Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vaatteita tehdä itse?

Vierailija
12.12.2024 |

Aiemmin se oli yleisempää. Nykyään kaikki vaatteet ostetaan valmiina vaikka tiedetään että laatu on huonontunut. Sitten ne heitetään roskiin pienenkin vian takia.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan: tein rikoksen, ostin kirpputorilta  marimekon kivi kankaasta itse ommellun hellemekon. On ihana. Suuremman rikoksen varmaan teki myyjä.

Marimekon kankaista itse ommeltuja tuotteita EI saa myydä!!!

Kyllä kirpparilta saa upeita löytöjä, pitää olla tarkka, avoin mieli ja kärsivällisyys: joka reissulla ei löydy mitään.

Ps verho-, liinavaate-, pöytäliinaosastolta saa upeita kankaita, pitsejä vaikka mitä ja ei kun tuunaamaan... mm esiliinoilla saa kivaa asustetta leninkeihin

Marimekko on siitä lysti, että se ei salli suomalaisen myydä kankaistaan tehtyjä tuotteita edes silloin, kun se on Marimekon oma pyyhe, johon on lisätty ripustusnauha. Sen sijaan Marimekko ei puutu siihen, että ulkomailla tuotteitaan plagioidaan kilvan.

Olen saanut Marimekolta kirjeen siitä, että myin jossain ki

Kyllä. Joku ilmoitti kuvan kera Marimekolle, tämä hankki osoitetietoni - rikosepäilyissä Tori jne. kaiketi niitä luovuttavat - ja sitten tuli ukaasi, että lopeta moinen.

Vierailija
62/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on olemassa kangaskauppoja. Vaatteet voi hyvin ommella itse edelleenkin. Jos haluaa. Ompelu on kivaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Se vaatii osaamista, aikaa, vaivaa, rahaa. Kankaat ovat kalliita. Siihen päälle ompelukoneen kystannukset sähköineen, langat, napit, vetskarit... Käytettyjä hyviä vaatteita saa muutamalla eurolla. Ei maksa vaivaa panostaa itse.

Vierailija
64/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ompele itse. En kestäisi sitä pilkkaa, mikä tulisi, jos kulkisin omaompelemissa koltuissa, kunnon kankaistakin tehtyinä näyttäisivät takuulla ryysyiltä. Saumatkin saattaisivat kulkea miten hyvänsä ja todennäköisesti se vaate ei istuisi mistään.

Tarjouskankaissa on joskus kiero langansuunta.  Kokeile niin ihastut, osta joku hyvä kangas.  Tein minäkin muutamia mokia, ei kukaan huomannut.  Istuvuus mitataan vyötärökaitaleesta, vartalonympärys ym.

Osta ensin yksi valmiskaava.

Tarjouskankaissa ei ole vinoa langansuuntaa! Sen  sijaan ne on voitu leikata niin vinoon, että kuvittelet sitä suuntaa suoraksi ja yrität sovittaa kaavat siihen vinouteen. Putkeen ommeltu trikoo on joskus samanlaista, kannattaa siis ensin tarkistaa kankaan ylä- ja alareunan suoruus.

Vierailija
65/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan omelemista ja myös vaateompelua eli teen paljon omia vaatteitani.

On totta, että itse tekemällä saa paljon laadukkaampia vaatteita halvemmalla kuin kaupasta JOS a)osaa tehdä ja b)on varaa hyvälaatuisiin kunnollisiin kankaisiin ja c) on halukas käyttämään niihin sen vaatiman ajan ja vaivan. Tällöin vaatteista saa mukavia, omalle keholle muotoiltuja ja istuvia sekä kestäviä ja kauniita. Joskus myös yksilöllisiä ja erilaisia kuin muuten markkinoilla. Ja vaikka kankaat ovat kalliita, näin saa vaatteet kuitenkin halvemmalla kuin kaupasta saa HYVÄLAATUISEN valmisvaatteen (paitsi aika satunnaisesti).

Mutta useimmat eivät osaa, ehdi, eikä ole varaa.

Toisaalta jos on aikaa notkua vauva-palstalla, varmaan olis aikaa alottaa vaikka ompeluharrastus. Jos siis tahtoa on.

Juu, tottakai ompelukone ja käsityölaukku kulkee kätevästi mukana bussimatkoilla!

Vierailija
66/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla on aitassa tms oma askarteluhuone, kymmenittäin ompelulankoja, saumurilankoja, kankaita, nappeja...

Minäkin tahdon oman naistenluolan!!!

