Miksei vaatteita tehdä itse?
Aiemmin se oli yleisempää. Nykyään kaikki vaatteet ostetaan valmiina vaikka tiedetään että laatu on huonontunut. Sitten ne heitetään roskiin pienenkin vian takia.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Harrastan omelemista ja myös vaateompelua eli teen paljon omia vaatteitani.
On totta, että itse tekemällä saa paljon laadukkaampia vaatteita halvemmalla kuin kaupasta JOS a)osaa tehdä ja b)on varaa hyvälaatuisiin kunnollisiin kankaisiin ja c) on halukas käyttämään niihin sen vaatiman ajan ja vaivan. Tällöin vaatteista saa mukavia, omalle keholle muotoiltuja ja istuvia sekä kestäviä ja kauniita. Joskus myös yksilöllisiä ja erilaisia kuin muuten markkinoilla. Ja vaikka kankaat ovat kalliita, näin saa vaatteet kuitenkin halvemmalla kuin kaupasta saa HYVÄLAATUISEN valmisvaatteen (paitsi aika satunnaisesti).
Mutta useimmat eivät osaa, ehdi, eikä ole varaa.
Mistä hankit kankaat ja kaavat?
Vierailija kirjoitti:
On totta, että itse tekemällä saa paljon laadukkaampia vaatteita halvemmalla kuin kaupasta JOS a)osaa tehdä ja b)on varaa hyvälaatuisiin kunnollisiin kankaisiin ja c) on halukas käyttämään niihin sen vaatiman ajan ja vaivan. Tällöin vaatteista saa mukavia, omalle keholle muotoiltuja ja istuvia sekä kestäviä ja kauniita. Joskus myös yksilöllisiä ja erilaisia kuin muuten markkinoilla. Ja vaikka kankaat ovat kalliita, näin saa vaatteet kuitenkin halvemmalla kuin kaupasta saa HYVÄLAATUISEN valmisvaatteen (paitsi aika satunnaisesti).
Toisaalta jos on aikaa notkua vauva-palstalla, varmaan olis aikaa alottaa vaikka ompeluharrastus. Jos siis tahtoa on.
Olen jonkin verran vaatteita ommellut ja täytyy sanoa, että kun on itse yrittänyt vaikkapa vuoritettua ulkoiluvaatetta kaikkine vetoketjuineen ja taskuineen pistää kasaan, ei enää tule valitettua kiinalaisten heikosta ompelun laadusta. Lanka voi olla ohutta ja kangas lerpattaa säästösyistä, mutta kyllä joka ikinen kehitysmaan alaikäinen ompelee paremmin kuin minä, aikuinen suomalainen nainen.
En sano tätä siksi, että tukisin halpatyövoiman käyttöä. Päinvastoin. Yritän sanoa, että ompelu on todellakin taitolaji, ja lisäksi se on rankkaa tehdastyötä. Moni ei Suomessa enää osaa eikä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ei enää kasvateta itse kuitukasveja, hamppua ja pellavaa sekä pidetä lampaita? Voitaisiin tehdä vaatteet alusta asti itse.
Ja talot! Miksi eivät ihmiset itse kaada puita ja piilua käsin hirsiä? Hienoja taloja tulisi alusta asti itse tehtynä.
En viitsi enään kuin korjailla vanhaa jos ompelen.T:Ompelija.
Ihastuneena olen lukenut tarinoita, joissa esim pojat menee lakkiaisiinsa isoisän puvussa. On laatua ja taitoa ollut aikoinaan.
Itse pitäisin ihan mielelläni enemmänkin vanhoja vaatteita, muutaman kerran kirpparilta oon löytäny retro-leningin 60-70 luvulta. Loistavaa työtä, kestävää kangasta. Tätini villakangastakkia pidin vuosikausia.
En osaa ommella, vieläkin joskus ostan kankaan ja vien siskolle tekoon. Viimeksi sain upean punaisen hameen Karjalajuhliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää kangaskauppoja. Stockmanninkin kangasosasto lopetti jo monta vuotta sitten.
Ennen tehtiin vaatteita itse tai teetettiin ompelijoilla, koska valmisvaatteita ei saanut kaupoista.
Kyllä kangaskauppoja on isoissa kaupungeissa.
Helsingissäkin peräti kolme! Hirveästi valinnanvaraa.
Kangaskaupatkin ovat siirtyneet verkkoon, mutta sieltä tilaaminen ei ole kovin kätevää.
Mitkä kolme?
Pikaisella googletuksella löytyi Inkuri, Eurokangas ja Materials, ja tarkemmalla Johanna Gullichsen ja Villisilkki.
