Oletko jo rekisteröinyt asunto-osakkeesi Maanmittauslaitokseen?
Pitäisi tämä tehdä enkä ole kunnolla perehtynyt miten se tapahtuu. Ymmärtääkseni kuitenkin osakekirjat on joko vietävä Masnmittauslaitoksen konttorilke tai lähetettävä postitse. Miten olet itse tehnyt? Oliko hankalaa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Eli minun pitää ajaa autolla 250 km lähimmälle maamittauslaitoksen pisteelle ja vielä maksaa siitä ja ajaa takaisin? Haistakoot pitkät. En varmasti.
Joo, älyn käyttö sallittua. Lue ne ohjeet sieltä maanmittauslaitoksen sivuilta. Ok, helpotan ja annan vinkin: posti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säikähdin asiaa, mutta isännöitsijä hoitaa asian kaikissa viidessä asunnossamme.
Ai kuka hoitaa? Onkohan sulla oikeasti yhtään omaa asuntoa?
"Kuka siirtää osakekirjat sähköiseksi?
Taloyhtiön tulee siirtää osakeluettelo huoneistotietojärjestelmään 31.12.2023 mennessä. Taloyhtiön tekemän siirron jälkeen huoneiston omistajilla on 10 vuotta aikaa siirtää paperinen osakekirja sähköiseksi.
https://www.saastopankki.fi vinkit
Sähköinen osakekirja - mitä asunnon omistajan pitää tietää? - Säästöpankki
Tekeekö pankit tuon niille osakekirjoille, jotka ovat pankilla lainan pantteina? Noitahan on joitain satoja tuhansia.
Pankki antaa sen osakekirjan vasta kun laina on maksettu. Vissiin sitten vasta voi sen rekisteröidä omakseen. Monella on vain jäänyt se pankista hakematta, vaikka laina on jo maksettu.
Terveisiä tiskin takaa. Nyt tulevat uudet hakemukset (osakekirjan sähköistämiset) käsitellään pääosin asiakkaan odottaessa. Vanhemmissa tämän vuoden sähköistämisissä on ruuhkaa, mutta sekin jono kyllä talven aikana purkautuu. Ja hinnat nousevat, ja nousupainetta myös jatkossa.
Aikoja sitten. Jos aikoo myydä asunnon, niin ostaja voi vaatia että osakekirjat on rekisteröity. Ei olla myymässä, mutta näin kuulemma on.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä tiskin takaa. Nyt tulevat uudet hakemukset (osakekirjan sähköistämiset) käsitellään pääosin asiakkaan odottaessa. Vanhemmissa tämän vuoden sähköistämisissä on ruuhkaa, mutta sekin jono kyllä talven aikana purkautuu. Ja hinnat nousevat, ja nousupainetta myös jatkossa.
Milloin tulevat uudet hakemukset?
Tässä taas uusi rahastusmuoto!
Rekisteröinti täytyy tehdä aina kun ostat asunnon. Tänään juuri kävin maanmittauslsitoksella ja selvitin asian. Ei siis riitä, että teet sen huoneistoon sen vain kerran!
Jep. Isännöitsijä oli jo vienyt osakkaat rekisteriin joten itse kävin siellä netissä lähinnä maksamassa 90 ja sitten vein osakekirjan toimistoon. Ei ollut jonoja kun menin klo 15 jälkeen. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut hankalaa. Pitää täyttää lomake sieltä Maanmittauslaitoksen sivuilta ja printata se. Sitten marssia sen ja osakekirjan kanssa maanmittauslaitoksen pisteeseen, ottaa vuoronumero, odottaa, hoitaa asiansa ja maksaa vaadittava maksu kortilla. Meille tuli rekisteröintivahvistus 5kk:n päästä eli siellä on ilmeisesti ruuhkaa.
Ei tarvitse edes printata mitään. Itse tein netissä temput heinäkuussa ja vein kk kuluttua itse osakekirjan konttoriin. Mitään ei tarvinnut printata. Vahvistuksen sain ennen kuin ehdin poistua maanmittauslaitokselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, eikä sillä ole kiire. Ja on kallista. Odotan että kulut tippuu.
Tuskin tuo paljon tippuu.
"Omistuksen rekisteröinti maksaa 63 euroa osakehuoneistoa kohden, ja se laskutetaan hakemuksen saavuttua tai jälkikäteen. Osakekirjoja ei saa itse tuhota, vaan Maanmittauslaitos mitätöi ja tuhoaa ne, kun rekisteröinti on hoidettu. Jos osakekirjan haluaa muistoksi, se onnistuu 11 euron palautusmaksua vastaan.
https://vuokranantajat.fi lehdet
Maltti on valttia sähköisissä omistajamerkinnöissä - Suomen Vuokranantajat
Nyt maksaa jo yli 80 tai ei nyt vaan kesällä 2025.
Kannattaa hoitaa ajoissa. Viimeisenä vuonna ennen deadlinea on varmaan toimenpiteen hinta jo satoja euroja. Kyllä valtio osaa rahastaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut hankalaa. Pitää täyttää lomake sieltä Maanmittauslaitoksen sivuilta ja printata se. Sitten marssia sen ja osakekirjan kanssa maanmittauslaitoksen pisteeseen, ottaa vuoronumero, odottaa, hoitaa asiansa ja maksaa vaadittava maksu kortilla. Meille tuli rekisteröintivahvistus 5kk:n päästä eli siellä on ilmeisesti ruuhkaa.
Ei tarvitse edes printata mitään. Itse tein netissä temput heinäkuussa ja vein kk kuluttua itse osakekirjan konttoriin. Mitään ei tarvinnut printata. Vahvistuksen sain ennen kuin ehdin poistua maanmittauslaitokselta.
Ja siis maksoinkin netissä etukäteen.
Pankki teki. Maksoi minulle satoja euroja ja kesti 7 kk. Törkeät jonot.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa ajoissa. Viimeisenä vuonna ennen deadlinea on varmaan toimenpiteen hinta jo satoja euroja. Kyllä valtio osaa rahastaa...
Tästä valtio saa lisätuloja kun nostavat hintoja.
Niin, tässähän menee iloisesti kaksi asiaa sekaisin eli taloyhtön lisääminen MML:n rekisteriin ja yksittäisen osakekirjan rekisteröinti. Jos jälkimmäisen haluaa hoitaa minimaalisella vaivalla, sen voi ulkoistaa pankille.
Asunnon vaihtaessa omistajaa tuo tulee hoidettua automaattisesti. Kaupantekotilaisuudessa pääsin vilkaisemaan osakekirjaa ja sen jälkeen pankki otti asian hoitaakseen. Noin vuoden päästä MML oli kyennyt saamaan sen rekisteriin. Ensimmäinen yhtiökokous jäi välistä...
Olen tehnyt omani ja myös jakamattoman kuolinpesän osalta, jossa olen osakkaana. Kuolinpesän omistamassa oli vähän puuhaa kun piti esittää perukirja, testamentti ja testamentin tiedoksiantotodistukset.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässähän menee iloisesti kaksi asiaa sekaisin eli taloyhtön lisääminen MML:n rekisteriin ja yksittäisen osakekirjan rekisteröinti. Jos jälkimmäisen haluaa hoitaa minimaalisella vaivalla, sen voi ulkoistaa pankille.
Asunnon vaihtaessa omistajaa tuo tulee hoidettua automaattisesti. Kaupantekotilaisuudessa pääsin vilkaisemaan osakekirjaa ja sen jälkeen pankki otti asian hoitaakseen. Noin vuoden päästä MML oli kyennyt saamaan sen rekisteriin. Ensimmäinen yhtiökokous jäi välistä...
Pankki myös laskuttaa siitä ja maanmittauskulut siihen päälle!
Miettikää kuinka paljon maksuja pelkstään tästäkin valtio saa. Plus muut maanmittauslaitoksen maksut eri palveluille. Näitä eri veroja ja maksuja valtio saa paljon ja silti aina on verotulot loppu.
Jos asunto-osake on lainan vakuutena, niin siirto maksaa. Kysyin pari vuotat sitten Osuuspankista ja pankin veloitus oli 560€ ja siihen päälle maanmittauksen 89€?
Miksi näin? No siksi, kun se laina pitää uusia uudella sähköisellä osaketodistuksella ja pankilla on hinta tämmöiselle operaatiolle.
Älkää kysykö miksi, sitä en tiedä.
Oli todella vaikeaa, meillä siis toinen vanhemmista kuollut ja omistamme puolet asunnosta, jossa leskivanhempi asuu.
Jumalaton show.
En vielä, kumpikin on pankin hallussa lainan vakuutena. Joko maksan että pankki hoitaa tai hoidan vasta kun lainat maksettu. Pitäis laittaa kalenterimuistutus jonnekin 8v päähän :)