Kenkää tuli, työnantajan outo tarjous
Koko osasto lakkautettiin YT-neuvottelujen tuloksena ja kaikki saivat kenkää. Kun työnantaja huomasi että on asioita, jotka on pakko tehdä loppuun, teki seuraavanlaisen tarjouksen. Olen tiimissa ainoa joka pystyy nämä asiat hoitamaan.
Mulla on 6kk irtisanomisaika. Valtaosa jengistä lähtee saman tien eikä heillä ole työvelvoitetta. Pomo tarjosi mulle mahdollisuutta tehdä tuo 6kk töitä, jolloin on täysi työvelvoite ja projektit viedään loppuun. Tämän jälkeen varmasti ei ole enää töitä tässä firmassa.Tältä 6kk ajalta maksettaisiin +200% korvaus, eli kolminkertainen palkka. Käytännössä tämä siis olisi 12kk paketti 6kk irtisanomisajan päälle, mutta koska en irtisanoudu itse eikä ole pakettia, ei myöskään tule ylimääräistä karenssia ansiosidonnaiseen.
En ole tällaiseen järjestelyyn koskaan törmännyt. Onko tässä jotain miinoja, jotka pitäisi ottaa huomioon? Sopimus olisi määräaikainen, joten kesken 6kk kauden en voi sitä päättää vaikka unelmaduuni tulisi vastaan. Vaihtoehto on nostaa kytkintä heti ja saan 6kk palkan sopimuksen mukaisesti ja työvelvoitetta ei ole.
Kommentit (55)
ei ole mitään unelmaduuneja. Puolen vuoden jälkeen on kesä. Käytä se aikasi heldemällisesti ja kontaktoi ne asiakkaat jos siellä olisi sulle duunia.
Kuulosti siltä, että palkanmaksu jatkuisi kuin työt loppuvat, mutta parempi diili olisi saada korkeampi palkka siltä 6kk ajalta, koska sitten ansiosidonnainen nousisi korkeammaksi ja pääsisit heti töiden loputtua nauttimaan tuosta ansiosidonnaisesta.
Jos siis palkanmaksu jatkuu ikään kuin 12kk töiden jälkeen, olet saanut jo tuolta 12kk ajalta korvauksen työnantajalta, etkä ole työtön työnhakija, etkä saa senttiäkään muuta korvausta tuolta 12kk ajalta.
Mun piti jatkaa töissä se 6kk ihan normaalisti normaali palkalla, että kaikki tällaiset diilit kuulostaa aika luxukselta.
Älä ainakaan perehdytä sitä, joka mahd. vie Sun duunisi. Anna työnantajan hoitaa se...
Yleensä vaikka saa yt lähtöpassit on työssäolovelvoite joten nuo tuplikset on ihan luxusta. Vähän ku satua niinku.
Kyllä se kannattaa ottaa, sillä tuo palkka vaikuttaa ansiosidonnaisen päivärahasi suuruuteen. Karenssi ei vähennä päivärahapäiviä, ainoastaan siirtää niitä
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin tarjouksen ja jäisin saikulle.
Tämä tietysti myös varteenotettava, riippuu vähän onko työnantaja ollut kiva vai kusipää
Etsi uusi työpaikka, sitten teet työsi huonosti ja saikuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sulla olisi määräaikainen sopimus niin normaalisti voit irtisanoutua siitä itse irtisanomisajan puitteissa, näin ainakin normaalisti.
Höpö höpö. Määräaikainen tuo sopimus tarkoittaa, että se on määräaikainen.
Sain viitisen vuotta vastaavanlaisen puolenvuoden paketin ja olen edelleen samalla työnantajan palveluksessa etätyösopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tarjous on kova, kuten sanoit paljon parempi kuin normaali kultainen kädenpuristus. Ottaisin sen, ellei olisi jo todella todella hyvä seuraava työpaikka valmiiksi sovittuna.
Tuohan vaikuttaa myös ansiosidonnaiseen merkittävästi, eli jos sattuu olemaan seuraavan vuoden aikana työttömänä, niin fyffet olisi aika kohdallaan.
Voisin lyödä pääni pantiksi, että ap ei kuulu liittoon. Nyt on pas-kat housussa ja kysellään nettipalstalta neuvoa muilta liittoon kuulumattomilta.
Ihan perus ns johtajatason kädenpuristus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sulla olisi määräaikainen sopimus niin normaalisti voit irtisanoutua siitä itse irtisanomisajan puitteissa, näin ainakin normaalisti.
Mikä normaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin tarjouksen ja jäisin saikulle.
Tämä tietysti myös varteenotettava, riippuu vähän onko työnantaja ollut kiva vai kusipää
Kusipäisyyttä ei kannata kostaa kusipäisyydellä. Kusipäälle se kusi osuu omaan nilkkaan ennemmin tai myöhemmin, varsinkin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä monella tuntuu tuon verotuksen kanssa olevan jotain ongelmia, en kyllä ihan ymmärrä miksi.
Tottahan se on, että veroprosentti nousee, marginaalivero on varmaankin jotain 50% luokkaa. Mutta SILTI sulle jää käteen normaalin palkan päälle 50% kahdesta sadasta prosentista, eli käytännössä veroton palkka ja normipalkka.
Saat siis käytännössä loppuajan verotonta palkkaa, kun ottaa huomioon, että ilman työvelvoitetta saat pelkän normaalin palkan.
En oikein millään matikalla saa tuota kannattamattomaksi. Ainoastaan sellainen vaihtoehto, että sun eläkevirka menee sivusuun työn määräaikaisuuden takia voi olla asia, joka menee miinuspuolelle, mutta sen todennäköisyys on pieni, eikä sitä edes koskaan tule tietämään.
Lisäksi sun mahdollinen ansiosidonnainen on korkeampi ja ilman karenssia.
Toki jos jatkat heti suoraan uusiin töihin ja korjaat veroprosentin vastaamaan tuloja, saattaa uudesta "normaali
No mikäs karenssi se muuten tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää! Laki ei tunne tuollaista ratkaisua kuin silloin, kun sopimukseen on erikseen kirjattu irtisanomismahdollisuus irtisanomisaikoineen.
Ilman muuta ottaisin ne rahat. Vaadi tuo palkka kuudelta kuukaudelta. Uuden työpaikan löytäminen välittömästi ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Kolminkertaisesta palkasta laskettu työttömyyskorvaus on sen verran kohtuullinen, että talous ei mene kuralle heti.
Hyvältä tarjoukselta kuullostaa