:D esim villisilkki on noista saatanan kallis, myy lähinnä juhlapukukankaita. Ja siis oikeasti laatua eikä mitään 5e/m polyesterisatiinipaskaa
Koska kiinalaiset tekevät niitä kankaineen päivineen 1 eurolla
Teen itse sekä myyn omassa nettikaupassa ulkomaille. Suomessa ei haluta maksaa yhtään mitään laatukäsityöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ei enää kasvateta itse kuitukasveja, hamppua ja pellavaa sekä pidetä lampaita? Voitaisiin tehdä vaatteet alusta asti itse.
Astiatkin saisi halvemmalla ja persoonallisempia, kun ne vaan pyöräyttäisi savesta ja polttaisi uunissa. Laiskuutta ja typeryyttä ostaa Pentikiä.
Koska esim. villapaidan saa ostettua Tokmannilta 40-50 eurolla, ja itse tekiessä villapaitaan mennee 600g (+/-) lankaa ja tekee tiukkaa löytää tuota määrää lankaa alle 40-50 euron. Ja tuossa on vasta materiaalikustannus itselle, sitten pitäisi vielä tehdä se neule.
Sama kuvio toistuu, vaikka sitten yrittäisi ostaa kankaita ja tehdä itse vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Koska esim. villapaidan saa ostettua Tokmannilta 40-50 eurolla, ja itse tekiessä villapaitaan mennee 600g (+/-) lankaa ja tekee tiukkaa löytää tuota määrää lankaa alle 40-50 euron. Ja tuossa on vasta materiaalikustannus itselle, sitten pitäisi vielä tehdä se neule.
Sama kuvio toistuu, vaikka sitten yrittäisi ostaa kankaita ja tehdä itse vaatteensa.
Laatuero on kyllä kun yöllä ja päivällä. Esim kaupan villasukat kestää ehkä yhden vuoden, mummon 30 vuotta sitten tekemät on vieläkin tip top
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit kankaat ja kaavat?
Kankaat hankin vähän mistä sattuu. Käytän parjattua Eurokangasta, asun Tampereella ja täällä siellä on ihan hyvä valikoima, mutta olen poikennut liikkeissä muilla paikkakunnilla, joissavalikoima on selvästi suppeampi. En mielelläni osta netistä, koska kankaan valinnassa hypistelytuntuma on itselleni tärkeä, enkä osaa kunnolla lukea paino/metri suhteiden merkitystä, mutta kuin silkkikankaasta. Käytön myös silkkisorrin maahantuomia silkkikankaita (joka on nettikauppa, mutta kun on vain silkkikankaita, niin kankaan paksuuden eå ertsiou painon perusteella on helpompaa). Olen myös ostanut vanhoja vaatteita ja kankaita kirppareilta ja uusiokäyttänyt niitä. Ekologia on hyvä, ja tässä on aina ylimääräistä haastetta aivoille kun miettii, miten jo kertaalleen leikatuista paloista voi vielä saada jotain ihan muuta.
Teen itse jonkun verran yksinkertaisia kaavoja (ei se oikeasti ole kovin vaikeaa) ja tuunaan valmiita joko vanhoista vaatteista kopioituja tai yleensä burdan kaavoja. Burdastyle.com on itselleni melko monipuolinen valikoima ja kätevää kun ne saa heti ladattua netistä (vaikka kaavojen kokoaminen a4 tulosteista voi olla vähän tylsää jos/kun ei ole itsellä isompaa tulostinta käytössä).
Minä teen itse paljon vaatteita, lähinnä sisä- ja juhlavaatteita kyllä. Hyviä kankaita saa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista huokeaan hintaan, ja ovat laadultaan useimmiten parempia kuin Eurokankaassa tai muissa nykykaupoissa myytävät. Myös vanhoista vaatteista voi purkaa kankaat ja tehdä niistä uusia vaatteita. Koneena minulla on ilmaiseksi Facebookin roskalavaryhmästä haettu -70-luvun mekaaninen Singer ja on muuuten erinomaisen hyvä kone.
Ja jos ei halua kokonaisia vaatteita tehdä alusta loppuun, niin muokatkaa ja korjatkaa vanhoja. Luonto ja kukkaro kiittävät!
Vierailija kirjoitti:
Minä teen itse paljon vaatteita, lähinnä sisä- ja juhlavaatteita kyllä. Hyviä kankaita saa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista huokeaan hintaan, ja ovat laadultaan useimmiten parempia kuin Eurokankaassa tai muissa nykykaupoissa myytävät. Myös vanhoista vaatteista voi purkaa kankaat ja tehdä niistä uusia vaatteita. Koneena minulla on ilmaiseksi Facebookin roskalavaryhmästä haettu -70-luvun mekaaninen Singer ja on muuuten erinomaisen hyvä kone.
