Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsivarsien, kaulan ja kasvojen kutina

Vierailija
11.12.2024 |

Mikähän tuon laukaisee? Liittyy jollain tavalla talveen, mutta joku tuota vielä provosoi enkä tiedä mikä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon kuivuminen?

Vierailija
2/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutittaako ihon kuivuus, villa, allergia, ruoka-aine, pesuaine, kemikaali, tuoksu? Onko voidetta. Stressiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin maksasairaus kuten vaikkapa hepatiitti. Jotkut hullut alkaa kutinan kohdalla heti pelätä että maksassa on jotain vikaa. Ihan hulluja pelkoja. Mutta toki maksassa saattaa olla lievä väliaikainen toimintahäiriö jos esim käytät jotain vahvaa lääkitystä kuten esim Doxisykliiniä malarian estoon tms.

Mutta niin, mun mielestä, paljon relevantimpi teoria: käsivoide! Sä aiheutat sulle kutinaa käyttämällä käsivoidetta. Noin mulla oli aikoinaan. Voi että mulla kesti kauan tajuta mistä oli kyse! Kutisin ja kutisin ja kutisin... joten luulin että mun pitää huolehtia mun ihosta erityisen ahkerasti, joten laitoin ihooni käsivoidetta varmaan 10 kertaa päivässä... kunnes tajusin että juurikin se käsivoide aiheutti sen kutinan!

Kysyin joltain sairaanhoitajalta että "olenko mä allerginen käsivoiteelle". Hoitajan vastaus, hän osasi käyttää korrektimpaa exaktimpaa sanastoa: "ihoni on yliherkkä joillekin ainesosille joita joissain voiteissa on". Ja kyllä: kaikki kokeilemani käsivoiteet ja aurinkorasvat ja kaikki muutkin voiteet/rasvat tuottaa mulle kutinaa. Ainakin jos käytän liian usein, liian paljon. Eri ihoalueet reagoi erilailla. Rinta ja reidet kutiaa varmaan pahiten, heti ensimmäisenä. Onneksi en järin usein niihin mitään voidetta tarvitse. Käsiin ja jalkapohjiin voin voidetta laittaa vaikka joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Nehän on ne alueet jotka talvisin eniten kuivuu, ne alueet jotka useiten voidetta kaipaa.

Sinä mainitsit talven, että talvisin tuo ongelma tulee. Käytätkö talvisin voidetta ja kesäisin et?

Vierailija
4/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon kuivumista. Itse vedän D-vitamiini-lisän ja vähän rasvaisempaa voidetta pintaan (Aqualan). Käyn myös suihkussa talvella vain joka kolmas päivä.

Vierailija
5/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin maksasairaus kuten vaikkapa hepatiitti. Jotkut hullut alkaa kutinan kohdalla heti pelätä että maksassa on jotain vikaa. Ihan hulluja pelkoja. Mutta toki maksassa saattaa olla lievä väliaikainen toimintahäiriö jos esim käytät jotain vahvaa lääkitystä kuten esim Doxisykliiniä malarian estoon tms.

Mutta niin, mun mielestä, paljon relevantimpi teoria: käsivoide! Sä aiheutat sulle kutinaa käyttämällä käsivoidetta. Noin mulla oli aikoinaan. Voi että mulla kesti kauan tajuta mistä oli kyse! Kutisin ja kutisin ja kutisin... joten luulin että mun pitää huolehtia mun ihosta erityisen ahkerasti, joten laitoin ihooni käsivoidetta varmaan 10 kertaa päivässä... kunnes tajusin että juurikin se käsivoide aiheutti sen kutinan!

Kysyin joltain sairaanhoitajalta että "olenko mä allerginen käsivoiteelle". Hoitajan vastaus, hän osasi käyttää korrektimpaa exaktimpaa sanastoa: "ihoni on yliherkkä joillekin ainesosille joita joissain voiteis

PS. Tietysti muut palstalaiset neuvovat että "ihosi on kuiva joten käytä voidetta". Mutta siis mun varoitus: ongelma saattaa olla juurikin päinvastainen eli se voide aiheuttaa sen kutinan. Älä laita voidetta liian usein! Älä laita kahdesti päivässä.

Vierailija
6/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin joltain sairaanhoitajalta että "olenko mä allerginen käsivoiteelle". Hoitajan vastaus, hän osasi käyttää korrektimpaa exaktimpaa sanastoa: "ihoni on yli

Kannattaa tutkia myös tuoksuttomat voiteet ja pesuaineet. Koska niillekin voi olla allerginen, jollekin niistä.

Vierailija
7/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin joltain sairaanhoitajalta että "olenko mä allerginen käsivoiteelle". Hoitajan vastaus, hän osasi käyttää korrektimpaa exaktimpaa sanastoa: "ihoni on yli

Ei johtu voiteesta. Käytän samoja voiteita joka päivä ja kutina ei ole jokapäiväistä.

Ap

Ap

Vierailija
8/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti mikä asia muuttui kun kutina alkoi.

Vierailija
9/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkia myös tuoksuttomat voiteet ja pesuaineet. Koska niillekin voi olla allerginen, jollekin niistä.

Hei, olen tuo jota lainasit, eli siis se tyyppi jonka iho on "yliherkkä joillekin ainesosille joita on joissain voiteissa". Kiitos vastauksestasi. Mutta niin: olen kokeillut kaikenmaailman voiteita, myös semmosia "allergiavapaita" voiteita. Joissain voiteissa on 100 eri ainesosaa joten tietysti niistä saa kutinaa. Mutta joissain "allergiavapaissa" voiteissa on vain 3 ainesosaa. Ja kyllä: saan niistäkin kutinaa! Se on vähän erikoista, vähän outoa, mutta niin se vaan on, niin se vaan menee. Mitä hyvänsä ainetta laitan iholleni niin on riski että vähän sen jälkeen mua alkaa kutittaa. Mutta ei se haittaa, koska ratkaisu on tämä: en saa laittaa ihooni voiteita tai muitakaan aineita liian usein. Siis tavallinen mikävain kosteusvoide ihooni kerran päivässä on ok. Kaksi kertaa päivässä ei ole ok. Mitä useammin päivän aikana voidetta ihooni laitan, sitä korkeammaksi kasvaa kutiamisriski. Joten minun on helppo välttää tuo kutiaminen, niin helppo, en vain laita voidetta liian usein, siinä se, niin helppoa. Minun on helppo elää elämäni ilman kutiamista. Iltaisin laitan kosteusvoidetta käsiin ja jalkapohjiin ennen nukkumaan menoa, se riittää, se pitää ihoni riittävän terveessä kosteutetussa kunnossa ehjänä.

Kesäisin käytän aina koko ajan paitaa. Koska jos paitani riisuisin niin mun pitäisi pistää aurinkovoidetta mun rintaan. Ja se muuten alkaa kutittaa ihan jumalattoman paljon ihan heti! Eli mun täytyy kesäisin suojata ihoni auringonvalolta vaatteiden avulla. Koska kehossani on paikkoja joihin en tahdo aurinkovoidetta pistää koska en tahdo sietää sitä jumalatonta kutinaa.

Vierailija
10/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahminta,ylipaino...

Vierailija
11/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan sinulla ekseema tai atopia.

Itse herkistyin ensin pesuaineiden hajusteille ja sitten ihan tavalliselle, hajusteettomalle saippuallekin. Lääkäri diagnosoi kosketusallergian. Nyt peseydyn pesuöljyllä.

Atopia voi aiheuttaa kutinaa ja olla pahempi talvella. Siihen liittyy myös ihon heikentynyt suojapinta, eli proteiinit läpäisevät sen helpommin. Taas oma kokemus: olin töissä paikassa, jossa käsiteltiin kalaa. Testeissä ei näy allergiaa mutta tällä hetkellä kalan, kananmunan, soijan ja pähkinöiden proteiinit aiheuttavat kutinaa niin itse syötynä kuin puolison pusuissa.

Onnea vaan asian selvittelyyn.

Vierailija
12/12 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahminta,ylipaino...

Sua alapeukutetaan. Mun mielestä alapeukutetaan turhaan, väärin. Koska munkin mielestä: huonot elintavat aiheuttavat ihan älyvapaita ihmeellisiä omituisia terveysongelmia, oireita. Ihan älyttömän useita ihan älyttömiä oireita joissa ei ole niin mitään järkeä.

Mutta kunhan muuttaa elintapansa, niin johan kaikki oireet poistuu. Eipähän ole mitään oireita enää ikinä. Ei vaan ole. Elintavat ratkaisevat kaiken.

Ehkei elintapaongelma ole ahminta tai ylipaino. Ehkä se on sohvaperunuus tai liika internetin selailu tai liika television katselu tai liika seksinharrastaminen tai liika postimerkkienkeräily tai liika... no, okei, tajuatte jo pointin. Elintavoissa voi olla ihan mitävaan vikaa, ihan mitävaan voi tehdä liikaa. Voi jopa syödä salaattia liikaa, voi jopa juosta maratooneja liikaa, voi jopa nukkua liikaa. Sillä lailla itsestä tehdään sairaita, sillä lailla itselle aiheutetaan omituisia ongelmia. Ongelmia joissa ei ole mitään järkeä.

Aikoinaan harrastin hölkkälenkkejä liikaa. Hölkkäsin niin paljon, että lopulta jaloistani loppui kaikki lihasvoima. Lopputulos: en pystynyt enää nostamaan jalkaani ylös maasta. En pystynyt enää koukistamaan jalkaani jalkalihaksieni voimalla. Siis ihan vain jalkaa nostamalla en saanut jalkaa ylös maasta, en saanut jalkaani koukkuun. Jalkalihakseni eivät tehneet yhtään mitään, eivät mitään, yhtään mitään! Koska niin loppuun olin jalkalihasteni voiman kuluttanut. Minun piti kävellä yksi porras ylöspäin. En pystynyt. En voinut. En saanut jalkaani nousemaan ylöspäin portaalle. Se ei vain noussut. Jalka ei vain noussut. Ei noussut! Koska yksikään lihas jaloissani ei tuottanut enää yhtään voimaa, yksikään lihas jaloissani ei tehnyt enää mitään. Se oli aika OUTOA. Seisoin paikallani, tahdoin nostaa jalkani portaan päälle, jalka ei noussut. Noin minä ihan itse tein itselleni: liialla hölkkäämisellä kulutin lihasvoimani täysin pois. Aivan uskomatonta. Seisoin pitkään paikallani portaan edessä ilman että jalkani nousi ylöspäin edes yhtä senttimetriä. Ja en voinut uskoa silmiäni. En voinut uskoa silmiäni kun näin että jalkani ei nouse ylös portaalle. Aivan käsittämätöntä. Jalkani ei tehnyt mitään, ei yhtään mitään.

Yhden kerran elämässäni olen liikahölkkäämisellä ajanut itseni tuohon uskomattomaan tilaan. Toista kertaa en virhettäni toista! Opin virheestäni kerralla!