Suomalaiset käyttävät 560€ jouluun. En todellakaan käytä, en ainakaan Suomessa
Haistakaa paska hallitus. En käytä senttiäkään lokkisuomen elättämiseen
Kommentit (52)
Huh mitä summia. Enpä ole koskaan moisista voinut edes haaveilla. Nettopalkka on mulla 2000 e kk ja olen yhden lapsen yh.
En tiedä miksi tästäkin uutisoidaan tai mitä tällä tiedolla tekee. Jokainen nyt varmaan tajuaa, että ihmisillä on ihan erilaiset budjetit niin jouluun kuin muuhunkin elämiseen. Ei toisten jouluun laittama raha ole multa pois tai tuo mitään mun jouluun.
Työnantaja käyttää minuun joulukuussa yli 2000e normaalia enemmän. Itseasiassa 3000e, kun laskee ton mun 2000 tulevan nettona. 5x pyhäyötä joulukuun vuoroissa.
-keikkayökkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
560 euroa? Tuo summa kuluu ihan heittämällä normaalinakin viikonloppuna.
Niinpä. Köyhät taas vinkuu. Menkää töihin!
En raaskinut käyttää viittäsataa euroa edes vakitöissä ollessani, ääliö öykkäri!
Ihmeellisiä töitä nuo VAKI-työt.
Mitä se sulle kuuluu mitä kukakin käyttää. Ihme kitinää
Vierailija kirjoitti:
Köyhät nyt ei muutenkaan rahaa käytä.
Vaikea käyttää, jos sitä ei ole.
Meillä menee n. 1000 € yhteensä ruokiin ja lahjoihin. Asun miehen kanssa kahdestaan mutta lapset käyvät syömässä ja myös heille lahjoja ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo summa per perhe vai per aikuinen vai per suomalainen? Nelihenkisen perheen jouluun kuluu varmasti 500 euroa, voin kyllä kuvitella kuluvan 1000 euroa mutta 2000 euroa on jo aika paljon, jos ei sitten lähdetä matkalle tms.
Eiköhän tuo ole per aikuinen. Joku keskiarvo vastauksista vetästy. Oliskohan tullut erilainen summa, jos kyseessä olis ollut S-pankin asiakkaat Nordean sijaan ;D
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta ja lahjabudjetti on 300€/lapsi. 100€ menee joulukuuseen ja kinkkuun ja 100€ ruokiin.
Ja minä vielä pidän budjettia yllä enkä osta ihan mitä sattuu.
Joulukuuset oli tarjouksessa 15 euroa ja kinkku 4,90e kilo. Laatikot on maailman helpoin tehdä itse juureksista.
Ne piirtää joilla on liitua. Tuo summa ei riitä mihinkään.
Kirjat voi antaa käytettynä. Paljon muutakin kodin tarviketta löytyy hyvää käytettynä.
Et siis syö joulun aikaan mitään. Katkeruus vie näläntunteenkin?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo summa per perhe vai per aikuinen vai per suomalainen? Nelihenkisen perheen jouluun kuluu varmasti 500 euroa, voin kyllä kuvitella kuluvan 1000 euroa mutta 2000 euroa on jo aika paljon, jos ei sitten lähdetä matkalle tms.
Hyvä pointti, ensin ajattelin ettei tuo riitä millekään, mutta jos se on per aikuinen tai per henkilö. Ehkä sitten, jos per aikuinen. Tiukkaa kyllä tekisi sittenkin. Suurin rahasyöppö on lasten kalliihkot lahjat ja sukulaislasten lahjat(lahjakortit).
Niin, pääsethän Viron kautta Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole per aikuinen. Joku keskiarvo vastauksista vetästy. Oliskohan tullut erilainen summa, jos kyseessä olis ollut S-pankin asiakkaat Nordean sijaan ;D
Häh? Mikä pankkivertailu tuo nyt on? ...Tai mitä ihmeen eroa henkilön käyttämä pankki tekee kulutustottumuksiin??
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Itsekin asun Euroopassa, enkä jouluna edes ajattele Suomea ja Suomen surkeita jouluja.
Venäjä kuuluu aasiaan !
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää joilla on liitua. Tuo summa ei riitä mihinkään.
Ne piirtää joilla on kädet T: Invalidiliiton joulukeräys !
Itselläni ei ole tällä hetkellä enempää 160e ja sillä pitää pärjätä seuraavaan tukiin asti. ja mitään ei osteta jouluna, jouluruuistakin tingitään jo jonkin verran! ja penniäkään tähän maahan ei laiteta jatkossakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne käyttäävät, joilla on töitä.
Kyllähän tuolla kaupoissa nyt niin hirvee ruljanssi on, että takuulla menee satasia monelta lahjoihin ja ruokiin.
Juu, muistelen tässä parin vuoden takaista joulunalus kauppareissua tuonne seudun isoimpaan Prismaan: Siellä yks ylvästeli ruokaostoksillaan, kun huomasi että meikäläisellä oli tarjouskahvi ja jotain perinteisiä laatikkoruokia ostoskorissa, siinä se ukollensa kovalla äänellä selitti viikunansa ja juustonsa...
Turkulainen kahelilihan se!
Nyt on vainoharhaista. Ketään ei kiinnosta toisten ostokset.
Ai niinkö? Katselen kyllä toisten ostoksia sillä aikaa, kun odotan omaa vuoroani. Arvailen mielessäni kuinka kalliita minulle tuntemattomat elintarvikkeet ovat ja mitä ne mahtavat olla. On selvää, että olen auttamattomasti pihalla 2000-luvun ruokakulttuurista. Nythän on puhuttu siitä, miten kahtiajakautunut Suomi on. On niitä, joilla on ja niitä, joilla ei ole. Jouluvieton ei tarvitse olla kalsta, mutta kaikki ruoka maksaa ja tottakai olisi kivaa ostaa enemmän lahjoja lähiomaisille. Harmittaa, kun ostin vähistä rahoistani lapselle lahjan yhteen lahjakeräykseen ja kotiin tultuani näin uutisen, että joku oli lahjoittanut samalle taholle jonkun ökysumman. Tuntui, että lahjani meni vähän hukkaan.