Ruotsissa lapsi kuoli jäätyään heijastinliivistä kiinni leikkipuistossa - Päiväkodit luopuvat liivien käytöstä
"Onnettomuus tapahtui waldorfpäiväkodin pihalla. Yksityinen waldorfkoulu tunnetaan Suomessa yleisemmin steinerkouluna.
Kyse on erittäin nopeasta tapahtumien sarjasta. Emme ymmärrä, kuinka se on voinut tapahtua"
Kommentit (89)
Missä henkilökunta oli? Järkyttävä tapaus.
Mä ajattelin jo vuosia sitten, kun nuo yleistyivät päiväkotien pihoilla, että tuostahan jää todella helposti kiinni johonkin.
Jos liivit poistetaan, niin vaikeaksi menee lasten vahtiminen. Todella vaikea nähdä hämärässä, koska joku on kiipeämässä aidan yli tai livahtamassa portista. Puhumattakaan retkistä jotka muutenkin ovat usein täyttä härdelliä.
Itse puhuin aamulla lapsen varhaiskasvattajan kanssa tästä mutta ei ottanut oikein tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos liivit poistetaan, niin vaikeaksi menee lasten vahtiminen. Todella vaikea nähdä hämärässä, koska joku on kiipeämässä aidan yli tai livahtamassa portista. Puhumattakaan retkistä jotka muutenkin ovat usein täyttä härdelliä.
Huomioväriset päiväkotiasut, kuten raksalla on työntekijöillä työvaatteet. Itsekään en käytä töissä noita heijastinliivejä, kun pari kertaa jäin kiinni telineeseen ja meinasi sen takia käydä onnettomuus.
No nää liivit on ihan ok retkillä ja tarpeen. Mutta päiväkotien pihoilla ne ovat aivan turhia ellei ne ole joka ryhmällä eri värisiä. Jos kaikilla lapsilla kaikissa ryhmissä on samanväriset liivit se vain vaikeuttaa lasten tunnistamista. Esim sijaiselle.
Olen jo kauan ihmetellyt miksi niitä käytetään päiväkodin pihoilla. Ainoastaan jos ne on joka ryhmällä eri väriset niin niistä on apua.
Liivi sopii enemmän aikuisten valvonnassa jos mennään jalkakäytävällä. Heijastimia on myös erikseen saatavana ja heijastinnauhaa.
Vierailija kirjoitti:
No nää liivit on ihan ok retkillä ja tarpeen. Mutta päiväkotien pihoilla ne ovat aivan turhia ellei ne ole joka ryhmällä eri värisiä. Jos kaikilla lapsilla kaikissa ryhmissä on samanväriset liivit se vain vaikeuttaa lasten tunnistamista. Esim sijaiselle.
Olen jo kauan ihmetellyt miksi niitä käytetään päiväkodin pihoilla. Ainoastaan jos ne on joka ryhmällä eri väriset niin niistä on apua.
Kaikki taaperoa isommat pääsevät halutessaan pois pihasta aidoista huolimatta. Siksi liivit ovat tarpeen. Yhden hoitajan on muutenkin vaikea vahtia valtavaa lapsilaumaa.
Tämä liiviohjeistushan varsinkin Helsingissä tuli kun jostain karkasi lapsia. Eli ajatuksena kai että jos lapsi karkaa niin ulkopuolinen tunnistaa.
Asioita jotka sitten jää päälle ja joita toistetaan sen kummemmin miettimättä onko hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki taaperoa isommat pääsevät halutessaan pois pihasta aidoista huolimatta. Siksi liivit ovat tarpeen. Yhden hoitajan on muutenkin vaikea vahtia valtavaa lapsilaumaa.
Liiviinkö luotat lastesi valvonnassa. Eikö lähtökohta ole että yksikään ei karkaa.
Vierailija kirjoitti:
Liivi sopii enemmän aikuisten valvonnassa jos mennään jalkakäytävällä. Heijastimia on myös erikseen saatavana ja heijastinnauhaa.
Liikenteeseen mennessä valjaat olisivat paljon parempi väline kuin heijastinliivit. Heijastinliivi ei estä lasta ryntäämästä auton tai polkupyörän alle.
Miten tuo on voinut käydä? Onko pudonnut jostain liukumäen päältä ja liivi jäänyt kiinni johonkin ja kuristunut kaulasta?
On syytä mummojenkin luopua niistä heijastinvaljaista!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole vaikeaa, valot siellä on!
Kasariluku oli ihmisen parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse puhuin aamulla lapsen varhaiskasvattajan kanssa tästä mutta ei ottanut oikein tosissaan.
Vali vali vali. Ei varmaan ota tosissaan kun päsmäröit asiantuntijalausuntoja ja puutut heidän työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiviinkö luotat lastesi valvonnassa. Eikö lähtökohta ole että yksikään ei karkaa.
Ovatko ne valvojat sokeita mummoja jotka eivät näe ketään ilman erikoisliivejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piha josta yksikään ei karkaa vaatisi parimetriset aidat ja jotkut sähkölukot portteihin. Matalista aidoista lapset jopa hyppäävät yli kun talvella on lähemmäs metri lunta.
Vinkki päiväkotien pihoille: vaatikaa kunnollista pihavalaistusta! Varsinkin niihin aitojen vierustoille ja porteille. Halvemmaksi taitaa tulla maksattaa huoltajilla heijastin liivit kuin pihavalot, tuumii varmaan kunta. Tässä se taas nähtiin.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010889514.html