Kieliin liittyvä ammatti?
Olen aika pihalla mitä lähtisin opiskelemaan. Kuitenkin olen kiinnostunut paljon eri kielistä, tällä hetkellä osaan melko sujuvasti suomea, englantia ja ruotsia, sekä vähän venäjää, sekä pikkasen sieltä täältä muista kielistä. Haluaisin myös tulla paremmaksi noissa ja oppia vielä lisää. Mitkä ammatit liittyisi kieliin (paitsi perus opettaja ja tulkki) tai olisi paljon hyötyä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kuulostaa ihan mielenkiintoiselta tuo kirjojen kääntäminen (: Saanko kysyä mitä siis tarkalleen ottaen opiskelit yliopistossa? Mikä mahtaa olla palkka noin?
Opiskelin pääaineena pohjoismaisia kieliä ja sivuaineena ruotsinkielistä kirjallisuutta. Lisäksi suoritin osaston ja tiedekunnan yhteisiä yleisopintoja suomen kielestä, kotimaisesta kirjallisuudesta, kielitieteestä, kirjallisuudenhistoriasta, fonetiikasta, taiteentutkimuksesta ja latinan kielestä. Kannattaa tarkistaa onko yliopistoilla enää omia kääntäjänkoulutusohjelmia.
Kirjallisuuden kääntäjät eivät saa palkkaa vaan käännöspalkkioita. Meillä ei ole työsuhdetta, vaan kustantamot pestaavat kääntäjiä projektikohtaisesti. Palkkio määräytyy suomennettavan kirjan laajuuden ja vaikeusasteen mukaisesti. Kirjallisuuden suomentajat ovat freelancereita ja yrittäjiä jotka maksavat itse YEL-vakuutuksensa ja työvälineensä.
Vakiintuneet pitkän linjan suomentajat
Kehtaa nyt vaan, pääset tekemään ison joukon kädestä suuhun eläviä av-mammoja kateellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupallinen tutkinto avaa paljon ovia. Olen itse koulutukseltani KTM ja kansainvälisen yrityksen asiakkuusjohtaja. Asun Lontoossa ja mulla on kollegoita ja asiakkaita ympäri maailmaa, pääsen käyttämään kaikkia kuutta osaamaani kieltä lähestulkoon päivittäin. Nyt on lounasaika ja olen puhunut tänään jo englantia, ranskaa, ruotsia, suomea ja lukenut pari dokumenttia saksaksi.
Kaikki uskoo🤣 menestyvä lontoonmuija av-palstalla. Ja tuo nyt on lounasaika, se saa meidät todella uskomaan kaiken. 🤣
Ei tartte uskoa. Miksi en olisi, palsta on ihan hauskaa viihdettä ja kiva tietää mitä kotimaassa puhutaan.
Mitä kotimaassa puhutaan? 🤣
??????
Ehkä joku monopoliaseman saavuttanut kaunokirjallisuuden kääntäjä on voinut tehdä hyvän tilin 20 vuotta sitten, mutta tänä päivänä ei todellakaan.
Opiskelin kieliä yliopistossa, mutta en ole toiminut missään perinteisessä kieliammatissa. Maailma on kansainvälinen ja monipuolinen kielitaito on etu monenlaisissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Etsisin jonkun ammatin josta kielistä on hyötyä. Kieliä itsessään en alkaisi opiskelemaan.
Yritä miettiä millainen olet luonteeltasi ja millaista työtä haluaisit tehdä. Ota selvää työmahdollisuuksista. Pidä unelmasi käsien ulottuvilla. Ei kannata sellaista opiskella, josta on vaikea työllistyä.
Terveisin Unelmiin epäonnistunut kurottelija 33-vuotta. 10 vuotta hukkaan heittänyt, uudelle alalle kouluttautuja
Voit olla oikeassa. Jotenkin tuntuu vaan todella vaikealta minustakin tehdä päätös, kun on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja. Toki sinulle haluan sanoa, että en usko että nuo 10 vuottakaan oli hukkaan heitettyjä, varmasti kaikesta jotain hyötyä tulevaisuuteen. Onnea että nyt oot uskaltanut mennä uutta kohti! (:
Naurattaa miten av on yhtäkkiä täynnä asiantuntijoita.
Jospa otetaan hiukan faktaa pöytään. Juttu on 9 v vanha mutta tilanne on tuosta vain huonontunut:
Kääntäjät tienaavat vähän yli tonnin kuussa, mutta pienen palkan oletetaan kelpaavan, koska ala rinnastetaan taiteilijan työhön. Kymmenen vuoden päästä ammattikääntäjä voi kuolla sukupuuttoon, sillä käännöskirjallisuutta myydään yhä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsisin jonkun ammatin josta kielistä on hyötyä. Kieliä itsessään en alkaisi opiskelemaan.
Yritä miettiä millainen olet luonteeltasi ja millaista työtä haluaisit tehdä. Ota selvää työmahdollisuuksista. Pidä unelmasi käsien ulottuvilla. Ei kannata sellaista opiskella, josta on vaikea työllistyä.
Terveisin Unelmiin epäonnistunut kurottelija 33-vuotta. 10 vuotta hukkaan heittänyt, uudelle alalle kouluttautuja
Voit olla oikeassa. Jotenkin tuntuu vaan todella vaikealta minustakin tehdä päätös, kun on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja. Toki sinulle haluan sanoa, että en usko että nuo 10 vuottakaan oli hukkaan heitettyjä, varmasti kaikesta jotain hyötyä tulevaisuuteen. Onnea että nyt oot uskaltanut mennä uutta kohti! (:
Juu. Osaan tieteellisen kirjoittamisen taidon ja lähdekritiikin nykyään. Sekä erilaisia ryhmätyö ja keskustelutaitoja. Näillä ei kuitenkaan pitkälle pötki, kun vaatimuksena on erilaisia tutkintoja työelämässä. Humanistisella kandilla ei pitkälle päästä, maisteria en tehnyt loppuun kun loppui usko tutkinnon työllistymiseen
Nykyisessä tutkinnossa sentään saa ammatin. Ei nyt mikään unelma, mutta voittaa hanttihommat
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vie kieliin liittyvät tehtävät ensimmäisenä ja on jo vienyt. Ja miksei veisi - tietää jopa ihmistä paremmin, miten jokin asia on tapana sanoa. Tiivistää ja muuntaa kilometrikaupalla tekstiä sadasosasekunnissa jne.
Tekoäly kääntää ja ihminen oikolukee lopputuloksen. Siihen ei kääntämistaitoja tarvita vaan äidinkielen osaamista.
Vaihdetaanpa konteksti: Kertokaa mikä teidän mielestä on kokonaisuudeltaan järkevin ammatti kouluttautua! : D Jos vaikka kuvitteellinen lapsenne kysyisi mitä lähtisin opiskelemaan, mitä ehdottaisitte järkeä ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
Ai kaikista ammateista? Lääkäri.
Tätäkin olen miettinyt. Tosin mietin olisiko liian stressaavaa olla niin isossa vastuussa toisten elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanpa konteksti: Kertokaa mikä teidän mielestä on kokonaisuudeltaan järkevin ammatti kouluttautua! : D Jos vaikka kuvitteellinen lapsenne kysyisi mitä lähtisin opiskelemaan, mitä ehdottaisitte järkeä ajatellen?
Minä sanoisin joko lääkäri, juristi tai kauppatieteen maisteri (vaatii verkostoitumista, joten lapsen pitää olla nuori). Haastavia koulutuksia kaikki. Muilla aloilla pitää pärjätä paremmin kuin muut. Siinä on aina riskinsä.
AMK aloista en osaa sanoa.
Lapsi tietysti haiskattaisi pitkät ja alkaisi opiskella kieliä tai jotain muuta lukio ainetta. Minkäs minä sille voisin, kun olisi kuin minä 😟