Miksi niin moni inhoaa käydä hautausmaalla aattona?
Tänäänkin olen monessa keskustelussa nähnyt samaa.
Kommentit (115)
Minä haluaisin käydä haudalla aattona, mutta sitten tulisi kiire ja se ei jouluuni kuulu. Autottomana myös ajatus bussissa istumisesta ja pysäkillä värjöttelystä ei tuo oikein joulumieltä. Isäni oli sitä mieltä ettei kuolleet mistään mitään tiedä :D Voi että on ikävä molempia vanhempia, mutta muistelen heitä aattona kotona, ja haudalla käyn sitten jonain toisena päivänä.
Aattona haluan nukkua pitkään, möllöttää ja katsella piirrettyjä sekä keitellä rauhassa riisipuuroa lounaalle. Sitten pitääkin jo laittautua iltaa varten ja aloitella tarjoilujen teko. Joulu on ihana, mutta jostain pitää aina tinkiä.
Suntio kirjoitti hyvin, käykää keräämässä roskat pois haudoilta. Se muoviroskan määrä joulun jälkeen on ihan uskomatonta. Pyhäinpäivän jälkeen myös. Vähän aikaa sitten kävin haudoilla, niin roskis pursusi yli kynttiläroskaa. Jostain syystä tyhjennys oli viivästynyt ja sotku sen mukainen. Samalla reissulla huomasin, että monella haudalla paloi Led-kynttilä. Tuleeko niistä vähemmän roskaa kuin perinteisistä?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin käydä haudalla aattona, mutta sitten tulisi kiire ja se ei jouluuni kuulu. Autottomana myös ajatus bussissa istumisesta ja pysäkillä värjöttelystä ei tuo oikein joulumieltä. Isäni oli sitä mieltä ettei kuolleet mistään mitään tiedä :D Voi että on ikävä molempia vanhempia, mutta muistelen heitä aattona kotona, ja haudalla käyn sitten jonain toisena päivänä.
Aattona haluan nukkua pitkään, möllöttää ja katsella piirrettyjä sekä keitellä rauhassa riisipuuroa lounaalle. Sitten pitääkin jo laittautua iltaa varten ja aloitella tarjoilujen teko. Joulu on ihana, mutta jostain pitää aina tinkiä.
Ja minulle taas olisi tarjoilujen pitää laittelu ja laittautuminen aika pakkopullaa. on hyvä, että meillä on mahdollisuus luoda omat perinteet.
Minä käyn mielelläni. Aamulla varhain. Saan olla yksikseni.
Vierailija kirjoitti:
On ruuhka-aika silloin.
Voivoi, onko Kouvolassa ihan KAUHEA RUUHKA 🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos Jarkolle kaivetaan hautaan olen mukana 👍
Ja annikalle, mellamillalle, tainalle, railille myös
Miksi hautausmailla pitäisi käydä ikinä? Minusta hautojen pitäminen tärkeinä on primitiivistä, maagista ajattelua joka ei sovi tieteellisen maailmankuvan omaavalle ihmiselle.
Koska on kylmää ja pimeää ja jonkun pitäisi olla ajokunnossa. Nautitaan siitä
En vaan ymmärrä haudoilla käymistä. Niin kuolleita kuin eläviä voi muistella täysin paikasta riippumatta.
Ei ole koskaan ollut lapsenakaan traditio. Isä kyllä kävi ja käy aina viemässä suht nuorena kuolleen ystävänsä haudalle kynttilän, välillä lähdin lapsena mukaan. Kuolleet sukulaiset kaukana ihan muilla mailla.
Ihan saman asian ajaa, kun ostatte mätänevää jauhelihaa kotiin ja sytytätte sille kynttilöitä ja ostatte kalliita kukkia.
Ainakaan Tampereella ei Kalevankankaan hautapolkuja aurata lumesta. Siellä on vaikea rämpiä kinosten keskellä ainakaan tällaisen huonojalkaisen. Muuten ehkä kävisin.
Jos se jollekulle on tärkeää, hän käyköön. Mä voin käydä haudoilla sitten kun siellä ei ole ruuhkaa.
Haudoilla voi käydä, jos haluaa, ei lampaana, että se on jokin pakko ja muutkin käy.
Käyn aatonaatto-iltana läheisellä hautausmaalla sytyttämässä muutaman kynttilän isolle kivelle, joka muualle haudattuja varten. Tämä ollut perinne jo useita vuosia.
En jaksa enää stressata kyydistä sinne, linkit ei kulje, ja enkä kysele keltään kyytiä kaikilla on omat menonsa ja kiireensä.
Vanhemmiten viisastuin, ajattelen itseäni kerrankin.
Siksi että siellä ovat silloin kaikki muutkin. Käyn lapseni haudalla joka tapauksessa päivittäin.
Se nyt vain on muistutus kuolevaisuudesta.
Ihana hetki katsella kauniita kynttilöitä