Ei ilmoitusta opintolainan korkojen perinnästä
Onko muille käynyt;
Huomasin sattumalta pankkitiliäni selaillessani, että yksi erääntyvä lasku odottelee. Mietin, että mikä ihme.. No lähes 500 euron pommi opintolainan koroista. Missään ei ole ilmoitettu viestillä, että tällainen odottelee.
Minulla on pienet tulot ja koska asiasta ei ilmoitettu mitenkään, olen nyt kusessa ja summa lähtee joulukuun aikana tilitäni. Tilanne on katastrofaalinen. En kerinnyt tehdä korkoavustushakemusta, sillä en tiennyt asiasta. Miten näin voitoimia??? Eikö tämä ole jo laitonta??
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla siis vuoden korot yhteensä 500€? Hurja summa. Jos joku sukulainen voisi vaikka avustaa, joulun kunniaksi. Ole myös kelaan yhteydessä, voit saada sieltä tukea kun kerran kaikki tuet on nostettuna, jos siis olet vielä opiskelija tai työtön jne.
Minustakin summa on aivan kohtuuton jos asiasta ei ole ilmoitettu etukäteen. Ymmärtäisin jos kyse olisi kymmenistä euroista. Ap
Miksi ihmeessä te kannatte huolta opintolainasta tai sen koroista kun sen opintolaina on ainoa laina jonka saa korkoineen anteeksi kokonaan. Ilman että luottotiedot menee. Itse sain 16000e plus korot anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä paskaa. Miten ihmisen täytyy voida muistaa joku vuosia sitten sovittu juttu?! Ei elämä mene niin.
Miten tällainen voi tulla yllätyksenä, että opintolaina ei ole mikään ilmainen lahja?
Ei se tulekaan, mutta se tulee että korko otetaan tililtäsi suoraveloituksena päivämääränä X ilman mitään erillistä ilmoitusta.
Älä vaan ota asuntolainaa, ne paskiaiset ottaa joka kuukausi rahat tililtäsi ilman ilmoitusta!! :D
Joo, hehheh kun olet hauska. Asuntolainaa aletaan maksamaan talokaupoista n. kuukauden päästä kaupoista, opintolainaa vuosien päästä, jolloin elämäntilanteesta riippuen asia ei ole välttämättä ajoissa mielessä.
Taloa en ole koskaan ostanut vaikka on asuntolainaa.
Opintolainan olen maksanut eikä tullut koronmaksu yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä paskaa. Miten ihmisen täytyy voida muistaa joku vuosia sitten sovittu juttu?! Ei elämä mene niin.
Miten tällainen voi tulla yllätyksenä, että opintolaina ei ole mikään ilmainen lahja?
Ei se tulekaan, mutta se tulee että korko otetaan tililtäsi suoraveloituksena päivämääränä X ilman mitään erillistä ilmoitusta.
Älä vaan ota asuntolainaa, ne paskiaiset ottaa joka kuukausi rahat tililtäsi ilman ilmoitusta!! :D
Joo, hehheh kun olet hauska. Asuntolainaa aletaan maksamaan talokaupoista n. kuukauden päästä kaupoista, opintolainaa vuosien päästä, jolloin elämäntilanteesta riippuen
Sinä sinä ja sinä.
Sangen mahtavaa, että olet noin upea ja jalo ihminen, joka on osannut elää elämänsä oikein ja kunniallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hehheh kun olet hauska. Asuntolainaa aletaan maksamaan talokaupoista n. kuukauden päästä kaupoista, opintolainaa vuos
Otapa mallia kunnon ihmisistä niin ei tarvitse vinkua.
Pesiytyykö palstalle empatiakyvyttömiä ihmisiä, jotka ovat vielä kaiken lisäksi ilkeitäkin vai keskustelisivatko ihmiset tällä tavalla kasvotusten toistensa kanssa jos olisi mahdollisuus, ettei menetä omia kasvoja? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ne ilmoita. Itselläni ei ollut tilillä rahaa, kun oli peritty. Tuli muistutus postitse. Soitin pankkiin ja kyseenalaistin ettei ilmoitusta ole tullut. Virkailija vain sanoi, että kyllä laina ehdoissa on lukenut.
Olin nostanut lainaa pari vuotta ennen kuin ensimmäinen korko perittiin. Olisi siis pitänyt tajuta kaksi vuotta aikaisemmin luettu teksti.
No tuskin se tulee hirveänä yllätyksenä että kun ottaa opintolainaa tai mitä hyvänsä muuta lainaa niin siitä menee korkoa. Nuo opintolainan korothan pääomitetaan niin kauan kuin saat opintotukea. Senkin jälkeen kuin opintotuki lakkaa, pankki pääomittaa korot vielä yhden lukukauden ajan. On siis kuukausia aikaa valmistua asiaan.
Aikuiselta ihmiseltä voi olettaa että laittaa tuollaiset asiat muistiin vaikka puhelimen kalenteriin niin että vaikkapa kuukautta aikaisemmin tulee muistutus että hei, lainan korko
Tuosta on aikaa niinkin kauan kuin v 2006, jolloin nostin lainan. Korot olisi pitänyt maksaa kesäkuussa 2009. Olin vielä tuolloin opiskelijakin eikä siis mitään muistutusta, ei älykännykkää tai monen vuoden seinäkalenteria mihin olisi voinut laittaa ylös. Pienemmistäkin asioista yleensä tulee muistutus, mutta ei tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähtee kans 760€ nyt joulukuussa korkoja ja lyhennys. En tiedä miten selviän, neljä lasta ja työmarkkinatuki. Oli hirvittävä virhe nostaa opintolainaa mutta taivuin siihen, kun joka paikassa kerrottiin että on tyhmää jos sitä ei nostaisi. Olisi pitänyt vaan luottaa itseensä ettei mitään lainoja oteta niin kauan, kuin ei ole säännöllistä, vähintään mediaania palkkatuloa.
Hae hyvä ihminen korkoavustusta!!! Äkkiä töpinäksi.
Jos tulot on tosiaan työmarkkinatuki, Kelalta voi hakea korkoavustusta. Älkää nyt hyvät ihmiset hankkiutuko tietämättömyyden takia vaikeuksia.
Mulla lähtee kans 760€ nyt joulukuussa korkoja ja lyhennys. En tiedä miten selviän, neljä lasta ja työmarkkinatuki. Oli hirvittävä virhe nostaa opintolainaa mutta taivuin siihen, kun joka paikassa kerrottiin että on tyhmää jos sitä ei nostaisi. Olisi pitänyt vaan luottaa itseensä ettei mitään lainoja oteta niin kauan, kuin ei ole säännöllistä, vähintään mediaania palkkatuloa.