Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vedenkulutus teillä yksinasuvilla on?

Vierailija
13.12.2024 |

Olen maksanut kiinteää vesimaksua tähän saakka, enkä tiedä kulutukseni määrää. Asuntokohtaiset vesimittarit on asennettu ja otetaan käyttöön piakkoin.

Paljonko teidän muiden yksinasuvien vedenkulutus on kuukaudessa ja paljonko maksatte siitä, jollette siis pihistele tai läträä poikkeuksellisesti tai asu huippukalliin tai -halvan veden alueella? Olisi kiva tietää suurin piirtein, millaisista luvuista on kyse.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä auttaa nämä

"Mulla menee 345€/kk" vastaukset?

Eiköhän aptä kiinnosta litramäärä.

Litramäärä kiinnostaa, mutta kiinnostaa ihan summittainenkin tieto rahanmenosta. Ei aina kaikkea jaksa muistaa.

Ap

Vierailija
22/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn suihkussa joka päivä 2 kertaa. Pesen myös hampaat suihkussa ja ajan parran ja vesi valuu samalla joten vettä menee kyllä haaskoon aika paljon. Pesen kyllä itseni 5 minuutissa mutta teen siinä kaikkea muuta samalla sitten kuten ajan partaa niin vettä kuluu. 20 euroa vesimaksu kuukaudessa. Ei ole kukaan valittanut että kulutan liikaa.

Ei kai jos teillä ei asuntokohtaisia mittareita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt!

Olen vuosia pitänyt kirjaa vedenkulutuksesta( säälittävää..) ja lämmin vesi liikkuu 6-12kuution välillä, keskiarvo noin 8/9 kuutiota. Kylmä 28-35kuution välillä, ka ehkä 30 kuutiota. Pihistelen käytössä, mm.lyhyet suihkut. Tiskikone ja pyykkikone.

Sinulla on varmaan tiedossa paljonko taloyhtiö veloittaa kuumasta/kylmästä vedestä?

Kun meille tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, koko taloyhtiön vedenkulutus pieneni tosi paljon, useita kymmeniä prosentteja. 

Hahaa, toinenkin ruutuvihkoihminen!

En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksaneeni litramäärien mukaan vuokralla tai omistusasunno

"Antaako vuokranantaja sitten vaihtoehtojA?"

Tästä ei ole vielä keskusteltu. Vuokrankorotusta on väläytelty, joten olen tässä kahden vaiheilla muutenkin.

Ap

Vierailija
24/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä määriä, mutta noin 35€/kk.

Sama. En läträä, mutta olen etätöissä eli paljon kotona ja joudun pesemään (pitkät) hiukset 1-2 päivän välein. Tiskikonetta ei ole ja koitan käyttää vettä säästeliäästi. Kokkailen paljon. Pyykkiä pesen vain täysiä koneellisia lähinnä 60C ohjelmalla.

Vierailija
25/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt!

Olen vuosia pitänyt kirjaa vedenkulutuksesta( säälittävää..) ja lämmin vesi liikkuu 6-12kuution välillä, keskiarvo noin 8/9 kuutiota. Kylmä 28-35kuution välillä, ka ehkä 30 kuutiota. Pihistelen käytössä, mm.lyhyet suihkut. Tiskikone ja pyykkikone.

Sinulla on varmaan tiedossa paljonko taloyhtiö veloittaa kuumasta/kylmästä vedestä?

Kun meille tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, koko taloyhtiön vedenkulutus pieneni tosi paljon, useita kymmeniä prosentteja. 

En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksaneeni litramäärien mukaan vuokralla tai omistusasunnossa. Ihan uusi tilanne.

Ap

Ei se vuokranantaja niistä mitään tiedä, vaan taloyhtiö

Vierailija
26/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka päivä 10min suihkun. Vesiennakko 35e kuussa. Lisäksi vuosittainen tasauslasku ollut 250e. Eli aika kallista touhua siis 50e kuussa veteen.

Vierailija
27/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa kylmää 25 kuutiota ja kylmää 7 kuutiota. Maksaa 170e vuodessa. Ja yksin vettä kuluttelen. 

Vierailija
28/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa kylmää 25 kuutiota ja kylmää 7 kuutiota. Maksaa 170e vuodessa. Ja yksin vettä kuluttelen. 

Siis lämmintä 7 kuutiota. 

Vierailija
29/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossasi on lapsiperheitä tai muuten monta henkeä asunnoissa niin ehdottomasti kannattaa vesimittari kulutuksen mukaan.

Koska yksin asuvana joudut maksamaan myös suurperheiden kulutuksen kiinteässä kuukausimaksussa.

Aivan varmasti kuukausimaksusi tulee olemaan halvempi vesimittarilla tuossa tapauksessa.

