Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vaatteita tehdä itse?

Vierailija
12.12.2024 |

Aiemmin se oli yleisempää. Nykyään kaikki vaatteet ostetaan valmiina vaikka tiedetään että laatu on huonontunut. Sitten ne heitetään roskiin pienenkin vian takia.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esim. villapaidan saa ostettua Tokmannilta 40-50 eurolla, ja itse tekiessä villapaitaan mennee 600g (+/-) lankaa ja tekee tiukkaa löytää tuota määrää lankaa alle 40-50 euron. Ja tuossa on vasta materiaalikustannus itselle, sitten pitäisi vielä tehdä se neule.

Sama kuvio toistuu, vaikka sitten yrittäisi ostaa kankaita ja tehdä itse vaatteensa.

Laatuero on kyllä kun yöllä ja päivällä. Esim kaupan villasukat kestää ehkä yhden vuoden, mummon 30 vuotta sitten tekemät on vieläkin tip top

Mun mielestäni asia on kyllä juuri toisinpäin. Helsingin villasukkatehtaan tehdastekoiset kestävät 10 v, myyjäisistä hankitut pari vuotta. Toki käsin tehdyt ovat usein kauniita, ja osaan itsekin neuloa.

Vierailija
42/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kankaat on todella kalliita. Lisäksi kun laskee ajan mikä menee vaatteet tekoon niin valmis vaate on paljon halvempi. 

Minkä hinnan lasket omalle ajalle?

600e/h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen omat vaatteeni, niistä ei näy, että ne on tehnyt kotiompelija. Tai no toinen kotiompelija hoksaa, että hartialinja on paikallaan, hihan pituus oikea, ei turhia ryppyjä tai laskoksia, kuten ostetuissa standardivaatteissa.

Ompelen myös lapsilleni. Päiväkotikaverin äiti pyysi, että ompelisin tyttärelleen samanmallisen mekon kuin omalleni, sanoin hinnaksi 38 e. Äiti katsoi minua ihmeissään ja totesi, että ei hän tarkoittanut, että rahastaisin sillä ompelulla, ei hän noin paljoa maksa. Vastasin, että tuo olisi kankaan hinta, oletat, että maksaisin senkin, jos teen työn ilmaiseksi.

Vierailija
44/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan: tein rikoksen, ostin kirpputorilta  marimekon kivi kankaasta itse ommellun hellemekon. On ihana. Suuremman rikoksen varmaan teki myyjä.

Marimekon kankaista itse ommeltuja tuotteita EI saa myydä!!!

Kyllä kirpparilta saa upeita löytöjä, pitää olla tarkka, avoin mieli ja kärsivällisyys: joka reissulla ei löydy mitään.

Ps verho-, liinavaate-, pöytäliinaosastolta saa upeita kankaita, pitsejä vaikka mitä ja ei kun tuunaamaan... mm esiliinoilla saa kivaa asustetta leninkeihin

Vierailija
45/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miksei voisi? Minulla on tälläkin hetkellä itsetehty paita päällä. Made in Finland ja kestää muuten sitten aivan eri tavalla kuin kauppojen kiinarätit.

Vierailija
46/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esim. villapaidan saa ostettua Tokmannilta 40-50 eurolla, ja itse tekiessä villapaitaan mennee 600g (+/-) lankaa ja tekee tiukkaa löytää tuota määrää lankaa alle 40-50 euron. Ja tuossa on vasta materiaalikustannus itselle, sitten pitäisi vielä tehdä se neule.

Sama kuvio toistuu, vaikka sitten yrittäisi ostaa kankaita ja tehdä itse vaatteensa.

Laatuero on kyllä kun yöllä ja päivällä. Esim kaupan villasukat kestää ehkä yhden vuoden, mummon 30 vuotta sitten tekemät on vieläkin tip top

Mun mielestäni asia on kyllä juuri toisinpäin. Helsingin villasukkatehtaan tehdastekoiset kestävät 10 v, myyjäisistä hankitut pari vuotta. Toki käsin tehdyt ovat usein kauniita, ja osaan itsekin neuloa.

Jos on täysvillaa, on tosi lämpimät, M u t t a ei kestävät, pitää olla 20-25% tekokuitua

Vierailija
47/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito kadonnut monelta

Vierailija
48/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan: tein rikoksen, ostin kirpputorilta  marimekon kivi kankaasta itse ommellun hellemekon. On ihana. Suuremman rikoksen varmaan teki myyjä.

