Vastasyntyneen vieressä nukuttaminen???
Olen nukuttanut kahta tyttöäni aina omissa sängyissään. Nyt minusta on tullut pehmoäiti enkä raaskisikaan laittaa vauvaani yksin omaan sänkyyn, varsinkin kun hän syö parin tunnin välein läpi yön ja herää aina jos nostan hänet sänkyynsä. Lisäksi nukahdan imetykseen joten joka tapauksessa vauva nukkuisi vieressäni kunnes herään johonkin ja ei ole mieltä enää nostaa häntä sänkyynsä takas kun tiedän hänen heräävän jo tunnin sisällä taas syömään.
Nyt sitten mietinkin, onko siitä vaaraa vauvalle jos nukkuu vieressä? Onko kukaan kuullut äidin/isän liiskanneen vauvan alleen unissaan? Olen varmaan ylivarovainen?! Kahden ekan kanssa oli helpompi nukuttaa heitä omissa sängyissä kun oli valoisat kesäyöt ja lämmintä ja vauvat nukkui 4-6h yhtenäisiä pätkiä. Tämä jätkä (syntyessään 4800g) syö aamuyöllä oikein kunnolla ja on hirmu onnellisen oloinen vierelläni.
Kommentit (14)
Meillä myös nyt tämän kakkosen kanssa nukuttu alusta alkaen perhepedissä, kun neiti ei yksinkertaisesti muualle ole rauhoittunut nukkumaan :) Mutta lueppa mielenkiintoinen artikkeli aiheesta :)
[url]http://www.imetystukilista.net/faq/uni.php[/url]
Tyttöni on 6vko vanha ja nukumme paljon yhdessä.
Rytmi on suurinpiirtein niin, että klo 23-24-01 mennään yönukuille, joskus pinnikseen joskus mun viereen. Yösyöttö joskus klo 3-4, jolloin viimeistään otan viereeni, seuraava syöttö klo 6-7.
Nukun tuolloin eri sängyssä, kuin mieheni, kovemmassa sängyssä. Yhteinen sänkymme on aika pehmeä, enkä uskalla siihen nukahtaa vauvan kanssa. Erillinen sänky on sen verran kova, että vauva ei esim. pyörähdä minua vasten.
Aluksikaan en pelännyt sitä, että minä kierähtäisin vauvan päälle. Jotenkin oma olo oli sellainen, että tuntui hirveän luontevalta nukkua vauvan kanssa ja nukun yöni todella hyvin hänen kanssaan. Mikäli vauva laitetaan pinnikseen, havahdun itsekseni hereille monta kertaa. Kun nukumme vierekkäin, herään vasta sitten kun vauvakin heräilee syöttöä varten.
En ehkä välttämättä uskaltaisi antaa mieheni nukkua vauvan kanssa sängyssä. Hänellä itselläänkin on epävarma olo asiasta.
Mikäli yöllä olen nukkunut huonosti, otan vauvan kanssa päikkäreitäkin yhdessä. Vauvamme tosin ei päivisin paljoa nuku. Ihan pieniä pätkiä ruuan päälle.
Mary
Molemmat lapset ovat vauvasta saakka nukkuneet vieressä. Esikoinen minun vieressäni ja nyt kun tuli toinen ja esikoinen nukkuu edelleen minun vieressäni, vauvalle löytyi paikka sitten minun ja mieheni välistä. Kysyin aluksi että epäilyttääkö(kun olin kuullut että miehet nukkuvat sikeämmin yms. eivätkä samalla tavalla välttämättä rekisteröi vauvaa kuin herkistynyt äiti), ja miehestä järjestely oli ihan hyvä. Kyllä tämä on vanha tapa, ei terveen ja selvän vanhemman vieressä nukkuminen voi olla vaarallista! Jostain netistä luin että ne tapaukset joissa äiti olisi tukahduttanut lapsensa, olivat epätoivoisia yrityksiä säädellä lapsimäärää silloin kun ruokaa ei ollut kaikille riittämiin eikä ehkäisyäkään.
