Yle : Kissojen vapautta liikkua ulkona käsitellään eduskunnassa
Miksi tästä ei saa keskustella, miksi poistetaan?
Kommentit (493)
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki, että se tulee takaisin kotiin jos sen ulos päästää. Kissa on itsenäinen eläin eikä paikalleen kytkeminen ja käskeminen sovi kissalle.
Mutta kerropa minulle, miksi sinun kissastasi tulee myös minun kissani, vaikken en sitä itse halua? Minulla pitäisi olla oikeus päättää itse siitä, ketä ja mitä tontillani liikkuu.
Kissan liikkuminen valjaissa ulkona on eri yksilöillä erilaista. Olen 50 vuoden aikana omistanut kuusi kerrostalokissaa. Kaikki opetin valjasteluun. Opetus alkaa heti pentuna ja sen on oltava päivittäistä. Sitten on paljon kissan luonteesta ja rohkeudesta kiinni, kuinka se liikkuu ulkona valjaissa.
Osa oli haaveilijoita ja tarkkailijoita, joiden kanssa ulkoilu oli todella tylsää, oikeastaan rasittavaa. Muutama oli puskajussi -tyyppiä, jotka arastelivat aukeita paikkoja ja halusivat mennä ryteikköihin, mikäli mahdollista. Kaksi tapausta liikkuivat kuin koirat konsanaan. Tai toinen niistä on edelleen minulla, ja näin vanhempana henkilönä en meinaa perässä keretä. Onneksi se tottelee täysin määräämäni suunnan.
Eli en katsoisi ainakaan kokonaan mahdottomaksi sitä, etteikö kissa voisi liikkua valjaissa lajityypillisesti. Se on ulkoiluttajasta ja hänen viitsimisestään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla maailmalla kissat ulkoilevat itsenäisesti . Liian puhdas ympäristö lapsena aiheuttaa allergioita. Kissan pitäminen narussa naurattaa. Nyt on Suomi tullut jo aika hulluksi.
Ja Suomessa myös, mutta Sipoon ilves saakin niistä kelpo aterian. Lisääntykööt ilvekset vapaasti:
Vierailija kirjoitti:
Kissanvihaajat on aivan umpimielisairaita. Tekee pikkujutuista aivan hirveä isoja. Luovat itse ongelmansa.
Koiristakaan ei vauhkota samalla innolla vaikka koira on todellinen haittaeläin.
Ja miksi otan koiran tähän johtuu siitä, että kissaa verrataan jatkuvasti koiraan. Kissaan ei voi soveltaa samoja lakeja kuin koiraan.
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki, että se tulee takaisin kotiin jos sen ulos päästää. Kissa on itsenäinen eläin eikä paikalleen kytkeminen ja käskeminen sovi kissalle.
Aika moni kissa kyllä jää sille tielleen eikä palaa kotiin. Joko ne katoaa lopullisesti ties mihin tai sitten ne viedään löytöeläinkotiin. Käypä minkä tahansa löytöeläinkodin nettisivuilla niin huomaat kuinko moni kissa ei kotiinsa löydä takaisin.
Jos vähääkään seuraa löytöeläinkotien toimintaa niin alkaa kannattaa kissojen kiinnipitoa. Niin karuja kissakohtaloita siellä on.
Ihminen on vieraslaji eikä pärjää ilman toista ihmistä
Kissojen vapaan ulkoilu on joku ihmeellinen pyhä lehmä. Vaikka kaikki asiantuntijatahot suosittelevat vain valvottua ulkoilua tarhassa tai valjaissa, silti vängätään vastaan. Kai nämä on samoja ihmisiä jotka uskovat että rokotteet ovat pahasta ja maa on litteä, kun kerran oma mutu on vakuuttavampi argumentti kuin asiantuntijoiden lausunnot ja jopa aiheesta tehdyt tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissanvihaajat on aivan umpimielisairaita. Tekee pikkujutuista aivan hirveä isoja. Luovat itse ongelmansa.
Koiristakaan ei vauhkota samalla innolla vaikka koira on todellinen haittaeläin.
Ja miksi otan koiran tähän johtuu siitä, että kissaa verrataan jatkuvasti koiraan. Kissaan ei voi soveltaa samoja lakeja kuin koiraan.
Kissa on poikkeuksellinen lemmikki, että se tulee takaisin kotiin jos sen ulos päästää. Kissa on itsenäinen eläin eikä paikalleen kytkeminen ja käskeminen sovi kissalle.Aika moni kissa kyllä jää sille tielleen eikä palaa kotiin. Joko ne katoaa lopullisesti ties mihin tai sitten ne viedään löytöeläinkotiin. Käypä minkä tahansa löytöeläinkodin nettisivuilla niin huomaat kuinko moni kissa ei kotiinsa löydä takaisin.
Jos vähääkään seuraa löytöeläinkotien toimintaa niin alkaa kannattaa kissojen kiinnipito
Löytöeläinkodit on täynnä siepattuja kissoja. Monet sieppaa kissan vaikka tietäisivät kenen se on.
