Sain 200000 perintöä en tiedä mitä tekisin
Sain 200 000 perintöä mutta en tiedä mitä tekisin sillä.
Onko jotain vinkkejä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet
Nordnet, tuo yksi kalleimmista paikoista sijoittaa (osakkeisiin)
Nordnet on edullinen rahastoissa, mutta jos haluaa sijoittaa myös suoraan pohjoismaisten pörssiyhtiöiden osakkeisiin, niin ainakin pienemmillä summilla kauppaa tehdessä Nordealla on paljon edullisemmat kaupankäyntikulut.
Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä useampaa palveluntarjoajaa. Minulla on suorat osakesijoitukset Nordeassa arvo-osuus- ja osakesäästötileillä ja rahastosijoituksia Seligsonin osakeindeksirahastoissa.
No ei tuo nordeakaan mikään halpa ole muualle sijoittaessa kuin pohjoismaihin. Jos yhtään enemmän maailmalle katselee niin nämä kaikki kotimaiset saa unohtaa samantien. Omalla välittäjälläni kynnys sijoittaa on tehty niin pieneksi että sijoittamista voi harrastaa ihan kympeillä. Viimeisin ostoni (osingot takaisin töihin) oli vajaa 12 euroa ja palkkioita tästä meni 6 eurocenttiä.
Tuskin tuo kaikki on käteistä, mutta ensiksi maksaa verot ja sitten miettii sijoituksia.
Ismo ja Hanikin saivat miljoonaperinnön.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo kaikki on käteistä, mutta ensiksi maksaa verot ja sitten miettii sijoituksia.
Miksei niitä sijoituksia vois samantien miettiä? Riippuen veroluokasta ja mahdollisista vähennyksistä, vero ei välttämättä ole mikään ns. jäätävä, senhän voi etukäteen jo katsoa ja pitää valmiina maksua varten. Tietysti eri asia jos jotain vaikeasti realisoitavaa ja arvotettavaa kiinteää omaisuutta, itsellä kävi niin onnellisesti että pelkkää rahaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä sijoituksia vois samantien miettiä? Riippuen veroluokasta ja mahdollisista vähennyksistä, vero ei välttämättä ole mikään ns. jäätävä, senhän voi etukäteen jo katsoa ja pitää valmiina maksua varten. Tietysti eri asia jos jotain vaikeasti realisoitavaa ja arvotettavaa kiinteää omaisuutta, itsellä kävi niin onnellisesti että pelkkää rahaa oli.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoverolaskur…
Rintaperilliselle 200 000 eurosta menee veroa 21 700 euroa. Ei mitenkään hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo nordeakaan mikään halpa ole muualle sijoittaessa kuin pohjoismaihin. Jos yhtään enemmän maailmalle katselee niin nämä kaikki kotimaiset saa unohtaa samantien. Omalla välittäjälläni kynnys sijoittaa on tehty niin pieneksi että sijoittamista voi harrastaa ihan kympeillä. Viimeisin ostoni (osingot takaisin töihin) oli vajaa 12 euroa ja palkkioita tästä meni 6 eurocenttiä.
Minä puhuinkin palkkioista silloin, kun sijoittaa pohjoismaisten yhtiöiden pörssiosakkeisiin. Oma viimeisin osakeostoni Nordean kautta oli 23 € (osingot takaisin töihin) ja kulut olivat 23 senttiä.
Ei minullakaan ole kuin osa sijoituksista pohjoismaisissa osakkeissa, mutta ne tekevät minusta sijoittamisesta selvästi mielenkiintoisempaa, kun on motiivia seurata paikallisten firmojen menestystä ja taloutta. Lisäksi sijoittaminen niihin on tosi helppoa, kun ei tarvitse itse huolehtia ilmoituksista verottajalle ja vastaavista.
Ostaisin hyviä osinko-osakkeita. Helppoa ja vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuinkin palkkioista silloin, kun sijoittaa pohjoismaisten yhtiöiden pörssiosakkeisiin. Oma viimeisin osakeostoni Nordean kautta oli 23 € (osingot takaisin töihin) ja kulut olivat 23 senttiä.
Ei minullakaan ole kuin osa sijoituksista pohjoismaisissa osakkeissa, mutta ne tekevät minusta sijoittamisesta selvästi mielenkiintoisempaa, kun on motiivia seurata paikallisten firmojen menesty
Silti tuplasti kalliimpaa kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Ala kuukausilahjoittajaksi Somaliaan. Voit lahjoittaa joka kuukausi huomattavia summia.
Niin että joku diktaattori / klaanipäällikkö / mafiapomo voi kerätä mahtiomaisuuden itsellleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti tuplasti kalliimpaa kuin minulla.