Nukutin kanssa esikoista lähes aina omasssa sängyssä, mutta nyt kakkosta alusta asti vieressä. Juuri samasta syystä, eli heräili 2 h välein syömään. Lisäksi koen sen jotenkin turvallisemmaksi, koska luotan paremmin että vauva pysyy hengissä eikä kuole kätkytkuolemaan kesken yön, joten nukun itse nyt paljon paremmin. Pelkäsin kätkytkuolemaa kyllä esikoisenkin kohdalla, ja osittain siksi menikin yöt ihan ranttaliksi, jos hän sattuikin nukkumaan rauhallisesti joskus pitkään niin mä hermoilin sängyn vieressä kuulostelemassa hengitystä jne. Esikoisen aikaan pelkäsin sitä kierähtämistä kuitenkin vielä enemmän joten pinnis voitti. Nykyään olen oppinut nukkumaan tosi paikallaan ja tietyllä tavalla kevyemmin, joten ei ole enää pelkoa kierähtämisestä. Nukutin muuten tätä kakkosta jo sairaalassa vieressäni, kun ei muuten nukkunut.
Me ollaan ratkaistu nukkumajärjestelyt siten, että vauva nukkuu mun ja pinnasängyn välissä, koska esikoinen kipittää yleensä yöllä meidän väliin. Yhden syöttövälin nukutan vauvaa omassa sängyssään, että saan nukkua muutaman tunnin vähän leveämmin. Tarkoitus on kuitenkin tässä lähikuukausina siirtää vauva pinnikseen, joka siis aivan vieressäni, koko yöksi.
Vauvamme (4kk) nukkuu perhepedissä. Ihan vastasyntyneenä nostin aina syötön jälkeen pinnikseen joka oli meidän sänkymme vieressä..pelkäsin myös paljon puhuttua vauvan päälle kierähtämistä. Mutta vähitellen asia meni aivan päinvastoin. Nukuimme molemmat parhaiten ritirinnan.
Minulla oli myös pelko kätkyt kuolemista joten nukuin itse paljon paremmin kun vauva tuhisi vieressäni. Yö syötöt onnistuu myös huomattavasti kivemmin: tissi vaan suuhun ;) Pinna sänky ei ole edes makuuhuoneessamme enää ollut moneen kuukauteen.
Aluksi jännitin että mies ei heräisi jos kierähtää vauvan päälle ja isä nukkuikin aluksi toisessa huoneessa mutta myös sen vuoksi että sai nukuttua kun vauva heräsi usein yöllä. Mutta jo noin 1kk sitten mies siirtyi takaisin meidän kanssamme nukkuun. Jos pelkää että mies kierähtää vauvan päälle niin yksi hyvä konsti on työntää sänky seinää vasten niin että nukkuu itse keskellä..mutta jos vauva nukkuu keskellä, hyvä kikka on nostaa vauvaa ylemmäksi tai hivuttautua miehen kanssa itse alemmaksi niin että vauvan pää on hivenen aikuisten päitä ylempäni niin silloin ei voi edes kierähtää hengitysteiden päälle. Toivottavasti sai jotain selkoa selityksestä ;)
Mutta kaiken kaikkiaan nukumme nykyään koko porukka parhaiten kaikki yhdessä..välillä kaksi kissaammekin änkevät kehräten sänkyymme :) Emme ole edes vielä miettineet kauanko nukemme näin, ei ole kiirettä mutta tapaa..ainakin niin kauan kuin yösyötöt jatkuvat.