Leikkaamaton kolli voi olla matkoilla pitkiä aikoja, mutta nykyään erittäin harvinaista. Ainoa joka ei löydä kotiin on joku kerrostalossa ikänsä viettänyt kissa joka karkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla maailmalla kissat ulkoilevat itsenäisesti . Liian puhdas ympäristö lapsena aiheuttaa allergioita. Kissan pitäminen narussa naurattaa. Nyt on Suomi tullut jo aika hulluksi.
Ja Suomessa myös, mutta Sipoon ilves saakin niistä kelpo aterian. Lisääntykööt ilvekset vapaasti:
Ilves on jalo eläin. Villieläin, joka harventaa irtokissoja ja myös ihmiselle vaarallisia peuroja. Onneksi ilvekset ovat lisääntymässä Etelä-Suomea myöten!
Vierailija kirjoitti:
On sukunimi. Taidat olla myös sokea. Paskaa aivojen tilalla ja kohta saat sakkoja.
Paskaa sinulla on silmissä. Ei näy mitään sukunimeä🤨
Harvinaista linnuista ja rauhoitetuista eläimistä on kaikista määritetty joku sakkosumma. En näe mitään syytä, että kissat saisivat näitä vapaasti pyydystää. Omistajan maksettavaksihan nämä pitäisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kerropa minulle, miksi sinun kissastasi tulee myös minun kissani, vaikken en sitä itse halua? Minulla pitäisi olla oikeus päättää itse siitä, ketä ja mitä tontillani liikkuu.
Toisen eläin ei ole sinun eläimesi. Onko myös kaikki varikset ja rusakotkin sinun jos ne pihallesi poikkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilves on jalo eläin. Villieläin, joka harventaa irtokissoja ja myös ihmiselle vaarallisia peuroja. Onneksi ilvekset ovat lisääntymässä Etelä-Suomea myöten!
Ilvekset hoitavat ylimääräisen kissakannan luonnollisella tavalla. Mitähän siitä Missestä jää syömättä? Kenties pää?
Kylläpä täältä poistatetaan paljon ihan asiallisia viestejä. Piti vastata muutamaan kun ensin luen sen sivun ja seuraavan, mutta palatessani edelliselle sivulle ne olikin poistettu. Kaikki viestejä jotka olivat sitä mieltä että kissojen ei pitäisi pitää vapaana. Kai tämäkin viesti poistatetaan.
Tämän olen huomannut itsekin. Vaikuttaa siltä, että niiltä, jotka puolustavat kissojen vapaata liikkumista, loppuvat argumentit eivätkä he voi millään myöntää omien argumenttiensa huteruutta. Niinpä he poistattavat kaikki sellaiset viestit, joihin eivät pysty vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun supervoimani on se, että osaan puhua asioista niin vakuuttavasti, että ihmiset luulevat, että tiedän, mistä puhun.
Jarkkon kunnia
Vierailija kirjoitti:
Kun vieraslajit halutaan kitkeä luonnosta, miksi kissa saisi siellä vapaasti oleskella juuri tuollaisena vieraslajina? En näe tässä logiikkaa.
Muun muassa peruna ja omena on vieraslaji. Ihminen on suuri tuholainen ja vieraslaji mutta tämäkin vain lakaistaan maton alle
Yhdessä viestissä kyseltiin kissojen pitäjiltä kissaystävällisiä keinoja pitää kissat pois naapurin tontilta, ja sekin viesti poistettiin, koska ilmeisesti sellaisia keinoja ei ole, paitsi se, että kissan pitäjä aitaa oman pihansa niin, ettei kissa pääse sieltä karkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täältä poistatetaan paljon ihan asiallisia viestejä. Piti vastata muutamaan kun ensin luen sen sivun ja seuraavan, mutta palatessani edelliselle sivulle ne olikin poistettu. Kaikki viestejä jotka olivat sitä mieltä että kissojen ei pitäisi pitää vapaana. Kai tämäkin viesti poistatetaan.
Tämän olen huomannut itsekin. Vaikuttaa siltä, että niiltä, jotka puolustavat kissojen vapaata liikkumista, loppuvat argumentit eivätkä he voi millään myöntää omien argumenttiensa huteruutta. Niinpä he poistattavat kaikki sellaiset viestit, joihin eivät pysty vastaamaan.
Kyllä. Sitten nämä ketjut muuttuvat täysin käsittämättömiksi kun jotkut alkavat spämmäämään jotain ihme jankkausta, niin kuin nyt jostain jarkosta ja susista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotain ihme jankkausta, niin kuin nyt jostain jarkosta ja susista.
Johtuisko siitä että jarkko on on yksi tämän aloitteen tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotain ihme jankkausta, niin kuin nyt jostain jarkosta ja susista.
Johtuisko siitä että jarkko on on yksi tämän aloitteen tekijöistä.
Ok? Ja noi viestit jossa se mainitaan on sinusta asiallisia?
Sun kommentit on vapaata riistaa. Ellet halua niitä käytettävän, älä kirjoita niitä.