Kivut sormien nivelissä, hermopinne niskassa, iskias...
Kun yksi helpottaa, joku toinen on kipeämpi. Mikä ihme näihin auttaa? Miksi tuki- ja liikuntaelimistö on antanut periksi? Olen 39-vuotias, kroppa ei varmaan kestä enää toista 40 vuotta :/
Kommentit (34)
Outoa, joku sairaus varmaankin taustalla, itselläni ei ole mitään, enkä kovin terveellisesti ole aina elänyt, liikkunut toki paljon.Tuskin olisin liikkunut tuollaisten vaivojen kanssa. M52v
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi vasta 60+ v kun lopetin työt (laikkari) ja röökaamisen. Toki pikku kremppoja oli jo nuorena kuten selkävaivat, mutta nyt kun lihosin on lähes joka paikka kipeenä, en voi kävellä kun sattuu ja jos ei liiku ei laihdu. En olisi lopettanut tupakkaa jos olisin tiennyt miten läskille käy. V-mäinen vaiva on toi sormien puutumisen tunne, tuntuu että nivelissä tai missä siellä olisi kireät jänteet kuin viulun kielet jotka kiristää, itse särkyä ei ole.
Liikunta ei laihduta, se parantaa tai ylläpitää kuntoa.
Kaloreiden rajoittaminen laihduttaa.
Kaikki otsikossa mainitut oireet ovat aika tavallisia istumatyötä tekevillä.
Saattaa olla jokin bakteeri tai virus hermostossa
Mulla helpotti kun vaihdoin pillerit toiseen ja aloin syömään purkista rautaa.
Itselläni auttaa tuollaisiin kipuihin jonkin verran magnesiumvalmiste, en tiedä minkä takia. Annoksen pitää olla 350 mg päivässä ja halpa Prismassa myytävä pureskeltava magnesiumtabletti riittää.
Kannattaa myös katsoa ettei tyyny ole liian korkea. TENS laite on myös yllättävän tehokas, jopa halpa Lidlin laite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kiva, lisää tiedossa. Listalta unohtui plantaarifaskiitti ja kivut penikoissa. Lääkärin mielestä Burana parantaa kaiken.
Liikaa liikuntaa?
Mulle tuli noi aktiivisesta liikunnasta. Vähensin määrää, niin loppuivat.
Väärän tyyppinen liikunta aiheutti minulla noita. Kävelin hirveässä stressissä useamman kilometrin työmatkat toimistokengissä läppäri, eväät ja muu omaisuus repussa. Raskauden jäljiltä kudokset olivat vielä pehmeät ja tuloksena juuri plantaarifaskiitti ja säärikivut. Ostin auton, kun en enää pystynyt kävelemään ja pikku hiljaa helpotti. Liikunta sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vitepro?
Hönöt syö.
Jännitysniskasärkyyn auttaa se, kun jättää tyynyn pois.
Tyynyn pois jättäminen ei kyllä auta, mutta hyvä tyyny kyllä. Fysioterapeutti neuvoi, että sängyssä niskavaivaisella voi olla muutama erilainen tyyny, joita voi vaikka yön aikana vaihdella.
Tuohon auttaa soijatuotteet. Vaihda kahvimaidoksi vaikka joku maustettu soijamaito, siinä tulee päivän aikana sen verran luonnon estrogeenia, että nivelet eivät särje. Toinen rajumpi vaihtoehto on hrt.