Minua mietityttää tuo pois perhepedistä oppiminnen. Meillä vauva 2kk ja toisaalta tekisi mieli nukkua vierekkäin (sitä äidinvaisoa...) mutta olen nähnyt ja kuullut liikaa tarinoita joissa nukkuvat lapset vuosia vanhempien sängyssä... itse toivoisin vauvamme nukkuvan itsenäisesti yöimetysten jälkeen. Nyt vielä näin pienenä halu pitää lhellä, mutta pelkään tuota tottumusta. ONko kokemksia, kun yösyömiset jäävät / jätetään kuinka hankalaa saada nukkumaan omassa sängyssä?
Tällä hetkellä jätän usein aamuyöstä nukkumaan viereeni,koska nukkuu aamuyöt levottomammin. Olisi ihanaa nauttia yhdessä nukkumisesta, mutta mielessä pyörii tuo " tottuminen" =(
Itse olin sen verran väsynyt, että minusta oli helpompaa nukuttaa vauva viereen. Yöimetys sujui hyvin. Sitten kun väsymys alkoi helpottaa, niin siirsimme vauvan omaan sänkyyn. Ei protestoinut yhtään, nukahti melkein heti kun hänet sänkyyn laittoi.
Nyt olen kyllä tosi onnellinen, että siirsimme vauvan omaan sänkyyn. Saamme aina iltaisin olla miehen kanssa kahdelleen ja puuhastella aikuisten juttuja sängyssä.
Suosittelen tekemään siten kun itsestä parhaalta tuntuu. Itse katsoin parhaaksi siirtää lopulta omaan sänkyyn. Luulen silti, että maidontuotantokin lähti paremmin käyntiin kun vauva nukkui alkuviikot minun vieressä.
Minulla on tuttuja, jotka ovat nukkuneet perhepedissä ja kieltämättä heidän 3v. lapsi nukkuu edelleen heidän vieressään. Parisuhteen kannalta saattaa olla viisasta siirtää omaan sänkyyn.
Tytteli-83 ja neiti 8,5kk
Eli meillä kokemukset ovat ihan päinvastaisia näillä lapsillamme. Esikoinen tosin syntyi muutaman viikon etuajassa ja pääsi vasta 2,5-viikkoisena kotiin. Hänen kanssaan ei tullut mieleenkään perhepeti. 6-viikkoisena hän siirtyi nukkumaan jo eri huoneeseenkin, koska hän piti nukkuessaan sellaista mekkalaa, ettemme mieheni kanssa osanneet nukkua.
2-kuukautinen kuopuksemme nukkui jo synnärillä vieressäni, ja se tuntui hyvin luontevalta, ihme kyllä. :-) Kuopus valvoi pitkiä pätkiä öisin kotiin tultua. Itse asiassa vasta pari viimeistä viikkoa hän on periaatteessa nukkunut ja syönyt öisin eikä seurustellut. Alusta lähtien tuntui jotenkin helpommalta nukkua samassa pedissä kuopuksen kanssa. Mies nukkuu meistä erillään, sillä hän ei herkkäunisena voi nukkua kanssamme.
Kieltämättä joskus mietityttää, miten siirto omaan sänkyyn ja huoneeseen aikanaan onnistuu. Nyt olen enimmäkseen niin väsynyt, etten jaksa murehtia sitä.
Osalla tutuista siirto on onnistunut helposti, osalla taas voi mennä vuosia, että lapsi/lapset tulevat yöllä samaan petiin, vaikka periaatteessa nukkuisi(vat)kin omassa pedissä jo.
En sitten tiedä, onko perhepeti yksi syy siihen, että tyttö heräilee syömään monta kerta yössä. Joskus hän on nukahtanut yöunilleen olohuoneen sohvalle ja olen itse hipsinyt sänkyyn. Noilla kerroilla syöttöväli nukahtamisen ja ensimmäisen syötön välillä on ollut pidempi kuin vieressä nukkuessa...
