Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä on karmeeta kun ei ole varaa mihkään

Vierailija
11.12.2024 |

Mies jäänyt työttömäksi, ollaan juuri rajoilla että toimeentulotukea ei saada ja käteen jää varmasti silti alle rajan kaikkien laskujen jälkeen, mitä ei huomioida. Halvempaan asuntoon ei olla päästy ja tämä ei edes ole kovin kallis. 

Autoa ei ole käytössä lainkaan (seisonnassa, 1000e maksanut auto josta voisi ehkä saada 500e myymällä). 

Olen myynyt käytännössä kaiken irtilähtevän. Ei käytetä mitään päihteitä eikä syödä enää karkkeja, sipsejä yms, ostan kaikessa halvimmat tuotteet ja leivon leivätkin itse. Kerään tölkitkin maasta. 

Aivan järkyttävää. Alan ymmärtää, miksi jotkut päättävät päivänsä. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis toihan on väliaikainen tilanne, mikä on oikeesti hätänä? 

Muistan kyllä itse opiskeluajat, samaa paskaa se oli, enkä enää ikinä halua uudestaan kokea, et ole yksin ketä käy noita ajatuksia läpi, mutta eihän se oo loppuelämän kestävä tilanne.

Miten niin väliaikainen? Itselläni toimeentulotuella eläminen kesti puoli vuosikymmentä ja loppui vasta kun sain tuurilla töitä. Onhan sekin toki väliaikaista, mutta kyllä siinä ehtii tulla hätä yhdestä jos toisestakin asiasta.

Vierailija
22/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jättää alkoholin niin jää helposti enemmän rahaa käteen. Alkoholi on jäätävän kallista suomessa. Tai jos sitä ei voi jättää hankkimatta niin sitten kannattaa tehdä kotiviiniä itse. Hyvää se ei välttämättä ole mutta alkoholia siinä on. Jos vk.loppuna menee alkoa sen 10€ niin kuukaudessa siis säästää 40€ helposti. Kotiviini tarvikkeet maksaa noin 6€ ja siitä tekee 5L tuotetta.

Ei auta kun ei ole ikinä alkoholia käyttänytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin eron jälkeen kahden lähes aikuisen nuoren kanssa, jotka opiskeli eikä töitä. Teen itse kahta työtä eli lähes 60-70h viikossa. Ei saada mitään tukia, oli keikkaa tai ei. Asunnot on isossa kaupungissa kalliita mutta ei ole vaihtoehtoja, autokin on pidettävä mahdollisten töiden ja harrasteiden vuoksi.

Välillä tuntuu että luovuttamalla olisi helpompaa, mutta ei auta.

Vierailija
24/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä  raumalla saa vuokra asuntoja alle 450 eurolla. Vai haluatteko asua 75 neliön keskustan asunnossa turun keskustassa?

Vierailija
25/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tulee nyt jopa yksin ruoka-apuun "Heillä on silmin nähden nälkä"

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/lapsia-tulee-nyt-jopa-yksin-ruoka-apuu…

Ei voida puhua enää sivistysvaltiosta, saati hyvinvointivaltiosta. Kyllä hävettää millainen kotimaa meillä nykyään on.

Vierailija
26/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn samaistumaan! Jouduin jäämään pitkälle sairauslomalle ja tulot romahtivat. Olen myynyt huonekaluja, vaatteita ja astioita. Auto pitää olla, koska asutaan maalla. 

Olen työskennellyt esihenkilönä 35 vuotta eikä kukaan usko, miten köyhä puolisoni kanssa olen. En saa apua sossusta enkä muualtakaan. Joudun palaamaan kesken saikun töihin, vaikka toipumiseni on kesken. 

Jos olisin työtön tai juoppo, sossu auttaisi. Nyt ei kukaan auta. 

Vierailija
27/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 euroa käytettävissä perjantaihin asti. Laskin että saadaan maitoa ostettua sen verran että siitä sitten tehdään uuniriisipuuroa jne. Toinen meistä työssä käyvä, itse kotona alle 3-vuotiaan kanssa. Pyykinpesukone sanoi itsensä irti ja viemärit meni tukkoon, odotellaan avausta. En tiedä millä selvitään taas. Joulu/tammikuun vaihteessa taitaa loppua lämmitysöljykin. 

Vierailija
28/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies alkoi henkilökohtaiseksi avustajaksi.

Tykkää aivan älyttömästi siitä. Hänellä on , en muista termiä, vähän avustettava. Kulkee pyörätuolilla, mutta sen verran on voimaa, pääsee itse vessaan.

Tää poika tykkää käydä Oodissa, ajaa metrolla, keikoilla jne. Mies pääsee siinä ilmaiseksi mukana ja niillä on aina hauskaa. 

keikalle pääsee ehkä 3 krt vuodessa, mutta kesällä käyvöt heittää kiviä merellä jne. Ilmsiseksi ovat saaneet mm koripallo-otteluihin lippuja.

