Äitiysloma, esikoinen hoitoon ja tuet.
Eli tilanne on tämä: esikko 2v7kk kaipaa kovin touhuamista ja itse aloitan ensi viikolla äitiysloman. Raskaus on ollut hankala ja olen vuodelevossa loppuun asti. Saan tällä hetkellä kotihoidontukea ja lisää sekä kuntalisää, viikon päästä siis ainoastaan äitiyspäivärahaa.
Mitkä mahdollisuudet on saada esikko hoitoon esim 2-3pvä viikossa kun olen itse kotona äitiyslomalla/sairaslomalla ja myöhemmin vauvan kanssa? Ja miten siinä kohtaa menee tuet? Putoaako äippäraha tai jotain?
Ja saanko edes esikkoa hoitoon kun olen kotona?
Kovasti mietityttää... Toivottavasti joku osaisi auttaa.
~Murmutti
Kommentit (9)
Itse en myöskään aina ymmärrä äitejä, joilla lapsi hoidossa ja itse terveenä vauvan kanssa kotona.
En halua puolustella itseäni, mutta tilanteestani johtuen uskoisin että tällainen ratkaisu olisi meille enemmän kuin tarpeen. Myös neuvola ja lääkäri ovat ehdottaneet asiaa.
Olen raskauden aikana ollut kaksi kertaa leikkauksessa, seuraavaan menen maanantaina ja synnytyksen jälkeen on odotettavissa vielä yksi. Esikoinen on erittäin sosiaalinen ja kaipaa virikkeitä ja seuraa, jota vuodelevossa oleva äiti ei voi antaa. Synnytyksen jälkeen tuleva leikkaus on iso ja joudun olemaan sairaalassa jopa parikin viikkoa. Vauva tulee tietenkin mukaan, mutta esikoinen joutuu jäämään kotiin. Mies on päivät töissä ja mitä ilmeisemmin joudumme palkkaamaan kuitenkin täksi ajaksi hoitajan. Tätäkin ajatellen päivähoitopaikka helpottaisi edes vähän koska mies pystyy pari päivää viikossa tekemään lyhennettyä päivää.
En halua lasta hoitoon viitenä päivänä viikossa enkä edes kokopäiväiseksi, mutta edes 2 aamupäivää viikossa helpottaisi uhmaikäisen tekemisen tarvetta ja itse saisin levätä.
Kiitos kuitenkin että vastasit, pitänee vielä kysyä kunnan toimistolta asiasta. =)
~Murmutti
Varmaan riippuu paljolti hänen mielipiteestään/kunnan linjasta/päivähoitopaikkojen tilanteesta, onko siellä jonoa.
Itse sain 2v poitsun samassa tilanteessa osapäivähoitoon niin, että sai olla hoidossa 10 päivää kuukaudessa. Näin sain siis edes vähän noudatettua lääkärin vuodelepomääräystä.
Jäin itse äitiyslomalle eilen. Esikoinen on 4-vuotias ja ollut tarhassa useamman vuoden. Nyt hän kuitenkin jää kotiin sitten, kun vauva on syntynyt. En tiedä sanoa varmaksi mitään noihin kysymyksiisi, Murmutti. Luulen, että joka kaupungilla ja eri päiväkodeilla on niihin omat kantansa juuri sen mukaan, miten paljon paikkoja on tarjolla vai onko kenties paljon lapsia jonossa. Kannattaa kuitenkin kysyä.