kun tuolla imetystukilistan sivuilla luki tosta perhepedistä ja kätkytkuolemasta jotenki näin että jopa voisi vähentää kätkytkuolemia kun nukkuis vierekkäi vauvankaa jotta äiti automaattisesti syöttäs useammin jollon vauvakin heröis useammin ja muistas hengitää tms. meillä kun tyttö nukkuu omas huonees omas sängys 10-11 tunnin yö unia, nyt tuli paniikki ettei kai nyt suurempi riski kätkytkuolemaan kun vetelee noin pitkiä unia...on aina nukkunut syntymästä lähtien 6-7 tunnin unia nukku jo ja piti herättää syömää...onkoha ihan normaalia(?) et nukkuu noinki paljon, aamulla on ihan pirteä ja naurekelee heti herättyään...käyn kyl yöllä kurkkimas vähän väliä et kaikki ok...
Jeminaz ja tyttö 3,5kk
aloitimme ja koimme sen hyväksi, koska poika söi n. 2tunnin välein ja alkuun kykeni nukahtamaan vain rintakehäni/mahani päälle. siitä oli sitten helppo kiepauttaa kaveri viereen nukkumaan herättämättä häntä. 6 viikon vanhana sitten siirryttiin pinnasänkyyn ja siirtyminen sujui ongelmitta. Nyt nukkuu siis pinnasängyssä meidän sängyn vieressä.
jeminaz ja muut olkaa ihan huoleti, nukuitte kuinka vaan.
Ihme juttuja laittavat sinne imetystukilistalle, kätkytkuolemaan kun ei syytä tarkasti tiedetä ja itse asiassa on tutkimuksia siitä että samassa sängyssä nukkuminen lisäisi riskiä. Mutta kun syytä kätkytkuolemiin ei oikeasti tiedetä niin kannattaa nukkua niin kun tuntuu vauvasta, perheestä ja itsestä hyvältä!
Tämä nukkuma-asia tai muukaan äitiyteen liittyvä ei ole mikään uskonasia jossa vääräuskoiset tarvitsee käännyttää.Nukkaa juuri niinkun parhaalta tuntuu!
Ja Jeminaz, hyvin nukkuva vauva on äidille onnenpotku :)
Meidän pikkuneiti 8pv vanha nukkuu perhepedissä minun ja seinän välissä. Sängyssä tuhisee myös isoveikka 2v sekä mieheni, joten välillä on ahdasta, vaan siltikin näin nukutaan kaikkein parhaiten. Vauva syö noin 2 tunnin välein, joten itselle on huomattavan paljon helpompaa, kun ei joka kerran tarvitse nousta erikseen häntä pinniksestä nostamaan.
Ei kannata ottaa ressiä mistään miten nukkuu, ja missä nukkuu. Pääasia on, että nukkuu, niin äiti kuin vauvakin. Sinun jaksaminen on kuitenkin kaikkein tärkeintä, kun vauvaa hoidat 24/7..
Ihanaa vauvan tuoksuista arkea ja ennenkaikkea jaksamista, jos vauva kukkuilee öisin. Meidän neiti nimittäin nukkuu päivät ja kukkuu yöt... Ei ole helppoa ei. Vaan ei se haittaa. Ei tämä iänkaiken kestä kuitenkaan.. :)
Terveisin,
Nirppu ja pikku Iita
on nukuttu välillä vieressä, ihan vastasyntyneenäkin - siis jo laitoksella ;)
Alussa, kun nukahdin helpommin kesken imetyksen (kun neiti veteli pitsiä jaksoja ja vähän väliä), laitoin jo valmiiksi vauvan ja miehen väliin pehmolelun, johon mies olis varmasti havahtunut. Itse olen niin herkkäuninen, etten usko lastani alleni jättävän... Edelleen meillä saatetaan nukkua jokin syöttöväli vieressä, mut useimmiten nostan takaisin sänkyyn. Näin olen tehnyt kaikkien neitojen kanssa (x3)..
En usko, että napakassa patjassa voisi vaaraa olla, vesisänky taitaa olla toinen juttu...
--Mirpa--