Miksi niin moni inhoaa käydä hautausmaalla aattona?
Tänäänkin olen monessa keskustelussa nähnyt samaa.
Kommentit (115)
Meillä on joukossamme kuluvana vuonna putkahtanut upouusi trolli: Hautausmaahullu.
Ootko se sama, joka pari päivää sitten uikutti "ikääntymisestään, jota miettii pakonomaisesti koko ajan" ja joka kyselee, kuka meidän haudoilla käy, jos meillä ei ole lapsia?
Sun pakkomielle on kyllä siitä morbidimmasta päästä.
En ole ikinä rampannut haudoilla. En jouluaattona enkä muulloinkaan. Hautajaisissa tietenkin on vähän pakko. En oikein ymmärrä, mitä iloa tuostakaan on, kun se maatuva vainaa ei siitä mitään tiedä ja kättäkään sen kanssa ei voi paiskata.
On tapanani muistella esim. äitivainaata ihan tässä kotioloissa, pehmoisella sohvalla köllien ja hemmetti mähän näen sen joka kerta kun katson peiliin, mikä on vähemmän hauskaa.
Mutta en todellakaan kiellä sinulta sitä iloa, että saat tehdä elämääsi merkitykselliseksi typerillä riuaaleilla. Ei se minulta pois ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona on sitä suorittamista ihan yllin kyllin ilman hautausmaalle menemistäkin.
Miksi teet joulusta suorittamista??
Olen eri, ja kyllähän linä toki voisin jättää esimerkiksi lahjat hankkimatta ja paketoimatta, ruoat tekemättä ja oleilla jouluaaton ilman stressiä. Mutta muut perheessä voisi olla toista mieltä.
No sittenhän ne muut perheessä tekee, jos sellaisen joulun haluavat!
Eli jonkun se suoritus on kuitenkin tehtävä...
Ei ole kun sovitte niin.
Eli kukaan ei tee mitään?
Juuri näin mikäli joulurauha sen vaatii. Kuka nauttii oikeasti stressijoulusta ja riitelystä kun kaikki ei menekään juuri kuten satukirjoissa kerrotaan?
Miksi niin moni inhoaa sitä sun tätä?
Koska oomme erilaisia, tykkäämme eri asioista.
Tero tykkää viinasta, minä olen raitis.
Tero haisee kakalta, minä haisen ruusulta.
Tero on kusipää, minä olen joviaali jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joukossamme kuluvana vuonna putkahtanut upouusi trolli: Hautausmaahullu.
Ootko se sama, joka pari päivää sitten uikutti "ikääntymisestään, jota miettii pakonomaisesti koko ajan" ja joka kyselee, kuka meidän haudoilla käy, jos meillä ei ole lapsia?
Keskustelukyttääjä on saapunut ketjuun. Miten sinä jaksat tutkia kommentteja ja kehittää niiden perusteella analyysejä kirjoittajien persoonallisuuksista?
Jotka suorittavat elämää, niiltä unohtuu eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suntio kirjoitti hyvin, käykää keräämässä roskat pois haudoilta. Se muoviroskan määrä joulun jälkeen on ihan uskomatonta. Pyhäinpäivän jälkeen myös. Vähän aikaa sitten kävin haudoilla, niin roskis pursusi yli kynttiläroskaa. Jostain syystä tyhjennys oli viivästynyt ja sotku sen mukainen. Samalla reissulla huomasin, että monella haudalla paloi Led-kynttilä. Tuleeko niistä vähemmän roskaa kuin perinteisistä?
Led-kynttilät paristoineen pitäisi myös itse hakea pois ja kierrättää asianmukaisesti, mutta sitäkään ei juuri kukaan tee. Luullaan kait, että ne palaa siellä ikuisesti, vaikka täyttyvät vedestä ja lumesta, jäätyvät ja sulavat. Kyllä sitä vainajaa voi muistella ilman kynttilöitä tai haudalla käyntiäkin.
t. toinen suntio
Nuo led-kynttilät ovat siitäkin hankalia, kun ei niitä työntekijät oikein tohdi heittää pois. Harmitushan siitä omaisille tulisi, kun ne ei kertakäyttöisiä ole. Sitten ne pyörii kesällä leikkureiden ja trimmereiden tiellä, eikä niistä tiedä onko ne enää toimintakuntoisia ja milloin tuotu ja muistaako niitä edes kukaan. Uteliaat linnut nyppii niitä pois haudoilta, eikä lopulta kukaan edes tiedä, miltä haudalta ne on peräisin, että voisi laittaa takaisin. Sen tavallisen kynttilän voi nakata hyvällä omalla tunnolla roskiin.
- hautausmaatyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelukyttääjä on saapunut ketjuun. Miten sinä jaksat tutkia kommentteja ja kehittää niiden perusteella analyysejä kirjoittajien persoonallisuuksista?
Miten sinä jaksat pahoittaa mielesi siitä, että sinun pakkomielteesi on huomattu :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä jaksat pahoittaa mielesi siitä, että sinun pakkomielteesi on huomattu :DDDDD
Ei minulla ole pakkomiellettä hautausmaista eikä muustakaan. Toivoin jos olisit voinut kertoa mikä saa ihmisen seuraamaan noin tarkasti keskusteluja?
Mulla on siitä jännä aikuisen ihmisen elämä, ettei tarvitse tehdä tiliä siitä kenellekään. Ei ole tehtävälistaa, jota maanisesti aloitellaan viimeistään lokakuun puolella.
Tänä vuonna vähän mietin, ottaisinko jonkin äkkilähdön johonkin. Ensin ajattelin jouluristeilyä, mutta tarkemmin miettien ei kiinnosta joutua suljettuun tilaan kännäävien kanssasuomalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole pakkomiellettä hautausmaista eikä muustakaan. Toivoin jos olisit voinut kertoa mikä saa ihmisen seuraamaan noin tarkasti keskusteluja?
Tutkimustyö. Hakusanalla "haudoilla" tulee kymmenen sivua osumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimustyö. Hakusanalla "haudoilla" tulee kymmenen sivua osumia.
Ok. Onko tutkimustyö koululle/työhön vai omaksi iloksi?
Vierailija kirjoitti:
Lähin hautausmaa mihin joku sukulainen tai tuttava on haudattu, tulee matkaa 240km.
Taitaa nykyään useimmilla, tai ainakin muuttovoittopaikkakuntien hautuumailla olla muistopaasi, jolle voi sytyttää kynttilät muualle haudatuille läheisille. Omakohtaiset muistelut siinä tärkeää on, ei edesmenneet siitä välitä käykö heitä loppusijoituspaikan vieressä moikkaamassa.
Minun lähimmät omaiseni, vanhempani, on tuhkattu ja ripoteltu mereen. Mummun hauta on vielä, mutta sinne on 120 kilometriä ja toiset pitävät siitä huolta. Meillä ei muutenkaan koskaan ollut perinnettä mennä hautausmaalle jouluisin. Siellä, siis mummun haudalla, kävin ennen muinoin äidin kanssa keväisin ja syksyisin laittamassa orvokkeja ja kanerva ja havunoksia. Miehen vanhempien haudalle (tuhkattu hekin) on 170 kilometriä.
Minulla ja miehelläni on tapana muistella vanhempiamme ihan koko vuoden ajan. Joskus itseksemme, joskus yhdessä heistä jutellen. Rakkaus ei vaadi eleitä, joilla lähinnä brassaillaan toisille eläville.
Miksi sua noi stressaa? Itse kysyn, mitä kukin perheessä haluaa tai tarvitsee. Yleensä tilaan verkkokaupoista. Yhtenä iltana tunti siihen - jos sitäkään - kun pyöräyttää pari pakettia jokaiselle, toinen ilta siihen tilaamiseen.
Jouluruoat on maailman helpoimmat, vähemmän niitä tarvitsee miettiä kuin arjen ruokia, joihin pitää saada vaihtelua. Kaupasta saa vaikka kaiken valmiina tarvittaessa, itse voi tehdä sen mitä haluaa tehdä itse. Ja koko perhe tietenkin osallistuu valmisteluihin.
Joulusiivous ei ole tavallista viikkosiivousta kummempi. Sekin kuuluu koko perheelle, kuten arkenakin.
Joo-on, kyllä mulla on tapana viettää jouluaatto ja vielä joulupäivä ja tapanikin stressittömänä. Joulusta saa just sellaisen suorituksen kuin itse siitä järjestää.