Vierailija
67/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä tutulla on aitassa tms oma askarteluhuone, kymmenittäin ompelulankoja, saumurilankoja, kankaita, nappeja...

Minulla on 12 neliötä ompeluhuonetta, 3 hyllykomeroa ja keittiökalusteista kaappeja, laatikoita + pöytätasoa 4 metriä, säädettävä ompelupöytä, hyvät valot jne. On kiva ommella, kun koneita ei tarvitse siirrellä edestakaisin.

Vierailija
68/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Se vaatii osaamista, aikaa, vaivaa, rahaa. Kankaat ovat kalliita. Siihen päälle ompelukoneen kystannukset sähköineen, langat, napit, vetskarit... Käytettyjä hyviä vaatteita saa muutamalla eurolla. Ei maksa vaivaa panostaa itse.

Sama jääkiekon seuraamisen ja festarikeikkojen kanssa, harrastus tulee liian kalliiksi, jos sitä harrastaa tosissaan.

Vierailija
69/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään netissä (esim. Youtube) on paljon ohjeita, osa todella helppoja/simppeleitä. Jos mielenkiintoa löytyy, niin helppo on opetella kotonakin, +toki kansanopistoissa on erilaisia kursseja myös.

Minä olen kiinnostunut ompelemisesta siksi, että voisi saada hyvin istuvia vaatteita. En ole niinkään kiinnostunut jostain perus trikoopaidasta, mutta esim. hyvin itselle istuva mekko.

Kaavan voi kopioda omasta vanhasta vaatteesta, jota voi hieman muokata jos tarve.

Valmisvaatteita voi myös tuunata (huomioi vaan että materiaali sopii yhteen toisen kanssa, siis pesu, ettei kutistu, värjää jne.) Esim. simppeli musta mekko, niin laittaa vaikka hihansuihin/helmaan/yläosaan koristenauhaa/nappeja/toista kangasta tmv.

Samoin ihan perus t-paitoja, huppareita jne. voi koristella vaikka painamalla niihin omia kuvia, maalaamalla jne. On myös nettisivuja, joissa voi 'luoda' omia paitoja (esim. valokuvasivustot) jos haluaa persoonallisempaa vaatetta.

Vierailija
70/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 12 neliötä ompeluhuonetta, 3 hyllykomeroa ja keittiökalusteista kaappeja, laatikoita + pöytätasoa 4 metriä, säädettävä ompelupöytä, hyvät valot jne. On kiva ommella, kun koneita ei tarvitse siirrellä edestakaisin.

Oivoi. Kade. Mulla on villalankoja tosi paljon, valmiita sukkia, pipoja yms olis niin kiva saada ne hyllyyn, yms esille. Ja samassa luolassa vois tehdä palapeliä :)

Vierailija
71/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ompelin joskus enemmänkin, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että maapallolla ja minulla itsellänikin on monelta osin enemmän materiaa kuin ehdin eläessäni käyttää. Nykyään korjaan vanhaa ja pyrin pysymään vanhoissa mitoissani. Pikkuhousukaavan hankin ja ajattelin että alan tehdä tilkuista nimettömiä, kun ne kuluvat jossain vaiheessa loppuun.

Vierailija
72/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään netissä (esim. Youtube) on paljon ohjeita, osa todella helppoja/simppeleitä. Jos mielenkiintoa löytyy, niin helppo on opetella kotonakin, +toki kansanopistoissa on erilaisia kursseja myös.

Minä olen kiinnostunut ompelemisesta siksi, että voisi saada hyvin istuvia vaatteita. En ole niinkään kiinnostunut jostain perus trikoopaidasta, mutta esim. hyvin itselle istuva mekko.

Kaavan voi kopioda omasta vanhasta vaatteesta, jota voi hieman muokata jos tarve.

Valmisvaatteita voi myös tuunata (huomioi vaan että materiaali sopii yhteen toisen kanssa, siis pesu, ettei kutistu, värjää jne.) Esim. simppeli musta mekko, niin laittaa vaikka hihansuihin/helmaan/yläosaan koristenauhaa/nappeja/toista kangasta tmv.

Samoin ihan perus t-paitoja, huppareita jne. voi koristella vaikka painamalla niihin omia kuvia, maalaamalla jne. On myös nettisivuja, joissa voi 'luoda' omia paitoja (esim. valokuvasivustot) jos haluaa persoonallisempaa vaate

Miksi kukaan alkaa sotkea hyvään simppelin mustaan mekkoon toista kangasta, nappeja tms. Asusteet ovat olemassa.

