Miksi niin moni inhoaa käydä hautausmaalla aattona?
Tänäänkin olen monessa keskustelussa nähnyt samaa.
Kommentit (115)
Isot hautausmaat eivät ole kaikille kaupungissa miellyttäviä tai maallakaan. Ehkä joku pieni toimisi paremmin maalla. Välimatkat ja sää. On ihmisiä joille ei hautausmaat vaan toimi jäännöksineen.
Jouluaattona on sitä suorittamista ihan yllin kyllin ilman hautausmaalle menemistäkin.
Käyn jouluaattona hautausmaalla myöhään illalla ja olen siellä silloin yleensä ainoa kävijä. Hieno kynttilämeri ja hiljaisuus. Tulee kyllä surullinen olo, mutta tulkoon.
Hautausmaa on minulla matkan varrella, ei ehkä muuten tulisi lähdettyä.
Mulle se on ainut joulun traditio. En käy kirkossa, en syö jouluruokaa. Kävellen pääsen menemään, puoli tuntia suuntaansa. Mielelläni kävisin myös toisella paikkakunnalla olevilla haudoilla, mutta tulisi liian kalliiksi kun pitäisi mennä taksilla loppumatka.
Ei tarvitse käydä haudoilla jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona on sitä suorittamista ihan yllin kyllin ilman hautausmaalle menemistäkin.
Miksi teet joulusta suorittamista??
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin on niin paljon ohjelmaa muutenkin ja monilla ne hautausmaat on pitkän ajomatkan päässä. Meillä esimerkiksi hautausmaiden kiertämiseen menee vähintään neljä tuntia, menisi koko päivä, jos käytäisiin kauimpana olevallakin, jonne toiset isovanhempani on haudattu. Huomattavasti mukavampi tehdä tuo reissu aatonaattoiltana niin jää aaton aikatauluun vähän ilmaakin.
Aaton aikataulu??? Hyi halvattu kuulostaa ahdistavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku toinenkin ihmettelee.
Autottomana ja ajokortittomana tulisi kohtuu kalliiksi käydä siellä omaisten haudoilla jouluna. En myöskään asu samalla paikkakunnalla,missä nämä haudat on joten hiukan hankalaksi menisi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei järjestyy ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, ja kyllähän linä toki voisin jättää esimerkiksi lahjat hankkimatta ja paketoimatta, ruoat tekemättä ja oleilla jouluaaton ilman stressiä. Mutta muut perheessä voisi olla toista mieltä.
Se määrä ihmisiä, joita hautausmaalla pörrää aattona on kuin arjen ruuhkassa koettaisi päästä eteenpäin. Ihmiset eivät väistä saati ota muita huomioon. Lapset juoksevat, kiljuvat ja aikuiset puhuvat toisilleen kovalla äänellä. Isot muistokivet niin kuin muualle haudattujen muistokivi kokoaa ympärilleen tyyppejä, jotka uskovat oman kaipuunsa/surunsa olevan muita tärkeämpää ja siksi tönivät pois tieltään muut muistelijat. Koska olen kipakka sanomaan takaisin on parempi kaikkien joulurauhan kannalta, etten minä pyöri seassa potkimassa lapsia tieltä ja ojentamassa kaikenlaisia kailottajia olemaan hiljaa.
Koska hautausmaalle saa mennä jo ennen aattoa tai aaton jälkeen voi niitä reissujaan suunnitella hetkiin, jolloin hautausmaalla on oikeasti rauhallista ja kaunista. Suurin osa kynttilöistä, joita väki on rynnännyt viemään aattona palavat yhä joulupäivänä. Patterikäyttöiset useampia päiviä. Ei siis ole mitään hyvää perustelua sille, että juuri aatto olisi se oikein päivä tungeksia muiden seassa ja jonottaa ruuhkassa pääsyä hautausmaan parkkiin.
Hautausmaa on maksimaalista ankeutta talvella, kun on pimeää, kylmä ja lunta. No, nyt ei ole kyllä lunta nimeksikään.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ei, en tee joulusta suorittamista, mutta esimerkiksi lasten lahjat ei ole vielä itsekseen alkaneet ilmestyä paketoituina koristellun kuusen alle.
Vierailija kirjoitti:
Se määrä ihmisiä, joita hautausmaalla pörrää aattona on kuin arjen ruuhkassa koettaisi päästä eteenpäin. Ihmiset eivät väistä saati ota muita huomioon. Lapset juoksevat, kiljuvat ja aikuiset puhuvat toisilleen kovalla äänellä. Isot muistokivet niin kuin muualle haudattujen muistokivi kokoaa ympärilleen tyyppejä, jotka uskovat oman kaipuunsa/surunsa olevan muita tärkeämpää ja siksi tönivät pois tieltään muut muistelijat. Koska olen kipakka sanomaan takaisin on parempi kaikkien joulurauhan kannalta, etten minä pyöri seassa potkimassa lapsia tieltä ja ojentamassa kaikenlaisia kailottajia olemaan hiljaa.
Koska hautausmaalle saa mennä jo ennen aattoa tai aaton jälkeen voi niitä reissujaan suunnitella hetkiin, jolloin hautausmaalla on oikeasti rauhallista ja kaunista. Suurin osa kynttilöistä, joita väki on rynnännyt viemään aattona palavat yhä joulupäivänä. Patterikäyttöiset useampia päiviä. Ei siis ole mitään hyvää per
Voi kauheaa, lapset juoksee ja ei ole hiljaa hautausmaalla. Mikä ongelma?
Joulu on ilon juhla. Hautausmaalla käynti ei ole iloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei järjestyy ihan itsekseen.
Tää on niin totta. Lapsena ja teininäkin joo järjestyy vielä suht itsekseen. Mutta kun roolit kääntyvät niin päin, että kestitset oman ydinperheesi lisäksi vanhempasi ja puolisosi vanhemmat, ehkä sisarukset ym., ei se ihan ilman vaivaa synny.
Koska sinne pitää mennä autolla. Bussit ei kulje (koska joulu) ja kävellen menisi liikaa aikaa, joku 2-3h. Siellä hautuumaalla on myös aika rajallinen pysäköintialue ja ihan mahdotob ryysis, ei sinne edes mahdu parkkiin. Pimeän aikaan on kyllä kaunista, kun on paljon kynttilöitä. Useimmiten silti jää käymättä. Menehtyneiden läheisten kuvat ovat kodissamme esillä ja he ovat meidän kaikkien mielessä kyllä monissa hetkissä, vaikkei haudalla usein käydäkään.
Isäni tuhkat on käsittääkseni siroteltu mereen jossain päin Australiaa. En viitsi Suomesta lähteä.
Kannattaa laittaa haudalle ajastettu patterikynttilä tai polttaa kynttilää edesmenneen muistoksi omalla pihalla.
Ei kuollut siitä haudalla käymisestä enää hyödy tai ilahdu.