Opetukseton amk ja kaiken kruunaa opparisähellys
Kolme vuotta opiskeltu käänteisesti, eli oppilaat opettaa itseään ja muita (ryhmätyöt). Opettajajohtoista opetusta tai edes selkeitä ohjeita ei saa, vaikka on pyydetty. No en väitä, ettenkö mitään olisi oppinut, mutta kyllä esim. opinnäytetyön teko on melkoisen haastavaa, kun kaikki siihenkin liittyvä on pitänyt opiskella yksinään ja apua saa vaan opiskelukavereilta (no esim. oma opparipari on asioista vielä vähemmän kartalla kuin itse, niin jes).
Miksi ylipäätään Suomessa kautta linjan on hienot suunnitelmat, prosessit, lait, tutkimustietoon perustuvat menetelmät kaikelle (varhaiskasvatuksesta korkeakouluun saakka), mutta sitten pedagoginen toteutus k*see niin pahasti?
Kommentit (14)
Korkeakoulussa opitaan ja haetaan tietoa itse.
Vierailija kirjoitti:
No muuta siellä ei tehdäkään, kuin haeta tietoa itse.
Minä jätin amk:n kesken kun siellä ei saanut opetusta. Opiskelijoiden olisi pitänyt opettaa toisiaan ja mitään muuta koululla ei tehty kuin ryhmätöitä toisensa perään.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakoulutus oli kieltämättä melkoinen kirjekurssi. Isot säästöt saataisiin aikaan, kun niitä nurkassa hiljaa istuvia opettajia vähennettäisiin.
Nykyään kaikki taidot pitää oppia työelämässä, eli kiireiset sairaanhoitajat joutuvat omien töidensä lisäksi opettamaan kaikki toimenpiteet opiskelijoille. Koulussa ei opeteta mitään.
Onko tämä yleistäkin? Miten on esimerkiksi tekniikan alalla?
Oli se jo opistoaikaan. Siksi tehtiin labroja ja raportteja omin nokkinemme, äijä istui kopissa eikä aina ollut edes saman aineen opettaja. Toki lopputuotteen tarkastukseen tarvittiin opettaja. Tosin meillä oli työkokemusvaatimus (olikohan 2 v), eli piti osata hitsata, juottaa, ja etenkin ymmärtää sähkön päälle ettei tapa itseään ja kavereita labrassa. Teoriapuolella kotitehtävien tarkastus ja tehtävänanto. Siihen aikaan ei ollut nettiä, eli ryhmätyö koulussa ja kämpillä oli kova sana.
Liiketaloutta opiskelevana voin sanoa että tuo on niin totta. Ryhmätyöt alkaa tulemaan korvista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Liiketaloutta opiskelevana voin sanoa että tuo on niin totta. Ryhmätyöt alkaa tulemaan korvista ulos.
Onko opetusta lainkaan?
Onko joka puolella noin? Mainitkaa amk ja ala jossa saa opetusta.
Monimuoto-opinnot ovat ainakin shlinjalla enimmäkseen etäopintoja. Tämä on harmillista sosialisoitumisen kannalta. Opinnoissa plussaa kun ei tarvitse nukkua tunneilla opiskellessa 15 minuutin asiaa tunnin aikana
Olen uunituore tradenomi ja koen, ettei koulusta jäänyt mitään käteen. Vaikka opetustakin oli ja ryhmätöitä maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajalle maksetaan sitten palkkaa?
Kaikista hauskinta on että opisklumateriaaleja saa odottaa viikkotolkulla ja sit valitetaan kun googletetaan...
Sairaanhoitajakoulutus oli kieltämättä melkoinen kirjekurssi. Isot säästöt saataisiin aikaan, kun niitä nurkassa hiljaa istuvia opettajia vähennettäisiin.