Kyllä kirpparilta saa upeita löytöjä, pitää olla tarkka, avoin mieli ja kärsivällisyys: joka reissulla ei löydy mitään.

Ps verho-, liinavaate-, pöytäliinaosastolta saa upeita kankaita, pitsejä vaikka mitä ja ei kun tuunaamaan... mm esiliinoilla saa kivaa asustetta leninkeihin

Esin fida, uff yms kirppareilla on usein tavarat  osastoittain, ja 'vanhempaa, laadukkaampaa'

Vierailija
49/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko on siitä lysti, että se ei salli suomalaisen myydä kankaistaan tehtyjä tuotteita edes silloin, kun se on Marimekon oma pyyhe, johon on lisätty ripustusnauha. Sen sijaan Marimekko ei puutu siihen, että ulkomailla tuotteitaan plagioidaan kilvan.

Olen saanut Marimekolta kirjeen siitä, että myin jossain kirppiksellä "plagiaattikankaasta" tehdyn mekon, koska joku ilmoitti asian kankaan "omistajalle". Vastasin Marimekolle, että se oli ihan aito ja alkuperäinen Marimekko jostain 1990luvun alusta, katsokaa hetki kuvastojanne ja miettikää, mitä kaikkia prototyyppejä on tullut myytyä tehtaanmyymälöissä.

Vierailija
50/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen itse paljon vaatteita, lähinnä sisä- ja juhlavaatteita kyllä. Hyviä kankaita saa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista huokeaan hintaan, ja ovat laadultaan useimmiten parempia kuin Eurokankaassa tai muissa nykykaupoissa myytävät. Myös vanhoista vaatteista voi purkaa kankaat ja tehdä niistä uusia vaatteita. Koneena minulla on ilmaiseksi Facebookin roskalavaryhmästä haettu -70-luvun mekaaninen Singer ja on muuuten erinomaisen hyvä kone. 

Ja jos ei  halua kokonaisia vaatteita tehdä alusta loppuun, niin muokatkaa ja korjatkaa vanhoja. Luonto ja kukkaro kiittävät!

Tämä. Oon ostanu niin pal nappia, solkia, vöitä kirppareilta, nyt ostin ihania nauhoja, kulkusia, joulukelloja joulupipoihin, -sukkiin ja -koristeisiin

Vierailija
51/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekko on siitä lysti, että se ei salli suomalaisen myydä kankaistaan tehtyjä tuotteita edes silloin, kun se on Marimekon oma pyyhe, johon on lisätty ripustusnauha. Sen sijaan Marimekko ei puutu siihen, että ulkomailla tuotteitaan plagioidaan kilvan.

Olen saanut Marimekolta kirjeen siitä, että myin jossain kirppiksellä "plagiaattikankaasta" tehdyn mekon, kosk

Oikeesti, sait kirjeen???... piilotanko mekkoni vaatekaapin perukoille, ei kai siitä "sakkoja" tuu??? Aika outo juttu sulle sattui

Vierailija
52/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää kangaskauppoja. Stockmanninkin kangasosasto lopetti jo monta vuotta sitten.

Ennen tehtiin vaatteita itse tai teetettiin ompelijoilla, koska valmisvaatteita ei saanut kaupoista.

Kyllä kangaskauppoja on isoissa kaupungeissa.

Ja pienemmissäkin.

Vierailija
53/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ompele itse. En kestäisi sitä pilkkaa, mikä tulisi, jos kulkisin omaompelemissa koltuissa, kunnon kankaistakin tehtyinä näyttäisivät takuulla ryysyiltä. Saumatkin saattaisivat kulkea miten hyvänsä ja todennäköisesti se vaate ei istuisi mistään.

Tarjouskankaissa on joskus kiero langansuunta.  Kokeile niin ihastut, osta joku hyvä kangas.  Tein minäkin muutamia mokia, ei kukaan huomannut.  Istuvuus mitataan vyötärökaitaleesta, vartalonympärys ym.

Osta ensin yksi valmiskaava.

Vierailija
54/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelen omat vaatteeni, niistä ei näy, että ne on tehnyt kotiompelija. Tai no toinen kotiompelija hoksaa, että hartialinja on paikallaan, hihan pituus oikea, ei turhia ryppyjä tai laskoksia, kuten ostetuissa standardivaatteissa.