Ja jos ei halua kokonaisia vaatteita tehdä alusta loppuun, niin muokatkaa ja korjatkaa vanhoja. Luonto ja kukkaro kiittävät!
Mutta kokonaan alusta uutta tekeminen on usein helpompaa kuin korjaaminen.
Mieheni harrastaa sekä huvikseen virkkaamista että cosplay-harrastuksen vuoksi ompelua. Hänellä on omatekoisia sukkia, hattuja ja hanskoja talvikautta varten, jotkut yksinkertaisia ja toiset upean persoonallisia. Olen auttanut häntä omien taitojeni puitteissa joidenkin virkkausprojektien kanssa ja olen sitä mieltä että virkkaaminen on hyvä tapa tehdä yksinkertaisia asusteita halvalla, jos se kiinnostaa harrastuksena.
Mutta hän ei ompele mitään muuta kuin cosplay-asuja sekä vaatteiden korjauksia. Yhden asun ompeleminen on valtava ja usein tuskainen homma. Lopputuloksena on yleensä vaate, joka voi näyttää suht hyvältä mutta ei ole pitkällä tähtäimellä arkikäyttöä kestävä eikä välttämättä edes mukava päällä. Jos aikaa ja taitoa on, ompelemalla voi tehdä itselleen vaatteita, mutta on iso kynnys lähteä sille tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompeleminen on aika työlästä ja aikaavievää. Monilla ei vain ole taitoja, eikä niitä voi edes opettaa, jollei kiinnostusta ole. Tumpelon tekijän jälki myös näkyy ikävästi.
Materiaaleja kyllä löytyy, vaikkeivät ne olekaan yhtä edullisia kuin vuosituhannen vaiheessa olivat.
Njaa, käsinhän nuo kaikki kaupassa myytävät vaatteetkin ommellaan. Tai siis käsikäyttöisellä ompelukoneella.
Tottahan se varmaan on että pientä harjoittelua se vaatii
Ja aika hemmetin paljon aikaa myös vaatii se, että ompelisi perheen kaikki vaatteet itse. Suurin osa ihmisistä käy töissä ja käytännössä ihan kaikki vapaa-aika menisi siihen, että ompelet itsellesi vaatteita. Harrastuksena ja silloin tällöin jos tuota tekisi, niin olisi ihan ok ja minä jopa osaisin ommella vaikka mitä itse, mutta minulle riittää se, että neulon ja virkkaan sukkia, pipoja, peittoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kankaita saa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista huokeaan hintaan, ja ovat laadultaan useimmiten parempia kuin Eurokankaassa tai muissa nykykaupoissa myytävät.
on totta että kirppareilta saa hyviä kankaita, mutta on siellä huonojakin - samoin kuin Eurokankaassa on hyvin korkealaatuisia kankaita tarjolla - joskin on niitä halpoja ja huonojakin. Pitää vaan tunnistaa, mitä on ostamassa ja mihin tarkoitukseen. Siksi se hypistely on tärkeää itselleni. Kirpparilla/kierrätyskeskuksessa ostaessa on kuitenkin ielewtäni yksi haaste lisää siinä, että kankaan jämäkkyyden, paksuuden, rypistyvyyden yms lisäksi on pystyttävä tunnustelemalla arvioimaan sen materiaali: usein kirppareilla ei ole edes yrittetty muistella, onko joko kangas puuvillaa vai puuvillapolyesterisekoitusta tai villaa vai akryylisekoitetta - ja yhtä usein myyjän kirpparilla esittämä väite kankaan materiaalista osoittautuu tarkemmin tarkastellessa vääräksi. Harva tuntee materiaaleja niin hyvin.
T. vastaaja 34 edeltä.
Ennen ompelin todella paljon vaatteita itse, silloin oli melkein joka kylässä kangaskaupassa tai ainakin lähimmässä kaupungissa. Sitten päätettiin ajaa pienyritykset alas. Kankaita alkaa olla vaikea löytää ellet tilaa ulkomailta ja kiitos näiden kaikkien ALV:in, YEL:in ja muiden pakollisten maksujen, hinnat ovat aivan hirveät. Jos kankaan valmistuskulut metriltä on euro, niin ulosmyynti on useissa kympeissä/satasissa metri.
Nykyään teen vaan korjausompelua jo olemassaoleviin vaatteisiin tai muokkaan kirpparilöytöjä sopivammaksi itselle ja perheelle.
Kärkkäiseltä löytyy ja tilaa pyydettäessä. Täyden palvelun kauppa.