Tuohon ensimmäisen vastaajaan viimeiseen kommenttiin haluaisin kuitenkin sanoa jotain. Juuri tästä asiasta on varmasti keskusteltu paljon ja on niin monta mielipidettä kuin keskustelijaakin (siis viedäänkö esikoinen tarhaan, jos itse on kotona). Kannattaisi kuitenkin muistaa, että joskus tilanne voi olla niin vaikea, että vaikka ei itse haluaisikaan, on käytännön syistä pakko viedä lapsi tarhaan. Ja usein tämä lapsen tarhaan vienti on etu sekä lapselle että pakollinen juttu äidin jaksamisen kannalta. Murmutti, tilanteesi kuulostaa todella ikävältä eikä tuollaista toivoisi kenellekään. On fiksuutta myöntää tarvitsevansa apua esim. tarhan suunnalta tuollaisessa tilanteessa. Älä yhtään kanna huonoa omatuntoa lapsen tarhaan viemisestä. Tiedän, että esikoiseni tarhassa hyvin monet vievät lapsen tarhaan, vaikka ovat yhden tai kahden lapsen kanssa kotona ja itse täysin jaksavia. Tässäkään tapauksessa mielestäni ei voi heitä arvostella; he haluavat, että isompi lapsi saa virikkeitä ja ikäistään seuraa. Raskausajastaan soisi jokaisen nauttivan. Sinulla Murmutti on ollut murheita jo ihan liikaa muutenkin, joten tästä älä huonoa omaatuntoa kanna. Ikävä vain, että jotkut eivät pysty ajattelemaan asioita yhtään avarakatseisemmin.
Myy
piristit todella päiväni (tai illan... =)).
Pitänee maanantaina soitella hoitopaikasta.
Kiitos.
~Murmutti
Periaatteessahan hoitopaikkaa pitää hakea 4kk ennen tarvetta. Siinä ajassa kaikille hakijoille paikka pitäisi löytyä. Mistä, on kokonaan toinen asia sitten. Sinä tarvitsist paikkaa nyt heti terveydentilasi vuoksi. Nopeastikin paikan voi saada esim. töihinmenon vuoksi ja siihen tilanteesi on minusta verrattavissa. Lääkäriltä jos olet sanut jotain kirjallista (tai pystyt saamaan), olisi siitä luultavasti suuri apu. Silti jonkinlaiseen järjestelyaikaan kannattaa varautua. Uskon että paikan saat kyllä, mutta milloin mistä ja millaisen riippuu pitkälti alueen päivähoitotilanteesta.
Taloudellisesti hoitopaikan kuluja on päivähoitomaksu, äitiyspäivärahaan se ei vaikuta (ellet ole minimillä ja saa kotihoitontukea lisäksi).
Sitten yleensä hoitoon viennistä tilanteita ja ihmisiä on monia. Minusta teidän tilanteenne on ehdottomasti sellainen, joka on helppo perustella ja jokaisen tulisi ymmärtää. Ainoa mutta tuossa on, että esikoinen ei ilmeisesti ole ollut jo hoidossa. Joten se on hänelle uutta. Musta on ihan normaalia että etenkin yli 3v jo hoidossa olleet jatkavat osa-aikaisina, vaikka äiti olisikin vauvan kanssa kotona.
Itselläni on reilu 3v ja toinen tulossa. Häntä aion edelleen pitää hoidossa, vaikka valitettavasti syksyllä on edessä hoitopaikan vaihto, en toki kokoaikaisena. Meillä tilanne on se ettei ole yhtäkään halukasta tai kykenevää isovanhempaa, kummia, sukulaista kaveria etc joka tarvittaessa voisi isomman kanssa auttaa (ulkoilla, viedä jonnekin). Eli päivähoito on meidän ainoa turvaverkko. Lisäksi itse olin esikoisen vauva-aikana kahdesti sairaalassa sisällä ja kahden ekan kuukauden aikana tuli päivystys tutuksi. Jos olisi ollut muita lapsia kuin vauva, mihin olisin tämän laittanut.
lääkärin todistus tilastasi sillä se voi nopeuttaa paikan saamista. Mikään ei takaa että saatte paikan lähi päiväkodista vaan lapsi saatetaan sijoitta perhepäivähoitajalle, ryhmikseen tai päiväkotiin vaikka kaupungin toiselle puolelle riippuen siitä missä on tilaa. Jos halautte lähipäiväkotiin voi lapsen laitta jonoon mutta aikaa paikan saamiseen voi kulua pitkäänkin. Meillä naapuri laittoi kaksi poikaansa osapäivähoitoon virikkeitä saamaan kun pojat olivat 3 ja 5v. Halusivat pojat lähipäiväkotiin joten jäivät jonottamaan. nuorempi sai paikan puolessa vuodessa ja vanhempi 9kk kuluttua hakemisesta.