Ompelen myös lapsilleni. Päiväkotikaverin äiti pyysi, että ompelisin tyttärelleen samanmallisen mekon kuin omalleni, sanoin hinnaksi 38 e. Äiti katsoi minua ihmeissään ja totesi, että ei hän tarkoittanut, että rahastaisin sillä ompelulla, ei hän noin paljoa maksa. Vastasin, että tuo olisi kankaan hinta, oletat, että maksaisin senkin, jos teen työn ilmaiseksi.

38€ on melkein ilmainen itse ommellusta mekosta. Ihmiset osaavat kyllä olla melkoisia taukkeja.

Vierailija
55/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään minkäänlaisten käsitöiden tekeminen, ompelu tai neulominen ei ole koskaan kiinnostanut yhtään, edes aikoinaan koulussa.

Vierailija
56/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompeleminen on aika työlästä ja aikaavievää. Monilla ei vain ole taitoja, eikä niitä voi edes opettaa, jollei kiinnostusta ole. Tumpelon tekijän jälki myös näkyy ikävästi.

Materiaaleja kyllä löytyy, vaikkeivät ne olekaan yhtä edullisia kuin vuosituhannen vaiheessa olivat.

Njaa, käsinhän nuo kaikki kaupassa myytävät vaatteetkin ommellaan. Tai siis käsikäyttöisellä ompelukoneella.

Tottahan se varmaan on että pientä harjoittelua se vaatii

Kauppojen vaatteiden ompelijat ovat pääasiassa 5-95-vuotiaita kaukoitäläisiä. Viisivuotiaskin voi olla tehtäväänsä koulutettu ammattilainen heikäläisten mittapuulla.

Vaatteiden ompeleminen alusta loppuun vaatii enemmän kuin pientä harjoittelua. Hämmästyttävän harva enää edes osaisi, saatikka sitten viitsii edes harkita

Vierailija
57/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää kangaskauppoja. Stockmanninkin kangasosasto lopetti jo monta vuotta sitten.

Ennen tehtiin vaatteita itse tai teetettiin ompelijoilla, koska valmisvaatteita ei saanut kaupoista.

Sehän se on ollut ainoa kangaskauppa, Stockmann, huoh. Kyllä kangaskauppoja on varmaan jokaisessa kaupungissa vieläkin. Oma vikasi, jos et älyä muualta etsiä. Jos et löydä Helsingistä, mene käymään jossakin muussa kaupungissa, netistäkin voit etsiä.

Suksi vttuun. Miksi minä helsinkiläisenä lähtisin jonnekin saatanan Kuopioon ostamaan kankaita? Eurokankaalla oli ennen Helsingin keskustassa useita myymälöitä, mutta en pitänyt ketjuliikkeen valikoimasta. Stockmannin kangasostasto oli hyvä, ja toisin kuin verkkokaupassa, siellä on MYYJIÄ.

No voi helevetti sinun järjenjuoksuasi. Käypä perkeles etsimässä niitä vaikka Vantaalta tai Espoosta, nekin ovat muita kaupunkeja kuin Helsinki.

Vierailija
58/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä vaatteita, mutta siihen ei vain ole aikaa. Kaavojen ja kankaiden metsästys on oikeasti haastavaa puhumattakaan siitä itse ompelutyöstä. Käyn kokopäivätöissä, meillä on lapsia ja ainoa paikka ommella on ruokapöytä. Kaikki on pakko raivata pois ruokailujen ajaksi. Ehkä sitten taas joskus.

Vierailija
59/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yritin varata kirjaston ompelukonetta, olivat kaikki vuorot varattuja, eli kyllä ainakin jotain ihmiset ompelee. Innostuin ompelemaan tänä vuonna, mutta harrastusta jumittaa kankaiden hinta ja ehjän ompelukoneen puute.  

Vierailija
60/77 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään minkäänlaisten käsitöiden tekeminen, ompelu tai neulominen ei ole koskaan kiinnostanut yhtään, edes aikoinaan koulussa.

Samaa luulin. Mutta: nyt 63v opettelin sukan kantapään, kun halusin isokummina kutoa elämäni ekat sukat pikkuiselle tyttövauvalle. Onnistui. Netissä on tosi tarkkoja ohjeita. Sen jälkeen kudoin myyjäisiin ainakin kymmenet sukat. Hauska joulukoriste: nauhassa vuoroin joulukello/kulkunen ja pikkuruinen sukka, eri värejä...

13€ meinas olla sukista liikaa...