan kotityöksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos pesee vaikka paskakokkeratta pois koiran perseestä, niin kyllä se meillä lasketaan kotityöksi.
Niin, jos se puoliso tekee sen koiranomistajan puolesta, mutta koiranomistajan kannalta se ei ole kotityö.
Minusta koiran omistaja hoitaa koiransa, jollei uusi kumppani halua itse siihen osallistua. Koiran hoito ei mielestäni ole sellainen kotityö, jolla voi korvata vaikka astioiden pesua tai muuta siivousta, mutta siihen toki menee aikaa ja tämä aika on sitten poissa muusta työstä. Koira on myös sellainen velvollisuus, mitä ei vaan voi jättää hoitamatta. Se pitää käyttää lenkillä ja sille pitää antaa aikaa, eikä siitä voi vaan luistaa jos on kiireitä tai puoliso mäkättää tekemättömistä hommista. Jotenkin aika pitää saada jaettua niin, että koira mahtuu elämään mukaan ja muutkin asiat tulevat tehdyiksi. Ennen yhteen muuttoa pitäisi noista asioista puhua, että kuka tekee mitäkin ja onko eläimen hoito nimenomaan vaan sen omistajan vastuulla vai yhteinen homma. Sen verran sen koirattoman osapuolenkin pitää asiaa miettiä, että haluaako tosiaan sen kumppanin eläimet mukaan elämäänsä vai ei ja onko valmis sietämään sitä, että puolison on aikaa annettava myös lemmikilleen. Koiraton osapuoli on itse vastuussa myös silloin, jos on paikalla kun eläin tarvitsee akuuttia hoitoa ja omistaja ei syystä tai toisesta ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä eri asia, että henkilökohtaisen harrastuksen voi laittaa tauolle tai jättää menemättä yksittäiseen harjoituskertaan, mutta lemmikki pitää hoitaa päivittäin kun siihen on kerran sitoutunut. Vaihtoehtona on lemmikistä luopuminen, mutta siinä vaiheessa alkaa moni ehkä miettimään myös puolisosta luopumista jos elämän yhteensovittaminen on noin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä eri asia, että henkilökohtaisen harrastuksen voi laittaa tauolle tai jättää menemättä yksittäiseen harjoituskertaan, mutta lemmikki pitää hoitaa päivittäin kun siihen on kerran sitoutunut. Vaihtoehtona on lemmikistä luopuminen, mutta siinä vaiheessa alkaa moni ehkä miettimään myös puolisosta luopumista jos elämän yhteensovittaminen on noin mahdotonta.
Miksi luopuisin puolisosta, jos en itse pysty hoitamaan koiraani?
Riesaksi luetaan. Välttämätön paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luopuisin puolisosta, jos en itse pysty hoitamaan koiraani?
Tarkoitan tilannetta, missä koirattoman puolison vaatimukset kotitöihin käytettävästä ajasta tai vaikka parisuhdeajasta eivät osu yksiin ihmiselle, joka on sitoutunut huolehtimaan myös lemmikkinsä ulkoilut sun muut. Siinä vaiheessa voi olla syytä miettiä, onko mennyt oikean ihmisen kanssa yhteen. Koira ei ole henkilökohtainen harrastus samalla tavalla kuin joku jalkapallon pelaaminen. Toki jos tilanne on sellainen, että nimenomaan koirasta ei pystytä huolehtimaan, niin on parempi etsiä koiralle uusi koti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan eläinsuojelulaki velvoittaa huolehtimaan lemmikeistä ja luonnonvaraisista eläimistä. Riippumatta siitä mistä tulivat ja mihin menevät.
Kyllä. Silloin voi vaikka ilmoittaa heitteille jätetystä koirasta jos sen omistaja ei huolehdi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eläinsuojelulaki velvoittaa huolehtimaan lemmikeistä ja luonnonvaraisista eläimistä. Riippumatta siitä mistä tulivat ja mihin menevät.
Ei eläinsuojelulaki velvoita ulkoiluttamaan puolisonsa yksin hankkimaa koiraa.
Jokainen ihminen, joka on eläimen lähellä on vastuussa eläimestä riippumatta siitä kenen eläin on.
Ei eläinsuojelulaki velvoita ulkoiluttamaan puolisonsa yksin hankkimaa koiraa.