Millainen vedenkulutus teillä yksinasuvilla on?
Olen maksanut kiinteää vesimaksua tähän saakka, enkä tiedä kulutukseni määrää. Asuntokohtaiset vesimittarit on asennettu ja otetaan käyttöön piakkoin.
Paljonko teidän muiden yksinasuvien vedenkulutus on kuukaudessa ja paljonko maksatte siitä, jollette siis pihistele tai läträä poikkeuksellisesti tai asu huippukalliin tai -halvan veden alueella? Olisi kiva tietää suurin piirtein, millaisista luvuista on kyse.
Kommentit (60)
Meitä on kolme ja menee noin 300 l päivässä, arkisin voi mennä vähemmän. Kaikki käy suihkussa kerran päivässä. Pyykit pestään enimmäkseen taloyhtiön koneella, hienopyykit omalla. Ruoka tehdään kotona melkein aina ja tiskiä tulee. Vesilasku noin 50e kuussa kolmelta. Suihkussa viihtyisin pidempäänkin, kiinteä vesimaksu sopisi paremmin, vaikka luonto tietysti tykkää pienemmästä kulutuksesta. Mutta on tämä melkoista näpertelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt!
Olen vuosia pitänyt kirjaa vedenkulutuksesta( säälittävää..) ja lämmin vesi liikkuu 6-12kuution välillä, keskiarvo noin 8/9 kuutiota. Kylmä 28-35kuution välillä, ka ehkä 30 kuutiota. Pihistelen käytössä, mm.lyhyet suihkut. Tiskikone ja pyykkikone.
Sinulla on varmaan tiedossa paljonko taloyhtiö veloittaa kuumasta/kylmästä vedestä?
Kun meille tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, koko taloyhtiön vedenkulutus pieneni tosi paljon, useita kymmeniä prosentteja.
Hahaa, toinenkin ruutuvihkoihminen!
En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksaneeni litramäärien mukaan vuokralla tai omistusasunnossa. Ihan uusi tilanne.
Ap
No tietysti alat maksamaan kulutuksen mukaan. Sehän on sinunkin etu. Silti joudut maksamaan vesimaksun vuokran yhteydessä, ja siitä tulee palautusta tai tulee lisää maksua . Mittari luetaan ainakin meillä kerran vuodessa. Ja se kuutio on tuhat litraa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 100 l/vrk. En säästele vettä. Keittiössä voisin vähentää reilusti veden lotraamista, esim. aamulla menee pitkä aika ennen kuin hanasta tulee kylmää juomakelpoista vettä.
Pidän vesikannua jääkaapissa, niin ei tarvitse aina sitä vettä juoksuttaa.
En osaa sanoa tähän mitään. Olen joka päivä suihkussa kauan, mutta mikäpä ollessa, kun on omat kaivot. Nolla euroa, paitsi mitä menee sähköä veden kuljettamiseen tarvittavaan vesipumppuun.
Vierailija kirjoitti:
Noin 100 l/vrk. En säästele vettä. Keittiössä voisin vähentää reilusti veden lotraamista, esim. aamulla menee pitkä aika ennen kuin hanasta tulee kylmää juomakelpoista vettä.
Laita jääkaappiin vesi
Vierailija kirjoitti:
Mitä auttaa nämä
"Mulla menee 345€/kk" vastaukset?
Eiköhän aptä kiinnosta litramäärä.
Mulla 12 e/ kk. Asun yksin ja pihistelee veden kanssa.
Edellisen laskutuskauden kulutus:
12m3 kylmä vesi/vuosi
5m3 lämmin vesi/vuosi
Vierailija kirjoitti:
12m3 kylmä vesi/vuosi
5m3 lämmin vesi/vuosi
No nyt on pieni kulutus.
Mä tiedän että isännöitsijä laskutti meiltä muutaman satasen liikaa. Käytti hyväkseen tilannetta kun tiesi että meillä meni vähön enemmän sinä vuonna, mutta laskutus oli niin mittava, että olen varma siinä olleen reippaasti ylimääräistä!