Totta, mutta en pidä tuota 11 sentin eroa olennaisena. Minulle merkitsee selvästi enemmän helppous kuin noin pienet hintaerot.
En jaksaisi tuon vertaista kummemmin miettiä. Eihän tuo riitä kovin pitkkään edes elämiseen tässä maassa.
Laita miettiessä vaikka 2-3 prossan korolle norwegian pankkiin 100t. Ja loppurahoilla huvitteluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä!
Mä ostin auton ja olen matkustellut maailmalla, ensi vuodeksikin jo monta reissua suunnitteilla. Käyn usein ulkona syömässä. Jotain on sijoitettukin mutta suurin osa ihan käyttövalmiina tilillä. Mitään omaisuutta en halua haalia, nytkään ei tosiaan mitään kiinteää ole. Riippuu tietysti paljon minkä ikäisenä sitä rahaa tulee, nuorilla varmaan erilaiset prioriteetit kuin meikäläisellä. Kaikki pitäis saada käytettyä elinaikana.
Aika moni saa perintöä vasta viisikymppisenä ja sen jälkeen, joten asunnot ja mökit on jo maksetti. Romuakin on kertynyt tolkuttomat määrät. Eläminen on ihan hyvä idea jos siitä tykkää.
Niin. Boomerit ovat ainoita jotka enää tässä maassa kerryttävät rahavaroja. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole kuin osa sijoituksista pohjoismaisissa osakkeissa, mutta ne tekevät minusta sijoittamisesta selvästi mielenkiintoisempaa, kun on motiivia seurata paikallisten firmojen menesty
itse en jaksa miettiä noita palkkioita. Kun en seuraa aktiivisesti osakemarkkinoita niin olen aika pitkälti neuvojen varassa. Nordean pankkiiri suositteli minulle jo 3v sitten usan sijoituskoreja kun piti isompi rahasumma laittaa kasvamaan. Usa ei pitkällä tähtäimellä petä koskaan. Usa on koko maailmantalouden moottori. Jos se romahtaa niin romahtaa kaikki muukin. Tällaiset oli kommentit. Ja oikeassa on hän ollut tähän asti. Ensin tuli notkahduskausi ja nyt ollaan menty raketin lailla ylös kuten asioita seuranneet tietävät. Arvonnousu usa osakkeissani luokkaa 20 ja 30 prossaa viim 2v. Arvonnousussa mennään rahassa jo pitkällä 5numeroisissa summissa. Hän on palkkionsa ansainnut. Olen tyytyväinen. Etenkin kun kuihtuvan äärioikeisto Suomen pörssin rämpimistä katsoo niin vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta tässä
Siihen metsään liittyen
Suomessa joka ikinen meistä ja koko meidän hyvinvointimme perustuu metsään. Huomattava osa BKT:stä tulee siitä joko suoraan tai välillisesti.
Sahat, sellutehtaat, energia, jne jne jne.
Suoraan työllistetyt ihmiset, siellä on metsureita, urakoitsijoita, logistiikan työntekijöitä, tehtaiden työntekijöitä, jne
Epäsuoraan työllistetyt, siellä on koko sellutehtaiden ja sahojen vaikutus, TKI-toiminta,
Sitten on tietysti lukuisia teknologia-alan yrityksiä jotka toimittavat teknologiaa, esimerkiksi Ponsse, John Deere, ... Hankintaketjun alkupäässä, mutta sitten tietenkin teknologiayrityksiä jotka tekevät sahoille yms kunnossapitoa, jne, tai toimittavat teknologiaa Hewsaw vaikkapa sahoille tai esimerkiksi Andritz tai Valmet sellutehtaille,
Tai sitten kun on tämä kyllä talvi
Oli se natoutuminen sitten hianoa
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin suunnilleen saman summan osakkeisiin ja rahastoihin, nyt alle 2 vuodessa 35 000€ voittoa.
Jos aloittaja ei keksi mitä isolla rahasummalla tekisi, onko vastaus hankkia lisää ongelmia?
Älä tee samaa tyhmyyttä kuin minä. Hurvaiin menemään pian, Pidä rahoista kiinni ja sijoita.
No sulla ei ole lainoja joita maksaa pois? Et tarvitse omistusasuntoa? Sitten seuraava juttu on sijoitusasunnot, toki pitää olla tarkkana ja tietää mitä ostaa, mutta niissä on aika hyvä vanhuuden turva ja saattaa olla ihan hyvä tuottokin.
Aivan. Tämä on minun ykkösprioriteettini _myydä_.