Vierailija
73/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt mielessä ettei kangaskauppoja ole koska ei ole enää kysyntää? Jos haluaa kaupunkiin kangaskaupan niin kannattaa aloittaa harrastus ja tehdä selväksi että kaupaa kankaita.

Vierailija
74/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut lukuisia vaatteita itselleni hameista, puseroista, housuista aina päällysvaatteisiin asti. Minulla oli kullekin vaatteelle hyvät peruskaavat, joita saattoi sitten muunnella mielensä ja materiaalin vaatimusten mukaan. Varsinkin kun makselin yksin melko suurta asuntolainaa, ei ollut varaa ostaa valmiita vaatteita. Kannatti pitää silmänsä ja korvansa auki, että osasi mennä paikalle, kun myynnissä oli edullisia laadukkaita kankaita.

Olen sitä ikäpolvea, jolla vielä oli koulussa kunnon käsityön opetusta, ei mitään turhanpäiväistä näpertelyä. Neulominen ja virkkaaminen opittiin jo alakoulussa ja ompeleminenkin varsin varhain. Minulla tosin oli myös se etu puolellani, että äitini oli ammatiltaan ompelija eli opin kotona paljon sellaistakin, mitä ei koulussa opetettu. Kuulun lisäksi sukuun, jossa kädentaidot ovat periytyneet sukupolvelta toiselle.

Vierailija
75/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ommellut lukuisia vaatteita itselleni hameista, puseroista, housuista aina päällysvaatteisiin asti. Minulla oli kullekin vaatteelle hyvät peruskaavat, joita saattoi sitten muunnella mielensä ja materiaalin vaatimusten mukaan. Varsinkin kun makselin yksin melko suurta asuntolainaa, ei ollut varaa ostaa valmiita vaatteita. Kannatti pitää silmänsä ja korvansa auki, että osasi mennä paikalle, kun myynnissä oli edullisia laadukkaita kankaita.

Olen sitä ikäpolvea, jolla vielä oli koulussa kunnon käsityön opetusta, ei mitään turhanpäiväistä näpertelyä. Neulominen ja virkkaaminen opittiin jo alakoulussa ja ompeleminenkin varsin varhain. Minulla tosin oli myös se etu puolellani, että äitini oli ammatiltaan ompelija eli opin kotona paljon sellaistakin, mitä ei koulussa opetettu. Kuulun lisäksi sukuun, jossa kädentaidot ovat periytyneet sukupolvelta toiselle.

Kyllä siellä alakoulussa edelleen virkataan ja neulotaan ja yläkoulussa tehdään vaatteita. Juuri toi seiskaluokkalainen poikani oikein mallikkaan college-paidan kotiin pakolliselta kässätunnilta. Itse ysärillä ompelin seiskalla kauluspaidan ja tein napinläpet, mutta varmaan collegelle olisi ollut enemmän käyttöä. Siihen aikaan ei pojilla tainnut olla rättikässää seiskalla ollenkaan. 

Vierailija
76/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin ihan perus t-paitoja, huppareita jne. voi koristella vaikka painamalla niihin omia kuvia, maalaamalla jne. On myös nettisivuja, joissa voi 'luoda' omia paitoja (esim.

'Tuunaus' on taitolaji. Sain ihanan asun, kun pellavaiseen vihreään kolttuun sain valkovihreän puoliessun kirpparilta. Tosi nätti, pirteä kokonaisuus, saanut paljon kehuja

Vierailija
77/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ompele itse. En kestäisi sitä pilkkaa, mikä tulisi, jos kulkisin omaompelemissa koltuissa, kunnon kankaistakin tehtyinä näyttäisivät takuulla ryysyiltä. Saumatkin saattaisivat kulkea miten hyvänsä ja todennäköisesti se vaate ei istuisi mistään.

Tarjouskankaissa on joskus kiero langansuunta.  Kokeile niin ihastut, osta joku hyvä kangas.  Tein minäkin muutamia mokia, ei kukaan huomannut.  Istuvuus mitataan vyötärökaitaleesta, vartalonympärys ym.

Osta ensin yksi valmiskaava.

Tarjouskankaissa ei ole vinoa langansuuntaa! Sen  sijaan ne on voitu leikata niin vinoon, että kuvittelet sitä suuntaa suoraksi ja yrität sovittaa kaavat siihen vinouteen. Putkeen ommeltu trikoo on joskus samanlaista, kannattaa siis ensin tarkistaa kankaan ylä- ja alareunan suoruus.

Tiedä sitten missä vika, siinä oli kalanruotokuvio, jota seurailin.  Muissa ei ole näin käynyt.