Mitä eroa on spinaali- ja epiduraalipuudutuksella?
Kommentit (20)
Epiduraalipuudutus laitetaan ns. epiduraalitilaan, joka on ennen selkäydinkanavaa. Spinaali taas laitetaan selkäydinkanavaan, jonka takia vaikutuskin alkaa nopeammin kuin epiduraalissa.
klö
Kävin vessassa ja menin jakkaralle ponnistamaan.
Spinaalin jälkeen? Enpä oikein usko, spinaali kun puuduttaa koko alavartalon eikä ole minkäänlaista tuntoa... Olisitkohan erehtynyt puudutuksesta?
Eivätkä kätilöt tuota mitenkään kummallisena pitäneet, hyvin pääsin liikkumaan. T: 5
spinaalin jälkeen ennen jalkeille nousua? Spinaalin teho alkaa ja loppuu nopeasti, toisilla alle tunnissa.
T. ilmeisesti kolmas klö
Toki ennen ylös nousua sanottiin että istu hetki ja kokeile liikkuuko jalat kunnolla. Kivut pysyi pois koko loppusynnytyksen ajan (muistaakseni 2,5 tuntia) eli en oikein usko tuohon tehon loppumiseenkaan. T: 5
onkin olut spinaali?
Itse en puudutuksen jälkeen saanut edes siirtyä sängyltä leikkauspöydälle, vaan kaikkinainen ponnistelu kiellettiin heti. sorry, että yritin sotkea asiat.
7
Tai luulen ainakin että anatomiaa heillekin opetetaan sen verran, ettei polvessa ole selkäydinkanavaa.
Itse puuduteaine on synnytyksessä käytettävässä spinaalipuudutuksessa laimeampaa kuin leikkauksissa.
Puudutuksen laiton jälkeen menin itse makuulle ja jalat toimivat täysin. Kuulemma toisilla jalatkin säilyttävät toimintakyvyn puudutteesta huolimatta. Tosin puudutus ei kohdallani ajanut toivottua asiaa ja kesken leikkauksen sain nukutuksen... tunsin, kun avausviilto tehtiin.
Tottakai leikkauksissa käytetään voimakkaampaa puuduteainetta kuin kivunlievityksessä.
olinkohan toinen klö vai eka..?
Epiduraali oli paljon miellyttävämpi, kun pystyi hengittämään kunnolla eikä meinannut taju mennä verenpaineen laskun takia niin kuin spinaalipuudutuksessa.
Vierailija:
verenpaineen laskun takia niin kuin spinaalipuudutuksessa.
Spinaali alkaa vaikuttaa nopeammin ja vaikutus kestää lyhyemmän aikaa. Ainetta tosin voidaan tarvittaessa lisätä.
Minulle annettiin spinaali kun ei epiduraalia ehditty enää antamaan. Siitä tämä päätelmä.
-inssi
Kiteyttää voisi ehkä näin: epiduraali epiduraalitilaan, ja spinaali selkeydinnesteeseen (vrt. engl. spinal). Epiduraalin vaikutus alkaa hitaammin kuin spinaalin, mutta epiduraalissa annosta voidaan lisätä.
selkään kyllä, mutta eri nikamaväleihin