Kysymys koronan tänä syksynä / talvena sairastaneille
Eli jos oot sairastanut koronan syksyllä 2024, millaiset oireet sulla oli ja miten kauan tauti kesti?
Kommentit (18)
En ole itse sairastanut, mutta kaverilla oli juuri. Lievät flunssan oireet, ei kuumetta, makuaisti lähti noin viikoksi.
En ole koskaan sairastanut koronaa koska en ottanut rokotteita.
Miksi jonkun vatipään pitää aina tulla kertomaan, että ei minulla vaan. Kysytään vaikka, millaisia oireita endometrioosi sinulle aiheuttaa? Jo rientää paikalle joku kertomaan, ettei mulla ole endometrioosia eikä kuukautiskipujakaan. Tai sinä omakotitaloasuja, kuinka työläänä pidät asumista? Vastaaja nro x: asun rivitalossa ja hoidettavana on vain pieni piha.
Kun koronan oireista kysytään, on ilmeisesti jokin pakottava syy julistaa, ettei ole sairastanut koronaa.
Maku ja hajuaistin menetys taitaa olla melko varma oire, oletuksena, että tauti liittyy koronaan. Ko. aistit ovat mulla tallella, mutta ruokahalua ei ole ollut. Mitään kiinteää ruokaa en ole syönyt. Lämpimiä juomia mm. hunajalla tai puolikas liemikuutiota, siitä saan ainakin suolat joita menettää hikoilun myötä. Tänään on viides päivä, ensi oireina oli kova päänsärky (toispuolinen) sekä yskä. Käyn välillä kokeilemassa haistanko jääkaapissa olevat Palvarin lihapullat, ja kyllähän niiden (ainakin vielä) voimakas ominaisaromi on varmistanut, että hajuaisti toimii.
Alkoi kovalla kuumeella ja hirvittävällä päänsäryllä ilman ennakkovaroituksia. Illalla menin terveenä nukkumaan ja aamulla oli täysi tauti päällä. Mikään särkylääke ei vienyt tuota päänsärkyä pois, se kesti kolme-neljä päivää ja sen jälkeen katosi haju- ja makuaistit viikoksi. Väsyminen kesti pisimpään.
Sulla meni 3-4 päivän jälkeen haju ja makuaisti viikoksi. Tuo kokemus valaisee paljon siihen suuntaan, mitä mulle voi vielä tulla vastaan. Kolmantena sairauspäivänä ma 16.12. nousi kuume 38,0 asteeseen ja tuli valtavat jäsensäryt. Vastaavaa en ole koskaan aikaisemmin kokenut. Kehonlämpö ei vieläkään ole normaali, mutta edelleen 37,6.
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni 3-4 päivän jälkeen haju ja makuaisti viikoksi. Tuo kokemus valaisee paljon siihen suuntaan, mitä mulle voi vielä tulla vastaan. Kolmantena sairauspäivänä ma 16.12. nousi kuume 38,0 asteeseen ja tuli valtavat jäsensäryt. Vastaavaa en ole koskaan aikaisemmin kokenut. Kehonlämpö ei vieläkään ole normaali, mutta edelleen 37,6.
Se kolotus tuntuu kammottavalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kolotus tuntuu kammottavalta
Olet oikeassa, se oli myös aika pelottavaa. Kipuaalto lähti pitkin käsivarsia ja jatkoi matkaa jalkoihin aivan pikkuvarpaisiin saakka. Käsivarsista eteni kaikkiin sormiin / sormien päihin saakka. Kehon sisällä oli jonkinlainen pyrky eteenpäin jossa matkalla tunsin viiltävää sykkivää tienavausta eteenpäin pääsemisen tuskaa. Kammottavaa oli kun kivut eivät muistuttaneet mitenkään särkyä vaan outoa tökkimistä. En edes osaa selittää. Kaikki myötätunto kipupotilaille, käsittämätöntä, että monet joutuvat kokemaan monenmoista tuskaa lähes tauotta, saamatta siihen apua. Kaikki oireet ovat nyt lieventyneet, ehdin jo pelästyä, että olisin sairastunut jonkinlaiseen reumaan.