Päivähoitoon laittaminen ei vaikuta äitiyspäivärahaan jos et ole minimillä ja saa myös esikoisesta samalla kotihoidontukea. Jos saat kotihoidontukea menetät sen esikoisen mennessä hoitoon. Läisäksi joudutte maksamaan päivähoitomaksun joka riippuu teidän koko perheen tuloista.
Oletko kartoittanut kerhojen mahdollisuuden jos haluat lapsen vain muutamana aamuna parriksi tunniksi hoitoon? Jaksamista loppuraskauteen ja leikkauksiin.
Jos olet menossa leikkaukseen maanantaina, suosittelisin että pyytäisit aikaa sairaalan sosiaalityöntekijälle. Jos vauvan synnyttyä joudut isoon leikkaukseen ja nyt sinun tulisi olla vuodelevossa, täytyisi kyllä kunnalta jotain apua järjestyä. Sosiaalityöntekijät voivat kartoittaa mitä mahdollisuuksia kunnalla olisi auttaa, ei tarvitse sinun itse soitella eri paikkoihin, ja sairaalan sosiaalityöntekijällä on paperisi käytettävissä, joten näkee mikä tarve on oikeasti. Kannattaa ainakin yrittää myös tätä väylää.
Meillä on aika lailla samanlainen tilanne kuin Vipin:illä, turvaverkko on todella vähäinen. Muutama ystävä ja mummo ovat ainoat jotka välillä voivat esikkoa hoitaa, mutta hekin ovat päivät töissä. Esikoinen ei tosiaan ole ollut hoidossa ennen, mutta hän ei eläissään ole vierastanut ja vieraidenkin hoitajien (esim ostoskeskuksien hoitopaikat) kanssa on jäänyt aina mielellään. En siis usko että kovin hankalaa tulee, kun hoitoaika olisi kuitenkin vaan puolipäivää kerrallaan.
Tuon 4kk:n hakuajan muistin ja varmasti tuohon lähipäikkyyn on jonoa. Täytyy vaan pyytää lääkäriltä joku todistus, jolla saisi hoitopaikan järjestymään vähän nopeammin... Onneksi on tuttu lääkäri ja hän itsekin tätä ehdotti. =) Tosin kunnan päivähoitotoimistosta täytyy kysellä mitä mieltä he ovat asiasta.
Aliisa mainitsi avoimet kerhot. Kunnassamme ei tällaisia ole, ainakaan en ole kuullut. Olen koittanut etsiä kissojen ja koirien kanssa, mut kaikki vähänkään sen suuntaiset kerhot, joihin saa lapsen " hoitoon" edes tunniksi, on yli 4vuotiaille. =/ Tosi tylsää... Myöskään avoimia päiväkoteja ei täällä ole.
Mutta, katsotaan kuinka käy... Huomenna soittelen toimistot ja lääkärit läpi ja kyselen asiasta. =)
Kiitos vastanneille. =)
~Murmutti
En tiedä miten teidän kaupungissa on, mutta yleensähän nuo päivähoitopaikat ovat kiven alla. Päivähoitohan kuuluu peruspalvelun piiriin joten jokaiselle lapselle on löydyttävä hoiopaikka. En tiedä miten sitten se vaikuttaa että itse olet kotona. Vauvasta saat äitiyspäivärahaa (vai mikä termi se on), mutta esikoisesta et mitään muuta kuin lapsilisää. Lapsen tarhamaksuun vaikuttaa teidän molempien tulot. Muistaakseni se meni niin että puoli vuotta etukäteen pitää hakea sitä tarhapaikkaa. Jos menee töihin se laitetaan lisätietoihin ja silloin tarhapaikan saa nopeammin.
Se onkin sitten toinen juttu mitä mieltä olen äideistä jotka ovat kotona ja vievät lapsensa tarhaan.