Pojan äiti sanoi kaikissa avustajissa on ollut jotain vikaa, epäluotettavia jne. Nyt on eka, johon luottaa. 

Vierailija
29/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta muistakaa että raha ei tuo onnea. Onnea tuo maksamattomien laskujen kasvava pino, nälkä ja yllättävät rahanmenot. 

Vierailija
30/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette tuhlanneet rahaa tarpeettomasti, koska olet nyt sitten myynyt niitä ylimääräiisä hankintoja pois.

Siperia opettaa. Tulevaisuudessa jos saatte enemmän rahaa, niin älkää tuhlatko sitä turhuuksiin.

Vierailija
31/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäiväinen tuki itku menossa taas.

Vierailija
32/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tulee nyt jopa yksin ruoka-apuun "Heillä on silmin nähden nälkä"

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/lapsia-tulee-nyt-jopa-yksin-ruoka-apuu…

Ottiko ruoka-avun jakaja koppia näistä lapsista, vai jättikö heitteille?

Vierailija
33/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo laskut, joita ei huomioida toimeentulotuessa, ovat ? Ei mulla ole mitään säännöllisiä eikä epäsäännöllisiäkään laskuja normaalien asumismenojen ja edullisen puhelinliittymän lisäksi,

Vierailija
34/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan koko konkkaronkka. Jollei ole töissä, on aikaa itse poimia marjoja, sieniä, metsästää ja kalastaa.

Fuck off. Itse olen kaupan alalla useammassa henkilöstövuokrauslafkassa ja saan kilpailla vuoroista. Olen yrittänyt hakea vakituiseksi johonkin ja hakemuksiini ei vain vastata :DOlen miettinyt jossain vaiheessa jos en edisty työelämässä niin offaan itseni joku päivä. En jaksa enää tällaista elämää. Minulla ei edes ole autoa ja vuorot on hornantuutissa. En pysty keskittymisongelmien takia opiskeluun, vaikka olen yrittänyt. Minua ei ole tehty tähän maailmaan, tahdon pois.

Vierailija
35/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti on pullollaan erilaisia lisätienesti-ideoita jos normaalia päivätyötä ei saa.

Tuntuu olevan aika kiven alla. Kaikenlaiset käännöstyöt yms. onnistuisivat, muut tuntuvat olevan jotain verkostomarkkinointia tai perusta tiktok tili -tyylisiä mitä olen nähnyt.

Kaikenlaiset käännöstyöt? Onko sinulla kääntäjän koulutus?

Vierailija
36/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta muistakaa että raha ei tuo onnea. Onnea tuo maksamattomien laskujen kasvava pino, nälkä ja yllättävät rahanmenot. 

Juuri näin!

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Tätä työnantajakin aina korosti.

Vierailija
37/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samaistumaan! Jouduin jäämään pitkälle sairauslomalle ja tulot romahtivat. Olen myynyt huonekaluja, vaatteita ja astioita. Auto pitää olla, koska asutaan maalla. 

Olen työskennellyt esihenkilönä 35 vuotta eikä kukaan usko, miten köyhä puolisoni kanssa olen. En saa apua sossusta enkä muualtakaan. Joudun palaamaan kesken saikun töihin, vaikka toipumiseni on kesken. 

Sinulla on kuitenkin puoliso ja työpaikka johon palata. Minä asun yksin enkä vuosikausiin ole kyennyt töihin. Nettotulot 600€/kk. Siitä maksan kaiken asumisesta elämiseen.

Vierailija
38/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kurjuutta kuukaudesta toiseen, eikä mitään helpotusta näköpiirissä.

Vierailija
39/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kuitenkin puoliso ja työpaikka johon palata. Minä asun yksin enkä vuosikausiin ole kyennyt töihin. Nettotulot 600€/kk. Siitä maksan kaiken asumisesta elämiseen.

Miten tuo on mahdollista? Eikö sulla ole oikeutta toimeentulotukeen?

Vierailija
40/43 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. pitää ensin sanoa yleisesti siis, että kun on se työpaikka, niin säästämistä kannattaisi harrastaa. Eli menoja ei saisi nostaa yhtä suuriksi kuin tuloja..

Koska sitten jos ne tulot yhtäkkiä pienenee, ollaan ongelmissa, kuten ap:n tilanne taitaa nyt osoittaa.

Eli säästäkää kun olette töissä! Tai no eihän se kaikilta onnistu, mutta yrittäkää säästää.

Tuota kannattaisi tosiaan ne menot nyt käydä tarkasti läpi, ettei löydy sieltä jotain suoratoistopalveluita, koska ne ei ole pakollisia, ainakaan mun käsityksen mukaan. Netti ja puhelinlaskutkin pitäisi olla järkeviä.

Eli käykää läpi mihin ne rahat menee.. Joku voisi pitää suorastaan kirjanpitoa. Se voisi toimia teilläkin, siitä näkisi konkreettisesti minne rahat menee. Oma ehdotus teille siis olisi, pidätte siis kuukauden tai kaksi kirjanpitoa minne rahat menee.