Lievä tauti. Lämpöä ja nuhaa pari viikkoa. Mutta väsymys sen jälkeen aivan järkyttävää.
Luu- ja lihaskivut jotka korona aiheutti olivat hirveitä. Kuumeen noususta johtuvaa ja päälle tuli vielä viikkojen nivelkivut.
Tulee mieleen kun katkaisin jalkani ja aina kun kipulääkkeen vaikutus loppui, alkoi kärsimys, jonka yli pääseminen vei ihan hirveästi aikaa. Sain 15mg oksikodonia, ennen kuin helpotti. Siunattu tunne.
Vähän samanlainen olo oli, kun pyörin tuskissani koronassa ja 800mg annos Buranaa alkoi viimein auttaa. En kyllä todellakaan pitänyt minkäänlaista taukoa särkylääkkeissä kolmeen päivään. Silti nousi kuume illalla. Mutta ei tuntunut, että henki lähtee.
Mutta niihin oireisiin. Aivastelu ja nenän vuoto on ekat oireet. Joskus nenä on vuotanut melko hurjasti, niistin 200 nenäliinan paketin päivässä. Nenä vaan valui ja valui.
Hajuaisti ottaa osumaa myös joka kerta minulla.
Miehellä on aina kuumetta ja keuhko-oireita.
Ja minä sairastin ekan koronan jo ihan pandemian alussa. Testiä ei ollut, mutta oireet olivat selvät. 2-3 viikon sairastelu aina.
Nyt pääsin ensimmäistä kertaa melko helpolla verrattuna entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei botit sairasta. Hassu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko sairastanut koronan. Oli silloin alussa tosi vaikea päästä testiin että annoin olla. Joka syksy ja kevät on yleensä joku flunssa, niin nytkin. Päänsärkyä, nuhaa ja kurkkukipua parin viikon ajan. Oireet vaihtelee. Mitään flunssarokotteita en myöskään ole ikinä ottanut. Mutta sehän ei ole rokotettujen ongelma.
Koronatestit positiivisia pari viikkoa sitten: yhdellä nuhaa ja lämpöilyä, toisella yskää ja tukkoisuutta ja hajuaistin menetys viikoksi, kolmannella päänsärkyä ja nuhaa ja yskää, neljännellä yskää ja nuhaa. Noin viikon kesti sairastaa ja kenelläkään ei rokotuksia. Huomattavasti lievempi tauti verrattuna pari vuotta sitten sairastettuun koronaan.
Ihan mielenkiinnosta, millä olette testanneet koronan? pcr testilläkö? Koronaahan ei ole pystytty millään muotoa eristämään ja nuo testit näyttää vaan että joku virus.
Korona on sairastuneelle rankka tauti. Jälkiväsymys on tainnut yllättää monet taudin läpikäyneet. Miten olette selvinneet, oletteko lisänneet vitamiinien esim. C:n käyttöä. Kestikö pitkään löytää normaali tasapaino vuorokausi ja työelämän eli oman elämän rytmiin takaisin.
Kiitos kun laitoit aloitteen. Luin yhden pitkän ketjun aloitettu -23, mutta en oikeastaan löytänyt itselläni nyt meneillään olevaan tautiin sopivaa oirekokonaisuutta. Toivoisin, tarkempia kuvauksia jäsensäryistä / niiden voimakkuudesta. Antoiko mikään särkylääke helpotusta kipuihin. Aloituksia tehtaillaan, ehkä siihen tahtiin, että suurin osa poistetaan syystä tai toisesta. Jään seuraamaan tätä keskustelua. Mikäli taso pysyy asiallisena palaan tarkentamaan myös omakohtaisesta tilanteestani sekä puolison jolla tuntuu olevan eri oireet.