Reklamoinko, kyllä. Vastaus oli. Mittarilukema oli tuo. En voinut käyttää vertailukohteena edellisiä laskuja, koska kulutus oli kuitenkin eri tuona vuonna
Tosikivaa. N. 1000€ ylimääräistä normaslilsskuun. Kerran vuodessa tasaus oli.
Nytkin heitellyt välillä ihmeellisesti vaikka ei niin ertä menisi överiksu.
Samoin kerran sähkölaskun kanssa. Ihmettelin kun kerran käyttö oli muka yli 30% enemmän ollut kun normaalisti, vaikka aika samoissa joka kuukausi olleet laskut ja se sähkönkulutus eli mitään piikkejä ei olisi pitänyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12m3 kylmä vesi/vuosi
5m3 lämmin vesi/vuosiNo nyt on pieni kulutus.
Ostettiin rintamamiestalo niin edellinen asukas oli käyttänyt 1,5 kuutiota/v. Tuvan nurkassa oli hana ja emalinen kaatoallas josta putki ulos lattianrajasta. Vissiinkin kaivosta saunavedet, vaikka tosi ruosteisen vesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän että isännöitsijä laskutti meiltä muutaman satasen liikaa. Käytti hyväkseen tilannetta kun tiesi että meillä meni vähön enemmän sinä vuonna, mutta laskutus oli niin mittava, että olen varma siinä olleen reippaasti ylimääräistä!
Reklamoinko, kyllä. Vastaus oli. Mittarilukema oli tuo. En voinut käyttää vertailukohteena edellisiä laskuja, koska kulutus oli kuitenkin eri tuona vuonna
Tosikivaa. N. 1000€ ylimääräistä normaslilsskuun. Kerran vuodessa tasaus oli.
Nytkin heitellyt välillä ihmeellisesti vaikka ei niin ertä menisi överiksu.Samoin kerran sähkölaskun kanssa. Ihmettelin kun kerran käyttö oli muka yli 30% enemmän ollut kun normaalisti, vaikka aika samoissa joka kuukausi olleet laskut ja se sähkönkulutus eli mitään piikkejä ei olisi pitänyt olla.
Kunnasta/kaupungilta löytyy kyllä mittarilukemat pidemmältä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt!
Olen vuosia pitänyt kirjaa vedenkulutuksesta( säälittävää..) ja lämmin vesi liikkuu 6-12kuution välillä, keskiarvo noin 8/9 kuutiota. Kylmä 28-35kuution välillä, ka ehkä 30 kuutiota. Pihistelen käytössä, mm.lyhyet suihkut. Tiskikone ja pyykkikone.
Sinulla on varmaan tiedossa paljonko taloyhtiö veloittaa kuumasta/kylmästä vedestä?
Kun meille tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, koko taloyhtiön vedenkulutus pieneni tosi paljon, useita kymmeniä prosentteja.
Hahaa, toinenkin ruutuvihkoihminen!
En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksaneeni litramäärien mukaan vuokralla tai omistusasunno
Tuo nyt riippuu vuokrasopimuksesta miten maksetaan.
Maksan 12x23 ja viime vuodelta palautusta 210 €.
3kk laskussa oli juuri 9,6 m3 kylmää ja 2,5 m3 lämmintä
eli 60e/3kk, mikä tekee 20e/kk, eli vähemmän kuin maksoin ennen mittareita ennakkoa
Ei ollenkaan kaljaa juon veden sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä auttaa nämä
"Mulla menee 345€/kk" vastaukset?
Eiköhän aptä kiinnosta litramäärä.
Ap kysyy PALJONKO MAKSATTE. Mitä jos opettelisit ensin lukemaan?
40euroo kuussa vuokra ennakkossa.Tämän lisäksi tulee tasauslaskuna maksettavaa 400 vuodessa.Tuntuu huijaukselta 2hlö.
Vierailija kirjoitti:
40euroo kuussa vuokra ennakkossa.Tämän lisäksi tulee tasauslaskuna maksettavaa 400 vuodessa.Tuntuu huijaukselta 2hlö.
Teillä kuluu vaan paljon vettä.
Keskimäärin 20€ per kk on suomalaisen vedenkulutus tämän hetken hinnoilla.