Vierailija
30/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap maksat nyt vedestä 19e/kk niin erittäin todennäköisesti maksat paljon enemmän jos laskutus kulutuksen mukaan. Tuo on hyvin kohtuullinen yhden ihmisen vesilaskuksi

Vierailija
31/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä isännöitsijältä paljonko maksaa kylmä/kuuma vesi. Sitten voit vähän laskeskella näiden annettujen kulutuslukujen mukaan. Kerran yksi tuttu meinasi että hänen vuokranantaja kyllä veloitti jos piti maksaa tasaus laskua mutta piti itsellään palautukset. En kyllä tajua miten se olisi mahdollista koska vesilaskuhan tulee asukkaalle? Kannattaa siis olla tarkkana jokatapauksessa.

T: ruutuvihko-kirjaaja

Vierailija
32/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö uimahallissa? 

Vierailija
33/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn suihkussa joka päivä 2 kertaa. Pesen myös hampaat suihkussa ja ajan parran ja vesi valuu samalla joten vettä menee kyllä haaskoon aika paljon. Pesen kyllä itseni 5 minuutissa mutta teen siinä kaikkea muuta samalla sitten kuten ajan partaa niin vettä kuluu. 20 euroa vesimaksu kuukaudessa. Ei ole kukaan valittanut että kulutan liikaa.

Sun kaltaiset veden haaskaajat maksattavat veden niillä, jotka kuluttavat vähemmän vettä. Meille tuli vesimittarit 1.1.2024 ja tammi-marraskuussa ollaan maksettu vedestä 200 € vähemmän kuin tammi-marraskuussa 2023 kiinteällä vesimaksulla. Meillä kuluu 80 litraa vettä/vrk/hlö.

Vierailija
34/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt!

En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksaneeni litramäärien mukaan vuokralla tai omistusasunno

"Ei se vuokranantaja niistä mitään tiedä, vaan taloyhtiö"

Onko noin? Kuvittelin, että vesilasku menee vuokranantajalle kuten on tähänkin asti mennyt. En tosiaan tunne näitä kuvioita.

Ap

Vierailija
35/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 80 l /päivä. Jo yksi vieras nostaa kulutuksen yli 100l.  En pysty erottelemaan kylmää ja lämmintä vettä, vesi tulee mittarin läpi ja vesi lämmitetään sähköllä. Vesimaksun kuuluu puhdas vesi että jätevesi ja perusmaksu. Lämmintä vettä käytän vain suihkussa, tiskit hoitaa kone ja kaikki muu toimii hyvin kylmällä vedellä.

Vierailija
36/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi henkilöä taloudessa. Vettä ostetaan vuodessa 54 kuutiota yhteensä. Yhtä henkilöä kohden kuluu 27 kuutiota vuodessa. 27 kuutiota maksaa 135 euroa vuodessa. 11,25 euroa kuukaudessa per nuppi.

Vierailija
37/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100 l/vrk. En säästele vettä. Keittiössä voisin vähentää reilusti veden lotraamista, esim. aamulla menee pitkä aika ennen kuin hanasta tulee kylmää juomakelpoista vettä. 

Vierailija
38/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt!

En tiedä, mitä vedestä veloitetaan. Olen maksanut vuokranantajalle 19 euron kuukausimaksua, ja nyt on aika miettiä, kannattaisiko tätä jatkaa vai ryhtyä neuvottelemaan siitä, että maksaisin kulutuksen mukaan. En muista koskaan maksanee

Eihän vuokranantajakaan ole maksanut vesilaskua jos ei ole ollut asuntokohtaista mittaria.  Maksatko nyt ennakon vuokranantajalle vaiko taloyhtiölle?

Vierailija
39/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja maksaa vesimaksuennakon vastikkeiden mukana. Jos palautusta, hänen pitäisi palauttaa liikaa maksettu, jos kulutus suurempi kuin ennakkoon maksettu, lisälasku vuokralaiselle.

En ole koskaan kuullut, että vuokralainen maksaisi ennakon suoraan taloyhtiölle, silloinhan tieto kulkisi suoraan ilman (vuokranantajaa) välikättä. Ehkä sovittaessa?

Alkuperäiseen kysymykseen:

6 kk kulutus: kylmä 6,75 m3, lämmin 1,35 m3

Kympin ennakosta saan aina takaisin 15-25 euroa/6 kk.

Olen pihi vedenkäyttäjä, työnantajalta puhtaat työvaatteet, suihkut pääosin töissä työpäivän jälkeen, eli vähän kotisuihkuja ja pyykinpesua.

Vierailija
40/60 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee päivässä n. 60 litraa. En mielestäni pihistele - käyn suihkussa, pesen pyykkiä jne. Täysiä koneellisia pesen ja suihkussa on vettä säästävä suihkupää. Aina olen saanut vesimaksusta palautusta, talossa huoneistokohtaiset mittarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi