Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset käyttävät 560€ jouluun. En todellakaan käytä, en ainakaan Suomessa

Vierailija
11.12.2024 |

Haistakaa paska hallitus. En käytä senttiäkään lokkisuomen elättämiseen

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapseni ja yhden kummilapsen lahjoihin ( ja kummitytön lahjan lähetykseen) mennyt 250 euroa. Olen ostanut niitä vähitellen kesästä asti, aina kun on jotain alessa.

Ruokiin menee vähän enemmän kuin tavallisesti, kalakauppaan olen varannut 30 euroa. Opiskelijalapsi on isoruokainen, pitää varata reilusti isommat määrät. Mutta ei mulla ole varaa käyttää yhteensä 560 euroa.

Vierailija
42/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta ja lahjabudjetti on 300€/lapsi. 100€ menee joulukuuseen ja kinkkuun ja 100€ ruokiin.

Ja minä vielä pidän budjettia yllä enkä osta ihan mitä sattuu.

Antaisin mieleläni lähisukulaiselle lahjaksi CD-soittimen, sillä hänen vanha soittimensa meni rikki. Se oli palvellut häntä useita vuosia. Säälittää, kun vähävaraisella ihmisellä ei ole tietokonetta eikä televisiota. Nyt hän ei voi kuunnella edes vanhoja levyjä. Muutenkin henkilö on osaksi tuttujensa avun varassa. Joidenkin suomalaisten todellisuus on niin ankeaa, että hyvinvoivat päättäjämme eivät pysty sellaista ahdinkoa kuvittelemaan. Kukaan ei pidä ääntä näistä maan hiljaisista eikä heitä varten todellakaan järjestetä julkisuutta saavia lahjakeräyksiä jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Itsekin asun Euroopassa, enkä jouluna edes ajattele Suomea ja Suomen surkeita jouluja.

Suomusalmikin on tietysti Euroopassa.;)

Vierailija
44/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vaihtelee perheittäin, osa käyttää enemmän ja osa vähemmän.

Edullisin joulu itsellä oli 0e joskus 18-vuotiaana kun opiskelut kesken ja osa-aikatyö pienellä palkalla kaupassa. Perunalaatikko oli ainoa minkä tein sinä jouluna.

Lasten aikaan edullisin joulu taisi olla 25e, yksi pieni lahja esikoiselle (kuopus oli vauva) ja ruoat haettiin leipäjonosta. Olin sukulaiselle taannut lainan eikä hänellä ollut varaa maksaa koronan takia tai kun koronatilanteen takia hallitus pakotti työpaikan pitämään suljettuna, joten maksoin sinä jouluna hänen velkoja. Onneksi lapset oli pieniä, niin eivät ymmärtäneet.

Tänä jouluna on varmasti kallein joulu. Eilen tilasin kaikkien lahjat ja yhteensä meni hieman alle 300e. Lapsia nykyään neljä, jokaisen lahjat n. 50-60e/nenä ja sukulaisille sitten loppusummasta lahjoja. Ruokaan menee vielä sitten jonkin verran, mutta menee sitä rahaa arkenakin ruokaan eli varmaan ainoastaan ns. ylimääräistä kulua tulee joulusuklaista. Alkoholia meillä ei käytetä. Mutta budjetti varmaan edelleen alle 400e tälle joululle.

Vierailija
45/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas jutut niin hulluja kuin voi olla. 

Vierailija
46/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä summia. Enpä ole koskaan moisista voinut edes haaveilla. Nettopalkka on mulla 2000 e kk ja olen yhden lapsen yh. 

Monet liioittelee vastauksissansa

Vierailija
47/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 € menee jo siihen, kun annan jokaiselle lapselleni 100€ lahjaksi.

Vierailija
48/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennäkin, mutta vasta joulun jälkeen ilta-alesta ja myöhemmin fiksuruoasta ja muualta. Kulutusboikotti jatkuu ensi vuonna.

Vierailija
49/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 e lahjoihin sis. lahjat 2 omalla lapselle vanhemmilleni, appivanhemmille, sekä veljelleni ja kumilapselle. Osa on käytettynä hankittuja (aikuisille) ja omatekoisia leivonnaisia.

50e jouluruokaan extraa päälle siihen, mitä normaalisti. Sis. kinkku tarjouksesta, laatikot, kalaa kohtuudella, suklaata, juustoja ym. Ei vedetä ruokaövereitä jouluna.

25e Alkoon. Saadaan sillä pullot punaviiniä ja terästettyä glögiä.

25e joulukortteihin ja postimerkkeihin n. 25e. Tää on vapaaehtoinen juttu, mutta haluan lähettää joulukortit.

25e hyväntekeväisyyteen jollekkin valitsemalleni taholle 

25e kynttilöihin ja joulukukkaan

Eli meidän joulubudjetti on noin 300e 4 hengen perheeltä ja pidän tätä kohtuullisena nykyiseen hintatasoon nähden. Itse kuulun pienituloisiin työssäkäyviin ja puoliso keskituloisiin.

Vierailija
50/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä summia. Enpä ole koskaan moisista voinut edes haaveilla. Nettopalkka on mulla 2000 e kk ja olen yhden lapsen yh. 

Monet liioittelee vastauksissansa

Minusta näyttää että moni liioittelee, mutta alaspäin. Että näin ja näin vähällä pärjätään. Ehkäpä tässä ketjussa sitten näin on, mutta kun katsoo paikallista kauppakeskusta, se on kuin ammuttu täyteen ihmisiä JA tavaraa, marraskuun lopusta jouluun asti. Ihmiset ostaa ja ostaa ja ostaa. Kaupat tursuaa röykkiöittäin jouluvaloja, -koristeita, -astioita, -asuja, -kynttilöitä. Siihen päälle lahjalelut, hajuvedet ja edt-pakkaukset, tossut sukat ja töppöset, suklaat ja marmeladit, kukat, servetit, leivonnaiset montaa miljoonaa laatua pipareista torttuihin ja kakkuihin, glögit ja viinit,  ...

Muutama satanen ei tunnu olevan "mitään". Joku ne tavara- ja ruokavuoret ostaa ja kotiinsa kantaa. 

Vierailija
51/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat voi antaa käytettynä. Paljon muutakin kodin tarviketta löytyy hyvää käytettynä.

Nii voihan antaa vanhat alusvaatteet ja sukat lahjaksi, ostaa sitte uudet lahjaksi ittelleen. 

Vierailija
52/52 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo kymmenkertainen summa matkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi